LA ELOKUUSSA 2013!

  • Viestiketjun aloittaja laramaria
  • Ensimmäinen viesti
zuvi
Moikka,

Mä olen aivan paniikissa tuon Ultran kanssa, enkä pysty ajattelemaan mitään muuta, kuin että ollaanko siellä elossa.

Mulla on viimeaikoina särkenyt alavatsaa ja tuntuu sellaista painetta. Mieleen palautui muisto, että näin oli myös aikaisemmissa raskauksissa, mutta paljon myöhemmin. Mulla lapset on molemmat olleet todella alhaalla.

Mies on ollut todella kannustava, vaikka oon ollut aivan mahdoton tapaus viime aikoina oksentelun ja mielialojeni kanssa.

Meillä ei oo töissä kukaan huomannut, oon onnistunut vaatteilla hämäämään, vaikka maha omasta mielestä tuntuu jo aivan näkyvältä.

No, keskiviikkoa odotellessa mennään.

Zuviliini 11+6
 
MeeJoo
Mulla oli kanssa tosi pahat vatsakivut 11+5, kesti pari päivää. Kävin ultrassa ja mitään vauvaa uhkaavaa syytä ei kivuille löytynyt. Ne olivat ilmeisesti vain voimakkaita kohdun kiinnikkeiden venymiseen liittyviä tuntemuksia ja kaikki oli vaavilla ok. Muutaman viikon olivat kivut poissa, sitten lievempänä nyt 14+ viikoilla alkoi uudestaan, mutta nyt en ole enää huolestunut asiasta.

Onnea ultraan!

MeeJoo 14+4
 
MeeJoo
... ja piti vielä lisätä, että esikoisesta en tämmöisiä muista. Silloin ns. menkkakivut loppuivat jo muutaman ekan viikon jälkeen. Nyt taitaa olla jotenkin raihnasemmat paikat :)
 
zuvi
Kiitos Meejoo. :)

Mulla on sitten jo tuplaraihnaiset paikat. Mietin vaan että mihinkähän Tää johtaa, kun nyt jo vihloo vaikka kohtukin on vasta n. Appelsiinin kokoinen.

Olen huhkinut hommissa koko päivän. Siivonnut ja järjestellyt. Nyt särkee kahta kamalammin. Pötkötellen menee siis ilta, mutta on Se ihanaa kun on siistiä.
 
zuvi
Terveisiä ultrasta!

Siellä se vauveli hyöri. Vilkasliikkeinen kuulemma. Sydän löi tasaisesti 163.
Kaikki hyvin. Seulavastaukset tulee sitten arvion jälkeen kotiin.
Laskettu aika muuttui päivällä, eli on 25.8.

I am so happy!

Zuviliini 12+3
 
laramaria
Onnea zuvi!

Meilläkin oli tänään ultra. Ja HIUKAN ristiriitaisissa tunnelmissa ultrasta kotiin lähdettiin. Nimittäin sain kuulla, että kyseinen epämääräinen vuotanut neste silloin muutama vk sitten oli lapsivettä.. Toiselle kaksoselle tuli keskenmeno :En oikein vieläkään tiedä miten suhtautua asiaan. Meille melkein tuli kaksoset. Huh. No onneksi tämä yksi voi hyvin jaoli eri munainen. Eli kaksosilla oli omat kalvonsa. Tämä jäljelle jäänyt pitäisi olla täysin turvassa ainakin sen kannalta.

Anteeksi nuo kirjoitusvirheet. Tämä kännykkä ei päästä korjaamaan noita.
 
zuvi
Oho, aikamoinen uutinen.

Onneksi toisella pienokaisella kaikki kunnossa. Me saimme tietää 9kk esikoisen synnyttyä, että hänellä on ollut alussa kaksonen. Tämä selvisi pojan silmäkulmassa kasvavan kystan poiston jälkeen. Sieltä löytyi sikiön jäänteitä. Niin oli vain tarkoitettu, mutta olen sitä välillä miettinyt.

Kerroin juuri äsken pojille vauvasta. :)

Hyvää ystävän päivää kaikille!

