LA ELOKUUSSA 2013!

  • Viestiketjun aloittaja laramaria
  • Ensimmäinen viesti
MeeJoo
laramaria: onnittelut vaan pahoinvoinnista :D Ja teillä on tosiaan vielä enemmän pituuseroa kun mulla ja mun miehellä... Toivotaan juu, että vauva päättäisi kasvaa sitten vasta vatsan ulkopuolella isoksi, jos isäänsä tulee :)

rht: mulla oli tänään uusintamittaus np-ultrassa, jossa viikkoa 11+5. Sikiön pituus 47mm. Oli melkeen sentin kasvanut viikossa. Aika huimaa kyllä.

Viime yönä iski ihme vatsakipu, ylävatsaan ja sitten kamalia repäisykipuja alavatsalla aamusta. Ylävatsa on vieläkin kipeä, mutta vähän vähemmän, alavatsa hellänä myös jos tekee äkkinäisiä liikket. Onneksi oli tuo ultra ja kaikki hyvin. Sain ohjeet mennä huomenna lääkäriin jos kipu jatkuu. Panadol auttaa vähän, mutta kaikenlainen liikkuminen ja tärinä pahentaa olo. Kysta ei ollut kasvanut eikä puhjennut, seuraava epäilys on jonkinsortin sappikohtaus. Sais mennä jo ohi tämä kyllä... :(
 
Rht
laramarialle onnittelut pahoinvoinnista! :D

MeeJoo: Onko olo jo rauhoittunut? Toivottavasti! Tosi kurjaa..

Me käytiin tänään ultrassa, viikkoja kasassa 11+4, pikkuinen on 3 päivää isompi, pää-peppu mitta oli 5,4cm. Niskaturvotusta oli hankalaa mitata kun kaveri hyöri ja pyöri hirveesti ja jäi aina huonoon asentoon, kaksi mittausta kuitenkin saatiin ja niissä oli 0,8mm. En muista, että esikoinen olisi ollut noin vilkas tuolla ultrassa, liekö tää tulossa isäänsä! :D

Pituudesta kommenttia, mä oon 170cm ja mies 190. :)
 
zuviliini
Heippa,

neuvolassa oli kaikki hyvin ja neuvolatäti valoi muhun uskoa, että paha olikin kohta helpottaa.

Onko teitä muita määrätty sokerirasituskokeeseen? Mut meinattiin laittaa, kun painoindexi on 26. Kuulemma pitäisi mennä jos menee yli 25:n. Meidän täti kuitenkin sanoi, ettei laita vielä kun näkee ettei ole tarvetta. Ollaan tunnettu yli 7 vuotta.

Meillä poikien pituusennusteet 188 ja 190. Mä oon 170 ja mies 185.

Täällä oksenneltu päivittäin, ei vielä tänään ja toivotaan että säilyisi iltaan asti sama meininki.

Ultra on myös varattuna 13.2, silloin rv 12+2.
zuviliini 9+1
 
laramaria
Zuviliini meillä on ultra samana päivänä :)

Ja liian aikaisin intoilin tuota pahaa oloa. Se olikin vatsatauti :( Koko ilta ja yö meni oksennellessa. Eikä edes nesteet pysyneet varttia sisällä. No onneksi nyt jo helpottaa.
Vähän inhottavaa kun taapero katseli kun oksensin mustikkakeittoa ulos. Tunki vielä pään viereen ja rupesi syljeskelemään pönttöön.
 
zuviliini
laramaria: mullakin alkoi eilen vatsatauti, ihan kuin Tää 3,5 viikon oksentelu ei olisi riittänyt. Toivotaan ettei tartu lapsiin.

Olenkin sitten tämän päivän sängyn pohjalla ja hyvällä omalla tunnolla. :)
 
MeeJoo
Meillä töissä eka jo sairastui kiertävään noroon. Odotan vaan itsekin, että milloin se meille hyökkää. Koulustahan sen poika tuo aika varmasti jossain vaiheessa, hygienia kun on mitä on.

zuviliini: mulla on sokerirasitus jo alkuvaiheeseen eli rv12-16 ajalle määrätty. Pääasiassa sen takia, että äitini on (entinen) kakkostyypin diabeetikko ja hänellä on ollut viimeisessä raskaudessa myös radi-diagnoosi. Oma painoindeksi ennen raskautta juuri 25, eli pientä pönäkkyyttä ilmassa.

