Kysymys teille, jotka ulkoilette kahdesti päivässä, säällä kuin säällä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sheepy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
haloo, ootteko tosissanne, ettette ulkoile lastenne kanssa kuin parina päivänä viikossa ja syy on se ettei jaksa. Meillä puetaan vähintään pari kertaa päiväs ulos ja lapset ovat 5v,4v,2v ja 8kk.

Nyt uudestaan kotiäitinä. Kolmevuotias ja massuvauva kohta tulossa. Ollaan ulkona 2krt jos vain suinkin mahdollista. Pihassa, puistossa, naapureissa, lenkillä, pyörällä, pulkalla, kelkalla, suksilla, kauppamatkoilla... kaikkeahan sitä keksii

talvella jos kylmä niin vaan 1 kerta ulkoillaan.mutta minulla on ns rytmi eli aamupala puetaan ja mennään kerhoon ja puistoon sitten kotiin syömään ollaan jo klo 11.30 sitten nuorimmainen menee päikkäreille se heräilee 13-14 aikaa välipala ja leikkiä ja ulkoileen sitten onkin jo ruoka taas ja ruuan jälkeen 17-19 on leikkiä ja minä siivoilen ja sitten lapset menee iltapalalle ja nukkuvat 20.30 menesä.minulla on 1 ja 3 v ,tyttö ja poika.ja myönnän että eka vuosi oli kyllä aika kaaos kuin toinen tissillä ja toinen uhmaa ,mutta se onnistuu

Kyllä meidän lapset aina keksi sitä puuhaa ihan oma-aloitteisesti, jopa tossa omalla pihalla, missä on vain hiekkalaatikko, liukumäki, pari keinua ja pomppukeinu. Hiekkalelut sun muut vaan mukaan, niin kyllä ne siellä jaksoivat tuntikausia touhuta jo alle vuoden ikäisinä. Ei mun tarvinnut mitään järjettömiä virikejuttuja miettiä, noilla riitti jo ihan se, että pääsivät tohon. Ja sitten välillä aina puistoon, kävelemään, metsään, mitä milloinkin...

Alkuperäinen kirjoittaja siis apua:
haloo, ootteko tosissanne, ettette ulkoile lastenne kanssa kuin parina päivänä viikossa ja syy on se ettei jaksa. Meillä puetaan vähintään pari kertaa päiväs ulos ja lapset ovat 5v,4v,2v ja 8kk.

Kyllä olen tosissani. En tiedä mikä on vikana kun en jaksa. En jaksa yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Kyllä meidän lapset aina keksi sitä puuhaa ihan oma-aloitteisesti, jopa tossa omalla pihalla, missä on vain hiekkalaatikko, liukumäki, pari keinua ja pomppukeinu. Hiekkalelut sun muut vaan mukaan, niin kyllä ne siellä jaksoivat tuntikausia touhuta jo alle vuoden ikäisinä. Ei mun tarvinnut mitään järjettömiä virikejuttuja miettiä, noilla riitti jo ihan se, että pääsivät tohon. Ja sitten välillä aina puistoon, kävelemään, metsään, mitä milloinkin...

Kyllähän lapset puuhaa keksii mutten itse jaksaisi vaan seiskoskella ja katsoa mitä puuhaavat. Kun ei tosiaan ole juttukaveriakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kävelevä katastrofi:

Kyllähän lapset puuhaa keksii mutten itse jaksaisi vaan seiskoskella ja katsoa mitä puuhaavat. Kun ei tosiaan ole juttukaveriakaan.

Sit se on sulle asennemuutoksen paikka, ja sen myös, että työnnät sen oman etusi ja napasi taka-alalle.

Kyllä olen tosissani. En tiedä mikä on vikana kun en jaksa. En jaksa yhtään mitään.

ehkä sitä jaksais paremmin jos ulkoilisit raittiis ilmas säännöllisesti. oletko tullut yhtään sitä ajatelleeksi...

Mulla on ainaki niin että en jaksaisi itsekään mitään jos en ulkoilisi päivittäin. Raikas ilma tekee hyvää ja kun pukee asiallisesti niin ei sadekaan haittaa.

Sama juttu täällä! Ei jaksa niin ei jaksa...Ja lapset siis 2,5v ja 10kk. Kevätilmoja odottelen ja sitä että oppii tuo kuopuskin kävelemään. Sitten ehkä kiinnostaisi enempi puistoreissutkin. Ja sitä paitsi tuo meidän esikoinen tykkää leikkiä sisälläkin, ei edes vaadi ulos menoa juuri koskaan, koska siellä on tosiaan TYLSÄÄ, kun ei ole lunta, hiekkalaatikko on jäässä jne...