Zuviliini 12+4
 
laramaria
Rht.................... 9.8..................... tyttö 11
MeeJoo...............10.8....................poika 03
Zuviliini.............. 25.8.................... poika 06, poika 08
laramaria............27.8................... tyttö 11

Päivitän lasketun ajan muutokset kun kerrankin ihan oikealla koneella netissä olen. Päivällä siirtyi minullakin.
Et varmaan zuvi suutu jos korjaan sinunkin LA:N :)


Tuon kaksosasian olen prosessoinut nyt niin, että se oli varmasti ihan hyvä näin. Meillä ei olisi ollut varaa enää yhtään isompaan asuntolainaan ja autoon. Ja lisäksi meillä ei ole oikeastaan minkään näköistä tukiverkostoa kuin päiväkoti osa-aikaisena. En olisi varmaan yksin selvinnyt kaksosista.
 
MeeJoo
MeeJoo...............7.8....................poika 03
Rht.................... 9.8..................... tyttö 11
Zuviliini.............. 25.8.................... poika 06, poika 08
laramaria............27.8................... tyttö 11

***

Kas vaan, mullakin roikkui tuolla vielä väärä LA. Np-ultran mukaan siis saatiin 7.8.

Zuville onnittelut ultrakuulumisista. On se hieno hetki :)

laramarialla olikin sitten hurjemmat uutiset! Aikamoinen tieto. Vaikka niin minä uskon, että asiat menevät juuri niin kuin niiden pitääkin mennä. Hienoa, että toisella vauvalla on nyt kuitenkin kaikki hyvin.

Täällä ei oikeastaan mitään ihmeellistä. Vatsa taitaa olla pompsahtanut nyt kunnolla esiin. Ihanaa :) Tosin välillä ilmaa kertyy ihan järkyttävän paljon vatsaan (o-ou...), joka muhkeuttaa masua entisestään. Olisi kiva vähitellen tuntea oikeita liikkeitä eikä vaan epämääräistä mulinaa. Välillä oikeasti iskee epäusko siitä, että onkohan siellä ketään enää elossa. On tämä pitkä aika odottaa kyllä, kun np-ultra oli rv12 ja neuvolaan olen menossa rv19. Pakko vaan uskoa, että tottakai on :)

Mukavaa viikkoa!

MeeJoo 15+1
 
zuvi
Huomenta,

Kiitos la päivityksestä. :)

Mulla on seuraava neuvola rv 16 ja ultra rv 20. Aikamoisia eroja näyttää olevan. MeeJoo: missä päin asuitkaan?

Kerroin eilen lapsille ja alaisille töissä. Kaikki olivat todella innoissaan uutisesta.
Massu alkaa tosiaan nyt pyöristyä ja kun ilmaa kertyy varsinkin illalla, niin tuntuu että lyllerrän jo kuin viimeisilläni.

Zuviliini 12+5
 
MeeJoo
zuvi: Helsingissä asun. Täällä kaupunki säästää siten, että eka käynti neuvolassa on rv 7-9, np-ultra rv 11-13 ja sitten seuraavan kerran uudelleensynnyttäjä pääsee neuvolaan vasta rv20-22 paikkeilla! Aivan väärästä paikasta säästetään minusta. En ole kuullut, että missään muualla olisi näin harvoin neuvoloita, yleensä niitä on kerran kuussa ja lopussa sitten useammin.

Minä änkesin kuitenkin ensisynnyttäjän ajalla rv18 tarkastukseen (tai siis rv19 meen), kun esikoisesta on kuitenkin niin pitkä aika :) Neuvolassa sitäpaitsi luullaan edelleen menkkojen perusteella, että olen tuolloin jo rv21. Sitten pääsen uudestaan rv 22 paikkeilla, luulisin, ja lääkäri taitaa olla rv 22-26. Rakenneultra meillä on rv22 vasta, kun Kätilöopisto on tällä hetkellä niin tukossa. Eipä sillä, np-ultrassa katsottiin jo, että kaikki keskeiset rakenteet ovat kondiksessa ja tyyppi kasvaa niin kuin pitää. Sattui talon parhaat laitteet ja erittäin kokenut ultraaja joka katsoi sydämen lokerot ja aivot ja munuaiset sun muut, jotka yleensä katsotaan vasta rakenneultrassa.

