Kysymys suomenruotsalaisille

• Viestiketjun aloittaja finskatalande
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Mutta yhtä asiaa minä en ymmärrä. Jos osaa puhua ruotsia,niin minkä helvatan takia sinne keskustelun väliin pitää kuitenkin vähän väliä lykätä suomenkielisiä sanoja,jos siis muuten keskustelee ruotsiksi?
Tää on se mitä mäkään en ymmärrä. Kaikille sanoille on kuitenkin olemassa ihan ruotsinkielinen vastine, koska ihan kunnon ruotsia puhutaan tuolla rajanaapurissamme.

hm
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mutta yhtä asiaa minä en ymmärrä. Jos osaa puhua ruotsia,niin minkä helvatan takia sinne keskustelun väliin pitää kuitenkin vähän väliä lykätä suomenkielisiä sanoja,jos siis muuten keskustelee ruotsiksi?
Tää on se mitä mäkään en ymmärrä. Kaikille sanoille on kuitenkin olemassa ihan ruotsinkielinen vastine, koska ihan kunnon ruotsia puhutaan tuolla rajanaapurissamme.
no sehän on just sitä suomenruotsia

Jassåå
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
mulle se on ihan sama osaako suomalaiset ruotsia,me ollaan kaksikielisiä ja ollut enemmän hyötyä kun haittaa
Vielä kerran: kenelle? Kokonaisuutena kaksikielisyys on ongelma ainakin Vaasassa. Suomenkieliset eivät muuta tänne asumaan kovin herkästi, koska töitä on vaikea saada! Työpaikkojen jaossa ruotsinkieliset menevät aina edelle.

Koska olemme Suomessa, ja väkisinkin tarttuu mukaan toisen kotimaisen ilmaisuja, kuten myös aksenttimme on erilainen kuin riikinruotsalaisten, siinä on suomalainen sävel.
Ikäväkseni olen huomannut että kieleemme on tullut riikinruotsalaista slangia ja sitä minun on vaikea hyväksyä.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja finskatalande:
Pakotetaanhan täällä nyt paljon muutakin opiskelemaan kouluissa kuin ruotsia. Mm. englantia, käsitöitä/puutyötä jne..
Edellä jo todettu moneen kertaan, että englanti ei ole lain määräämä pakollinen kieli. Ruotsi on suomenkielisille ainoa pakkokieli. Sen tähden vertaaminen muihin pakollisiin aineisiin ontuu, koska eri kieliä on maailmassa hirmuinen määrä, mutta käsitöitä, biologiaa, fysiikkaa jne. vain yksi.
Ja edelleen, Suomessa on opiskeltava äidinkieltään ja toista kotimaista kieltä. Esim. mandariinikiinaa ja suomea. Tai yhtä Intian sadoista kielistä ja suomea. Tai englantia ja suomea.

niih
Alkuperäinen kirjoittaja Jassåå:
mulle se on ihan sama osaako suomalaiset ruotsia,me ollaan kaksikielisiä ja ollut enemmän hyötyä kun haittaa
Vielä kerran: kenelle? Kokonaisuutena kaksikielisyys on ongelma ainakin Vaasassa. Suomenkieliset eivät muuta tänne asumaan kovin herkästi, koska töitä on vaikea saada! Työpaikkojen jaossa ruotsinkieliset menevät aina edelle.
no minulle henk.kohtasesti!

Jassåå
Moderoitu.

Hurri ei ole mikään rasistinen ilmaus. Hurrit, jotka tunnen, käyttävät sitä huumorimielessä itsekin itsestään! Naureskelevat vielä omalle "ankkalammikolleenkin".

Jassåå
Henkilökohtaisuuksista ei ole etua kaupungin kehitykselle. Talouselämä kärsii.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai nyt nousi rasismikortti esiin:D Suomalaiset ovat kärsineet hurrien rasismista viimeiset 800 vuotta ja ihan heti ei loppua ole näkyvissä kuten tästäkin ketjusta huomaa.
Miksei? Miksi meitä saisi haukkua kun ei muitakaan.

