LA ELOKUUSSA 2013!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laramaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi,

mihinkäs meidän kaikki kirjoittelijat on kadonneet?
Mä oon ollut viime viikon töissä loman jälkeen ja oon todella huonovointinen. Jos en syö tai juo ( vettä ei voi juoda) koko ajan, niin oksennusolo pahenee. Hajut tekee todella pahaa. On ollut töissä aikamoista keplottelua, kun oon kaikkiin palavereihinkin ottanut sheikkerissä smoothieta mukaan ja hörppinyt sitä n. 10 min välein. Nyt siis menossa rv. 6+5 ja maanantaina on ultra aika kun tavan 7+0 on täynnä.

Maha pullottaa kanssa mukavasti ja käytössä jo mammahousut. Turvotus pahenee aina iltaa kohden. Oisko siitä kun on jo kolmas lapsi tulossa.

Yritän siis just nyt vaan selvitä arjesta.

zuviliini 6+5

Täällä ollaan. Hissukseen mennään eteenpäin. Kymmenes viikko käynnissä ja maha on nyt pompsahtanut esiin. Niin että muutkin huomaa. Pikkasen harmittaa, että näin aikaisin, kun esikoisesta näkyi vasta toisella kolmanneksella, joskus viikolla 15-16. Olot ovat tasoittuneet. Välillä oksetusolo iskee, mutta menee ohi lepäämällä ja ulkoilmassa.

Huomenna jätän pissa- ja verinäytteet ja viikon päästä jo np-ultra. Kovasti aikaisessa vaiheessa, kun kutsu tuli neuvolan menkoista laskemien viikkojen mukaan. Mutta ei se haittaa, jännittää nähdä, onko siellä missä kunnossa vielä tyyppi :) Toivotaan parasta...

MeeJoo 9+1

Järkky väsymys päällä. Joka päivä olen päiväunet nukkunut. Esikolla on onneksi ollut tarha joululomalla enkä ole töitä ottanut. Keikkailen siis.
Hitaasti tuntuu aika kuluvan. Olisikohan viikkoja suurin piirtein 7+0.. Eka neuvola vasta15 pv. Minullakin on maha turvoksissa ihan kunnolla. Jotenkin huvittaa kun rääpäle siellä mahassa ole edes paria senttiä ja maha on kuin kuudennelta kuulta.
Nyt on kunnon leffat öisin pyörimässä. Näen kahta- neljää eri unta yössä ja jopa edellisen yön jatko-osiakin. Yksi ihan hirveä painajainen on mukaan joutunut. Aika paljon tulee myös heräiltyä. Parin tunnin välein. Ilman syytä ja sitten tuo tyttö vielä kerran tai kaksi heräilee. Mites teillä unet?
Pahoja oloja ei täällä niinkään ole ollut, mutta syöntiväli on tihentynyt ja mieli tekee kaikkea raikasta. Vaikka ihan mehulasi silloin tällöin. Ennen raskautta en käytännössä ikinä juonut. Ja jääkaappikylmiä tölkkihedelmiä ja ihan tuoreitakin tulee paljon syötyä.
Tällaista tänään.
Ps. Keskenmenopelko alkaa ehkä vähän hellittämään. Nyt kun vihdoin uskoin olevani raskaana niin olin ihan varma keskeytyneestä keskenmenosta juurikin tämän oireettomuuden vuoksi. Mutta onhan nämä muutkin oireet ihan oikeita raskausoireita, vaikka ei ykä lennäkkään.

Mulla on kanssa vaihtoehtoisesti tosi villejä unia tai sitten vähän väliä heräilyä. Välillä vatsavaivat tai yllättävä nälkä herättävät myös öisin. Ei mukavaa, mutta kaipa kroppa tähän aikaa myöten tottuu. En ota noista nukkumisista hirveästi paineita, nukun sen verran kun nukun. Päikkäreitä myös tarvittaessa.

Töihin palasin tänään 2,5 viikon tauon jälkeen. Pikkasen lyö päässä tyhjää, mutta kai se tästä. Onneksi ei ole mitään kriittisiä palavereita ennen loppuviikkoa :)

Mukavaa vointia,
MeeJoo 9+2

Näillä näkymin la olisi 29.8, mutta varmistuu sitten ultrassa. Rv olisi nyt 6+. Sain neuvolaan ajan 23.1, mutta ultrasta ei ollut puhetta ainakaan puhelimessa. Esikoista odotellaan ja vähän vielä kaikki on niin uutta eikä oikein osaa kysyäkään varmaan oikeita kysymyksiä. Missä vaiheessa yleensä neuvolassa tehdään ultra vai kannattaako varata yksityiselle aikaa?