Mun rasituskoe on 4.2. ja jännitän sitä kyllä aika paljon. Olen normaalisti vhh:n kannattaja, mutta nyt raskauden aikana ei yksinkertaisesti protskuruoat ole uponneet sellaisenaan. Nyt vähän paremmin, mutta edelleen kroppa huutaa hiilareita ja olenkin lisännyt täysjyvää ja perunoita pienissä määrin ruokavaliooni. Paino on pysynyt alkuraskauden about kilon sisällä, eli ainakin ekan kolmanneksen ajan olen pystynyt painonnousua estämään katsomalla mitä syön.

Mulla on paastoarvo ollut syksyllä terkkarin mittauksessa työterveydessä 5,5 joka ylittää jo RaDi-arvot. Eli narahdus on varmaan tulossa ja pääsen sokereita mittaamaan ja ruokavaliota syynäämään. Ei kiva. Mielenkiinnolla odotan, mitä näkyy niissä tunnin ja kahden tunnin mittauksissa sitten. Mulla on taipumusta "yliaktiiviseen insuliiniin", eli jos syön liikaa hiilareita kerralla (varsinkin aamuisin), niin insuliinit villiintyy ja verensokeri laskee tunnin sisään liian alas. Mittasin äidin laitteilla kerran arvon 2,5 kun hypo iski punaviinin juomisen jälkeen. Myös kofeiini tekee mulla joskus samaa. Tuo insuliinin yliaktiivisuus on esiaste kakkostyypin diabetekselle, eli tosiaan mun elimistö ei oikein hiilareiden kanssa hyvin yhteen sovi. Katsotaan katsotaan... Ekassa raskaudessa ei ollut ongelmia, kerran pissassa sokeria, mutta paastoarvo kuitenkin normaali.

MeeJoo 12+0 --> JEE, eka kolmannes takana!!!
 
laramaria
Moikka! Meikä täräytti ja osti kotidopplerin tänään. Sain halvalla niin oli pakko ottaa :) No pakkohan sitä oli kokeilla ja ylläri eihän sieltä mitään sykettä kuulunut. No nyt sitten odotellaan.

Minäkin sain käskyn tuohon sokerirasitukseen. En vaan yhtään muista milloin sinne pitää mennä.. No soittamalla selviää.

Tässä kanssa itsekkin mietin, että vatsatauti oli joku ensimaku norosta. Muksun tarhaanmenon jälkeen ei meidän perheessä olla oltu kuukauttakaan terveinä.

Oliskohan mullakin poksahdellu viikot 9+0 poks!
 
Rht
Meillä kävi noro kylässä viikko sitten. Se alkoi esikoisella ja sitten mulla. Hyi yök! En muista koskaan sairastaneeni mitään niin kauheeta! Meinas usko loppua vaikka itsellä se kesti sen oirekuvauksen mukaisen vuorokauden.

Mä kävin ekassa raskaudessa sokerirasituksessa sukurasitteen takia, sain puhtaan paperit, enkä edes yrittänyt manipuloida sitä testiä mitä kuulen kyllä tehtävän! Nyt ei kuulemma tarvitse mennä kun se eka oli ok. Olin kyllä varautunut.. Noh parempi näin. :)

Onko muilla nenän tukkoisuutta? Mulla oli nenä tukossa 24/7 esikoista odotellessa, muistaakseni se ei kyllä kestänyt näin pitkään, tai sitten aika kultaa muistot. Sillon ramppasin lääkärissä ja sain kaikkea kortisonista alkaen. Eipä auttanut niin käytin sitten nasolinia lähinnä iltaisin tai jos oli jossain missä oli kivempi olla nenä auki. Nasolinin käyttö loppui kuin seinään kun päästiin tytön kanssa sairaalasta kotiin, eli se siitä riippuvuudesta.. Nyt oon jo alkanut iltaisin käyttämään kun ei vaan pysty nukkumaan kun on niin tukossa!

