Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset maaliskuussa

roseship ymärsin vinkin ;) Varovasti siis kurkistelen tällekkin puolelle :D

Annetaan ajan kulua ja viikkojen kertyä. Peukut ja varpaat pystyssä, että kyytiläinen jaksaa kyydissä loppuun saakka. :heart:







Delfis ja nimetön masukki
 
delfis hyvä juttu testata vapaapäivänä, saa rauhassa hehkuttaa eikä tartte mennä töihin, eihän siitä mitään tulisi :)

Mä olin kirjoittanut eilen viikoikseni 20+4 :D 10 liian vähän, en taida oikein ymmärtää ajan kulumista...

nyt siis salmis ja tyyppi 30+5
 
Täällä ilmoittautuu yksi lisää :wave:
Laskettu aika olisi 17.10, vielä ei tarkkaa aikaa. Ensimmäistä odotan ja ikää lähes 30-v.
Nyt rv 10+3. Neuvolassa käytiin viime viikolla ensimmäistä kertaa ja sydänääniäkin jo yriteltiin kuunnella, mutta ei sieltä vielä mitään kuulunut.
Nyt odotellaan ensimmäistä ultraa, joka on parin viikon päästä.

Vieläkään en voi uskoa oikein todeksi tätä, viime kesänä keskenmeno ja nyt ollaa otettu tämä raskaus päivä kerrallaan.. Ultran jälkeen sitä varmaan uskaltaa sanoa jo sukulaisillekin :D Vain pari kaveria tietää asiasta.

Juttua täältä varmaan tulee kunhan pääsen vauhtiin :saint:
 
Ihanaa, uusia masunkasvattajia! :wave: Tämä kevät taitaa totisesti tehdä ihmeitä! :heart:

Tervetuloa Elektra joukkoon! :) Mullakaan ei ekassa lääkärineuvolassa onnistuttu saamaan sydänääniä kuuluviin, mutta viime kerralla jumputti jo oikein tomerasti. Ultrassa kuulet sitten varmasti pikkuisen sykkeen.

Delfikselle vielä onnea myös täällä puolella, ja tervetuloa lämpimästi! Mitenkäs sun plussauspäivä on mennyt? Taitaa silmät kiiltää ja posket hehkua entistä enemmän? :D Siinä on kuule sun työkavereilla ihmettelemistä. ;)

Päivitin teidät molemmat nyt listalle.
 
Kiitos rosehip! Kevät on ihmeellistä aikaa ;)

Miten muuten olette kertoneet miehillenne raskaudesta, oletteko yhdessä jännänneet testiä vaiko yksin? Itse tein testin yksin ja ihan sen takia, että sain annettua sen testin miehelleni synttärilahjaksi samana päivä kun sen tein :)
Sanoin vain, että minulla on vain tälläinen hyvin pieni lahja.. :heart:

Millaisia raskausoireita teillä muilla on ollut? Minulla on ollut lievää pahoinvointia, heikotusta ja rinnat ovat olleet tosi arat ja turvonneet. Nyt on pari päivää tuntunut sellaista paineen tunnetta alapäässä ja häntäluu ollut kipeänä. Jostain toisesta ketjusta luin tänään käsien puutumisesta öisin. Kysyin siitä viime viikolla neuvolassa ja täti sanoi ettei se liity millään tavalla raskauteen. Onko teillä muilla ollut tätä ongelmaa? Itse herään monesti yössä siihen, että kädet ovat aivan puutuneet. Tai oikeastaan tällä viikolla on alkanut helpottamaan, sitä kesti muutaman viikon.
 
hei mammalaiset!

mikäs tämä np ultra oikein on? Ja varhainen ultra on semmoi minkä voi itse maksaa, jos semmoisen haluaa...

mä soitan huomenna sitten neuvolaan ensikerran! kivaa että viikot menee nopeesti niin tulee viikkoja lisää pottiin, toivottavasti tarrasukat pitäis! =)