Mulla on ollut todella etova olo lähiaikoina, mutten kuitenkaan ole oksentanut (inhoan ylikaiken oksentamista ja yritänkin todella sinnitellä ettei tarvitsisi). Rinnat on todella arat ja kasvaneet silmissä ja olikin pakko ostaa yöksi sellaiset saumattomat liivit kun sattui niin paljon. Verensokeri tuntuu olevan koko ajan todella alhaalla ja kerran jo meinasin pyörtyä, mutta makeanhimoa ei kuitenkaan ole ja suolainen maistuu paremmin. Olenkin yrittänyt syödä paljon tuoreita hedelmiä monipuolisesti että edes vähän saisi jostain sokeria, kun ei muuta makeaa pysty syömään.

Milo: Meillä (Helsingissä) ainakaan tämän kaupunginosan neuvolassa ei ole omaa ultrauslaitetta. Joissain kaupungissa/kylissä sen sijaan on. Sydänäänten kuuntelusta en osaa sanoa, tarjotaanko sitä meillä jossain vaiheessa. Ekan neuvola-ajan sai soittamalla jo viikoille 7-9. Oikeastaan patistivat tulemaan jo silloin, koska neuvola teki sitten lähetteen ultriin, verikokeisiin jne. Ekalla neuvolakäynnillä juteltiin kaikki nuo tulevat tutkimukset läpi ja kyllä siinä informaatiota tuli ihan tarpeeksi. On labrakäyntiä: ne perusjutut eli äitiseula, jossa katotaan veriryhmät ja hb:t ja ettei ole hepatiittia tai hiviä yms. ja annetaan pissanäyte. Ja sitten on seerumiseula, johon siis haluttiin että voidaan kartottaa kehityshäiriöiden riskejä. Mutta se seerumiseula voidaan ottaa vasta kun rv 10 on täynnä, joten multa ei vielä tuolla ekalla labrakäynnillä otettu sitä. Sitten on vielä sokerirasituskokeet, jos on tarpeeksi vanha tai on riskitekijöitä. Niihinkin pitää sitten itse mennä tiettynä aikana. Kauheasti kaikkea muistettavaa... Millon pitää olla syömättä ja millon pissaamatta ja mitä vielä :)

Kävin omalla rahalla ultrassa yksityisellä kun oli kasassa viikkoja 6+ jotain. Ja silloin saatiin sydämensyke tunnistettua ja varmistettua sikiökaiku sekä alkion sijainti oikeassa paikassa. Halusin ehdottomasti tietää ajoissa, onko raskaus todella alkanut ja oikealla tavalla.

Kaupungin tarjoamaan ultraan tulikin sitten kirje suoraan kotiin. Toisilla paikkakunnilla aika pitää varata itse tietyssä aikaikkunassa. Yleensä tuo niskapoimu-ultra pyritään tekemään n. viikoilla 12-13, käytännössä haitari on rv 10-13. Ideaalein aika olisi kai tuo rv 12 kulmilla. Samassa kirjeessä oli myös rakenneultraan aika, joka menee mulla viikolle 19.

Helsinki säästää: neuvolakäyntejä on alkuraskaudessa tosi vähän eli tuo rv7-9 ensikäynti ja sitten vasta rv18. Neuvolalääkäriin mennään vasta puolenvälin jälkeen rv22, mikä on hiukka hullua, kun esim. mulla on lääkitys, josta pitää lääkärin kanssa neuvotella. Onneksi työterveyslääkärini on perillä asioista ja hänen kauttaan olen saanut hoidettua asiani. Työterveydessäkin tosin sanottiin, että nämä alkaa mennä neuvolalääkärin tontille nämä hommat, mutta minkäs teet, kun sinne ei aikoja anneta.

Mua kanssa inhottaa oksentaminen NIIN paljon, että oksennustaudissakin aina välttelen oksua viimeiseen asti. Joku kerta sairastinkin noron pelkkänä ripulina :D Tässä raskaudessa annoin ylen kerran, 6+ jotain, sen jälkeen ei ole tarttenut, mutta etominen kesti silti pahana rv 5-8, kunnes tämän 9+ viikon aikana olo on tasoittunut. Huonon olon aaltoja tulee edelleen kerran kahdesti päivässä, mutta muuten on ihan ok olo. Vatsa on kyllä ihan outo koko ajan ja syöminen/syömättömyys vaikuttaa milloin mitenkin. Enää ei kuitenkaan tartte puputtaa tai juoda jatkuvasti jotain etomisen pelossa ja painokaan ei ole enää noussut pariin viikkoon (which is nice). Alusta kun pompsahti tuon mehujen/yösyömisten/hiilareihin palaamisen ansiosta melkein 2kg samantein.

