*Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset MAALISKUUSSA ja vähän huhtikuussakin*

päpsy, hurjaa saat jo kohta vauvan syliin :) Onnea matkaan!

Siiris
, onnea vielä ja tervetuloa! (muistuta jos sua ei ala näkyyn tuolla listassa yritän mut en lupaa mtään koska muistan.)

Kvartti onnea yöunista ;) ja tsemppiä opiskeluihin!

oddmolly ;) hieno homma ;) ja mukavat housut vaan jalkaan (varsinkin jos ei oo pakko olla tietynlaiset)

mekkala,
jaksuja sinne

delfis, vilikö muka jo noin iso ;) vastahan sää lähit sitä synnytämään :D

odessa, mukava kun paaasto meni ok. Hyvä et saat lepuuttaa niitä käsiäsi. muista kuunnella itteäs ettet liika rehki sit kotonakaan (no siellä saa kyllä tehä hyvissä asennoissa vähän kerrallaan)

Täällä, eilinen ilta oli paha :) no joo miten niin riippuvainen ei päässyt nettiin kun se oli poikki huoh. Mut ei kyllä sit saanut mitään muutakaan järkevää tehtyä. Tänään kun pääs taas nettiin niin kummasti sitten sai kaikkea muutakin tehtyä ja neuvolassa käytyä :) Meni uus kymmenlukupainossa rikki, josko tää sitten riittäisi ettei seuraava menis enää rikki ennen synnytystä. Toukkis oli nuppi alaspäin ja täti meinas et ei se siellä enää pysty päätään nostamaan kylkiluihin ilman kovaa kipua mulle. Kun musta tuntu et se oli vielä aamusta nuppi kylkiluihin. Et kai se saa sitten jäloillaan tehtyä myös pallon mikä tuntuu mun käteen. Seuraava olis kahenviikonpäästä sitten hurjaa. Josko siihen mennessä sit miettis asiat mitä pitänyt kysyä kun ei oikein pysy päässä jos ei miettimällä oo miettinyt ja nyt ei muka ehtinyt miettimään.

Unico ja Toukka 34+5
 
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista =) =) On teillä monella jo jännät paikat edessä :heart: Itsellä tuntuu kyllä vielä niin epätodelliselta. Ehkä sit kun pääsee sinne ekaan ultraan koko homma konkretisoituu. Mulla ei oo hirveesti muita oireita kun rinnat on paisunut ja tosi kipeet. Ja mahassa kans tuntuu että jotain tapahtuu :D

Kertokaahan viisaammat, saako raskausaikana tehdä vatsalihaksia ? Yritin katsoa netistä ja siellä oli kyl kaikenlaista tarinaa. Ajattelin jos joku teistä saanut hyviä vinkkejä neuvolasta. Olin tänään salilla ja en uskaltanut hirveesti tehdä vatsoja. Olisin siis kiitollinen jos jollain on tästä tietoa

Ihan hyvä että on tosiaan se 9 kk aikaa sopeutua kaikkeen..aluksi varmaan tuntuu hitaalta kun mitään ei viel näy (ainakin musta tuntuu että aika matelee..) ja sit yhtäkkiä se aika varmaan vilahtaakin. Mä oon ainakin totaalisen pihalla kaikista hankinnoista, onneksi mulla on rakas ystävä Delfis jolta saa vinkkejä, ja sain jo Vilin pieneksi jääneitä vaatteitakin ison säkin :heart:
 
siiris, mä oon kuvitellut et alkuun ainakin sais, mut sit kun maha alkaa kasvaa niin ei enää. Tosin en tiiä missä vaiheessa se kasvu on sellasta et ei enää. Joissan tässä viimekuukausien pinossa oli juttua liikunnasta yleensäkkin siis näissä 30kymppisissä jos jaksat kahlata :)
 
Päpsy: Wow teillä on sielllä jännät paikat!! Paljon onnea ja kaikki menee varmasti hyvin :heart:

Hapsiainen: Oli ihana lukea sun synnytyskertomus!! Kiitos siitä :heart: Ja paljon onnea :flower: :flower:

Unico: Joo niin mäkin luulisin että voisi kunnes tulkee fyysiset esteet :D Täytyypä selata pinoja läpi
 
Hei, mä löysin huippuhyvä linkin urheiluun raskausaikana sekä vatsalihasten tekemiseen
'
http://www.tuuli.net/tuuli/fitness_n_fun/tiistai26.11.02.htm

Eli vaikuttais siltä että ekan kolmanneksen aikan voi tehdä mitä vaan vatsoja ja sen jälkeen syviä ja lantionpohjalihaksia. Nyt kun on kevät ja kesä tulossa niin ulkona kävely on kyllä varmasti kaikisa ihaninta =)
 
Hei, tulinpa tänne nopsaan poksahtamaan 23+0!

