Laadukkaita laminaatteja, minkä merkkisiä teillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja polka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Meirami, sulla oli hyvä kirjoitus laminaateista. Meillä ei siis ole lattioissa tällä hetkellä vielä mitään, mutta pidän pääni ja laitamme moniin tiloihin laminaattia. Nimenomaan näyttää olevan niin, että monilla laminaattia haukkuvilla ei ole tietoa nykyajan kalliimmista laminaateista. Välillä tuntuu, että laminaatti on jo kirosana :laugh: Kaikissa materiaaleissa on plussaa ja miinusta. Kiva kun on vaihtoehtoja. PS: Tarkoitit varmaan, että laminaatti johtaa hyvin lämpöä eikä sähköä :D

Kiitos, minusta on tärkeä, että itsellä on oikeasti kokemusta ennenkuin ehdottomana jotain asiaa pitää. Pidä van rohkeasti pääsi, uskon, että olet tyytyväinen =) Järkevintä olisi meilläkin ollut laittaa parektin tilalle jotain muuta, käytännön kannattaisi mennä "arvostuksen" ja kauneuden edelle ja tässä tapauskessa, kun laadukas laminaatti ei kaunudessa yhtään parketille häviä.

Tarkoitin todellakin juuri sitä, että laminaatti johtaa hyvin lämpöä, sorry kömmähdys :headwall: Hyvä, että asian korjasit =)

Millaista laminaattia teille tulee, tuleeko edelleen se aikaisemmin maitsemasi harmaa?

Meirami:Meillä on lasten huoneet laatalla.Helppohoitoisuuden ja lämmön varaamisen takia.Mahdollisemman paljon laitettiin laattaa juuri sen lämmön varaamisen takia.Meillä on kerran käynyt induktio-lieden kanssa noin kuten kuvailit.Meillä siis kodinkoneet kaikki on Elektroluxia.Itse halusin nimenomaan tummaa parkettia tähän taloon koska edelliseen laitettiin vaaleata.On komeaa parkettia tuo Jarrah ja kallista.. ;) .Itse näen sen vaivan että siivoan usein jos tummassa alkaa pöly ärsyttää,tosin eipä paljoa kyllä pölyä kerää tuo parketti.Meillä oli myös harkinnassa kempas-ja pähkinäparketit.Pää-asia kait on että on itse tyytyväinen valintoihinsa.Edelleen en silti usko että laminaatti johtaa lämpöä,ei ole teoreettisesti mahdollista.Miten mdf ja muovi johtaisi lämpöä?
No onneksi on myös meitä muitakin jotka pitää parkettia parempana vaihtoehtona.Minulle ei ole tärkeätä että jokin asia on "hitti"ja sitä on pakko saada,varsinkin jos kyse on huonoista materiaaleista.Itse en pidä laminaattia muovimattoa ihmeellisempänä.
Mutta ehkä annetaan tämän keskustelun "jäähtyä" ja jatketaan muilla aiheilla. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Murmeli -76:
Meirami:Meillä on lasten huoneet laatalla.Helppohoitoisuuden ja lämmön varaamisen takia.Mahdollisemman paljon laitettiin laattaa juuri sen lämmön varaamisen takia.Meillä on kerran käynyt induktio-lieden kanssa noin kuten kuvailit.Meillä siis kodinkoneet kaikki on Elektroluxia.Itse halusin nimenomaan tummaa parkettia tähän taloon koska edelliseen laitettiin vaaleata.On komeaa parkettia tuo Jarrah ja kallista.. ;) .Itse näen sen vaivan että siivoan usein jos tummassa alkaa pöly ärsyttää,tosin eipä paljoa kyllä pölyä kerää tuo parketti.Meillä oli myös harkinnassa kempas-ja pähkinäparketit.Pää-asia kait on että on itse tyytyväinen valintoihinsa.Edelleen en silti usko että laminaatti johtaa lämpöä,ei ole teoreettisesti mahdollista.Miten mdf ja muovi johtaisi lämpöä?
No onneksi on myös meitä muitakin jotka pitää parkettia parempana vaihtoehtona.Minulle ei ole tärkeätä että jokin asia on "hitti"ja sitä on pakko saada,varsinkin jos kyse on huonoista materiaaleista.Itse en pidä laminaattia muovimattoa ihmeellisempänä.
Mutta ehkä annetaan tämän keskustelun "jäähtyä" ja jatketaan muilla aiheilla. =)