Ens viikon tiistaina np-ultra. Kyllä pojat jännittää! Syke on kertaalleen havaittu, mutta onko sitä enää... ja mikä on todellinen laskettu aika, onko kehityshäiriöiden riskejä... huh. Mies tulee onneksi mukaan :)

MeeJoo 9+4

Huhhuh mikä turvotus!! Luin juuri raskauskalenteria, että sikiön mitat kahdeksannella viikolla ovat 9mm-14mm. Kohtu on appelsiinin kokoinen. Ja mahani on ilmapallon kokoinen. Mietinkin, mistä tämä kokomahan turvotus johtuu. Siis ihan fyysisesti miksi maha turpoaa alkuraskaudessa? Kellään havaintoja asiasta? Osaltaan minulla ainakin vaikuttaa varmasti laiskistunut suolisto.

Te, joilla on jo lapsia. Miten ja milloin kerrotte tulevasta vauvasta? Ostimme kirjan, jossa tytöstä tulee isosisko, mutta tyttö ei selkeästi tajua kirjan sisällöstä. Kirja on muutenkin suunnattu ehkä pari vuotta vanhemmille. Tähän vauv

Tämmöistä tämä kännykällä kirjoittelu on kun elektroniikka sanoo itsensä irti.
Eli olin eilen kirjoittamassa meidän TOSI mustasukkaisesta neidistä. Jos otan kissan syliin tai osoitan huomiota toisille lapsille, alkaa mieletön huuto ja raivo. Tyttö haluaa pitää meidät symbioosissa eikä esimerkiksi isä kelpaa. Luulen että tästä syntyy aikamoinen tappelu kun uusi vauva syntyy.

Turvotuksesta: Kuulemma lisääntyvä verimäärä, hidastuva suoli ja muuttuva aineenvaihdunta aiheuttaa sitä turvotusta vatsaan. Mulla on ainakin ihan kamalia pallopäiviä välillä, raskausmahan näköinen jo monta viikkoa iltaisin. Nyt tällä viikolla on alkanut muodostua alavatsaan esiin semmoinen enemmän vauvapömppiksen kaltainen, mutta kyllä tämä aikalailla vaan lihomiselta vielä näyttää :) Aika tekee tässä onneksi tehtävänsä! Mukavia vaatteita vaan päälle ja tarpeeksi pitää itseään liikkeellä.

Mulla on koululaispoika jo ennestään, kolmasluokkalainen mister know-it-all. Ainoo lapsi ja kahden kodin poika, joissa on varmaan tottunut saamaan kaiken huomion aina kun haluaa. Oon nyt pari viime vuotta tehnyt töitä sen eteen, että hänkin oppisi odottamaan vuoroaan ja kunnioittamaan mun ja muiden aikuisten tilaa. Ja että oppisi olemaan ja tekemään asioita yksinkin. Eron jälkeen oli jonkin aikaa tosi takertuva, mutta vähitellen luottamus on lisääntynyt ja kun nyt kaikki on ollut tasaista ja hyvin molemmissa kodeissa jo vuosia, niin ollaan päästy eteenpäin, eikä äitiä tartteta joka asiaan.

Ei olla vielä kerrottu hänelle. Mulla on muutaman päivän päästä np-ultra eli jos siellä on kaikki hyvin, niin sitten aion kertoa. Kyseessä on niin iso lapsi jo, että asiat saavat varmaan aikamoisia merkityksiä. Toivon tietenkin, että ei kokisi uutta tulokasta kovin kauheana uhkana ja että meidän perhe vaan tästä kasvaa ja tiivistyy tämän lapsen myötä. Koira hankittiin pari vuotta sitten ja sen jälkeen kun poika tajusi, että se ei ole vain meidän aikuisten juttu ja huomion kohde, niin niistä on tullut parhaat kaverit. Tavallaan yksi vaihe pois huomion keskipisteena olemisesta on jo eletty tässä läpi.

