Lähetä terveisesi kaipaamallesi ihmiselle yöketju

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aikoinaan ajattelin hoidella kiusaajani. Kävin jopa ajelemassa yhdenkin postilaatikon luona (sijainti syrjässä maaseudulla). Ymmärrän koulukiusattuja jotka tekee mitä tekee. Kun et uskalla enää nukkua öisin ja jokainen risahdus ulkona saa pelon valtaa päiviksi. Siinä oma mieli alkaa kulkea omia teitään ja mikä on pakopääsy tilanteesta, kun et pääse karkuun? Sinä hyökkäät päälle ja tuhoat uhan. Siinä vaiheessa kun kiusattu tappaa jonkun hän on sairastunut kiusaamisen johdosta vakavasti. En syyllistä kiusattua. Tiedän sen tunteen siellä takana. Sivusta aivan eri.
Oon nähnyt elämäni aikana vaikka mitä, mutta jotenkin (yllättävää kyllä) olen onnistunut välttämään tuollaiset tilanteet. Eikä kukaan oo kiusannutkaan ihan silleen kuitenkaan.

Toki varmaan kaikilla on se raja, mulla se on verikosto. 🙄
 
vierailija
Oon nähnyt elämäni aikana vaikka mitä, mutta jotenkin (yllättävää kyllä) olen onnistunut välttämään tuollaiset tilanteet. Eikä kukaan oo kiusannutkaan ihan silleen kuitenkaan.

Toki varmaan kaikilla on se raja, mulla se on verikosto.
Ja itseasiassa mä vaan tykkään kaikista. Ni se on aika pitkällä. En tiedä mistä sitten johtuu. Eskarissa mua kiusattiin ärrä viasta. Sanoin, että lopettaa. Sanoin itseasiassa kolmesti. Sen jälkeen kävi pikku vahinko. Yksityisessä päiväkerhossa oli vain erikoisia lapsia. Yks niistä repi mun lempi kirjan. Se sattui sieluun. Annoin sen Siinä tilanteessa anteeksi, mutta se toinen lapsi hymyili mulle. Pimahdin.

Sain noista kaikista niin paljon paskaa niskaani, koulupsykologeja, selkäsaunoja ja olin aina syyllinen. Koska en avautunut kiusaamisesta. Ne totes kaikkea, että mulla on empatia kyky hieman jälkijunassa. En tiedä onko vai ei. Se kaikki loppui aikanaan ja vois sanoa, että on takaraivossa se missä menee raja mikä on sallittua. Mutta en kosta mitään, ikinä. Se on yks aika vahva itsen filosofia.
 
vierailija
Oon nähnyt elämäni aikana vaikka mitä, mutta jotenkin (yllättävää kyllä) olen onnistunut välttämään tuollaiset tilanteet. Eikä kukaan oo kiusannutkaan ihan silleen kuitenkaan.

Toki varmaan kaikilla on se raja, mulla se on verikosto.
Kirjoitin esimerkkejä, mutta ei antanut lähettää. Kyse sen verran rankoista tapahtumista. Mitä itse tykkäisit, jos sinun 5-vuotias sisarus saisi myös kokea heidän kohteluaan, koska minä olen se sisko. Kyseinen sisarus ei muuten koskaan päässyt työelämään vaan suoraan eläkkeelle kiusaamisen seurauksena ja yritti useita kertoja lähteä tästä maailmasta.
 
vierailija
Kirjoitin esimerkkejä, mutta ei antanut lähettää. Kyse sen verran rankoista tapahtumista. Mitä itse tykkäisit, jos sinun 5-vuotias sisarus saisi myös kokea heidän kohteluaan, koska minä olen se sisko. Kyseinen sisarus ei muuten koskaan päässyt työelämään vaan suoraan eläkkeelle kiusaamisen seurauksena ja yritti useita kertoja lähteä tästä maailmasta.
Okei. No toi on siis jo paljon rankempaa kokemusta. Mä ymmärrän täysin miksi tuollaista vastaan ryhtyisi taistelemaan. Pienelle lapselle se on sallittua. Meidän aikuisten täytyy hoitaa asiat puhumalla.