Rht ja 11+5
 
Milo
Kiitos vastauksista ja onkin ollut viime aikoina paljon mietittävää :)

Eilen oli ensimmäinen neuvola ja oli kyllä tosi hyvä kokemus. Neuvolatäti oli ihan uskomaton persoona ja todella halusi tutustua meihin ihmisinä ja perheenä. Oli ihan huippu fiilis käynnin jälkeen :) :) Paljon tuli tietoa yhdessä päivässä, mutta tosi hyvin osasi selittää asioita kun kaikki jäi lähes mieleen ja paljon saatiin kirjoja ja lehtisiä mukaan.

Täti oli hyppiä riemusta kun kuuli että kertayrittämästä tultiin raskaaksi.. (varoitteli kyllä että kannattaa olla varovainen ei-toivottujen raskauksien varalta jos kerta on näin hedelmällinen ;) ) ilmeisesti paljon nykyään niitä asiakkaita jotka ovat yrittäneet vuosia ennen kuin on tapahtunu mitään.

Paino oli noussu jo päälle kilon ja hemo oli 150 ja verenpaine todella hyvällä tasolla 114/76. Lähetteen laittoi ensimmäiseen ultraan ja verikokeisiin.. että kutsua nyt sitten odotellaan :) Tosin sanoi että ensi viikolla voisi mennä siellä käymään ja päästä vilkaisemaan jos neuvolan laitteilla jo sydänäänet kuuluisivat. Mites muuten oletteko te muut harkinneet influessa-rokotteen ottamista? Ilmeisesti raskaana olevat kuuluvat "riskiryhmään" ja tässä itse nyt harkitsen että jos sen hakisi (ikinä en ole kyllä sitä hakenut ja sairastelen todella harvoin). Toinen vielä sellainen että oletteko käyneet raskausaikana mitenkä hamppilassa? Neuvolatäti kovasti suositteli että siellä kävis tarkistuksessa ja jopa pääsee "jonon ohi" kun kerran on raskaana :) Ilmeisesti myös lähiomaiset saavat helpommin hamppila-aikoja.

rv 8+5
 
laramaria
Moi. Mulla lorahti yöllä kunnolla lapsivettä. Joo tunnistan kyseisen aineen. Ja pari tippaa verta tuli kanssa. Ahdistaa. Varasin nyt yksityiseltä ajan kun kunnallinen ei korvaa lotkauttanut. Kallis reissu.
Onkohan tässä enää mitään toivettakaan raskauden jatkumisesta...?

No muihin aiheisiin. Otin influenssapiikin itselleni ja taaperolle. On kuulemma sairaalareissu jos raskaana saa influenssan.

Ja hammaslääkärissä on hyvä käydä nii ei sitten vauvaan karies tartu niin herkästi ym. Minä kävin pari kk sitten ja vielä olisi hamaskiven rapsuttelu edessä.
 
MeeJoo
Voi ei Laramaria. Milloin pääset lääkäriin? Toivotaan parasta, en uskalla tuohon arvailla muuten mitään. Lääkäri varmasti parhaiten osaa selvittää.

Influenssapiikki: en ole koskaan ottanut enkä ota nytkään. 2009 sairastin ilmeisesti sikaflunssan, muuten en ole noista kärsinyt. Toivottavasti en tästä linjasta joudu myöhemmin kärsimään :) Meillä työnantajakin lakkasi jakelemassa viime vuosien rokotekohujen jälkeen työntekijöilleen ilmaiseksi.

Hammaslääkärissä käyntiä suositeltiin meilläkin neuvolassa. Mitään aikoja ei kuitenkaan Helsingissä julkiselta puolelta saa alle 6kk ellei ole jotain akuuttia. Ja raskaus ei oikeuta jonon ohi menemiseen. Eli yksityiselle saa mennä jos haluaa.