Nyt olet ilkeä, kuinka voit sanoa, että laatulaminaatti on huono materiaali, kun sulla ei ole kokemusta. Sen tiedän, että tummassa parketissa näkyy pöly, kun selän kääntää, itsekin pähkinä parkettia suunnittelin, mutta päädyin onneksi tuohon antiikitammeem, kun on vahattu ja suunnitelijamme sen valitsi, lakka pilaa aidon luonnon tuotteen, joten lakattu parketti on ihan verrattavissa laminaattiin ;) Tosin tärkeintähän on, että parketti on kallista, kannattaa ihan hintalappu olkkarin lattiaan kiinnittää :laugh: Meillä parketti oli vain himpun verran laatulamimaattiamme kalliimpaa. Sitä kumpi on kestävämpää ei ole epäilystäkään, tosin se hyvä puoli tuossa vahatussa parketissa on, että kun sen pintaa ei ole tapettu lakalla, hoitaa se tavallaan itse itseään käytössä ja kaipa siihen ns. pienet kolot, kuulukin, kuten aidoissa puupöydissäkin. Meillä on aito massiivipähkinäpöytä ja tavallaan itse käytössä parantaa naarmut ym. toisin on lakatun ja petsatun koivupöytämme laita. Lattialaatat meillä olivatkin sitten keskivertoa kalliimmat, halpalaattoja, kun ei kannata laittaa, tosin lastenhuoneisiin en sitä olisi laittanut, makunsa kullakin.

Sinun kannattaa ottaa yhteyttä insinööriin tai johonkin muuhun, joka tietää laminaatin lämmönjohdosta, mutta sitä joka tapauksessa vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa suositellaan ennemmin kuin parkettia, niin se vaan on, eikä sun spektisyydestä huolimatta muuksi muutu =) Siitä on turha väitellä. En osaa sanoa mistä se johtuu, mutta kuten kerroin laminaattimme on melkein yhtä lämmin kuin laatta, mutta parketti on kylmin.

Onkohan meidän tuossa induktiossa sittenkin jokin vika, kun muutaman kerran kertomallani tavalla käyttäytynyt?

Meillä koneet Aeg, jääpalakoneellinen pakastekaappi ja jääkaappi, niin ja liesituuletin Elektroluxia.

Murmeli: Juu, ei täällä tappelemaan kannata alkaa. Ideoiden vaihto kai tässä on tarkoituksena. Eihän me kaikki voida mitenkään tykätä kaikkien muitten valinnoista. Eiköhän kaikille ole tärkeintä että olisi mahdollisimman tyytyväisiä omiin valintoihinsa. Meidän kodista ei ainakaan tule mikään "näyttelytila", josta muiden pitäisi tykätä vaan tavallinen koti. Tämän keskustelun ei ollenkaan pitänyt olla "laminaatti vai parketti"-keskustelu. Sinulla näyttää olevan hyvin vankka oma mielipiteesi laminaatista, joten pidä se, mutta lopetetaan keskustelu nyt tältä osin.

Meirami: Harmahtavaa laminaattia emme ole vielä ihan lyöneet lukkoon. Vähän se tuntuu jossain mielessä "riskivalinnalta", mutta tuntuu, että aina vaan päädymme siihen vaikka mitä muitakin värejä mietimme.

Meirami:En usko että teidän induktioliedessä mitään vikaa on,meillä on ainakin kerran tehnyt sen että kun liedelle meni perunoiden keitinvettä niin liesi meni "pimeeksi".Mies sitten kytki virran pois pääsulakkeesta ja taas toimi kuin uusi.Voithan tiedustella asiaa kodinkoneliikkeestä jos se sinua vaivaa.
Polka:Juu ei pitänyt tämän ketjun koskea laminaatti vs parketti,peesailin vain nimimerkki Elina 09 kommenttia ja siitä kehkeytyi mojova vääntö..Jokainen tietty puolustaa omia valintojaan ja varsinkin jos on niihin tyytyväinen,ei siitä kukaan saa suuttua.
Kyllä minäkin sain kuulla rakennusaikana yhtä sun toista että mitä "kannattaa"laittaa,mitä taas ei...Se oli väliin tosi raivostuttavaa.
Meiramille vielä anteeksi pyyntöni jos olen loukannut sinua.Tarkoitukseni ei ole loukata ketään.Omaan vain vahvat mielipiteet tietyistä asioita,niin kuin sinäkin kyllä.Väliin olet itsekkin naseva puolustamaan omia valintojasi.Enkä tarkoittanut ihan sitäkään että hintalappu tarvitsisi olla parketissa kiinni,mainitsin vain että oli kallista.Alunperin emme ajatelleet ihan niin hintavaa parkettia,mutta oli niin makeen näköistä meidän mielestämme että halusimme sitä.Toivon että keskustelumme jatkuu vielä... =)