On vaikea sanoa, millaisia tuntemuksia muutos pojassa herättää. Ei välttämättä vain positiivisia, mutta uskon tuntevani poikaani jo aika hyvin ja huomaavani mikäli mieltä painaa jokin. Hän on ollut hyvin kiltti ja kuuliainen aina, kova poika murehtimaan. Raivareita ei olla häneltä koskaan nähty, mutta niitä voi esipuberteettikin itsessään jo tuoda esiin. Yöunet kärsivät yleensä ensimmäisenä, kun mieltä joku hiertää. Itkuherkkyys myös lisääntyy, pienetkin asiat alkavat harmittaa. Mutta hyvin tuo tähän mennessä osannut harmituksensa näyttää ja jotenkin yrittää niitä sanoiksikin pukea, kun oikein kysyy. Varmasti jotain mustasukkaisuutta on tiedossa. Nytkin käyvät aika-ajoin isäpuolensa kanssa ns. reviirikiistoja, joten äitin huomio on kovaa valuuttaa. Meidän pitää vaan osoittaa, että kukaan ei ole hylkäämässä ketään vaan kaikki ovat yhtä tärkeitä ja isoveljeys on hieno asia! Miehenikin on kasvanut kummasti pykälää aikuisemmaksi kun sai itsekin tulevansa isäksi, mitä on ollut hieno seurata. Hän on ottanut rohkeamman otteen poikani "kasvatuksen" suhteen vaikka isän paikkaa hänen ei koskaan olekaan varsinaisesti tarvinnut täyttää. Pojan biologinen isä kun on oikein aktiivinen ja hyvä sellainen.

Huh, menipä romaaniksi. Yritin tässä pitkästi kuitenkin sanoa, että kyllä - mua jännittää, mitä tästä seuraa esikoiselle ja miten hän sen ottaa. Siksi en ehkä ole ollut hänelle ensimmäisenä kertomassakaan.

Itse koin 5v sisaruksen saaneena, että mä olin jotenkin maanantaikappale, kun sisko tuli. Tulkitsin jostain syystä myös tilanteita niin, että hän oli se lellikki ja minua kohdeltiin epäreilusti. Tosiasiahan oli, että esim. 2v ja 7v lapsille vaan ei voi olla samat säännöt, mutta enhän minä sitä silloin tajunnut. Koin, että mua vaan aina haukuttiin ja ojennettiin ja siskoa sai kaiken ihailun. Olin pitkään kateellinen kaikenlaisista asioista ja pidin häntä parempana ihmisenä kuin itseäni. Meistä on silti tullut aika läheiset ja vihdoin aikuisena olen päässyt noiden "se huonompi sisko" ajatusten ohi. Ne eivät sinänsä saaneet alkuaan sisaruudesta vaan meidän perheen muista ongelmista. Ja niitä samoja ongelmia on saanut siskokin setviä omalla elämänpolullaan.

Mä elän nyt jotenkin semmoisessa "sitten np-ultran jälkeen sitä ja tätä". Pidän sitä nyt jonain rajapyykkinä tässä asioiden miettimisessä ja suunnittelemisessa. Töissä tiedetään jo, muutamalle olen asiasta maininnut, mutta en ole siitä halunnut tehdä mitään isompaa numeroa. Joitakin päätöksiä ja peliliikkeitä, joita joudun muuten nyt elämässä tekemään, olen lykännyt tuon hetken taakse. Sitku ja sitku. En jotenkin vielä usko, että siellä joku kasvaa ja on kunnossa. JOS sitten on, niin voin alkaa miettiä asioita vähän pidemmälle.

MeeJoo 9+6 ja huomenna saadaan kymppi täyteen!!!

Kiitti MeeJoo tuosta turvotusjutusta. Niin ja tuo oma kokemuksesi sisaruksesta herätti monta ajatusta itsellä.
Olen ainoa lapsi ja minulla ei tietenkään ole minkäänlaista kokemusta sisarussuhteista. Olen vaan ajatellut tekeväni "palveluksen" tai hyvän teon, kun annan lapselleni leikkikaverin ja jonkun jolle jakaa asioita. Tämä on siis minun kuvitelmani ja haaveeni, mitä minä olen "menettänyt". Varsinkin nyt aikuisiällä olisi mukavaa, jos olisi joku sukulainen tai luottohenkilö perheessä, jolle voisi jutella perheen sisäisistä ongelmista ja jopa joskus pyytää hoitoapua tms. Vanhemmistani siis ei ole näihin apua.

Onpas täällä juteltu paljon! Tosi kivaa. :)

Kyllä siellä ekalla neuvolakäynnillä kerrotaan kaikki mahdolliset ja annetaan lippuja, lappuja ja esitteitä kasoittain että varmasti muistaa kaiken. :) Sieltä muistin ton verimäärän lisääntymisen mikä liittyy alkuraskauden turvotukseen. Mun neuvolatäti sanoi myös, että tokassa kaikki merkit näkyy vartalossa jo aiemmin kun ne paikat on venynyt jo kertaalleen.. eikai ne koskaan edes palaa ennalleen. =/

Täällä ei oteta labrassa mitään pissakoetta, se perus pissatikkutesti vaan joka kerta kun menee neuvolaan. Oliks se sokerit ja proteiinit tms. Huono vanha ultra on meijän neuvolassa lääkärin käytössä. Sydänääniä kuunnellaan vasta joskus aika pitkällä.. en muista viikkoja.