Mulla on ollut tänään ihan älytön syömishimopäivä. Aamiainen klo 7, välipala ennen lounasta, lounas klo11, vähän hedelmäviipaleita välipalaksi jonka seurauksena kahta kauheampi nälkä jo klo 15 jolloin päivällinen kaupungilla, kotona vielä viiliä, sämpylä ja hapankorppua. Kauheaa syömistä koko ajan ja taas nälättää :D "Näytä masu", sano mieskin kun kessi killitteli komeasti kaiken tämän syömisen jäljiltä. No, olen tänään kävellytkin hyvän verran ulkoilmassa, taisi tunti tulla täyteen. Tai sitten eilinen salikäynti vieläkin polttaa kalorioita (I wish...) No, ihan oikeaa ruokaa tämä kaikki, eikä mitään makeita herkkuja.
 
laramaria
Mulla oli järjetöntä mättöä sen oksutaudin jälkeen. Mutta nyt tyntuu tasaantuneen taas. Tosin syön nyt hedelmiä ja hapankorppuja napostelutyylisesti ruoka-aikojen ulkopuolella tosi paljon. En ihmettelis vaikka tulis useampi sata kaloria päivässä vaan noista ylimääräisistä naposteluista.
Paino heittelee koko ajan noin kolmen kilon sisään eli en oikeen tiedä sitä varsinaista painonnousua. Tätäkin se vuorokauden tyhjennys pisti vielä enemmän sekaisin.

Huh. Selvisin säikähdyksellä. "Vauva" on elossa ja lääkäriltä ei tullut kunnollista vastausta tähän selittämättömään-punertavaan-nesteeseen. Joku tulehdus kuitenkin oli meneillään sain lääkkeet sen hoitoon. Kyllä oli käynti sen 155 euron arvoinen.
 
zuvi
Laramaria: Hienoa että kaikki on kunnossa. Miksi eivät ottaneet sinua kunnalliseen? Olisihan sieltä pitänyt päästä tarkastukseen.

Mulla on vatsatauti ohi ja eilen oli Eka pvä kk kun en oksentanut ollenkaan. Jee!
Leivoin jopa illalla omenapiirakankin.

Tänä aamuna heräsin pirteänä puoli seitsemän. Onkohan tämä pahin alkuvaiheen väsymyskin helpottamassa?

Olisin niiiin onnellinen jos ei tarvitsisi enää oksentaa. On ollut aika rankka alkuvuosi.

Ultra on muutaman viikon päästä. Ihanaa päästä kertomaan pojille vauvasta sen jälkeen. Samoin töissä. Tää mahan piilottelu alkaa käydä jo hankalaksi, kun ei multa löydy niin löysiä paitoja että peittyisi. Varsinkin kun maha turpoaa aina iltapäivällä.

Mukavaa lauantaita kaikille!

Zuviliini 9+5
 
zuviliini
meejoo: mulla on sama juttu tuon syömisen kanssa. Armoton nälkä, eikä välipalat auta mitään vaan pitää saada ruokaa. Söin aamiaisen (puuroa ja marjoja) tunti sitten ja nyt jo vatsa kurnii. Alkaisiko vauvalla nyt jo kasvuvaihe, eikös ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ala?

Minäkään en rokotusta ottanut. En ole koskaan ottanut, niin kai selviän ilman nytkin. Yhden influenssan sairastin juuri ennen raskautta.

Otitteko te sen tarkekemman seulan (ultra+verikoe)?
Mä otin, vaikka jotenkin Se hermostuttaa, että jos jotain löytyy. Mitä sitten?
 
MeeJoo
Joo, me otettiin kaikki seulat. Ei jotenkin tuntunut, että olisi syytä olla ottamatta. Ikääkin kuitenkin löytyy jo 35. Meillä tulokset olivat puhtaat, kirje tuli loppuviikosta kotiin :) Mitään riskilukuja siinä ei edes kerrottu, muutakuin että ei kohonnutta riskiä downin syndroomalle. Vauvan rakenteet olivat rv12 ultrassa aivan kohdillaan, joten aika hyvillä mielin tässä mennään.

Oiskohan se sitten se kasvuspurtti :)? Maha tuntuu kyllä jymähtäneen about saman kokoiseksi sitten viikon 10. No, muistaakseni esikoisestakin se pompsahteli esiin ja kausittain, samaa odotellessa.