Siiris, mulle ainakin fysioterapeutti kun teki raskauden alussa saliohjelman, niin kielsi suorat vatsalihakset. Toiseksi sykkeet eivät saisi muutamia minuutteja kauemmaksi aikaa nousta yli 150, sillä silloin sikiön hapensaanti keskeytyy. Tämä siis ammattilaiselta, joka on kouluttautunut myös raskauden ajan liikunnassa ihan vieläpä samaan aikaan, kun on tehnyt mulle kaksi ohjelmaa joulu- ja maaliskuussa.
 
Siiris Tervetuloa odotus-puolelle! :heart: Ihanaa että porukkaa valuu tänne puolelle lisää ;) Itse kävin varhaisultrassa ja suosittelen! Jotenkin tuli parempi olo, kun tietää ettei ole kohdunulkonen tai tuulimuna, ei sit tarvii ihan koko ajan niihin liittyviä kipuja tarkkailla, siis esim yläselänkipuilua :whistle: Vaikka kyllä mä muuten kyttäänkin oireita ja tuntemuksia ;) Toivotaan että sulla menee kaikki hyvin ja voit nauttia raskaudesta! Itsellä on nt-ultra ens keskiviikkona ja oon päättänyt et jos siel on kaikki hyvin, niin sitten alan jo iloita tästä raskaudesta. Täytyy kyllä myöntää että tilasin kotidopplerin, se oottas nyt postissa, et näin vainoharhainen mä olen :whistle:

Odessa hyvä että selvisit hyvin sokerirasituksesta! Me tehtiin toi toisillemma koulussa, sillon liuotettiin pelkkää sokeri lämpimään veteen, yök! Mietin et jos raskaana oisin niin en kyllä sais tota alas, mut vissiin noi on hiukan parempia mitä labrassa "tarjoillaan". Toivotaan että tulokset olisivat hyvät!

Päksylle onnea etä kaikki menee hyvin! Ihanaa kun saat pikkusen kohta syliin! :heart:

Tää lähtee nyt näyttää sitkeää hiivatulehdusta lekuriin, toivottavasti saan jotain mikä auttaa siihen!

Danuli + pieni 10+3
 
mekkala onnea poksuista!

danuli, toivottavasti saat lääkäristä apuja!

Ai juu ettei menis ihan myöhäiseksi niin mä en väsää ssit enää ens kuun pinoa :D saa joku muu askarrella :)

Täällä olis tänään jonkin sortin valmennus, ei kun istumaan ja kuuntelemaan, toivottavasti selkä kestää. Sit kaikkea muuta pientä puuhaa ja ihmisiä tulossa ja yllättäen kämppä hyrskyn myrskyn, tarttis tehä jotain, mut kun ei hirveesti kykene. huoh. Ei viitsi ärsyttää tota selkäänsä et selviää siitä reissusta kun kotoa pitää lähteä :)

Unico ja Toukka 34+6
 
:wave: Tänne on taas ahkeraan kirjoiteltu! Tervetuloa & onnea plussasta uusille! Päpsylle tuleekin äkkilähtö kun käynnistetään tällä viikolla jo, tsemppiä sinne! :heart:

(.) Olen ollut tämän viikon sairaslomalla, tosin eipä siitä yrittäjänä paljon ole taloudellisesti hyötyä, kun yrittäjillä on 1+3 päivän karenssi, eli vasta 5. sairauslomapäivästä maksetaan päivärahaa. Saan siis huomiselta korvauksen...

Olin eilen koko päivän reissussa, kun käytettiin kaverin hevosta klinikalla, ja vauvasta se oli vissiin tosi unettavaa. Aloin jo huolestua, kun satunnaisia liikkeitä lukuunottamatta ei ilmoitellut itsestään. Yleensä herää siihen jos silitän mahaa, mutta tällä kertaa en saanut mitään vastetta. Tulin sitten kotiin huolesta soikeana ja kävin sängylle laskemaan liikkeitä, ja johan alkoi jumppatunti! :D On se vaan niin ihanan huojentavaa kun vauva liikkuu, mieskin oli ihana kun ymmärsi miten helpottunut olin kun maha taas heilui puolelta toiselle ja liikkeitä tuli niin paljon ettei niiden perässä pysynyt. :heart:

kevätesikko 32+3
 
Ada
:hug: :heart: :flower: Onnea Päpsylle tulevaan synnytykseen!!! Ihan hyvä, jos saat alakautta synnyttää, etkä joudu sektioon. Vaikkei sekään nyt mikään kamala paikka ole :) .