Mun paha olo on lopunut, jee! Silti tulee syötyä sännöllisesti, mutta nyt sietää jo pientä nälkääkin. Paha olo saattaa tulla enää autossa, missä mulla ei oo ikinä ollut pahaolo! Jännää..

Miettikääpäs sitä, että kun esikoinen oksentaa ja pitää niitä siivota?! Joo, täällä oksennettiin eilen oikeen monella kerralla, mahan täydeltä. Hyi hitto! Kyllä siinä tyttö katsoi että mitä äiti yökkäilee. En sentään oksentanut. Onneksi isompien klimppien jälkeen pystyi käyttämään moppia. Meni siinä sitten mattokin pesuun! Jes. :(

Noihin uniin täytyy kommentoida. Mä oon jo vuosikaudet nukkunut tosi huonosti, lähinnä nukahtamisvaikeuksia. Kun neiti oli noin 3-4kk aloin näkemään suojelu-unia, kaikkia kummia, unohdin vauvan yöpöydälle, meidän väliin sänkyyn missä vauva ei koskaan nukkunut jne. Näin niitä kerran kaksi viikossa, hyökkäsin sängystä puoli unissani etsimään vauvaa. Kerroin niistä neuvolassa ja se juttelu auttoi, unet pysyi pois varmaan kuukauden verran ja sitten palasi erilaisina. Nyt niissä unissa lapsi lähtee pinnasängystään mistä ei ole muuten ikinä päässyt itse pois.. sitten se suuntaa rappusiin missä meillä on toistaiseksi vielä portti öisin auki. Hyökkään sinnekin sitten puoliunissani. :( Tän raskauden myötä on lisääntynyt se, että hyökkään miehen päälle etsimään lasta.. melko järkkyä! Siinä on kummankin unet koetuksella. Kerroin niistä unista taas neuvolassa kun nyt kävin ekaa kertaa. Toistaiseksi unet on pysynyt pois reilun viikon.

Suositteli menemään juttelemaan perheneuvolaan, mutten ole kyllä vielä soitellut. Sinne on tosi hankala saada täällä aikaa..

Moikka kaikille,
olen voinut todella huonosti viimeisen viikon ja oksentanut joka päivä. Nyt tosin enää kerran päivässä.

Maha on todella turvoksissa ja sen peittely alkaa olla hankalaa. Esimiehelle kerroin jo tilanteesta, muuten koitan odottaa 12vko:lle asti.

Kävin alkuraskauden ultrassa ma ja siellä Se oli aivan oikeassa paikassa ja sydän löi kovaa tahtia. Ensi viikolla verikokeeseen ja 21.1 eka neuvola.

Anopille ja vanhemmilleni kerrottiin uutena vuotena, lapsille ei vielä. Kertovat muuten asiasta päiväkodissa kaikille. Odotan jo innolla, että saan kertoa. On ollut todella vaikea selittää miksi äiti ei jaksa mitään ja on huonovointinen.

Toivotaan että menee pian ohi tämä paha olo.

zuviliini 7+5

NP-ultra takana ja ihania uutisia :) Kaikki hyvin, osaset paikoillaan, niskaturvotusta oli viikkojen takia (10+6) takia vaikea saada mitattua, mutta silmämääräisesti kätilö sanoi, että sitä ei juurikaan ole. Viikon päästä menen uudestaan, jotta saadaan realistiset luvut. Mitään huolestuttavaa ei siis löytynyt, päin vastoin. Ihmisen näköinen pikku tyyppi heilutti iskälle ja äitille, kun vähän heräteltiin. Hyvät aivot ja kaksi jalkaa käsien lisäksi, sanoi kätilö hauskasti :D

Voi että, nyt kyllä elämä hymyilee!