Mä en muuten tajua sitä, että täytyy puolustella omia valintojaan, ellei ne oikeasti ole osoittautuneet hyviksi valinnoiksi. Itse kyllä voin myöntää, jos joku juttu ei sitten osoittaudukkaan niin hyväksi kuin kuvittelimme. Jos vaikka ne makkareiden laminaatit eivät tunnukaan hyvältä valinnalta, niin voi sen todellakin täällä kertoa. Tosin nyt on vaikea uskoa, että parempi valinta lastenhuoneiden lattioiksi voisi olla parketti saati laatta. Muovimatotkin alkaa kuulemma taas olla muotia, mutta ne ei kyllä oikein jaksa innostaa emmekä muutenkaan kulje kovin paljon muodin perässä. Muoti kun tulee ja menee.

Kiva muuten kuulla moneltakin, että ne rosterikoneet on olleet hyvä valinta. Itseäkin alkoi jo etukäteen arveluttaa, kun olen kuullut, että niissä voisi rasvatahrat näkyä helposti, mutta hyvä ellei pidä paikkaansa.

Polka: Joidenkin on vaikea myöntää, että on valinnut väärin. Ja kyllä alstenhuoneen lattioiski oikea valinta on laatulaminaatti, eihän sitä ihmiset muutoin niin paljon käyttäisi =)

Murmeli: Et ole minua loukannut, eikä mulla ollut tarkoitus sinunkaan mieltä pahoittaa. Myönnän, että osaan itsekin kärkkäästi omia vaintojani puolustaa, mutta onneksi näköjään osaan myös myöntää erehtyneeni. Siitä en kuitenkaan tykkää, että joku kivenkovaa ilman kokemusta väittää jotain, vain omien mielikuvien varaan rakentaen, ilman kokemusta, siksi asiaa jankkasin. Toki keskustelumme jatkuu vielä =) Mikähän olis seuraava aihe? ;)

Taitaa tosiaan olla induktiolle tyypillistä tuo herkkyys, joka on oikeastaan hyvä, sen pintaan kun ei voi mikään palaa, kuten keraamiseen. Sen ja rosteristekoneiden puolustajia ollaan molemmat =)

Murmeli: Juu, ei täällä tappelemaan kannata alkaa. Ideoiden vaihto kai tässä on tarkoituksena. Eihän me kaikki voida mitenkään tykätä kaikkien muitten valinnoista. Eiköhän kaikille ole tärkeintä että olisi mahdollisimman tyytyväisiä omiin valintoihinsa. Meidän kodista ei ainakaan tule mikään "näyttelytila", josta muiden pitäisi tykätä vaan tavallinen koti. Tämän keskustelun ei ollenkaan pitänyt olla "laminaatti vai parketti"-keskustelu. Sinulla näyttää olevan hyvin vankka oma mielipiteesi laminaatista, joten pidä se, mutta lopetetaan keskustelu nyt tältä osin.

Meirami: Harmahtavaa laminaattia emme ole vielä ihan lyöneet lukkoon. Vähän se tuntuu jossain mielessä "riskivalinnalta", mutta tuntuu, että aina vaan päädymme siihen vaikka mitä muitakin värejä mietimme.

Tähän Polka sulle eilen vastasin, mutta se häipyi bittiavaruuteen :( Yritän myöhemmin ehtiä kirjoittamaan uuden viestin =)

Polka:Kyllä minäkin uskallan moittia jotain valintojamme jos aihetta tulee.Vielä ei ole tullut aihetta moiseen.Ehkä myös asiaa on auttanut että olemme jo 3 taloa rakentaneet,tiesin pitkälti mitä haluan,samoin mies.Ei laatta lastenhuoneissa ole yhtään hullumpi idea,itsellä oli edellisessäkin talossa ja hyvin toimi.Lattialämmityksen kanssa on mukavan lämmin lastenkin olla lattioilla ja sen varaama lämpö koituu edukseen.Tästä asiasta on kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Murmeli -76:
Polka:Kyllä minäkin uskallan moittia jotain valintojamme jos aihetta tulee.Vielä ei ole tullut aihetta moiseen.Ehkä myös asiaa on auttanut että olemme jo 3 taloa rakentaneet,tiesin pitkälti mitä haluan,samoin mies.Ei laatta lastenhuoneissa ole yhtään hullumpi idea,itsellä oli edellisessäkin talossa ja hyvin toimi.Lattialämmityksen kanssa on mukavan lämmin lastenkin olla lattioilla ja sen varaama lämpö koituu edukseen.Tästä asiasta on kokemusta.

