Vitsit kun täällä on tapahtunut sillä vähän kun mä vaan syöttelen täällä
Meidän neiti on aika peto syömään, taitaa kerätä nyt niitä painoja, jotka jäi saamatta maha-aikana!
Kiva, että Kvarttikin pääsee / on päässyt eroon tukalasta mahastaan. On se vaan helpottavaa, vaikka pikkasen outo olo olikin aluksi ilman mahaa!
Eli nyt vähän synnytyskertomusta: Sunnuntaina 1.2. alkoi supistella vähän ennen puoltayötä, mutta eivät olleet säännöllisiä tai kovin voimakkaita. Menin siitä sitten vielä nukkumaan ja heräsin kahden aikaan hirveään kipuun. Kykenin vessaan ja meinasin pökrätä verisen liman määrästä. Ei muuta kuin mies ylös sängystä, ei ole varmaan ikinä noussut ylös niin nopeasti. Sattui aivan sairaasti ja melkein itkin 10 min matkan sairaalaan. Pääsin suoraan saliin, jossa katsottiin tilanne. En tosiaan muista mitään väliaikatietoja, että kuinka paljon oli auki milläkin kohtaa, sillä en ollut sinä yönä nukkunut kuin sen kaksi tuntia ja lisäksi mulle nousi yön aikana lämpö. Kätilö oli mukava ja kätilöopiskelija vielä mukavampi. Kätilöopiskelija meikäläistä hoiteli ja toteutti toiveita. Sain ilokaasua alkuun pahimpiin supistuksiin, se tosin ei kauaa vaikuttanut ja oksensinkin kerran. Pääsin käymään suihkussa ja lämmin suihku teki kyllä hyvää. Lisäksi sain mahaan kiinnitettyjä lämpöpusseja, jotka veivät kipua. Noin viiden aikaan en enää kestänyt kipua, vaan sain epiduraalin ja sitä ehdittiin vielä lisäämäänkin yhden kerran. Paikat eivät kuitenkaan auenneet loppuun saakka ja epiduraali vaimensi supistuksia. Lapsivedet menivät vasta, kun kalvot puhkaistiin. Aamuvuoroon tullut kätilö ja kätilöopiskelija totesivat, että meikäläiset lämmöt olivat nousseet liki 39 asteeseen ja siinä kohtaa alkoi näkyä lääkäreitäkin paikalla. Vastaava lääkäri kävi toteamassa, että pitää saada hommaan vauhtia tai joudutaan leikkaamaan, kun ei etene. Oksitosiini auttoi jonkin verran ja lopulta lääkärit käänsivät käsin kohdun suun reunan ja päättivät ottaa vauvan ulos imukupilla. Siinä kohtaa en saanut enää mitään kivunlievitystä, mutta ei se missään enää tuntunutkaan, kun olin ollut ihan horkassa kuumeen takia. Neiti tuli ulos parilla ponnistuksella ja imukupin avustuksella. Hän tuli ulos kasvot ylöspäin eli väärässä tarjonnassa. Ilmankos neuvolassa arvioitiin kooksi 3,6 kg ja yökätilökin vielä 3,7 kg. Neiti vähän huijasi, kun koivet olivat ristissä ylöspäin! Synnytyksessä oli varmastikin 10 henkeä läsnä ja neiti vietiin suoraan lastenosastolle. Näin vain harmaan möykyn ja luulin jo, että tyttö on kuollut, kun aluksi ei kuulunut edes ääntä. En sitten uskaltanut edes katsoa uudestaan ennen kuin lääkärit sanoivat, että tyttö tuli ja onneksi olkoon. Mies ei ehtinyt leikata napanuoraa, sillä tyttö piti viedä heti osastolle. Mies pääsi saattamaan kuitenkin tytön osastolle. Typy siis syntyi maanantaiaamuna klo 9.41 ja minut kuskattiin noin klo 11 lastenosaston kautta synnyttäneiden osastolle. En kyennyt käymään suihkussakaan ja jalat ei oikein kantaneet. Sain sen verran antibiotteja, kipulääkkeitä ja ottihan tuo aika koville kaikkineen. Mutta kyllä se siitä sitten lähti; itse halusin pois osastolta keskiviikkona, sillä vieruskaverin vauva valvoi yöt ja se oli aika raskasta, kun oma vauva oli muualla. Perjantaina sitten tyttökin pääsi kotiin ja paino on lähtenyt hyvin nousuun. Olen toista päivää yksin kotona tytön kanssa, kun mies palasti eilen töihin. Hän pitää loput isyyslomat myöhemmin. Hyvin tämä on lähtenyt käyntiin, vaikka on siihen vähän tottumista, että nyt määrääkin neiti, enkä minä itse!
Pahoittelen tosiaan epätarkkaa kertomusta, mutta mun muistikuvat on tota luokkaa... Ehkä mies osaisi kirjoittaa selvemmän kuvauksen
Ilman miestä olisi kyllä ollut vieläkin rankempi kokemus. Hänen läsnäolonsa auttoi paljon. Hyvä kokemus kuitenkin kaikkineen ja eiköhän meidän Nöttönen saa jonain päivänä sisaruksiakin!
Saattaapi olla aika hiljaista tämä meikäläisen vierailu tällä puolella jo neidin pitkistä ruokailuista johtuenkin, joten oikein ihania kevätpäiviä teille kaikille ja tsemppiä odotukseen
Onnittelut vielä uusille plussanneille ja toivottavasti tänne tulee lisää odottelijoita
- Memmu ja Nöttönen 2 vko 1 pv