Unista piti kommentoida, että mä olen aina ollut "vilkas nukkuja". Eli saatan riehua unissani, nousen pystyyn, pöllyttelen petivaatteita, tarkistan miestä, olen joskus läpsytellytkin häntä, kun unessani olen nähnyt hänen muuttuvan tuhkaksi tms. Osa aivoista nukkuu osa ei, enkä muista välttämättä noista kohtauksista mitään. Äitini on ollut samanlainen, ja nyt poikanikin selvästi. Stressi pahentaa riehumista, ja se tapahtuu aina n. 1,5h nukahtamisesta. Yölliset kauhukohtaukset (pavor nocturnus... muistaakseni) kai on se virallinen nimike, yleensä nimittäin niihin uniin liittyy jonkun sortin huoli pahan tapahtumisesta. Meillä siis noi kuuluu ihan elämään, mitä vähemmän niistä tekee numeroa niin sitä helpommin niistä pääsee yli. Onneksi mulla on kärsivällinen mies, joka ymmärtää mistä on kyse :) Joillakin on vaan taipumus noihin ja se voi olla jopa perinnöllistä, usein kuulemma herkkien, luovien ja vilkkaan mielikuvituksen saaneiden ihmisten vaiva :D

Ainiin, laskettu aika aikaistui muutamalla päivällä, eli nyt eletään 10+6 viikkoja ja LA on 7.8.

-MeeJoo-

Tänään oli eka neuvola. Ja itseasiassa jotenkin petyin kun kuulin, että viikkoja on vasta 7+0. En tajua, miten olen kokoajan laskenut olevani viikon edellä.. No eipä se muuhun vaikuta kun, että ultra on vielä pidemmällä kuin kuvittel
in. Minun on varmaan pakko varata sitten ensi viikon alkuun se varhaisultra. En kestä tätä hermoja raastavaa oireettomuutta!!
Ja toinen asia on se, että aloitin vielä tämän elokuisten ketjun. No laskettu aika olisi nyt sitten syyskuun puolella, kolmas päivä. En käsitä, miten olen ollut näin sekaisin, että olen saanut nettilaskuritkin näyttämään elokuuta.

Siis plussasin 17.12 haalean plussan ja 18pv oli oviksen mukaan 4+0. Tunnistin selkästi monta tuntia kestäneet oviskivut.
Eli pakkohan tänään on olla viikko 8+0!?!
Olen sanonut neuvolaan, että menkat on alkaneet 27.11. No eihän se mitenkään voi pitää paikkaansa, koska silloinhan olisin plussannut kp20. Eikö vain. Eli siis menkat on oikeasti alkanut 21.11, ovis oli 4/5.12 ja plussa 17/18.12.

Anteeksi nyt tämä omanapailu, mutta häiritsee kun on kaikki päivät ihan sekaisin ja esim. se seerumiseula pitäisi ottaa mielellään 10+ viikolla.

Nuo ovat aika pelottavia nuo unissa touhuamiset. Setäni oli nuorempana lähtenyt unissakävelylle keskellä talvea ja herännyt hangesta 20 asteen pakkasessa.

laramaria: Toi viikon heitto tuli neuvolassa ilmeisesti just siitä, että satuit ilmoittamaan viikon verran vinoon tuon edellisten menkkojen ajan. Pystyisitköhän sä korjaamaan sitä mitenkään enää? On nimittäin totta, että tuo seerumiseula pitää ottaa tietyn viikon aikana, ei ennen eikä jälkeen. Toisaalta ainakin meillä sinne mentiin itse valitsemana aikana, eli periaatteessa voisit vaan huolehtia, että käyt silloin, kun sulla on oikeasti menkoista laskien täynnä se 10 viikkoa. Ja toivot, että saat NP-ultraan ajan ajoissa. Neuvola todellakin tuijottaa sokeasti tuota menkkojen alkupäivää ja laskee siitä kaikki. Eli jos sun menkat on olleet viimeksi 21.11. niin nyt oot kaiken järjen mukaan saanu sen 8 viikkoa jo täyteen ja LA tulee elokuulle.

NP-ultrassahan tuo kaikki sitten viimeistään korjataan, ne vetää yli siellä neuvolan säätämät päivämäärät ja siitä eteenpäin eletään siinä saatujen lukujen mukaan.

Mä jäin miettiin omalta kohdalta sitä, että tarkottaakohan tuo mun LA:n aikaistuminen kolmella päivällä sitä, että mulle on tulossa pitkä vauva? Nimittäin tiedän oviksen ajankohdan keltarauhaskokeiden, ultrauksen, ovistestin ja lämmönnousun perusteella ihan päivän tarkkuudella. Eli meidän ökö on kehittynyt reippaaseen tahtiin.

MeeJoo 11+0

Laskettua aikaa ei tietääkseni muuteta, ellei se ole yli 5 päivää pielessä suuntaan tai toiseen. Esikoisesta varhaisultraaja sanoi, ettei pitäisi olla mitään laskettua päivää vaan laskettu kuukausi. Lapsi syntyy kun on syntyäkseen, tulee vaan turhia paineita siitä päivästä.

