Kysymys WC:n pesusta tai siitä rätistä/luutusta, jolla pyyhit istuimen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhakysymyskö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pesen vanhoilla vaateräteillä, jotka käytön jälkeen viskaan roskiin. Välillä leikkaan siivousliinarullasta sopivan kokoisen uuden rätin ja surutta heitän senkin siivouksen jälkeen pois.

Alkuperäinen kirjoittaja turhakysymyskö;25565800:
Eli jokaisella on varmaan harja, jolla pestään pytty ja sitten joku rätti, jolla pyyhkii wc-pytyn muuten.. niin mitä teet sitten sille "likaiselle" rätille. Tarkoitan, että sehän olisi pestävä, mutta itse en ainakaan laita sitä muiden pyykkien sekaan pesuun, mutta en toisaalta viitsi yhtä rättiä yksin pesukoneessa pestä ja hahan alla huuhtomisella se ei kyllä tule puhtaaksi. Vai käytätkö kerran ja heität pois, vai?

Huuhtelen ja käytän uudestaan.
:)

Eli jokaisella on varmaan harja, jolla pestään pytty ja sitten joku rätti, jolla pyyhkii wc-pytyn muuten.. niin mitä teet sitten sille "likaiselle" rätille. Tarkoitan, että sehän olisi pestävä, mutta itse en ainakaan laita sitä muiden pyykkien sekaan pesuun, mutta en toisaalta viitsi yhtä rättiä yksin pesukoneessa pestä ja hahan alla huuhtomisella se ei kyllä tule puhtaaksi. Vai käytätkö kerran ja heität pois, vai?

Miten pissa ja kakkavaatteet? heitätkö nekin pois? Ihan hyvin voi heittä koneeseen muiden pyykkien kanssa, 60 tai 90 astetta on hyvä lämpötila bakteerien tuhoamiseen :)

Siis ihan oikeasti jotkut käyttää rättiä vaan kerran? Mites esim lasten pikkuhousut/kalsarit jos lapsella tulee pissa/kakka vahingossa housuun, heitättekö pois? Ei ihme että hukutaan kohta jätteisiin.
Ja vastaus kysymykseen: huuhtelen rätin ja pesen säännöllisesti kuumassa esim lakana/pyyhepyykin mukana.

Oikeasti 72 tai 73 astetta tietyn aikaa on vasta riittävä tuhoamaan bakteerit (joku sairaalabakteeri vaatii enemmän). Ja monissa koneissa kuudenkympin pesu tarkoittaa jopa sitä, että kone oikeasti pesee alle 50 asteisella vedellä (näin valisti Kuluttajalehti).

Yleensä käytän vessanpesussa vanhan keittiörätin, jonka heitän sit käytön jälkeen pois tai pesuun riippuen kunnosta. Vessanpöntön istuinosan pyyhin wc- tai talouspaperilla harjapesun jälkeen.

[QUOTE="vieras";25566191]Ja saat aikaan tyhjiön, jonka lapsesi sitten sairastaessaan usein täyttää ;)

Liika desinfiointi kotona on huono asia![/QUOTE]

Eiköhän nuo vastustuskykyään kasvata kun pussailevat koiran ja kissan kanssa... Vaikka se mun mielestä ihanaa oliskin niin ei meidän koti mikään täydellisesti desinfioitu bunkkeri sentään ole, todellakaan :D
Mutta mun mielestä vessan pesu desinfioivilla aineilla 7hlö taloudessa ei ole liioittelua.

Siis ihan oikeasti jotkut käyttää rättiä vaan kerran? Mites esim lasten pikkuhousut/kalsarit jos lapsella tulee pissa/kakka vahingossa housuun, heitättekö pois? Ei ihme että hukutaan kohta jätteisiin.
Ja vastaus kysymykseen: huuhtelen rätin ja pesen säännöllisesti kuumassa esim lakana/pyyhepyykin mukana.

No kuule ei ole kovin iso rätinkaistale se millä vessan pesen, että tuskin sen takia jätteeseen hukumme. Meillä on 5 hengen talous, lapset vielä pieniä ja yksi heistä vauva, joten pyykättävää tulee ihan tarpeeksi. Siihen kun lisätään vielä urheilupyykki joka päivälle ja se, että ei ole kuivausrumpua, vaan pyykki kuivataan pienellä telineellä sisätiloissa... Eli mitään ylimääräistä pyykkiä en halua, oli sitten kyse jostain pikkuräteistä tms.

vessa tyhjäks ja huuhdellaan koko mörskä käsisuihkulla :) Pesuaineet pönttöön vaikuttamaan. Rätillä pyyhitään ja rätti kuivumaan patterille, en pese siivousrättejä jokakäytön jälkeen koneessa, enkä varsinkaan yksistään, tän palstan mukaan eka pitäs pestä kestot yksistään, sitten miehen kalsarit, omat ja lasten kalsarit, siivousrätit, ei ihmekään jos täällä kerrotaan et pesukone lauluu aamusta iltaan ;). Pöpöjä niitä on muualla ja pahempia :)

