kysyn nyt yleisesti että hoitovapaalla olijat: onko teillä paljon asuntolainaa?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
emilyn: en ihan tajunnu nyt?
En vaan jaksa käsittää joittenkin kitinää siitä, että ei ole varaa olla hoitovapaalla kun pitää lyhentää asuntolainaa sen ja sen verran. Jos se asunto on tärkeämpi kuin lapsen kotihoito, niin turha ainakaan natista siitä miten ei ole varaa.

Meillä ei ainakaan kitistä. Minä kotihoidontuella ja mies alle kahen tonnin selkeesti. Laina + vastike melkeen tonnin ja jollei välillä tehtäs heräteostoksia pärjättäs varmaan ihan hulppeestikin. Tuntuu välillä, että ihmiset tarvii kumman paljon rahaa tullakseen toimeen.

Me on aina oltu melko persaukisia, mut on kiva et on oma koti ja lapsi saa olla siellä hoidossa, ainakin nyt vielä vuoden, ennenku täyttää kolme, toivottavasti sen jälkeenkin ainakin osittain..
 
minä
Lainaa oli 90000 kun jäin hoitovapaalle, nyt noin 65000 neljä vuotta olen ollut lasten kanssa kotona. Miehen tulot hieman keskimääräistä heikommat. Hyvin on pärjätty.
 
On lainaa asunnosta ja autosta. Asuntolaina otettiin kun olin raskaana, hoitovapaa oli siis tiedossa jo silloin. Asuntolainan lyhennys taitaa olla 750 tai 780 tai jotain sinnepäin.

Saan kht:n lisäksi opintotukea 298?-verot ja käyn välillä tekemässä muutaman yön duunia jos tuntuu tarpeelliselta. Ei me uida rahassa, mutta ollaan molemmat melko vaatimattomia rahankäyttäjiäkin, niin pärjätään kyllä ihan jees.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sanna80: kuinka osaaika työt otetaan huomioon kodinhoidontuessa? siis jos olisin töissä vaikka 3h päivässä?
Sä saat kotihoidontuen perusosan ihan normaalisti, vaikka tekisit täyttä päivää. Kunhan lapset ei ole kunnallisessa hoidossa.

Jos saat hoitolisää, niin se pienenee tai tippuu kokonaan pois riippuen siitä, paljonko tienaat.

Muoks. Vaikka en Sanna olekaan ;)

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sanna80: kuinka osaaika työt otetaan huomioon kodinhoidontuessa? siis jos olisin töissä vaikka 3h päivässä?
No ei mitenkään jos pystytte hoitamaan lapsen kotona. HoitoLISÄÄN vaikuttaa perheen yhteenlasketut tuet, ja voi vaikuttaa kuntalisään, mutta siihen perusosaan ei vaikuta. Ainoa ehto on, että lapsi hoidetaan kotona (suomennettuna: ei ole kunnallisessa hoidossa). Meillä oli välillä muksut isän kanssa kun tein viikonloppukeikkaa, sitten jos olin viikolla töissä niin mummon hoidossa tai mun sisko vahti niitä ruokapalkalla tms. kun oli itse opiskelija ja vapaampimuotoista koulunkäyntiä siinä vaiheessa. Ja oman firman hommat pystyin pyörittämään iltaisin kun mies oli kotona tai sitten lasten päikkäreiden aikaan tai muuten silleen että lapset touhusi hetken omiaan.
 
ap
kiitos teille!!!
mikä on hoitolisä? anteeksi tyhmyyteni.
olen miettiny että voisin ottaa lisäksi henkilökohtaisen avustajanhommia muutaman tunnin päivässä ja mummi tulis siks aikaa pojan kanssa tänne
 
www.kela.fi

Hoitoraha on se perusosa, minkä saa kaikki joilla on lapsi kotihoidossa. Siihen päälle tulee sitten tulosidonnainen osa, hoitolisä ja mahdollisesti asuinpaikkakunnasta ym. riippuva kuntalisä.
 
