Kysyttävää sektioista

Mulla olisi muutama kysymys sektioihin liittyen niiltä, joille kyseinen toimenpide on tehty:

1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Silkasta kiinnostuksesta siis kyselen. En tarkoita, että sektio olisi jotenkin huonompi valinta kuin alatiesynnytys.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2006 klo 22:41 kätilöopiskelija kirjoitti:
Mulla olisi muutama kysymys sektioihin liittyen niiltä, joille kyseinen toimenpide on tehty:

1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?

Traumaattiset kokemukset sairaalahenkilökunnan toiminnasta.

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Silkasta kiinnostuksesta siis kyselen. En tarkoita, että sektio olisi jotenkin huonompi valinta kuin alatiesynnytys.
 
Minulla on takana kaksi sektioa, esikoinen kiireellinen ja kakkonen suunniteltu.

1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?

Kakkosen kohdalla lääkäri piti sektioa parhaana ja turvallisimpana vaihtoehtona. Lapsi oli isokokoinen (veikattiin 4,5kg tai ylikin), olin ensisynnyttäjä, jonka edellinen lapsi oli syntynyt kiireellisellä sektiolla 14kk aiemmin, tällä lapsella kehitysvamma. Synnytys ei ollut tuossa vaiheessa vielä lähelläkään (rv39+0) joten lääkäri piti käynnistystä riskialttiina. Olisin kuitenkin saanut haluatessani yrittää käynnistyksellä erityisvalvonnassa, mutta halusin ehdottomasti sektion. Pelkäsin todella että lapselle tapahtuisi jotain alatiesynnytyksessä ja koska meilläpäin ei tehdä mitään synnytystapa-arvioita niin tuo kokokin arvelutti.

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Esikoinen oli perätilasektio, mutta kiireellinen sellainen. Kääntöyritystä edeltävässä ultrassa selvisi että lapsivesi oli liki loppu ja napanuoran virtaukset heikot, istukan toiminnassa vikaa. Lapsen koko oli jäänyt taakse viikoista ja pieni oli saatava ulos mahdollisimman pian. Laitettiin suoraan kiireelliseen sektioon eikä alatiesynnytyksen mahdollisuutta edes tarjottu.

Aiemmin perätilan selviteessä olin kuitenkin puhunut lääkärin kanssa vaihtoehdoista. Hän sanoi että meillä ei suositella perätilasynnytyksiä ja varsinkaan ensisynnyttäjillä. Eli mikäli lapsi ei itse kääntyisi, kääntöyritys ei onnistuisi (tai en siihen haluaisi) olisi sektio ykkösvaihtoehto. Jos välttämättä haluaa alatiesynnytykseen, täytyy katsoa tapauskohtaisesti annetaanko siihen lupa.
 

1.Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?

Minulle tehtiin sektio perätilan vuoksi

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Perätilaa alettiin neuvolassa epäillä vasta viikolla 38+1, ja sain heti lähetteen OYS:iin tutkittavaksi.

Siellä varmistui, että vauva on perätilassa, ns.jalat olkapäillä, takapuoli tarjoutuvana osana, jolloin myös alatie synnytys olisi ollut mahdollinen.

Ultrassa selvisi, ettei kääntöä edes voida yrittää, käsittääkseni oli jo niin ahtaalla ja ollut perätilassa kauan.

Yllättäen minulta kysyttiin halukkuutta altie synnytykseen,vaikka neuvolassa oli sanottu, että automaattisesti sektio.

Olin todella hämilläni, ja suostuin lantio kuviin, ja jäin miettimään alatie synnytystä. Lantion puolesta alatie synnytys olisi ollut mahdollinen, mutta
halusin sektion, sillä en saanut tarpeeksi vastauksia kysymyksiini.

Ainoat asiat, jotka selvisivät -kysymyksistäni huolimatta- oli, että pt-synnytyksessä äidin täytyy olla TODELLA motivoitunut. (mitä sillä tarkoitettiin, ei selvinnyt) ja että silti suuri osa syntyy sektiolla, eli sektioon lähdetään herkästi, vaikka synnytys olisikin alkanut alateitse.

Olisin halunnut selkeät vastaukset mm. kysymyksiin; mitä minun äitinä on tehtävä ollakseni "motivoitunut" pelkkä "tee niinkuin kätilö sanoo" ei oikein riitä, vaan olisin halunnut selvityksen pt-synnytyksen kulusta.