Mietitkö ikinä miten vahvaksi tuollaisten kokemusten kautta kasvaa? Ikäänkuin muutut ihmisenä näistä tavallaan hyvään, tai huonoon suuntaan. Se kokemus sävyttää sitä valintaa ja joskus käy niin, että siitä pienestä lapsesta varsinkin tulee ikuinen puolustautuja kokemalleen vääryydelle.

En tiedä, mikä lopulta johtaa siihen lopulliseen valintaan. Se on ihan täysin "taistele tai pakene" tyyppinen ajatuskulku. Jompaan kumpaan kallistut joka tapauksessa, enkä minä syyllistä niitä, ketkä kokemuksien pohjalta valintansa tekevät.

Mutta ajatuksena. Veikkaan, että tässäkin tapauksessa ihminen voi kokemustensa pohjalta kasvaa. Hyväksyä mitä on tapahtunut ja päättää olevansa vahva. Jos ymmärtää mikä on oikein ja mikä väärin, niin se auttaa. Kun sen kaiken käy läpi, niin mikään ei enää niin herkällä satuta.

Toivon, että sulla on hyvä päivä ja että olet oppinut antamaan anteeksi.
 
vierailija
Se on paskapuhetta se, että aina tarvitsisi antaa anteeksi. Ei todellakaan tarvitse, joissakin tapauksissa. Jos ei edes ole pyydetty, tai osoitettu minkäänlaista pienintäkään katumusta tehdyistä vääryyksistä, niin mikään anteeksiantolässytys ei putoo yhtään ainakaan mulle.
 
vierailija
Se on paskapuhetta se, että aina tarvitsisi antaa anteeksi. Ei todellakaan tarvitse, joissakin tapauksissa. Jos ei edes ole pyydetty, tai osoitettu minkäänlaista pienintäkään katumusta tehdyistä vääryyksistä, niin mikään anteeksiantolässytys ei putoo yhtään ainakaan mulle.
Ei tarvitse. Ymmärrän täysin. En tiedä mitä tapahtui, mutta jos joku on kiusattu eläkkeelle, niin se on jo sellainen paikka, että mä en moralisoi jos sen jättää anteeksiantamatta. Toivon vaan, että ilman sitäkin vois olla asioita, joista siskosi ja sinä voitte nauttia ilman, että mikään kauaskantoinen viha sävyttää elämää.

Oon ite joskus ajatellut näin, että kaikki ihmiset saa multa ainakin anteeksi kaiken mitä on mulle tehneet. Oikeestaan ainoa, jolle en pysty antamaan anteeksi on minä itse.
 
vierailija
Ei tarvitse. Ymmärrän täysin. En tiedä mitä tapahtui, mutta jos joku on kiusattu eläkkeelle, niin se on jo sellainen paikka, että mä en moralisoi jos sen jättää anteeksiantamatta. Toivon vaan, että ilman sitäkin vois olla asioita, joista siskosi ja sinä voitte nauttia ilman, että mikään kauaskantoinen viha sävyttää elämää.

Oon ite joskus ajatellut näin, että kaikki ihmiset saa multa ainakin anteeksi kaiken mitä on mulle tehneet. Oikeestaan ainoa, jolle en pysty antamaan anteeksi on minä itse.
Hän oli eri kuin aiemmin sisaruksestaan maininnut.
 
vierailija
Hän oli eri kuin aiemmin sisaruksestaan maininnut.
Pitää paikkansa. Unohdin kirjoittaa eri tai sivu loppuun. Sori, kosketti vaan kolmen sisaren kanssa törkeän koulukiusaamisen keskellä kasvanutta. Kahta huomattavan kookasta sisarustani kiusattiin koko alayläkouluaika läpeensä henkihieveriin saakka. Toinen sai kylliksi ja päätti päivänsä oman käden kautta. En ole aikeissa koskaan anteeksiantaa kiusaajilleen. Näin olen päättänyt, ja sen kanssa elän.
sama eri
 

Yhteistyössä