[QUOTE="vieras";25566262]ostan s-marketista jotain halvimpia mahdollisia rättejä aina ja heitän joka kerta roskiin.[/QUOTE]

Niin ja siis ne vois toki pestä esim. koiran pyyhkeiden kanssa, mutta olen hieman bakteerikammoinen joten en ole sitten kauheasti tuohon alkanut. Ja ei - en heitä lapsen pissasia/kakkasia vaatteita roskiin. Minusta se on eri asia kuin mahdollisesti perheemme ulkopuolisten ihmisten eritteet joita pytyssä saattaa olla, kun vieraitakin käy välillä.

oikeaoppisesti vessanpöntölle kuuluisi olla oma rätti, joka sitten pestään SIIVOUSluuttujen ja moppien kanssa samassa, minimissään 60asteessa.

Kotona käytän rättiä, jonka pesen esim. pyyhkeiden kanssa samassa, mutten aina. Yleensä huuhtelen ja jemmaan jonnekin seuraavaan kertaan. Kloriittia käytän pesuaineena.
Jos meillä olisi lattiakaivo vessassa, ruiskuttaisin jotain saniteettipuhdistusainetta koko pönttöön ja pesisin tiskiharjalla (mikä siis on vain tuohon pöntön pesuun tarkoitettu). Lopuksi huuhtosin pidellä, ah miten helppoa ja hygieenistä :)

Mulla on läjä vessanpöntön pesuun tarkoitettuja mikrokuituliinoja. Pesen ne muiden siivous mikrokuituiliinojen kanssa samassa koneessa 90 asteessa. Kone pyörii parin viikon välein.

Pesen vessan pesuun käyttämäni rätin 60 asteessa käytön jälkeen. Koneessa on myös muuta 60:n pyykkiä, siis muita rättejä, lakanoita, pyyhkeitä tms. Ja tässä tulee shokeeraava juttu: meillä ei ole erikseen wc-rättejä, vaan siivousrätit ovat samanlaisia, ja seuraavalla kerralla saatan sen rätin kanssa pyyhkiä pölyjä tai sormenjälkiä ovista. Keittiörätit on kyllä erikseen, mutta ne saattavat pyöriä samassa koneessa kuin wc-rätit.

Ihmettelen vain niitä, jotka heittävät wc-rätin aina roskiin käytön jälkeen: pesevätkö he esim. omat tai lasten alushousut 40 asteessa muun pyykin kanssa vai heitetäänkö nekin menemään?

• Tykkää
Reactions: kookosta ja Adii
En pidä asiaa noin vaikeana. Vessa-rätit voi hyvinkin pestä muun pyykin joukossa, vaikkapa 60 asteessa. Vessaharja on se, jolla pesen pöntön sisäpuolelta, ei meidän perseistä mitään sellaisia bakteereja kuules jää, että siksi pitäisi olla jotenkin erityisjärjestelyt ja silleen.

En mä sitä pese :0 Käytän pytyn pesuun nestemäistä Vimiä, käytön jälkeen huuhdon rätin ja laitan kuivumaan seuraavaa kertaa odottamaan. En mä pese sillä muuta kuin pyttyä eikä mua haittaa vaikka siinä pöpöjä onkin. Kun rätti on riittävän kulahtanut niin heitän sen roskiin.

Pesen vessan pesuun käyttämäni rätin 60 asteessa käytön jälkeen. Koneessa on myös muuta 60:n pyykkiä, siis muita rättejä, lakanoita, pyyhkeitä tms. Ja tässä tulee shokeeraava juttu: meillä ei ole erikseen wc-rättejä, vaan siivousrätit ovat samanlaisia, ja seuraavalla kerralla saatan sen rätin kanssa pyyhkiä pölyjä tai sormenjälkiä ovista. Keittiörätit on kyllä erikseen, mutta ne saattavat pyöriä samassa koneessa kuin wc-rätit.

Ihmettelen vain niitä, jotka heittävät wc-rätin aina roskiin käytön jälkeen: pesevätkö he esim. omat tai lasten alushousut 40 asteessa muun pyykin kanssa vai heitetäänkö nekin menemään?

Peesailen tätä sanasta sanaan ja olen vieläpä ammatiltani laikkari :).

:O:O:O

vessa tyhjäks ja huuhdellaan koko mörskä käsisuihkulla :) Pesuaineet pönttöön vaikuttamaan. Rätillä pyyhitään ja rätti kuivumaan patterille

Näin tein myös minä silloin kun oli vessassa lattiakaivo. Pian pitäisi sellainen saada taas, joten näin sitten siivoan. Nykyään käytän jotain siivousliinoja (ajax tms.) joilla pesen pöntön uloimmat osat + lavuaarin.

Yhteistyössä