Eniten minua pelotti, jos vauva jääkin jumiin, eli en jaksa ponnistaa (lapsi oli esikoiseni) mitä sitten tapahtuu?
voiko lapselle tulla herkemmin esimerkiksi hapen puutetta pt-synnytyksessä.
Mitkä ovat suurempia riskejä rt-synnytykseen verrattuna? jne.

Mitään vastauksia näihin kysymyksiin en saanut, joten, tiedon puutteessa, turvauduin sektioon. Koska minä ja 2 sisarustani ovat syntyneet sektiolla (äidin raskausmyrkytysten vuoksi) oli sektio minulle "tutumpi" vaihtoehto.

Tietoa antamalla, minut olisi kyllä saanut synnyttämään alateitse, mutta nyt koin tilanteen lähinnä painostuksena, ja tuli olo, että jonkun pitää synnyttää alateitse vain, jotta tilastot näyttäisivät kauniimmilta, eli lääkäri ei osannut asioista oikein kertoa, eikä minua motivoida.

Sektio sujui hyvin, ja kätilö sanoi jälkeenpäin, että vauvan napanuora oli lyhyt, joten sektio oli oikea päätös.

Sairaalana siis OYS. ajankohta syyskuu 2005.

olen uudelleen raskaana, la marraskuussa 2006, ja toivon vauvan olean oikeinpäin, ja voivani synnyttää alateitse. Perätila vauvaa en edelleenkään uskaltaisi synnyttää alakautta, sillä en edelleenkään ole saanut kysymyksiini vastauksia.

(kenties aloittaja voisi vastata.)


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2006 klo 22:41 kätilöopiskelija kirjoitti:
Mulla olisi muutama kysymys sektioihin liittyen niiltä, joille kyseinen toimenpide on tehty:

1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Silkasta kiinnostuksesta siis kyselen. En tarkoita, että sektio olisi jotenkin huonompi valinta kuin alatiesynnytys.
 
pikkuviikinki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2006 klo 22:41 kätilöopiskelija kirjoitti:
Mulla olisi muutama kysymys sektioihin liittyen niiltä, joille kyseinen toimenpide on tehty:

1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Silkasta kiinnostuksesta siis kyselen. En tarkoita, että sektio olisi jotenkin huonompi valinta kuin alatiesynnytys.
1. en valinnut sektioitani vaan minun oli pakko hyväksyä se tosiasia ,että vauvat eivät mahdu lantiostani. eli siis yli 3kg vauvat.
2.ei ole tehty perätilan takia.
 


1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?

Vauva oli perätilassa, pienikokoinen (rv 36 kokoarvio 1950g) ja lapsivettä ei ollut juuri lainkaan. Olin pari viikkoa osastolla ennen sektiota, vauvan vointi oli kuitenkin hyvä ja istukan virtaamat kohtalaiset. Osa lääkäreistä sanoi, että alateitse synnyttäminen on mahdollista, osa taas suositteli ehdottomasti sektiota. Minulta kysyttiin, kumman itse haluaisin, ja vastasin, että sen, kumpi on lapselle turvallisempi. Lääkärit valitsivat sektion, se tehtiin kun 37. viikko tuli täyteen (38+0).

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Vastasinkin jo tuohon. Sektio tehtiin Oysissa.

Nyt olen taas raskaana, ja toivon todella, että vauva kasvaisi normaalisti ja voisin synnyttää lapsen alateitse.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2006 klo 22:41 kätilöopiskelija kirjoitti:
Mulla olisi muutama kysymys sektioihin liittyen niiltä, joille kyseinen toimenpide on tehty:

1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Silkasta kiinnostuksesta siis kyselen. En tarkoita, että sektio olisi jotenkin huonompi valinta kuin alatiesynnytys.
1. Synnytyspelon vuoksi, syitä on lukuisia, joita en ala tässä erittelemään, mutta esim. en halunnut normi synnytystä, jossa on täysin "tilanneriippuvainen" ja omasta mielestäni mulle enempi riskejä. Leikkauksia ennenkin läpikäyneenä sektio oli mulle helpotus ja todella miellyttävä synnytystapa.
*avaa sateenvarjon.....*
 