Kaikkea hyvää Piipille taikapäiviin ja nauti kaikessa rauhassa! Kiinnostavaa tosiaan kuulla synnytyksestäsi. Mitä ilmeisemmin siinäkin on ollut vaiheensa :whistle: .

Tulin varottelemaan eräästä raskauden jälkeisestä oireesta, joka tuli mulle suurena yllätyksenä. Nimittäin, vauvakuume - se iski lähestulkoon heti synnytyksen jälkeen. Mä jo ehdin miettiä, että tätä kuumeiluako mun elämä on tästä lähtien aina vaihdevuosiin saakka. Nyt kun poika on 3,5 kk, vauvakuume on mennyt ohi... tai se on taka-alalla :D .

Mutta kyllä mä silti suurella lämmöllä ja vähän haikeudella lueskelen näitä teidän juttuja :heart: !

Voikaa kaikki hyvin! Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja onnea uudesta plussasta :heart: ! Kivaa, kohta on huhtikuu ja meille tulee tänne monta vauvaa!
Ada
 
Tervetuloa Siiris! mä tein muistaakseni viikolle 18 suht normaalisti vatsalihaksia. Sitten lopetin tai vähensin vähitellen omien tuntemustenkin mukaan.

Niin ja Päpsylle onnea tulevaan käynnistykseen ja synnytykseen! eiköhän kaikki mene hyvin! :)

Odessa: ne on sitte varmaan hienot vaunut. :)

Kävin eilen siellä ylimääräses ultrassa ja lääkärissä. Ultrassa selvisi että möykkyliini on edelleen perätilassa. Lapsiveden määrä oli myös aika pieni mutta normaali. Ensi ti yritetään mahdollisesti ulkokäännöstä.. Jotenkin kyllä toivoisin että käännös onnistuisi ettei tarttis sektiota. Mutta näkee sitten.. Painoarvio oli noin 2,5 kg tällä hetkellä. Jos joutuu sektioon niin kai se olis sitten 21.4.-23.4. noin.

Ostettiin eilen sitten myös Britaxin babysafe -kaukalo, nyt on sekin sitten hankittuna! :)

omena ja myökkyliini 34+6
 
Omena, peukkuja vielä etä möykkyliini kääntyy itsestään tai kääntö onnistuu.

Ada, mut mitäs jos se vauvakuume on jo oikeestaan ollut koko ajan ;) ei se raskautuminen sitä poistanut ;) josko sitten synnytys :)

kevätesikko
, kiva et pien sitten ilmoitti itsestään, kai se tyytyväisenä kuulosteli maailmaa kun oli erillaista toimintaa kun yleensä :)

Synnytysvalmennus käyty :) olihan siinä, kerrottiin miten etenee ja kivunlievitykset. No aika näyttää miten käy.

Unico ja Toukka 34+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja mekkala:
Hei, tulinpa tänne nopsaan poksahtamaan 23+0!

Siiris, mulle ainakin fysioterapeutti kun teki raskauden alussa saliohjelman, niin kielsi suorat vatsalihakset. Toiseksi sykkeet eivät saisi muutamia minuutteja kauemmaksi aikaa nousta yli 150, sillä silloin sikiön hapensaanti keskeytyy. Tämä siis ammattilaiselta, joka on kouluttautunut myös raskauden ajan liikunnassa ihan vieläpä samaan aikaan, kun on tehnyt mulle kaksi ohjelmaa joulu- ja maaliskuussa.


Kiitos mekkala vinkistä..pitääpä sitten itsekin jättää noi suorat pois. Oon viimeaikoina käyny sellasessa Les Mills:n body attackissa joka on huippuhyvä, mut myös rankka..on suoraan niinku ois futitreeneissä ja siinä tulee aika uitettu koira olo..eli sykket on siinäkin varmaan aika korkeella. Pitänee mennä pilates ja tansstunneille, ne on ainakin vähän kevyempiä.
 