Meillä on muuttunut noi seulat niin, että verikokeissa käydään rv 9-11 ja ultra rv 10-13+6. Eli ei se nyt niin tarkkaa ole kun täällä noi viikot on vastikään noin muutettu, ensin käydään verikokeissa, sitten ultraan.

laramaria: odottele ihan rauhassa ne sovitut ajat, siellä ultrassa ne päivät sitten tarkentuu. Jos et jaksa odottaa, niin varaa aika varhaisultraan. :) Tsemppiä!

Joo, ihan hyvä tuo rauhoittava puheenvuoro sulta, Rht. Mä oon aina jotenkin niin supertunnollinen ite, että alan vähän stressata asioista liikaakin. Ei nää taida nyt niin supervakavia asioita olla kuitenkaan, raskaus eteen omalla painollaan joka tapauksessa :) Oliskin kyllä viisaampi luottaa vaan tuohon laskettuun kuukauteen!

Taitaa olla nimenomaan noin, että +-5 päivää pitää olla heittoa, ennen kuin menkoista laskettua aikaa muutetaan. Mulla tais olla lopulta 10 päivää heittoa. Ja seerumiseulaa ei meidän labrassa suostuttu ottamaan ennen kuin rv10 oli täynnä, kun menin sinne 9+ viikolla ekan kerran, ja siks ehkä tartuin tuohon näin hanakasti :) Vuoden vaihteessa tuli tosiaan jotain muutoksia ja tuntuu, että joka paikassa ollaan vähän sekasin näistä.

Oh, viikonloppu! Hyvää vointia kaikille,
MeeJoo

Joo, kyllähän tämä turha asioiden stressaaminen ja märehtiminen pitäisi lopettaa. Ärsyttää itseänikin olla nenä kiinni kalenterissa kyttäämässä raskausviikkoja ja päiviä. Eipä ihme jos aika menee hitaasti mulla.
Sain np-ultran 13.2 ja nyt odottelu ja päivien laskeskelu vaan lisääntyy..

Meejoo: Mä en ole kuulluut, että kenelläkään olisi laskettu aika siirtynyt mihinkään, jos kierto on säännöllinen ja ovis tiedossa. Oletteko itse sitten pitkiä
ja/tai syntyneet pitkinä?

Rht.................... 9.8..................... tyttö 11
MeeJoo...............10.8....................poika 03
Zuviliini.............. 26.8.................... poika 06, poika 08
laramaria............28.8................... tyttö 11

Ekassa raskaudessa itse tuli oltua tosi tarkkana ja panikoitua. Tää toka tuntuu menevän omalla painollaan. Ekassa odotti kokoajan kaikkea tapahtuvaksi ja tuntui ettei aika kulu, nyt tää eka kolmannes alkaa olemaan jo ohi, kuin yllättäen. :)

Mulla on np-ultra ensi tiistaina, sitä varmaan alkaa jännittämään jo kohta, viimeistään huomenna illalla. :) Oon miettinyt niitä labroja, mutta ajatellut, että se huono puhelu olisi tullut jo, joten odottelen kirjettä, että kaikki on kunnossa. :)

Moikka kaikille,

täällä menossa rv8+6 ja oksentelu jatkuu. Alan olla jo aika väsynyt. Miehellekin vannotin, että Tää on sitten viimeinen raskaus mulle. Ei ikinä enää.

Poikien kanssa ei juurikaan pahoinvointia ollut. Onkohan tulossa kiukkuinen tyttö. :)

Mulla on huomenna eka neuvola, tosi kiva mennä sinne. Katsotaan milloin tuo ultra sitten on, poikien kanssa oli rv 12.

Ultrassa (rv.7) vaavin mitta oli 7,7mm. Samaan aikaan keskimmäisellä 4,6mm. Onkohan joku mittausvirhe vai voiko tosiaan olla noin iso ero. Lääkärikin kommmentoi, että nyt tulee isompi kuin veljensä, jotka ovat olleet vaan alle 3kg syntyessään.