Tänä aamuna oli yhtäkkiä +1kg lisää lasissa. Toivottavasti nyt ei paino ala kertyä tällä tahdilla. Tuntuu kyllä, että turvotusta on ollut kamalasti tällä viikolla, joten ehkä tuossa on nestettäkin mukana. Pitää seurailla ja vähentää hiilareita, jos huonolta näyttää.

Nyt mukavaa viikonloppua kaikille, meillä on ns. lapsivapaa viikonloppu, kuukauteen ei tällaista ollutkaan :D Oh, ehkä pientä romantiikkaakin ehtii tässä lietsoa.

MeeJoo 15+2
 
laramaria
Zuviliini: Piti vielä sanoa, että aika pelottavaltahan tuo "kaksosen" löytyminen noin jälkikäteenkin kuulostaa. Ja millä tavalla.
Tuttavapiirissä on yksi, jolla selästä löytyi myös patti, joka sisälsi hampaan ja hiuksia.

MeeJoo: Tällä hetkellä kaveri uudelleenodottaa myös Helsingissä ja kyllä hänellä oli toinen neuvola ihan rutiinisti rv 16-18. En nyt tarkallen muista.

Vaikka itsellä on neuvola rv16 niin eipä se minun maailmaani kaataisi, vaikka olisikin myöhemmin. Doppler oli minulle tosi hyvä ostos ja painon voi katsoa kotona. Hemppa oli yli 150, joten en sitä nyt kauheasti mieti. Lisäksi minulla ei oikein synkkaa neuvolantädin kanssa. No ei nyt mitään riitoja tms. Mutta tuntuu vaan sellaiselta käyriin tuijottelijalta, jolla ei ole mitän vastauksia mihinkään vähääkään poikkeaviin kysymyksiin.
Ehkä vaan totuin niin hyvään tätiin edellisellä paikkakunnalla..

Minä vielä etsin sellaista sopivaa väliä ilmoittaa äitiyslomalle jäännistä. Vuokrafirmaanhan hommia teen, joten en kasvotusten edes työnantajan kanssa juuri ole. Olen kyllä yhteen vakio keikkapaikkaan asiasta kertonut.
 
laramaria
Yöööök! Taas heräsin yöllä kunnon hölähdykseen. Tälläkertaa se oli ihan tummanruskeeta verta . Miksi juuri keskellä yötä? Taas pääsi lakananvaihtohommiin kun tuli taas niin paljon. Se oli nyt se toisen sikiöpussin loppusisältö.

12+5
 
MeeJoo
MeeJoo: Tällä hetkellä kaveri uudelleenodottaa myös Helsingissä ja kyllä hänellä oli toinen neuvola ihan rutiinisti rv 16-18. En nyt tarkallen muista.
Ehkä meidän neuvola vaan tuijottaa tätä aikataulua sitten jotenkin erityisen kirjaimellisesti Äitiysneuvolapalvelut

Hui, tuntuu aika pelottavalta ajatukselta tuo veren holahtaminen yöllä. Mutta nyt kun syyn tietää, niin ehkä ei hermostuta niin paljoa. Rasittavaa tietysti...

Tsemppiä töissä kertomiseen. Vuokratyöläisen tilanne on varmasti aina omanlaisensa. Onko sulla kuitenkin mahdollisuus ihan normaalisti äitiyslomaan?

Saatiin tänään vieraaksi vajaa 8kk vauva vanhempineen. Meidän koira sekosi aivan täysin ja vauva kikatti yhtä innostuneena takas! Koira pääs portin taakse rauhottuun hyvin nopeesti (tai siis eihän se siellä rauhottunut, kun kiljui melkein koko vierailun ajan, kunnes väsyi). Aivan ihana vauveli ja vanhemmatkin olivat hyvin tasapainoisen oloisia, omia hauskoja itsejään. Ja mä sain hyviä vinkkejä tavarahankintoihin... Ystäväni on omien sanojensa mukaan vaunuexpertti tällä hetkellä :D Vaikka raskausaika on omalla tavallaan aika ihanaa aikaa, niin kyllä mä oisin suht valmis skippaamaan suoraan siihen vauvaelämään jo. Juuri nyt tuntuu, niin kuin aika matelisi.