Danuli: Oi ihanaa onneksi olkoon että kaikki oli hyvin :heart: :heart: Mä odotan kun kuuta nousevaa tota varhaisultraa..tuntuu että aika matelee aivan tajuttoman hitaasti. Ekaksikin mulla oli luultavasti tosi pitkä kierto..jotain 40 päivää..eli siis mä tein positiivisen testin vasta 6 viikkoa edellisistä menkoista (piinaavan hidasta)...eli siinä sai jo odotella ja kauan ja siitä positiiviisesta on nyt huomenna vasta viikko....oon ehkä vasta oikeesti viikolla 5 jos ois ollu normaali 4 vkon kierto. Monennella viikolla sä kävit siellä varhaisultrassa ? Vissiiin viikolta 7 eteenpäin kandeis mennä..aattelin vaan et mille viikolle varaisin ajan. Mäkään en oo vielä täysillä uskaltanut iloita. Aluksi olin tietenkin ihan sokissa ja tärinässä ja maailman onnellisin kun plussa pärähti ruutuun mut nyt kyl odotan tota ultraan pääsyä että tietää onko kaikki hyvin. En oo vielä kertonut mun vanhemmilekaan ja odotan että pääsen kertomaan ihana uutiset, niillä varmasti maailma mullistuu kun on ensimmäinen lapsenlapsi. Heh...mäkin sain jo delfikseltä lainaan sen doplerin..odotan että pääsee kuuntelemaan :heart: =)

Omena: pidetään tosiaan peukkuja että möykky käänytyis itsestään
Mulla yksi tuttu synnytti hiljattain ilman että halusi että vauvaa käännettiin..oli siis erikoissynnytys mutta kaikki oli kuitenkin mennyt hyvin eikä tarvinnut leikata. Mutta siinä on varmaan kyllä isommat riskit jos ei käännetä..voisin ainakin kuvitella.

Ihanaa kun täällä on niin moni jo tosi pitkälläkin..teillä on jännittävät hetket edessä :heart:
 
Oi, Päpsylle tsemppiä matkaan minunkin puolesta, mahtavaa!

Toivottavasti Omenan pikkainen saadaan kääntymään! Kerro sitten, millaista se oli!

Siiris, mä tiedän bodyattackin, olen käynyt siellä itsekin, eli on aika rankka tunti. Pointti mun käsittääkseni raskauden ajan rankemmassa liikunnassa kuten esim juoksemisessa on se, että jos olet sitä ennen raskautta tyyliin muutaman vuoden harrastanut ja pohjakunto on ok, niin sitten voi jatkaa, mutta raskaana ei kannata mennä elämänsä ekalle attack-tunnille. Heti kun itse tulin raskaaksi jätin afrotanssitunnit, vaikka olin siellä viikottain koko syksyn käynyt, koska vaikka olisin kuinka hyvässä kunnossa (mitä en kyllä syksyllä ollut) mulla siinä tanssissa liitelee sykkeet vähintään 150 suuremman osan tuntia. Tanssi muuten raskaana olevalle on erittäin hyvää liikuntaa, ollaan oltu jo miehen kanssa paritanssin jatkokurssilla helmikuussa ja mennään toiselle jatkokurssille pääsiäisen jälkeen. Vaikka polkka kyllä tuntui liian pomppivalta tämän vatsan kanssa... Mutta ei se hyppimällä sieltä tipu :)

Ai niin, ja varhaisultrasta, kun itse kävin siellä, niin gyne sanoi, että yleensä kannattaa tulle kolme viikkoa siitä kun menkat jäivät pois, eli päivä jolloin seuraavien menkkojen olisi pitänyt alkaa + 3 vko. Eli noin viikolla 7-8. Silloin sydän näkyy jo varmasti. Mun yksi ystävä kävi viikolla viisi tai kuusi, ruskuaispussi näkyi jo muttei sydäntä vielä, niin se jäi harmittamaan vähän. Eli ehkä ei kannata mennä liian aikaisin.

Ihanaa viikonloppu! Ja viikon päästä loma loma loma! Ei jaksa odottaa.

Mekkala ja Poikanen 23+1
 
Ihanaa päpsy! Peukut pystyssä täällä! Onnea matkaan! :heart:

Unico: Oliko synnytysvalmennus pienryhmässä omassa neuvolassa vai minkälainen se oli? Mulla on edessä lähiviikkoina kanssa, neuvolan terkkari lupasi ilmoitella kun on ensin valmentanut huhtikuun synnyttäjät.

Liikunnasta vielä: Mä olen nyt hidastanut tahtia ja vaihtanut kevyempään spinning-ryhmään. Käyn spinningissä pari kertaa viikossa ja lisäksi salin puolella tekemässä kevyillä painoilla pitkiä sarjoja lähinnä yläkroppaa. Kävelyllä käyn kanssa, mutta mulla kun kroppa on tottunut raskaaseen treeniin, en miellä kävelyä silleen liikunnaksi vaan mielenvirkistykseksi ja ulkoiluksi.

