kysyn nyt yleisesti että hoitovapaalla olijat: onko teillä paljon asuntolainaa?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
emilyn: en ihan tajunnu nyt?
En vaan jaksa käsittää joittenkin kitinää siitä, että ei ole varaa olla hoitovapaalla kun pitää lyhentää asuntolainaa.
Emilyn taas kerran tyylilleen uskollisena; ilkeä ääliö.
No kyllähän emilyn ihan asiaa puhuu ei sitä voi kukaan kieltää, aika suoraan vaan sanoo asiansa.

Meillä lyhennellään lainaa nyt 1500?/kk eikä hoitovapaalla oleminen todellakaan sopisi tähän elämäntilanteeseen joten ei lapsia meille enää.
Ainahan tietty voisi maksaa vain korot jos kokee kotonaolon hyvin tärkeäksi, asia aivan erikseen jos haluaa takaisin töihin.
Yleensä kyllä raha-asiat voi sovitella niin että lapsi voi olla kotihoidossa äippäloman jälkeenkin.
 
katmat
Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Oltiin ostamassa asuntoa mutta päätettiin asua vuokralla kun lapset on pienet että taloudellinen tilanne ei ainakaan tulisi esteeksi lasten kotihoidolle.
meillä sama juttu. 5 vuotta oon ollu kotona lasten kans ja ensi kuussa menen töihin takas (vakituinen paikka).ens vuoden puolella olis tarkoitus alkaa ettiin omaa asuntoa.
 
Helsinkistä..
Lainan määrä riippuu aika paljon siitä, missä asustaa. Kyllähän Helsinkilisää maksetaan, muttei 200 euroa näissä asumiskustannuksissa paljoa tunnu. Joku täällä kommentoi, että asuminen ja asunto menee lapsen kotihoidon edelle, niin täytyy vastata, että aika vaikee sitä lasta on kotihoitaa ilman sitä kotia. Täällä Helsingissä vuokra kaksiossa on noin 800 euroa, ja me maksetaan meidän asuntolainaa pois 850e/kk. Eli omistusasunto ei tule kalliimmaksi, toisinsanoen ei voi säästää asumiskuluissa jäädäkseen kotiin hoitamaan lasta.

Meillä lainaa 160 000e, ja mun osuus on kuukausittaisista lainamenoista on 500e ja miehen saman verran. Hänellä on melko suuri palkka, mutta osallistuu sitten enemmän ruokakuluihin. Vuoden olen hoitovapaalla, ja ensi vuonna töihin, ja sitten asuntolainaa tulee noin 260 000e.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
emilyn: en ihan tajunnu nyt?
Yleensä kyllä raha-asiat voi sovitella niin että lapsi voi olla kotihoidossa äippäloman jälkeenkin.
Peesi. Minäkin olen sitä mieltä, että aika moni pystyisi olemaan ainakin jonkun aikaa hoitovapaalla taloutta järjestelemällä. Harvemmin raskaus on yllätys, äiti on töissä raskauden ajan, silloin tulot on paremmat, niin siitä vaan rahaa säätöön?! Ja toi kh-tuen pienuus ei kenellekään ole varmaan yllätys, sehän on ihan julkista tietoa. Eli perus töissäkäyvällä perheellä on raskauden totemisesta lähtien hyvinkin 1,5vuotta aika ennekoita hoitovapaata taloudellisesti. Toki, jos rahan vähyyttä rupee hämmästelemään silloin kun vanheimpainvapaa loppuu, niin eipä ole paljon mitään enään tehtävissä.
 
On asuntolainaa, ja kotona olen lapsia hoitanut lähes 12 vuotta. Laina otettu muistaakseni 6 vuotta sitten.

Mutta laina on suhteutettu tuloihin, eli emme asu kalliisti, tilaa vähemmän kuin keskivertoperheellä. Jos ottaa 300 000 euron lainan, on mielestäni ihan turha kitistä ettei ole varaa hoitaa lapsia kotona. Kompromisseja joutuu tekemään lähes jokainen.
 
noup
Ei oo lainaa lainkaan, sain maksettua ennen äitiysloman alkua. Jotain hyötyä siitä, et lapsen sai vasta 30-vuotiaana :) Niin ja asutaan Espoossa, ensiasunto 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa, kolmio.

Ja kyllä, oon tosi tyytyväinen!
 
Höm
Usein se asuntolainan lyhennys on ihan yhtä kallis kuin vuokrakin, ainakin pk-seudulla. Vuokralla asuminen ei todellakaan ole vaihtoehto aina, pitäähän se vuokrakin maksaa. Lainaa voi kuitenkin sovitella.
 
hehahe
kakkapuhetta tuo ettei hoitovapaalla oo vara olla kun pitää lyhentää lainaa. Lainan erät voi sopia vaikka väliaikasestikin pienemmäksi. Saman rahan tai enempikin joutuu maksaan vaikka ois vuokrallakin.

Meillä on tähän asti maksettu korkoineen n. 450e/kk, sillä rahalla ei kummoista vuokrakämppää sais. Töihin kun palaan niin lyhennetäänki sitten tuplasti enemmän.

Se on asia erikseen että onko vara maksella jotain kolmosella alkavaa asuntolainaa.
 
4äiti
106 000e lainaa (uusi, iso ok-talo) enää jäljellä
mies tienaa noin 2 000 /kk, itse vielä äippävapaa, jatkan hv varmaan siihen kun pienin 3v. (en siis töitä tee sivussa, ainakaan usko tekeväni, kun mies vuorotyössä, joten hankala mitään tehdäkään)
Eletään mahdollisimman säästelijäästi, joten hyvin rahallisesti menee melko hyvin (siihen tottuu...) tosin parin kk päästä jään hv niin tulot putoaa nykyisestä, muttei niin kovin paljon (kun en nytkään niin kovin paljon saa)

Esim. meidän 6-henkinen perhe ei paljon halvemmalla vois asua, mitäköhän maksaisi edes jonkinkokoinen vuokrakämppä kk? Nyt maksetaan itselle...
 
Sella
Lainaa on n. 400 000e, kotona tällä hetkellä olen lasten kanssa ja tulot minimaaliset, miehellä kuukausitulot n. 20 000 euron luokkaa, riippuu kuukaudesta. Paljon ei tarvitse miettiä mitä kaupasta ostaa mutta edes näillä tuloilla ei kyllä enempää lainaa uskallettais ottaa. Tienaan itse vakityössäni n. 5 000-10 000 euroa kuussa, samalla alalla olen kuin mieheni. Tarkoitus palata duuniin ensi keväänä. Niin ja Itä-Suomen läänissä asumme.
 
Minä
En ole hoitovapaalla enää, mutta pakko todeta, että näiden korkojen aikana on meille edullisempaa maksaa lainan korkoa+lyhennyksiä. Vuokralla maksaisimme tämän kokoisesta asunnosta tällä sijainnilla paljon enemmän. Maksetaan 750 ?/ kk. Ehkä asumisoikeus- tms. asuntoon pääsisimme suunnilleen samalla hinnalla tai vähän halvemmalla.
 
Liila
Lainaa reilu 182000 egeä jäljellä. Nyt olen osittaisella hoitovapaalla kahden vuoden kotonaolon jälkeen. Ja tosiaan, paljon edullisempaa on maksaa nyt lainaa kuin olla vuokralla. Vuokra olisi yli kaksinkertainen.
 

Yhteistyössä