Juu Tuoreita mammoja tänne lisää! :)
 
ja onnea Elektra ja Delfis

mä tein testin yksin, jotenkin tuli olo että tämä on tehtävä salassa maailmalta! Ja kun ukkeli palasi kotiin niin illallisen kera onnittelin tulevaa isiä! Olihan sitä riemua siinä sitten! :heart:
 
Elektra ja Delfis suuren suuret onnittelut ja tervetuloa :flower: :heart:

Me tehtiin miehen kanssa yhdessä testi. Tai oikeestaan se oli vaan sellanen rutiinitesti ku oltiin lähössä illalla viihteelle. Ei yhtään uskottu että se mitään näyttäis ku yritystä oli ollu yli vuosi. Mutta vaihtuikin sitten olut limppariin :D

Elektra Käsien puutumisesta. Mulla alko kädet puutumaan n. rv 15 paikkeilla ja mun neuvolatäti kyllä sanoi sen liittyvän raskauteen. Samoiten ranteet alko oleen aamulla kipeet. Voivat liittyä liitoskipuihin, jossa luusto ja nivelet pehmenee hormonien vaikutuksesta. Nyt rv 24 on kivut vaan lisääntyneet. :kieh: Toivotaan että säästyt ikäviltä vaivoilta, ne voivat myös mennä ohi tai helpottua. Tsemppiä kovasti :flower:
 
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! Ensimmäinen yö takana plussauksen jälkeen. Tosi levottomasti nukuin ja hurjia unia näin. :LOL:

Kuinka moni teistä on käynyt siinä varhaisultrassa ja millä viikolla?

Mä testasin kans yksikseni ja iltaa varten askartelin isukille kortin johon liitin silkkinauhalla rusetin kera aamuisen testin :D Oli ukolla hieman tippa linssissä.
 
Mäkin tein testin yksin. Miehelle kerroin sitten vähän myöhemmin, kun pötköteltiin sängyllä ja pusimiseksi se meni. Oli onnellinen, kuten minäkin. Tosiaan muille kerrottiin vasta n. 8 viikon päästä tuosta hetkestä. Oli kyllä pitkä aika odottaa!

La Mer, saat varmaan noista ultrista tietoa ekassa neuvolassa. Meillä ainakin kaupunki tarjoaa jokaiselle odottavalle äidille 2 ultraa, joista toinen on nt/np -ultra ja toinen rakenneultra. Ultrien kautta voi halutessa osallistua kehityshäiriöseulontoihin, joita esim. tuossa nt-ultrassa mitataan sikiön niskaturvotuksesta. Molempiin ultriin saa myös osallistua ihan ilman seulontaa, jos ei halua tietää mitään mahdollisista kehityshäiriöistä. Varhaisultrassa kävin omakustanteisesti n. viikolla 8, kun en jaksanut odotella nt-ultraa sen varmistamiseksi, että masussa tosiaan on jotain. Oli niin liikuttavaa nähdä pikkuinen möllykkä siellä kellimässä. Mieskin oli ihan :heart: . :) Mä suosittelen kyllä tuota varhaisultraa ihan kaikille, jos vaan rahatilanne sallii. Mulla se maksoi n. 100 euroa, mutta hinnat vaihtelevat jonkun verran ja niitä voi tiedustella etukäteenkin. Oli kyllä hintansa väärti! 4D-ultrasta en ole varma, menenkö moiseen. Onko pidemmällä olevat odottajat käyneet?

Elektra , oireista mulla on ollut vain rintojen kipuilua viikolta 3 alkaen. Häntäluu on myös välillä vihoitellut, kun olen sen joskus muksauttanut pahemman kerran. En tiedä tosin johtuuko tämänhetkinen kipuilu raskaudesta, vai olisko se alkanut vihoitella ihan muutenkin.. Muuten ei oikeastaan mitään, minkä vois laittaa pelkästään raskauden piikkiin. Olo on tosi hyvä!

Enää 1 päivä töitä ja sitten talvilomalle lompsista! Ollaan lähdössä sunnuntaina Portugaliin sporttilomalle enkä malttais odottaa enää yhtään. :) Seuraava loma taitaakin olla sitten äitiysloma, jos ei siis noita arkipyhiä lasketa...
 