MeeJoo 12+4
 
zuvi
Moikka,

Kuin jostain, että vauva kasvaa vko 11-20 välisenä aika 30 kertaiseksi. Huimaa kasvuvauhtia siis tiedossa.

En ole oksentanut kolmeen päivään ja olikin on ollut todella pirteä. Olen herännyt aamulla aikaisin ja virkeänä. Nyt en tiedä johtuuko siitä, että aloitin b-vitamiinin syönnin vai, että pahoinvointi aika vaan on ohi. Vitamiinia en kyllä uskalla enää lopettaa.

Istun parhaillaan terveyskeskuksessa ja odotan labraan. Kamalaa olla täällä köhivien ihmisten keskellä.

Zuviliini 10+0
 
laramaria
Kyllä itseänikin kypsyttää tuo kunnallisen touhu. Ei sitten voida tarkistaa tilannetta tai edes tutkia moisten tulehdusten varalta. Soitin äitipolille, neuvolaan ja arvauskeskukseen ja kaikki vaan voivottelivat ja pyörittelivät päätään. "Joko se menee kesken ja alkaa verenvuoto tai sitten ei. Eipä sille mitään voi tehdä."

Minullakin on huomenna edessä nuo verikokeet. Yöks.

Ja kyllä nyt on varmasti joku kasvu käynnistynyt. Löysin nimittäin sydänäänet kotidopplerilla ensimmäistä kertaa <3 Nyt viikkoja sen 9+6. Ja kuului äänet tosi selvästi ja kun vauva karkasi alta niin löytyi melkein heti uudestaan.
 
MeeJoo
Mitäs tänne kuuluu? Onko laramarian tilanne mennyt jo ohi?

Zuviliini: On kyllä ihanaa, kun pahaolo väistyy :) Nyt oikein tajuaa, kuinka sumussa nuo pari kuukautta menivät.

Nyt ei sitten muuta kuin odotellaan rauhassa mahan kasvua. Ensimmäiset liikkeet - uskokaa tai älkää - olen aika varmasti tuntenut eilen. Esikoisestakin tunsin aika aikaisin, rv 16, ja aiemminkin jos olisin osannut yhdistää. Nyt sama homma. Alkoi tuntua paikallaan istuessa semmosta nykimistä sisuskaluissa, mikä ei kuitenkaan johtunut suolen liikkeistä, koska siellä ei mikään liikkunut :) Sitä jatkui jonkun aikaa epäsäännöllisesti kunnes muistin syövereistä pamahti mieleen mistä voisikaan olla kyse :) Niin elävästi palautui mieleen fiilikset esikoisesta, että en usko että muusta voi olla kyse.

MeeJoo rv 14 elikäs 13+1
 
Milo
Laramaria: Kuulostaapa tosi ikävältä kun kunnallisessa ei otettu asiaa yhtään vakavasti.. huoli kuitenkin äidillä on tuollaisissa asiossa kova! Kiva kuitenkin kuulla että kaikki näytti olevan kunnossa :)

Minä kävin tänään piipahtamassa nauvolassa ja katsottiin ultralla että löytyykö sieltä mitään.. ja löytyihän sieltä <3 Siellä se heilutteli käsiä ja jalkoja sekä sykekin näkyi. Oli kyllä tosi epätodellinen olo! Sain vielä miehelle kuvia mukaan. Jotenkin ajattelin ettei siellä vielä mitään näkyisi. Tänään tuli myös kutsu sikiöultraan 19.2 ja ensi viikolla sitten antamaan veri&virtsakokeet.


rv 9+6
 
zuvi
Moikka,

Mä olen täällä sairastellut, taas. Ihan kuin tuo kk oksentelu ja sen päälle vatsatauti ei olisi riittänyt. Tämä flunssa ei ota hellittääkseen millään.

Mulla on kanssa todella epätoivoinen olo. Onko siellä mahassa ketään.
Monen päivän syömättömyyden jälkeen mahakin painunut aivan kasaan.
Miten vauva kestää tätä menoa, kun sen asunto (mun kroppa) ei meinaa jaksaa.