vieras
Asuntolainaa meillä on tällä hetkellä jäljellä n. 70 000, alunperin 115 000. Tiukkaan tahtiin ollaan lyhennetty, vaikka olenkin koko ajan ollut kotihoidontuella. Meillä on kuukausittainen lyhennys(sis. korot) 750?, koska halusimme pitää tuon kuukausittaisen pakollisen menon mahdollisimman pienenä juurikin kun vain toinen käy töissä. Teemme sitten useampia isompia ylimääärisiä lyhennyksiä vuodessa, miten nyt kulloinkin rahaa jää säästöön laskujen ja muun pakollisen jälkeen. Miehelläni on ihan hyvät tulot, mutta osallistun itsekin niin paljon kuin mahdollista yhteisiin menoihin ja noihin ylimääärisiin lainanlyhennyksiin.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
emilyn: en ihan tajunnu nyt?
En vaan jaksa käsittää joittenkin kitinää siitä, että ei ole varaa olla hoitovapaalla kun pitää lyhentää asuntolainaa sen ja sen verran. Jos se asunto on tärkeämpi kuin lapsen kotihoito, niin turha ainakaan natista siitä miten ei ole varaa.
Emilyn taas kerran tyylilleen uskollisena; ilkeä ääliö.
 
Ei ole lainaa, ei ole tuloja :) . No, ei se oikeasti hirveästi hymyilytä, mutta tosiaan lainaan ei ole edes mahdollisuutta. Ehkä joskus tulevaisuudessa jos tuuri käy. Helppo oli jäädä hoitamaan lasta kotiin kun saa monta sataa enemmän kuussa kuin opiskellessa.
 
Jenis
Oon nyt hetken aikaa töissä, mutta lainaa oli jo edellisen hoitovapaan aikana paaaaljon ja eipä se tässä välissä ole ehtinyt hirveästi lyhentyä. Mulla oli säästöjä, joita käytin ekan hoitovapaan aikana niin ettei tarvinnut pienentää lainanlyhennystä. Meillä on siis niitä maksuvapaita kuukausia yms. kikkailuja jäljellä seuraavaa hoitovapaata varten :) Miehellä on ihan ok tulot, mutta ei sekään mikään kroisos ole.
 
mie
Laina nyt noin 155000e, lainahoitokulut 900e/kk. Lasten kanssa olimme miehen kanssa vuorotellen kotona yhteensä 4vuotta, josta viimeisen 1,5v hoitovapaalla. Laina lyheni koko ajan, ei ongelmia. Kyllä onnistuu, jos vähän suunnittelee taloutta.
 
vieras
150t ja toistamiseen hoitovapaalla. Lapset on pystytty 'ajoittamaan' niin, että hoitovapaat ja lyhennykset onnistuvat, en ole halunnut lapsia penellä ikäerolla. Laina lyhenee vauhdilla alhaisten korkojen aikana, lyhennysvapaa on juuri nyt erityisen kannattamatonta.
 
Lainaa 120t ja kuukausi lyhennys n.700e. Miehellä ei mitkään hyvät tulot yksityisyrittäjänä. Ihan ok kuitenkin tähän asti pärjätty. Virkavapaalla olen ollut töistäni jo pitkään. Meillä kolme lasta.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sanna80: oliko teillä suuri maksuerä ja kuinka tulitte toimeen?
kun meillä erä nyt yli 700e enkä voi kuvitellakkaan tulevani toimeen jos olisin hoitovapaalla
1300 e/kk ja tuloihin nähdenhän se oli laskettu. Miehen tulot plus mun tulot (kotihoidontuki + lapsilisät + oman firman tuotto) ja hyvin pärjättiin.
No onhan nyt suurimmalla osalla yli 700? ihan vuokrakin. Eiklhän 700? asumiskustannuksista ole kuitenkin aikalailla vähän.
 

Yhteistyössä