MeeJoo 15+3
 
Viimeksi muokattu:
zuvi
Moikka,

Laramaria: Voi ei, aika kamala kokemus. Kävittekö tarkistuttamassa että toisella kaikki kunnossa?

Me asutaan Espoossa. Voi olla että käyn neuvolassa useammin, kun mulla on jatkuva lääkitys jota seurataan.

Kerroin töissä ja kaikki suhtautui todella hyvin. Pientä paniikkia tosin ilmassa, että kuka ottaa mun duunit. Teen aika montaa eri hommaa tällä hetkellä. Ens viikolla jo mietitään sijaisia jos joutuisin jäämään sairaslomalle. Oon ilmoittanut jääväni pois juhannukselta. Pidän ennen äippäriä lomia tai olen sairaslomalla. Mulla on supistellut loppuvaiheessa aika tiuhaan ja lapset syntynyt kummatkin rv 38+0.

Meillä pojat on olleet ihania ja suunnitelleet vauvalle nimeä yms. Isompi olisi halunnut viedä ultrakuvsn eskariin lelupäivä. :) Ja tarhassa tietää nyt kaikki. Aivan ihanaa kyllä kun voi poikien kanssa jutella.

Zuviliini 13+2
 
laramaria
Eihän tässä (kirosana) kunnassaa saa mitään palveluja! Missä oltais käyty kun edes neuvolaan ei pääse, terveyskedkukseen saa ajan, mutta jatkolähetettä ei. Soitin kyllä neuvolaan ja vähän liiottelin kipuja. On ollut menkkajomotusta tuon viimekertaisen jälkeen. Käski seuraamaan ja sitten varaamaan lääkärin jos kivut käyvät sietämättömiksi.. Husiin kuitenkin kuulutaan. Luulisi pätevän samat säännöt kaikille husin piiriin kuuluville.

Onneksi on se doppler! Nykyään löydän äänet oikeastaan saman tien. Kyllä helpottaa kun sentään kuulee toisella sydämen lyövän.
 
zuvi
laramaria; Hyvä että saat kuunneltua sydänääniä. Varmasti helpottaa huomattavasti.
Ihme touhua tuo kyllä, ettei pääse tarkastukseen. Kuulostaa todella kummalliselta touhulta.

Mä olen kanssa yrittänyt kuunnella tuolla dopplerilla mutta kuulen vain oman sydämeni sykkeen.
No, ohjeessa sanottiinkin että vko. 14->

Mä luulen, että tunnen jo liikkeitä. Kädellä niitä ei havaitse, mutta illalla käy kova mylläys alamahassa. Tuntuu sellaisina jatkuvina hipaisuina. Muistaakseni viimeksi tunsin liikkeet n. vko. 15.
 
MeeJoo
Mua vähän houkuttais käydä avoneuvolassa huomenaamuna kuuntelemassa sydänäänet, että kuuluuko ne varmasti. En tiä uskallanko tai viittinkö kuitenkaan... Aikaa siihen kuitenkin tuhrautuu ja reilu 2 viikon päästä on se oikea neuvolakäyntikin.
 
laramaria
Miksi en ole ikinä kuullut avoneuvolasta? Siis onko se joku vapaa vuoro kerran viikossa? Onhan tuo 2vk pitkä aika jos alkaa ppäiviä laskea.

Olen tässä parin viikon sisään saanut aamuisin sellaisia oksennuskohtauksia. Tai niin niitä nimitän. Pahaa oloa ei ole, mutta yhtä-äkkiä tulee oksennus heti aamun ekan vesilasin tai kahvikupin jälkeen. Sitten taas jälkeenpäin ei mitään ja mitävaan voi syödä. Näitä pari viikossa.

Voihan se zuviliini olla, että alat tuntemaan potkut. Minulla on kuulema istukka edessä ja potkujen tunteminen viivästyy. Oliko sulla viimeraskaudessa tuo doppler? Meinaan, että nyt löydän äänet rutiinilla, mutta ennen sai metsästää puolikin tuntia. Ja vieläkin kuitenkinkuuluu samasta paikasta kun muutama vk sitten. Silleen, että laite on puoliksi häpyluun päällä ja anturi suunnattuna alaviistoon.
 