Onnea delfis ja Elektra :flower: :flower:

Elektra meidän testipäivänä oli viikkoja 3+6 ja illalla oli siskon synttärit toisessa kaupungissa. Testasin aamulla ennen lähtöä ja menin sitten herättelemään miestä, kun ei ollut vielä kehdannut nousta ylös :D . Reissuun lähtö meni sellaisissa tunnelmissa, että koko ajan tuli ahaa-elämyksiä viimeisen viikon ajalta, että ilmankos oli yhtenä päivänä kaupassa hillitön oliivihimo ym. vastaavaa :LOL: . Oireista Mahan iltaturvotus oli heti plussan tienoilla ihan mahtava ja rinnat kipenivät pariksi päiväksi. Sitten oireet hävisivät ja alkoi tuhruilu, joka ei kuitenkaan ollut vaarallista. Pääsin silloin varhaisultraan aiemman keskenmenoni vuoksi ja myöhemmin uudestaan, kun taas tuli enemmän vuotoa. Pahoinvointi alkoi joskus 6. viikolla ja on jo vähän laantunut. Ultrassa kaikki on kuitenkin ollut vielä hyvin :heart: . Niin ja ultrat ajoittuivat 6+3 ja 8+3, ekassa näkyi syke mutta alkiota ei voitu mitata, toisessa näkyi jo sydämen molemmat kammiot sykkeessä ja katkaravulla oli mittaa 18mm (pää-perämitta ilmeisesti) :heart:

(.) Oireet on taas vähentyneet ja tänään tuhrua viikon tauon jälkeen :headwall: :/ . 8.4. olisi ultra ja jännittää ihan sikana... mieskin on tulossa mukaan ja pääsisi ekaa kertaa näkemään pikkuisen "livenä" jos se vielä on kyydissä. Odotan kovasti viikkojen kulumista, että liikkeitä alkaisi tuntumaan. Pitää muuten varmaan sittenkin kulkea noiden neuvolan antamien viikkojen mukaan, eli LA olisi 24.10. Ei tosin tarvitse päivittää, näin on vain minulle selkeämpää.

Hermoileva Piki ja pikkuinen 9+6
 
Voi Piki, ärsyttävää varmasti tuo tuhruttelu. On se kumma, kun oman kropan pitää tuolla tavalla kiusata. Eiköhän ne vuodot kuitenkin ole ihan vaarattomia ja pikkuinen köllii siellä mukavasti omassa pesässään. Onko sulta katsottu istukan sijainti? Kohdunsuulla oleva istukkahan saattaa aiheuttaa vuotoja.. Yleensä sen istukan pitäisi sitten kohdun kasvaessa nousta pikkuhiljaa ylemmäs, jolloin vuotelukin loppuu. Mulla on istukka kohdunsuulla, tosin noilta vuodoilta olen ainakin toistaiseksi säästynyt. Varmaan rakenneultrassa sitten selviää istukan senhetkinen sijainti; toivottavasti se on lähtenyt sieltä nousemaan! Jaksuja Pikille ultran odotteluun. :)

Tässä navassa tuntuu olevan kaikki ihan mukavasti. Olen ollut tuntevinani pieniä liikkeitä silloin tällöin, mutta vain silloin, kun pystyn tosissaan keskittymään niihin. Tuntuvat ihan kalalta. :D Siis samalta kuin miltä nyt tuntuu, kun ottaa pienen kalan käteen ja se on sellanen vikkelästi räpiköivä ja liukas. Ei siis mitään perhosen siipien iskuja täällä...

Mä lähdenkin tästä tänään iltasella reissuun ja jos ei nyt hotellissa satu olemaan ilmaista nettiä, niin ei varmaankaan tule oltua koneen ääressä reiluun viikkoon. Jos joku haluaa, voi vapaasti perustaa uuden ketjun huhtikuulle. Sehän on täällä ihan kohta, hui miten aika lentääkään! :eek:

Mitäs muille ja muiden masuille kuuluu? Ilmeisesti hyvää, kun ketju on sen verran hiljainen. :) Mukavaa sunnuntaita mammoille!