Ultraan aikaa 1,5vko ja sittenhän Se selviää.

On ollut kyllä vaikea tammikuu, toivottavasti helmikuu näyttää parhaat puolensa. Olen ylittänyt 12vko:n rajan ja omaan mittariin kilahtaa pyöreät 30. :)

Zuviliini 10+3
 
laramaria
Onneksi olkoon zuviliini!

Jep. Täällä tilanne on rauhoittunut, mutta aika tiheään dopplerilla kuuntelen. Jäi vähän joku kammo tuosta episodista.

Muuten alkaa olo olemaan melkein normaali. Alkuraskauden ajan on ollut sellaista pientä alakuloa ja se sairas väsymys. Nyt olen jo pari päivää selvinnyt ilman päiväuniakin. Kiltisti kyllä vieläkin suuntaan yhdeksän jälkeen nukkumaan. (Mikä oma aika..) :0

10+5
 
zuvi
Moikka,

Onko teillä muilla koko ajan nälkä? Mulla on iltaisin niin kova nälkä että mahaan sattuu. Jatkuvasti pitäisi syödä, eikä mikään pieni riitä. Vaikka ei oo paha olo, niin silti en haluaisi koko ajan syödä. Oon tottunut ennen raskautta syömään ruuan kuuden aikaan ja sitten joskus iltapalaa, mutta ei aina sitäkään.

Ens viikolla ultra. Odotan sitä todella paljon, että pääsisin kertomaan töissä. Alkaa vaatevalikoima olemaan jo aika pieni. Kaikki isot kaavut käytössä. :)

Zuviliini 11+2
 
MeeJoo
Yks ikinälkäinen ilmoittautuu! Mun aikaisempi ruokarytmi on ollut semmoinen, että söin aamulla kunnolla, aikaisen lounaan suht tukevasti, välipalan (usein jotain herkkuja...) ja sitten illalla kuuden aikaan jotain enkä tosiaan enää illalla välttämättä iltapalaa ollenkaan. Nyt ei tule kuuloonkaan! Eli olen joutunut opettelemaan syömään töiden jälkeen kunnon aterian ja vielä iltapalan. Välipalat ovat nyt kuitenkin parempilaatuisia kuin ennen. Eli en syö karkkia ollenkaan enkä leivonnaisia. Kunnon ruokaa enemmän, mutta koitan katsoa, että olisivat enimmäkseen salaattia ja keittoja. Aina ei onnistu työmaaruokalassa valita sitä terveellisintä vaihtoehtoa, mutta yritän kuitenkin. Painoa on tullut 1,5kg vajaassa kahdessa kuukaudessa eli vähän tuo ruokarytmin muutos näkyy siinäkin.

Jännä on tosiaan se, että nälkä ei ole mikään pieni hiukoomisen tunne vaan se on todellakin Eläimellinen NÄLKÄ, myös iltaisin. Ja tää on mulle vähän outoa :) Parin kolmen tunnin välein on jotain saatava, ja olen päättänyt että sen pitää sitten olla jotain kunnollista eikä mitään napostelujuttuja. Mies on ihmeissään kun meillä on nykyään lämmintä ruokaa iltaisinkin :D

Tsemppiä Zuvi ultraan!

MeeJoo 14+0
 
laramaria
Uhmaikäinen tyttäreni sai mielettömän raivarin kun huomioin kännykän enkä häntä.

Nyt kyllä unohtui jo mitä piti kirjoitella. No ainakin se mahan peittely. Kaikki tuttavat ovat huomautelleet isosta mahastani. Ja minulla nyt vielä on vähän ylimääräistäkin, eli luulisi peittelyn olevan ihan helppoa.

Syömisistä. Mielestäni muuten menee nykyään ihan hyvin, mutta yhtä-äkkiä tulee kauhea makeanmättöhulluus. Söin toissapäivänä kaksi isoa laskiaispullaa putkeen. No onneksi eivät ole päivittäisiä. Puolitoista kiloa on tullut.

Rintavarsutus uhkaa hyökätä liiveistä hetkenä minä hyvänsä.

Ultraa odotellessa.

11+4
 

Yhteistyössä