Niinhän sitä sanotaan, että vasta kolmas talo on täydellinen =)

Sinänsä aika hyvin omat valintani ja tämän talon pohjaratkaisu ovat onnistuneet, sillä tämä on eka talo joka ollaan rakennettu tai siis rakennuttaneet, ja aika vähän on sellaista mitä tekisin toisin; kolmas talohan olisi sitten jo täydellinen ;) No, sitä tukin koskaan tulee, ei ole varaa sellaista rakentaa, kun täytyyhän seuraavien talojen olla ekaa hienompia ja suurempia :laugh: Onneksi nuo "väärät" valinnat ovat kohdistuneet sisustukseen, kuten esim. tuo parketti, jotka voi vaihtaa. Joskus kävi mielessä, että olisiko sittenkin kannattanut jättää poreallas laittamatta ja käyttää siihen menevät neliöt suuren vaatetilaan, jotta oltais saatu makkarin yhteyteen reilun 4m2 vaatehuoneen sijaan kymmenisen neliötä ja jopa kunnon 15m2 pukeutumishuone, jos oltais vielä tyydytty alakerrassa yhteen kahden altaan wc.n, nyt meillä on tuo vanhempien kahden altaan wc ja lapsille sellainen pikku veski. Mutta nyt, kun tuota poreallasta on käyttänyt, ei sitä pois halua, on sen verran ihana rentoutumismuoto, kun ei liian tiheään sitä käytä; pientä arjen luxusta ;) Lapsetkin kasvettuaan siitä tykkäävät. Ei tarvi lähteä esim. hiihtolomalla kallisiin lomaosakkeisiin, kun omasta pihasta löytyy "kotikylpylä", mökkiolosuhteen saunalla, järvellä voi luistella ja hiihdellä, onpa siellä miehellä avantokin, kesällä pääsee omasta rannasta uimaan, ei tarvi yleisille uimarannoille lähteä =) Mutta toki sitä maisemaakin pitää välillä vaihtaa, mutta enää ei kaipaa hotellihuonetta porealtaalla ;)

Ihan mukava kuulla, että laatta toimii myös lastenhuoneessa; vois sitä harkita, kun joskus lattiat vaihdetaan, tosin tällä hetkellä mielikuva on se, että esim. laatulaminaatti on pehmeämmän näköinen ratkaisu. Mutta mulla mieli muuttuu ja nyt jo olen kovin ihastunut laattaan, tosin vieläkin täytyy sanoa, että ihanan lämmin on meillä tämä laminaattikin =) Laatasta tykkään siitä, kun sen saa niin huolettomasti pestä märälläkin. Tuota laattaa kyllä vähän pelkäsin, kun on pieni lapsi talossa, sen kovuutta. Jo edesmennyt ystäväni varoitti minua laattalattiasta, kuinka kova ja vaarallinen se on, jos lapsi siihen esim. syöttötuolista putoaa ja lyö päänsä. Hänellä ei ollut laatasta kokemusta, vain mielikuva. Toivottavasti sellaista ei tapahdu, eikä muutakaan ikävää, nyt kun kuopuksemme harjoittelee kävelyä. Kuitenkin esim. lakattu parketti on yhtä kova ja vaarallinen.

Niin tuosta harmaasta laminaatista hävinneessä viestissä kommentoin. Minusta se on aika jännää, näin sitä vuoden 2005 Oulun asuntomessuilla, joissain lastenhuoneissa, mutta ei muistunut mieleen, nyt kun taloa sisustimme =) Eipä niitä kyllä esillä juuri ollutkaan. Toisaalta halusimme lattiaan puun väriä.

Minusta tuosta harmaasta laminaatista "riskivallinan" tekee se, ettei se ehkä ole niin ajaton. Myöskin sävyltään harmaa on kylmä ja suurilla pinnoilla tekee vaikutelman julksista tiloista. Itse pähkäilimme harmaan laatan ja tuon harmaanruskean välillä, suunnittelijamme suositteli harmaanruskeaa ja siihen sitten itsekin päädyimme, meillä tuo laatta kun on suurta ja sitä on paljon.

Oletko muuten katsonut noista laminaateissa sellaisia harmahtavn ruskeita? Toisaalta harmaakin voisi teille sopia niiden punertavien laatojen pariksi, harmaan kylmyys, voisi hieman pehmentää punaisuutta, vai kuinka punertavat laatat ovat, terraa?

Meirami: En edes ihan tarkkaan tiedä meille tulevan lattialaatan väriä :ashamed: , mutta mielestäni se ei ole niin voimakas punainen kuin terra. Olisiko joku terran ja beigen välimuoto, sellainen "pehmeän punertava" kuvailisin sitä, mutta ei nyt varsinaisesti punainen.

Yhteistyössä