Muoks. Piti vielä täsmentää että näillä viikoilla on jotenkin luonnostaan tullut tarve liikkua alhaisemmilla sykkeillä. Vielä viikoilla 20+ oli hirvittävä tarve saada kunnon hikitreeni vedettyä ja sitten lähinnä ärsytti kun piti himmailla koko ajan. Nyt rauhallisempi meno tuntuu hyvältä. Koko elämäni urheilleena en kuitenkaan pystyisi kokonaan olemaan liikkumatta, pää ei kestäisi.

On ollut jotenkin ihanan seesteinen olo tämän masun kanssa viime ajat. Tuntuu hyvältä olla näin hyvässä kunnossa näillä viikoilla, mutta samalla on mahan kasvamisen myötä myös tullut sellainen rauhoittunut olo, sellainen "nyt ei ole mihinkään kiire, sillä kannan mahassani maailman arvokkainta asiaa" -tunne. :heart:

En kyllä tajua miksi mua taas ärsyttää anoppi ihan hirveästi. Ei olla edes oltu kolmeen viikkoon tekemisissä, mutta silti jotenkin jo valmiiksi ärsyttää seuraava kerta kun mennään siellä käymään, kun tiedän että jutut pyörii siellä sitten vain raskauden ja vauva-arjen ympärillä. Ehkä siksi että hän ilmaisee itsensä jotenkin liian kärkkäästi ja kertoo aina vaan niitä samoja kauhujuttuja sukulaisten ja tuttavien vauvojen sairauksista. Sitä paitsi itse tykkään nähdä kavereita ja muita ihmisiä sellaisissa ihan muihin asioihin liittyvissä merkeissä, esim. juoruta hevospiirien asioista ja yleensäkin puhua ihan muista asioista. Miehen kanssa sitten kotona tulee paljonkin puhuttua vauvasta ja se tuntuu hyvältä ja turvalliselta. :)

Vali vali :p

kevätesikko 32+4
 
päpsy, onnea pavun hakuun!

jane, miten on piikittelyt lähteneet sujumaan?

mekkala, eihän sulla kauaa mee kun pääset lomailemaan :) sit jaksaa taas (tai sitten ei ;))

kevätesikko
, se synnytysvalmennus oli et istuttiin ja kuunneltiin auditoriossa ja lopussa sai kysyä. Käsittääkseni se kuitenkin vaihtelee millanen se on riippuu missä on. Jaksuja anopplan käymiseen :) kyllä ne jossain välissä rauhoittuu (kait)

täällä ei kummempaa huoh samat kivut ja muut mukana edelleen, toivoo et ne häviäis ennen synnytystä mut taitaa hävitä vasta toukan tultua maailmaan :) Jos nyt tän viikon vielä himmailis ja sit kattos mihin kropasta on et miten paljon sietää ilman kunnon kipua ;) nojoo voipi jäädä vähiin, mut ajattelin jotain taas kokeilla, tosin kun ihan kävelystä tulee maha kipeäksi melko helpolla joten nooh aika näyttää. alkaa vaan seinät kaatumaan päälle kun ei mitään jaksa tai pääse lähtemään ja ukko töissä. mutta jotain positiivista 5viikkoa laskettuun :D joten kohta ei oo enää väliä vaikka syntyiskin, niin pärjäisi kuitenkin kyllä hyvin ulkona mut jos tovin pysyis vielä :D

Unico ja Toukka 35+0
 
Voi sinua Unico, no ainakaan ei ole enää pitkä matka Toukan hakuun... Muakin alkoi silloin viime saikun vikalla viikolla vähän ahdistaa, että mitä täällä kotona oikein keksisi. Toisaalta kun on taas koira seurana niin ei ole ihan yksin, ja se kiskoo ulos vähintään pikkulenkille.

Kevätesikko, mulla on myös tullut sellainen rauhallisempi olo treenaamisen kanssa, ettei enää esim jaksaisi kahta treeniä samana päivänä jne. Jaksamista anopin kanssa! Mulla taas on tätinä sellainen ihminen, jolla on erittäin varmat mielipiteet, jotka hänen mielestään ovat ainoat oikeat... tyyliin, ettei imettäessä voi laihtua. Onneksi ei kuitenkaan pelottele sairauskertomuksilla.

 
Unico toivottavasti sulle ei käy niinkuin mulle kävi :D Saikulla rv 32 lähtien, kun supisteli niin kovasti ja pelättiin Vilin tulevan ennen aikojaan. Ja mitäs kävikään? Vili alkoi vitkastelemaan ja meinas jäädä sinne masuun asumaan. :LOL:
 

Yhteistyössä