Rosehip ja pieni silakka 16+4
 
Tervetuloa Elektra :flower:

Oiii rosehipin masussa asustaa pieni silakka :heart: ihanaa että tunnet jo vauvan liikkeet! :)

Meikä mamma on niiiiiiiin kärsimätön, eikö se mammaloma voisi jo alkaa, arhg! Lasken päiviä siihen... toisaalta kai hyvä etten ole kotona vielä, koska sitten varmaan alkaisin jännittämään synnytystä ja ehkä rääkkäisin itseäni liikaa siivoamisella yms. puuhastelulla ? No, koitan ajatella positiivisesti että vielä vähän töitä ja sitten pääsee olemaan kotona.
Aina sanotaan että pariskuntien kahdenkeskinen aika vähenee kun vauva syntyy, no jaa, meillä taitaa käydä toisinpäin että yhteinen aika lisääntyy kun ei tartte olla iltoja, viikonloppuja ja kaikenmoisia juhlapyhiä töissä.



salmis joka koittaa olla reipas ja vauhdikas masuasukas 31+2
 
Toivottavasti Piki siellä on kaikki hyvin :)
Ja kiitos kaikille vielä onnitteluista :heart:

Minä tässä viikonlopun aikaan aloin ihmettelemään, kun kaikki raskausoireet hävisivät kuin tuhkatuuleen. Viikkoja on nyt 11+2. Nyt on siis sellainen olo että ei tunnu missään mitään. Jotenkin kummallista, kun oli oireita sen verran paljon ja erilaisia (kirjoitinkin niistä tuonne aiemmin). Onkohan ihan normaalia, että voivat vaan hävitä kaikki kerralla (paha-olo, huimaus, rintojen arkuus, väsymys, selkäkivut yms.) ?
Ensi viikolla on vasta se ensimmäinen ultrakin ja nyt on ihan hirveä pelko asiasta. :( Mitään vuotoa ei ole kyllä ollut yhtään.

Ei kai tässä auta kuin odotella vaan sitä ensi viikkoa ja toivoa parasta =)
 
Moi, Tanne on niin pitkaan haluttu ja nyt paasen kokeilemaan milta odotuspuolella tuntuu. Nyt on kolme plussaa tehty. Kai sita pitaa vahitellen uskoa. Taalla pitaa laakarilla kayda testi varmistamassa. Paasen jo tana iltapaivana vaikka vasta soitin. Jannaa...

Mulla ainoot oireet on kauheet mahakrampit. Vahan huonovointisuutta. Viikoista ei ole tietoakaan. Plussasin vasta kp 51!!!

Niin monta kysymysta ja ajatusta pyorii mielessa. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.
 
Tervetuloa JoJo :flower:

Eiköhän Elektra kaikki ole hyvin, raskausoireet tulevat ja menevät omaan tahtiin, välillä niitä on enemmän, välillä vähemmän. Itsellä alkoi pahoinvointi helpottaa suunnilleen noihin aikoihin, ja rintoja tunnustelin kun välillä ne eivät tuntuneetkaan niin aroilta. Tsemppiä sulle! :)

Kevätflunssa rantautui meille, pitää ottaa iisisti, masuasukas ei kyllä sitä tee ;) pyörii ja potkii mua kylkeen :)





salmis ja massu 31+3
 
Onnea ja tervetuloa JoJo79 :flower:

Rosehip, siinä kohdunsuullahan se istukka oli viime ultrassa... Ärsyttää vaan kun oireet välillä häviää, tissitkin kutistuu normaaleiksi ja sit on tota vuotoa niin heti oon "ihan varma" keskenmenosta. En kyllä ajattele asiaa koko aikaa, ei taitais pää kestää. Kunhan ens viikkoon päästään niin saan toivottavasti helpotusta np-ultrasta :whistle:

(.) ja just kun luulin, että oireet vähän helpottaa niin piti taas jäädä saikulle. Kokeilin eilen käydä töissä 2 viikon sairasloman+ 2 viikon lomautuksen jälkeen ja mahalaukku heitti häränpyllyä :x . Paha olo olikin varmaan helpottanut siksi, että olin saanut päivärytmin järjestettyä sopivaksi syömisen ja päiväunien suhteen. Päänsärkykin palasi ja viimeinen niitti oli hampaanpesu illalla pari tuntia runsaan päivällisen jälkeen... :x . En ole onneksi vielä niin huonossa jamassa, että olisi pitänyt ottaa Primperanit käyttöön. Jotenkin haluan pärjätä ilman. Panadolia on kyllä mennyt tuohon päänsärkyyn.

Jaksuja salmikselle flunssasta selviämiseen! Ja kaikille hermoilijoille :hug:

Piki 10+2
 
JoJo79 Onnea vielä tätäkin kautta! =) :heart:


Pikille jaksamisia! Toivottavasti pian helpottais sun olo :hug:

Tiettyki salmikselle paranemisia! :flower:

Täällä on tämän viikon ollu kunnon menkkakipuja... Ihan niin että on vähän väliä pitäny käydä vessassa kurkkaamassa, onko sinne housuihin jotain ilmestyny :ashamed:
Kauankohan tätä piinaa on edessä? Luonnollisesti kun kunnolla tuntuu nuo kivut, pelkää kovasti km... Oireet tosin ei oo hävinny mihkään. Kaikista pahimpia on tällä hetkellä pahoinvointi, huimaus ja väsy! :snotty: Töistäkään ei meinaa haukottelun takia tulla mitään. Ajattelin muuten tilata varhaisultran tuohon viikolle 8+. Kyllähän silloin jo pitäisi näkyä selvästi syke?



Delfis ja rv mahtavat 5+1 :D
 
Koittakaa naiset kestää pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa :hug: Kyllä se siitä yleensä helppaa kun viikkoja kertyy lisää.

delfis mullakin oli menkkamaisia kipuja, kai ne sitten niitä kohdun kasvukipuja on??

Vuodosta vielä... ei välttämättä tarkoita mitään pahaa. Mullahan oli tuhruvuotoa, mutta muistais nyt vaan millä viikoilla... *raapii päätään* No ihan alussa, luulinkin että menkat alkaa mutta tein testin rv4+0, siitä n. kk eteenpäin ja rv19+0 ja senkin jälkeen on tässä jossain vaiheessa tullut ihan vähän yhtenä päivänä. Ja nyt siis viikkoja kasassa 31+5

Jaksuja kaikille!
 
Pilvilinna toivottavasti liitoskivut alkaisi vähitellen helpottaa. Mulla aikanaan tuntui vaan että pahenee koko ajan, kunnes äkkiä loppui kun seinään.

Rosehip kiva kun olet vihdoin alkanu tuntea liikkeitä. Ja aurinkoista lomaa B) Kohta sullakin on jo puoliväli ja pääset hakemaan äitiyspakkausta vai odotatko 2009 värejä?

La Mer onnea plussasta. Kerroin aikanaan raskaudesta muille vasta puolivälin paikkeilla. Maha ei oikeastaan näkynyt kun lopussa, niin siitä ei kovin moni edes huomannut vielä silloin.

Salmiakkitassu yritähän parantua flunssasta, kohta sulla alkaa jo lomakin =)

Piki jaksamista ulran odotteluun :hug:

Citrus kun käyt etsimässä pieniä vaatteita, kannattaa ottaa pari sellaistakin bodya, joihin on ommeltu lapaset hihoihin, koska vauvalla voi syntyessään olla pitkät ja terävät kynnet, joilla raapii itseään. Meilläkin on edelleen ylin huvi tökkiä sormet silmiin ja välillä noi kynnet kauhistuttaa.