MeeJoo
Joo, meillä ei ole soittoaikoja neuvolantätille. Ainoa tapa saada yhteys on lähettää sähköisen järjestelmän kautta viesti, puhelimella saa yhteyden keskitettyyn neuvontapalveluun tai ajanvaraukseen, jossa on takaisinsoittopalvelu. Kerran viikossa sen sijaan on jonotusnumerolla toimiva avoneuvola, jonne voi kahden tunnin ajan tulla millä tahansa äitiysneuvolaan littyvällä asialla.

En mä jaksanut lähteä sinne. Oikeasti, mitä tässä on tehtävissä, muuta kuin odottaa ja toivoa, että liikkeet alkavat oikeasti tuntua. Lupasin itselleni, että menen viikon päästä, jos vielä huolestuttaa. Nyt yritän vaan keskittyä hyviin ajatuksiin. Vaikeaa se välillä on.

MeeJoo 16+0
 
zuvi
Laramaria: mulla ei oo aikaisemmin ollut depplea. En taida jaksaa odottaa äänien kuulumista tarpeeksi kauan, eikä siihen oikein ole aikaa/rauhaakaan. :)

Mulla on ilmaantunut mahdoton närästys, joka toistuu joka ilta. En oikein keksi mikä muu siihen auttaisi kuin närästyslääke.

Zuviliini 13+4
 
laramaria
Mulla auttaa piimä närästykseen. Pari kertaa on närästänyt tässä raskaudessa ja otinkin tuon piimän taas käyttöön. Juon lasillisen tai pari päivässä vähän niinkuin ennaltaehkäisevästi ja närästys on pysynt poissa. Niin ja siis noita maitohappob. Sisältäviä ostan.

Toisilla sydänäänet vissiin huonosti muutenkin kuuluvat. Kaveri saa vieläkin kissojen ja koirien kanssa etsiä, vaikka onkin rv18.
 
zuvi
Moi,

Aikamoinen tunne kun löysin nuo sydänäänet. Ne löytyi paljon ylempää kuin aikaisemmin kokeili. kyllä tunnen liikkeetkin jo aivan selvästi. Yleensä vauva myllää illalla nukkumaan mennessä, mutta nyt tunsin kunnon potkut päivällä töissäkin.

Oletteko jo hankkineet jotain vauvalle? Mä olen alkanut jo mietiskellä mitä kaikkea pitäisi hankkia. :)

Oon ollut edelleen tosi väsynyt ja tänäänkin piti nukkua päikkärit töiden jälkeen. Massukin on pullahtanut lisää ulospäin ja kasvaa hurjaa vauhtia. Luulen että tämä lapsi on hieman isompi kuin aikaisemmat, tai sitten vain kuvittelen. :)

Laramaria: kiitos vinkistä. Kokeilin tänään olla juomatta kahvia eikä nyt närästä. Jos vielä palaa niin kokeilen tuota piimää.

Mukavaa viikon loppua.

Zuviliini 13+5
 
laramaria
Zuviliini: Eikö olekin helpotus kun äänet kuulee! Mulla kyllä kuuluu vieläkin ihan alhaalta, mutta sivummalta kuin ennen.
Eilen ostin ensimmäisen jutun uudelle tulokkaalle. Kirpparilta lähti mukaan pieni hihallinen unipussi.. Supersöpö :)

Sitten taas ikävämpään aiheeseen. Taas lorahtelee tuota tummaa verta. Tuli ihan kunnon satsi. Kauankohan tätä vielä jatkuu? No eihän sitä millään muulla kuin ultralla voi selvittää.. Häiritsee ja ärsyttää. Vaikka kuulen synänäänet niin silti aina hiipii epäilys, että onko kaikki kunnossa. Järki itsellä sanoo, että eihän sieltä voi enää paljoa tulla!
Hitto kun on taas niin hyvä suomalainen neuvolajärjestelmä, että saa pelätä ja stressata viikkoja tai maksaa satasia yksityisellä. PRKLE!! (pakko oli purkaa itteensä)
 

Yhteistyössä