Siis ruotsia äidinkielenään puhuville suomenkieli on myös pakollinen vieraskieli. Vaikka kuvittelette kaikkien osaavan suomea, se on useille suomenruotsalaisille vieraskieli. Tälläisiä henkilöitä löytyy ihan täältä pääkaupunkiseudultakin.
Ja kun pitää ilmaista itseään vieraalla kielellä, eihän se tietenkään suju yhtä hyvin, kuin omalla äidinkielellään. Heikoimmassa asemassa ovat vanhukset, jotka todellakaan eivät enää sairauden heikentämänä ja dementoituneena osaa enää toista kotimaista. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että palvelut saa myös ruotsinkielellä. Muilla vierailla kielillä toimiessa on esim. viranomaisten kanssa oikeutettu asioimistulkkiin, ruotsinkielellä näin ei ole. Meidän famo ei ole saanut ruotsinkielistä palvelua mm. verovirastossa, kelassa tai lääkärissä - vaikka näitä lain mukaan pitäisi saada. On hiukan vaikea ymmärtää näitä vaikeaselkoisia asioita vieraalla kiellellä, kun ne äidinkielelläkin ovat vaiketa.
Huono tilanne on myös niillä lapsilla, joiden molempien vanhempien äidinkieli on ruotsi, jotka eivät osaa suomea lainkaan. Lääkärissä käynti on pelottavaa joka tapauksessa, miltä se tuntuu, jos lääkäri ei puhu ruotsia lainkaan?
Itse olen äidinkieleltäni suomalainen, naimisissa suomenruotsalaisen kanssa - ja kyllä äärimmäisen tyytyväinen siihen, että koulussa on opetettu se pakkoruotsi yli 20 vuotta sitten. Voin keskustella sukulaisten, opettajien, päiväkodin henkilökunnan, koulupsykologin, puheterapeutin jne. jne. kanssa ruotsiksi, ja oppia koko ajan lisää sanoja tällä toisella kotimaisella. Ja ihan totta, kaikki eivät osaa suomea, pojan koulussa musiikin opettaja on Norjasta, ei osaa sanaakaan suomea. Pojan puheterapeutilla ja koulupsykologilla oli vaikeuksia suomen kielen kanssa, pienemmän päiväkodissa on ruotsista muuttaneita lastenhoitajia, jotka eivät osaa sanaakaan suomea - onneksi itse olen opiskellut pakkoruotsin ja kykenen sitä käyttämään.
Niin, ja koskaan ei voi tietään, milloin jotain vierasta kieltä tarvitsee, olen ollut 32-vuotias, kun olen tuon mieheni tavannut, silloin jo kouluruotsista kulunut vuosia - mutta kummasti se jostakin vain nousi käyttäessä esiin, ja nykyään sujuu jo hyvin.