Onko se sinulta pois, jos annat pienelle mahdollisuuden? Henkilökohtaisesti uskon, että jaksaisin suruni paremmin, kun tietäisin tehneeni parhaani ja ainakin antaneeni mahdollisuuden ihmeen tapahtumiselle.
Oikeasti, luonto itsessään on aika viisaasti suunnitellut monet jutut, joista ihminen on tehnyt turhaan liian vaikeita. Jos ultraa ei olisi, et ehkä edes tietäisi ongelmista mitään, menisit normaalisti aikanaan synnyttämään. Lapsella olisi ongelmia tai sitten ei, sitten toimittaisiin sen mukaan. Nykyajan ihminen saa tietää ongelmista monesti etukäteen, ja siksi esim. lapsikuolleisuus on minimaalisen pientä kehittyneissä maissa. Toisaalta olen ihan varma, että tieto ajaa ihmiset tekemään myös vääriä ratkaisuja. Moni tervekin vauva on jäänyt syntymättä, kun vanhemmat ovat saaneet tietää sairausriskistä. Tosi on. Surullista minusta
Tieto lisää tuskaa. Sekin lisää tuskaa, jos tekee tietoisesti sellaisen valinnan, jolla tulee sinetöidyksi lapsen elinpäivien määrän. Minä antaisin mielelläni luonnon hoitaa valinnan. Mutta tekisin kyllä kaikkeni, että lapseni saisi parhaan mahdollisen hoidon, jos ihme tapahtuisikin.
Ehkä tekstini on kurjaa luettavaa, olethan jo päätynyt toisenlaiseen lopputulokseen. Ainakin olin niin lukevinani rivien välistä. Mutta avauduit omasta tahdostasi julkisella palstalla, ja katson oikeudekseni avautua minäkin. Koen jopa, että minulla on velvollisuus kertoa omat mietteeni.
Joskus mietin, että olisi helpompaa elää, kun ei tietäisi ihan niin paljon asioita kuin mitä nyt tiedän. En pelkäisi ihan niin paljon, ja ottaisin elämän elämänä hetki kerrallaan. Katsoisin, mitä elämällä on tarjottavana minun kohdalleni. Moni turha murhe jäisi murehtimatta.
Siitä olen samaa mieltä joidenkin toisten kanssa, että surutyön ehtii alkaa myöhemminkin. Jos nyt sen aloittamisesta edes voisi puhua. Surutyöhän alkaa, kun siihen on aihetta.
Toivon sydämeni pohjasta saakka voimia ja varjelusta sinulle, pienokaisellesi ja koko perheellesi, kävipä miten tahansa!