Paljon on näköjään tullut uusia, eli
Delfis, Elektra ja JoJo ONNEA!! :flower:

Meillä oli taas tänään punnitusneuvola, nyt ensimmäistä kertaa paino alkoi kolmosella, eli 3240g (syntymäpaino 2772g), pituutta oli tullut syntymästä 6cm ja pään ympäryskin oli kasvanut 2,5cm.
Tänään tuli siis neljä viikkoa ikää täyteen :heart:
Nimiäisiä ollaan suunniteltu pidettäväksi pääsiäisen jälkeen, eilen aloitin leipomisen ja mussu istui keittiössä sitterissään ihmettelemässä mitä äiti tekee.
On kyllä todella rauhallinen tapaus, ei huuda eikä kitise turhia, mahavaivoiltakin ollaan isommilta säästytty. Ainoana ongelmana on ollut painon kehitys, sen takia punnituksia on tehty viikon välein. Nyt kuitenkin lisämaidolla paino on vihdoin lähtenyt nousuun, niin ensi viikon jälkeen neuvolakäyntejä harvennetaan.

Myrna ja Mussu 4vk
 
Moiks pitkästä aikaa! :)

Ihanaa kun tänne on tullut uusia odottajia, hirmuisesti onnea Delfis, Elektra ja JoJo! :heart: Ihanaa kun JoJo pääsit tänne!

Myrna kiitos hyvästä vihjeestä noiden vaateostosten suhteen. En muista nähneeni vielä tuollaisia, joissa lapaset, mutta en kyllä ole osannut katsellakaan. Ihanaa, teillä pian nimiäiset! Minkälaiset juhlat on tulossa? Ihan silläkin kyselen, että meillekin tulossa nimiäiset (ei siis ristiäisiä ) ja kiinnostaa tietää, miten kukin nimiäiset järjestää, kun valmista kaavaa ei ole. Ja ketä on kutsulistalla? Mukavaa, että vauva on niin rauhallinen, että antaa äitin leipoakin :)

delfis kyllä 8+ viikoilla pitäis syke löytyä, mullahan näkyi jo n. viikolla 6. Tsemppiä kipuilun kanssa, mulla ainakin oli menkkamaista kipua ihan alkuraskaudessa.

Piki Tsemppiä! Toivottavasti olo kohenee pian!

Vautsi rosehip, tunnet jo liikkeitä! Minulla ei ole vauvan liikkeistä mitään tietoa. Onneksi neuvolassa kuunneltiin viimeksi sydänäänet, niin sai kuulla, että kyllä siellä elämää on :)

Täällä oli puhetta käsien puutumisesta. Enpäs ollut ajatellutkaan, että voisi liittyä raskauteen. Mulla nimittäin on ollut raskauden aikana epätavallisen usein käsien puutumista öisin. Mutta olen ajatellut vain, että johtuu niskajännityksestä... Mutta tiedä nyt sitten, onko raskaudellakin osansa.

ON Täällä kaikki hyvin. Sydänääniä neuvolassa kuunneltu. Ai niin, rautakuurin jouduin jo aloittamaan, mitenkäs teillä on ollut tuon hemoglobiinin kanssa, onko miten alas laskenut ja milloin?

Tsemppiä kaikille mahankasvattajille! :)
 
heippa pitkästä aikaa!

sain neuvola-ajan tuonne pääsiäisen jälkeen, nyt vkolla 4? vasta!!! menispä kaikki hyvin ja aika nopeesti.

Oon odottanut aamupahoinvointia, mutta semmosta ei ole tullut, mutta sensijaan mua kuvottaa kaikki hajut, että työmatkat esim on kauheita kun yökkäilen kokoajan, aivan kauhiaa, ihmiset, ruuat tms haisevat hirveältä ja se on aina tämä sama haju!

musta tuntuu että mä syön kauheesti kun tekee mieli makeuksia, kauhiaa jos tässä vaiheessa alkaa lihomaan.

saakohan ihan rajusti jumppailla ja riuhtoa tanssitunneilla jos sikseen tulee? Nyt olen ollut niin väsynyt etten ole jaksanut tehdä mitään, kävelykin on norsumaisen hidasta, kauhea väsy kokoajan..aikamoisa...huh

jännittävää todella.

ja hei, tervetuloo uudet! :)
 

Yhteistyössä