[quote title="22.09.2006 klo 22:41 kätilöopiskelija kirjoitti"]
Mulla olisi muutama kysymys sektioihin liittyen niiltä, joille kyseinen toimenpide on tehty:

1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Silkasta kiinnostuksesta siis kyselen. En tarkoita, että sektio olisi jotenkin huonompi valinta kuin alatiesynnytys.
[/quote]


Vauva oli koko raskauden ajan perätilassa. Kääntämistä yritettiin muttei onnistunut. Koska lapsi oli esikoiseni kaikki lääkärit ja kätilöt suosittelivat sektiota. Olisin saanut kyllä yrittää alatiesynnytystä mutten missään tapauksessa halunnut riskeerata lapsen terveyttä. Sain kyllä paljon tietoa molempien synnytystapojen riskeistä ja eduista mutta pidin sektiota ehdottomasti lapsen kannalta turvallisempana vaihtoehtona. Mielestäni oli hyvä, ettei minua painostettu alatiesynnytykseen mutta lääkärit lupasivat kyllä tukea sitäkin ratkaisua jos siihen olisin päätynyt. Sairaalani oli HUSin aluella ja sektio kesäkuussa 2004.
Nyt olen uudelleen raskaana ja pohjimmiltani toivoisin uudelleen sektiota, tällä kertaa lapsen suuren koon vuoksi mutta todennäköisesti päädyn alatiesynnytykseen vaikka hirvittääkin mitä lapselle voi sattua...
 
Moira
Triana sanoi: "Sektio sujui hyvin, ja kätilö sanoi jälkeenpäin, että vauvan napanuora oli lyhyt, joten sektio oli oikea päätös."

Mitä sitten olisi tapahtunut, jos olisikin päätetty synnyttää alateitse? Senkin piti olla mahdollinen. Olisiko sitten vain todettu, että oho, menikin pieleen. Ei osattu oikein arvioida..
 
mie
1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?
Perätila, olisin synnyttänyt alateitse, mutta lantiokuvien perusteella sitä ei suositeltu.


2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Ensin olin pettynyt, en siksi etten "saanut" synnyttää alateitse, vaan siksi että pelkäsin sairaalassaoloajan venyvän pitkäksi. Sektioon päädyttiin lantiokuvien perusteella. Kaikki meni kuitenkin paremmin kuin olin kuvitellut. Pääsin kotiin jo 2 vrk:n jälkeen. Suuri kiitos siitä kuuluu leikkaavalle lääkärille.

Sairaala oli Porvoon sairaala ja lääkäri Esa Räty, Lämpimät halaukset hänelle.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 18:54 mie kirjoitti:
1. Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?
Perätila, olisin synnyttänyt alateitse, mutta lantiokuvien perusteella sitä ei suositeltu. Lisäys vielä: Yritettiin käännöstäkin, mutta lapsivettä oli niin vähän ja vauva sitkeästi pää ylöspäin, että yritys ei tuottanut tulosta

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?

Ensin olin pettynyt, en siksi etten "saanut" synnyttää alateitse, vaan siksi että pelkäsin sairaalassaoloajan venyvän pitkäksi. Sektioon päädyttiin lantiokuvien perusteella. Kaikki meni kuitenkin paremmin kuin olin kuvitellut. Pääsin kotiin jo 2 vrk:n jälkeen. Suuri kiitos siitä kuuluu leikkaavalle lääkärille.

Sairaala oli Porvoon sairaala ja lääkäri Esa Räty, Lämpimät halaukset hänelle.
 

2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytysairaalasi?

Jorvin lääkärit. Sektioon oli useampi syy: hepatoosi, perätila, niukka lapsivesi, pieni painoisuus.. Alatiesynnytystä kysyin, mutta lääkärien kanta oli siihen kielteinen. Nyt odotan toista ja alatiesynnytys on mahdollinen. Uskon, että lääkärit tekivät oikean päätöksen.
 
2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?


Olin päättänyt synnyttää alakautta perätilavauvan, synnytystapa-arviossa rv37 sitä suositeltiinkin (kokoarvio tuolloin 3,3kg), synnytys ei sitten käynnistynyt itsekseen ennen seuraavaa käyntiä (rv40+0).
Rv 40 tehtiin kokoarvio sikiöstä ja arvio oli 4,2kg, joten lääkäri päätti, että sektio on tehtävä. En tosin ollut mitenkään sitä vastaan.
 

Yhteistyössä