Luulen että lähihoitajia ei oikein arvosteta monestakin syystä.Ensinnäkin kun koulutus alkoi niin se oli ihan PEESTÄ - ja valmistuneet lähihoitajat ei oikein osannu mitään eikä missään! Tiedän kun oon niin vanha ja olin töissä jo tuossa muutosvaiheessa kun perushoitajien,lastenhoitajien ym.koulutus muuttui lähihoitajakoulutukseksi.Siitä alkuvaiheen koulutuksesta valmistuneet oli oikeesti ihan surkeaa työvoimaa - eikä se ollut siinä vaiheessa varmaan suureltakaan osin niiden koulutettavien vaan koulutuksen vika! Sitten oppisisällöt alkoi parantumaan mutta valitettavasti myös opiskelija-aines huonontumaan.Lähihoitajia alettiiin kouluttamaan pilvin pimein ja kaikkialla.Sisään pääsi kaikenlaista koheltajaa. Olen sairaanhoitaja ja työskentelen akuuttiosastolla sairaalassa. Meille ei enää oteta lähihoitajaopiskelijoita harjoittelemaan eikä lähihoitajia töihin,koska kaikki virat on muutettu sairaanhoitajan viroiksi -juuri mainituista syistä! Se on tavallaan harmi,koska kyllä heille perushoitoa riittäisi akuuttiosastoillakin,mutta taso vaan on niin eri kuin aiemman perushoitajakoulutuksen aikaan. Mutta samaa kyllä voi osin sanoa nykyisestä sairaanhoitajakoulutuksestakin.Teoriaa kyllä hallitaan,mutta käytännön työtaidot ja kädentaidot on hakusassa ja uuden hoitajan perehdyttäminen osastolla kestää huimasti kauemmin kuin aiemman koulutuksen aikana. Jos otetaan vastavalmistunut kesän alussa töihin sijaiseksi niin ei hän koko kesän aikana pääse siihen pisteeseen että korvaisi oikeasti yhden lomallaolijan työpanoksen.Monesti olis nopeampi itse tehdä ne toisenkin työt kuin koko ajan perehdyttää,selittää,valvoa ja vielä olla vastuussa omien töiden lisäks toisen töistä mutta sellasta se vaan on nykyään ja pahemmaks vaan menee kun työvoimapula pahenee ja alkaa olla jo niitä perehdytettäviä jotka ei oikein suomeakaan osaa. Ja kun koko hoitoala vielä saa syyt ja haukut joidenkin hullujen käytöksen takia niin ei ihme jos alalla oleva väkikin jo vaihtaa ammattia - minä myös! Kun ei vaan jaksa jatkuvaa ylityötä ja sitä tunnetta että ikinä et riitä ja ehdi vaikka mitä teet...Toiveena et tulevassa ammatissa ehtis edes vessassa käydä ja ehkä joskus syödäkin...