Alkuperäinen kirjoittaja :(:

Sama juttu täällä! Ei jaksa niin ei jaksa...Ja lapset siis 2,5v ja 10kk. Kevätilmoja odottelen ja sitä että oppii tuo kuopuskin kävelemään. Sitten ehkä kiinnostaisi enempi puistoreissutkin. Ja sitä paitsi tuo meidän esikoinen tykkää leikkiä sisälläkin, ei edes vaadi ulos menoa juuri koskaan, koska siellä on tosiaan TYLSÄÄ, kun ei ole lunta, hiekkalaatikko on jäässä jne...

Totta ihmeessä niillä on siellä tylsää... Äidin asenne tarttuu... :whistle: Sateessa on viehätyksensä, ja minä ainakin oon siirtänyt sen asenteen myös lapsille, ja päiväkoti jatkaa nyt siitä samasta :) Mikset pakkaisi pieniä rattaisiin ja lähtisi kävelemään? Ei menisi seisoskeluksi ja saisit sinäkin happea...!

Sit se on sulle asennemuutoksen paikka, ja sen myös, että työnnät sen oman etusi ja napasi taka-alalle.

Auts. Kun se oma napa on työnnetty jo niin syvälle ettei enää jaksa. Pakko se on taas kaivella esiin ennenkuin pää hajoo.

vieraalle: Olen ajatellut, että varmasti jaksais paremmin jos kävis ulkona säännöllisesti. Ei vaan yksinkertasesti jaksa. No tänään olis voinu mennä, mutta siellä on niin törkeen liukasta ettei kuopus pysy pystyssä.

Mä pystyn yksinäni viemään lapset ulos vain jos käteni ovat kunnossa. Ongelmana siis niin paha ihottuma etten pysty pukemaan. Iltaisin ja viikonloppuisin ulkoillaan, ei kuitenkaan joka ikinen päivä satoi tai paistoi. Lapset parin kuukauden päästä 2, 3 ja 4.

Ajatelkaa että perhepäivähoitajat jaksaa ulkoilla 2 kertaa päivässä säällä kuin säällä ellei nyt tulipalopakkasia ole, mekin ollaan välillä oltu vaikka vaan 15 min ulkona niin sekin kummasti piristää.
Puettavia saattaa olla jopa 6 lasta jos on varahoitolapsia.

Tuttu tunne! Meidän edellisessä asuinpaikassa ei ollut naapureissa kavereita eikä niissä parissa puistossakaan kovin usein kehenkään törmännyt. Ellei sitten satuttu yhtäaikaa perhepäivähoitajien kanssa, muuta me ei oltu yleensä ihan niin aikaisin liikkeellä, joten usein hoitajat lapsineen lähti jo melkein heti pois kun me puistoon ehdittiin. Kävin sitten lasten kanssa srk:n avoimessa päiväkerhossa ja MLL:n perhekavilassa. Matkaa tuli sen verran, että kävellen tuli samalla kivasti ulkoilua aamupäivälle. Sen kolme kertaa viikossa jaksoi itsekseenkin seisokella siellä pihassa/puistossa. Iltapäivällä uein ulkoiltiin vasta kun mies oli tullut töistä, usein kyllä lykkäsin miehen lasten kanssa pihalle ;)

Kaksi vuotta sitten muutettiin ja onneksemme näissä taloissa on lapsiperheitä ja yleensä joka päivälle ulkoiluseuraa äidillekin. Muuten leviäisi varmaan pää...TAi sit tulis melkein joka päivä käveltyä jompaankumpaan puistoon, tai hurautettua bussilla keskustaan puistoon. Ei me nytkään välttämätää joka päivä ulkoilla kahta kertaa tai ollenkaan. Välillä lapset kyläilee toistensa kotona leikkimässä, välillä käydään kirjastossa tai muuten vaan kaupungilla. TAi sit lähdetään kävelylle ja sen päälle sitten hetkeksi jäädään vielä pihaan.

mun lapset on nyt tarhassa jossa ulkoilevat säistä riippuen 0-2krt päivässä.
iltasin ei enää lähetä ulos, monesti jäädään kyllä pihalle hetkeksi kotimatkalla.

viikonloppusin käydään ainakin kerran päivässä ulkona, kävelyllä, leikkipuistossa, jossain.ittellä hajoo pää jos on vaan sisällä.taloyhtiön piha on näin talvisin sen verran ankea paikka että sinne ei tuu lähdettyä seisoksimaan, vaan suunnataan jonnekki kauemmas.

sillon ku olin kotona lasten kans, mulla oli hirveä morkkis jos ei ulkoiltu kahdesti päivässä, kukaan ei kertonu ettei lapset kuole siihen jos ei ne ihan joka pv ulkoile :snotty:

mä niin ootan et kuopus lähtee kävelemään kunnolla, niin päästäisiin lähimetsikköön seikkailemaan ja muutenki ulkotouhut helpottuu kun yks ei oo koko aikaa naamallaan rapaa syömässä..