Mä huolehdin aivan kamalasti. Ihan kuin odottaisin esikoista. Kakkosen kanssa olin jotenkin rennompi.

zuviliini rv 8+6

MeeJoo...............7.8....................poika 03
Rht.................... 9.8..................... tyttö 11
Zuviliini.............. 26.8.................... poika 06, poika 08
laramaria............28.8................... tyttö 11

Zuviliini: Täällä ei myöskään ollut pojasta mitään pahoinvointia, tästä sitäkin enemmän. Mäkin epäilen siksi tyttöä. Yrjösin tässä alkuraskaudessa kerran vaan, mutta jatkuva oksettava olo kesti rv6-9. Sen jälkeen väsyneenä ja huonosti/liikaa syöneenä joskus iltaisin on ollut huonoa oloa. Esimerkiksi tänään...

laramaria: Jep, jos on tosiaan säännöllinen kierto. Mulla vähän kaikkee muuta... Ilmotin itteni tähän ketjuun itse oviksesta laskemallani LA:lla 10.8., menkkojen mukaan se olis ollut 25.7. (np-ultrassa sain lukemaksi 7.8.) Mun esikoinen sai alkunsa kp31 tapahtuneesta ovulaatiosta ja tällä kertaa tämä kp27. Mulla siis epäsäännölliset, suht pitkät kierrot 30-42 päivää. Ja neuvolassa laskettu aika tuli neuvolakorttiin tietty 28 päivän kierron perusteella, ei auttanut vaikka kuinka sanoin, että mulla ei oikeen sellasia ole ja nyt ovis oli taatusti myöhemmin. Kumpaakin LA:ta siis on siirretty np-ultrassa, ekaa 2 vkoa ja tätä 10 päivää myöhemmäks.

Tuota vauvan pituutta on tietty tässä vaiheessa ihan älytöntä pohtia, mutta siis ite oon lyhyt 161cm ja mies 188cm. Esikoinen, jolla siis eri isä, ei ollut kovin iso syntyessään, 49cm ja 3120g, mutta siitä huolimatta mun SF-mitta huiteli koko raskauden yläkäyrillä. Mulla on lyhyt selkä ja maha kasvoi suoraan ylöspäin, ei ulos, ja painoi keuhkoja viimeiset 2kk :D Kauhistelen tässä, että jos nyt on tulossa isänsä mittainen vauva, niin mihin hittoon mä sen mahdutan...... :O

Huomenna uusintayritys np-mittauksesta.

MeeJoo 11+4

Meejoo: Okei. Katsos kun itsellä ovis ja kierto tiedossa niin tottakai kaikilla muillakin on. (hehheh) . Noo jos sulle osais google kertoa jotakin noista mitoista. Luulis nyt jonkun pähkäilleen samaa.

Pituuksista vielä, että minä alle 160cm ja mies yli 190. Tyttö syntyi pienenä alle 3kg ja 49cm, mutta puolitoistavuotisneuvolassa oli pituus 86 ja paino 13.3. Yksikään tapaamamme samanikäinen lapsi ei ole ollut yhtä pitkä. Ja tyttö vain jatkaa kasvuaan. Nyt alle kaksi vuotiaana on talvikengän koko 25. Kasvuennuste 174.

Pahoinvoinneista. Oksensin tytöstä pari kertaa ja paha olo pysyi pois syömällä. Ja ei kyllä ollut kovin paha ollenkaan. Ja nyt en edes enää tiedä, mitä paha olo tarkoittaa.. Onkohan se sitten se poika? No jos tyttö tulee niin ainakin tuo pahaololegenda on sitten kumottu.

Katsotaan minkälainen hujoppi meijän tytöstä tulee, huidellut ekojen parin kuukauden jälkeen tasaisesti pituus ja paino +2:lla. Viimeviikolla mittailtiin kotona pituutta, ja ois tullut 3cm kahdessa kuukaudessa, noh ei taida ihan pitää paikkaansa, mutta nyt 1v 2kk iässä 86cm vaatteet alkaa käymään pieneksi..

Mä kanssa mietin noita oloja. Tässä raskaudessa on tosiaan ollut huonompi olo kun ekassa, tosin sillon olin töissä, tässä kotona. Kotona ehtii enemmän miettiä oloja. :) Finnejä oli ekasta, ja on tästä toisesta..

Muistan kun kerroin ekasta töissä. Kerroin niin, että mulla on vatsassa sellainen 10cm pötkylä. Aika jännää, että tässä rv12 kohdalla se pieni on jo noinkin iso! Katsotaan tiistaina minkä kokoinen tämä on. :)

Muokkaus: Googlettelin vähän eikä sikiön kai pitäisi olla vielä 10cm kokoinen.. pitääpäs etsiä tytön ultrakuvat esiin ja tarkistaa asia, näin ainakin muistin että asian siellä töissä kerroin. :)

Rht ja 11+2

Buhuu!! Pakko tulla hehkuttamaan. Mulla oli tänään ensimäistä kertaa paha olo, siis kunnolla. Meinasin jopa laatottaa. Ehkä sittenkin olen raskaana!!

Ei sen pahan olon joka aamu tarvitse tulla, mutta ihan kiva, että on edes joskus jonkinnäköisiä oireita raskaudesta.

Yhteistyössä