Meidän lapset 4kk-5.5v ja pyritään ulkoilemaan vähintään kerran päivässä. Toisinaan vaan menee et ei selviä ulos ja toisinaan monta kertaa päivässä. Jonkuverran meillä isommat on keskenään pihalla.
Me ollaan pääasiassa ihan omassa pihassa. Lähin leikkipuisto on 12km päässä.
Joskus käydään koululla keinumassa ja luistelemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä kyllä ihmettelen, missä ne kaikki ulkoilevat äidit luuraavaat. Hyvin harvoin on aamupäivällä puistoseuraa missään lähipuistossa. Illalla ei senkään vertaa. Sama tilanne myös viikonloppuisin. Joskus pitää bussiin hypätä ja mennä niihn pariin suosittuun puistoon, jotta näkisi edes joskus toisia lapsia. Ja kyseessä siis Tampere, ja kantakaupungin alueella asutaan.

Mulla aika samoja kokemuksia.
Täällä meilläkin päin on yks ihan mukava puisto mutta tosi harvoin siellä ketään muita on kun me, käytiin mihin aikaan tahansa. Reilun vajaan tunnin kävelymatkan päässä sitten löytyy sellanen puisto missä vähän useemmin joku käy ipanoineen pyörähtään mutta ei noin kauan kauheen usein tuu lähettyä. Omassa pihassakaan ei muita muksuja näy oikeestaan koskaan vaikka näissä taloissa lapsia kyllä asuu.

Mä en tiiä oikeen missä ne kaikki ulkoilee (vai ulkoileeko) ja millon. Harmittaa kun toi poika olis aina niin mielissään jos joku kaveri pihalla olis. Pakkaskeleillä taas ulkoiltiin ahkerasti, näillä vesikeleillä ei kiinnosta mennä seisomaan sateeseen ja kuralammikoihin. Tai varmaan jaksasin seisoa jos tolla ipanalla olis joku kenen kaa leikkiä, pakkaskeleillä vielä meni että mä laskin sen kanssa liukurilla yms, mutta siihen en enää taivu että vesilätäköissä läträisin kaverina.

Sateessa on viehätyksensä, ja minä ainakin oon siirtänyt sen asenteen myös lapsille, ja päiväkoti jatkaa nyt siitä samasta :)

Juu, lapset on ihan innoissan kun pääsevät "laskemaan lätäköitä" :D Pahemmassa sateessa puetaan koko porukalle sadekamppeet päälle ja lähdetään kävleylle, lapset saa mielinmäärin läiskytellä lätäköissä. Puolikin tuntia piristää kummasti ja lapset saa purettua ylimääräistä energiaa. Pienemmällä sateella pihassa riittää tekemistä kun on lätäköitä, kuraa ja talon joka kulmalla ränneistä lorottaa vettä.

Ei se niin vaarallista ole, vaikkei ulkoilut mene aina oikeaoppisesti, mutta varsin monet äidit tuntuu olevan sitä mieltä, että kaikki on hyvin, kunhan rutiiniralli pyörii samaan tahtiin päivästä toiseen.

päivässä riittää! Ota vaikka kirja ja kahvimuki mukaan. Jumppaa, hoida pihaa, tapaa kavereita, kävele, puhu puhelimessa,yms. Kyllä ajan saa kulumaan, saat itsellesi hyvän olon ja lapsetkin on rauhallisempia ja tyytyväisiä loppupäivän. En voisi kuvitellakaan olevani sisällä koko päivän, tuntuu että happi loppuis ja pää tulee kipeeks!

:wave: Täällä yksi laiska!
1 v 2 kk tytön kanssa olisi varmasti hyvä käydä kunnon ulkoilu päivittäin, ja jatkuvasti päätän että nyt aletaan ulkoilemaan enemmän. Käytännössä kuitenkin ehkä joka toinen päivä käydään puistossa/leikkipaikalla. Lisäksi tietysti kauppa- kirjasto-ym. reissuja, mutta eipä tuo liikkuvainen lapsi niistä mitään saa, pitkästyy vain ja alkaa kitistä ellei nuku.

Asumme Helsingissä harmaan betoniviidakon keskellä ja täkäläisessä talvisäässä en haluaisi lähteä ulos ollenkaan. Kyllähän tyttö välillä innostuu keinumisesta, liukumäestä ym, mutta kymmenen minuutin huvin hintana on aina vartin tappelu pukiessa, kuraisten vaununpyörien siivous ja tietysti se puistossa paleleminen joten aina en vaan jaksa.