Muista muuten että Suomi on ollut myös Venäjän vallan alla, jos huonosti olisi käynyt meidän olisi nyt kaikkien puhuttava venäjää virallisena kielenä. Olisiko se parempi?
Silloin ei olisi varaa valittaakaan ellei haluaisi tulla ammutuksi.

finskatalande
Ja muuten, kun joissain vastauksissa todetaan tyyliin että voi voi kun on siellä muitakin pakollisia aineita, niin kyllä on monia nuoria, joille monen kielen opiskeleminen on ihan oikeasti vaikeata. Ei kaikki ole kielellisesti lahjakkaita, vaikka heitäkin toki paljon on. Siksi on aika hurja määrä kieliä, kun on ruotsi lain määrämä pakkokieli, sitten englanti käytännössä pakollinen, niin sitten vasta kolmantena kielenä voisi opiskella sellaista, mistä olisi itse kiinnostunut. Ei taida muissa maissa olla kovin yleistä, että opiskelaan kolmea viersta kieltä. Opiskeleekohan ne esim. Usassa yhtään vierasta kieltä...

ruotsin opettaja
Minäkin kovasti toivoisin, että ruotsin pakollisuudesta luovutaan. Suhteellisen tylsäähän se on mennä seiskojen ensimmäiselle ruotsin tunnille, kun puolet porukasta tulee sinne sillä asenteella, että ruotsi on p***eestä. Ne fiksut tyypit kuitenkin tajuavat, että ruotsia kannattaa opiskella. Ne on yleensä niitä, jotka suunnittelevat opintoja amk-/yliopistotasolla ja tietävät, että siellä ruotsia täytyy osata joka tapauksessa. Nykyäänhän esim. yliopistoissa monet opiskelijat joutuvat suorittamaan maksullisia lisäkursseja ruotsin kielestä, koska eivät hallitse sitä tarpeeksi hyvin, jotta voisivat edes osallistua pakolliseen ruotsin kielen opetukseen. Ja mitä tulee maantieteelliseen sijaintiin suhteutettuna opiskelumotivaatioon: nyt kevään yo-kirjoituksissa 95% Leppävirran lukion yo-kokelaista osallistui ruotsin yo-kokeeseen. Kyllä se motivaatio on monimutkaisempi asia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Pakotetaanhan täällä nyt paljon muutakin opiskelemaan kouluissa kuin ruotsia. Mm. englantia, käsitöitä/puutyötä jne..
Edellä jo todettu moneen kertaan, että englanti ei ole lain määräämä pakollinen kieli. Ruotsi on suomenkielisille ainoa pakkokieli. Sen tähden vertaaminen muihin pakollisiin aineisiin ontuu, koska eri kieliä on maailmassa hirmuinen määrä, mutta käsitöitä, biologiaa, fysiikkaa jne. vain yksi.
Ja edelleen, Suomessa on opiskeltava äidinkieltään ja toista kotimaista kieltä. Esim. mandariinikiinaa ja suomea. Tai yhtä Intian sadoista kielistä ja suomea. Tai englantia ja suomea.
Aivan ja äidinkieli on ilmoitusasia. Rasti ruutuun menetelmällä voit ilmoittaa äidinkieleksesi vaikka ranskan tai minkä tahansa kielen.

huhhu
Henkilökohtaisuuksista ei ole etua kaupungin kehitykselle. Talouselämä kärsii.
no emmä sitä sanonutkaan

Saamelaiset oli täällä ensin, joten koulussa pitäis olla suomea ja joku saamenkielistä :saint:

Olin reissussa Euroopan itäosissa eikä siellä pärjännyt ruotsilla eikä edes englannilla. Olis pitänyt osata saksaa. Sen ajan, minkä koululaiset käyttää ruotsin opiskeluun vois mun puolesta käyttää vaikkapa just saksan opiskeluun. Ja huom! olen ruotsinope. :LOL:

sivusta
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Rantaruåtsalaiset hyötyvät tästä kaksikielisyydestä. Saavat siitä etua opiskelussa ja työelämässä. Yhteiskunnalle ja suomalaisille siitä on pelkkää haittaa ja kulua.
Ei minua haittaa etten saa palvelua ruotsiksi, monta kieltä osaavana minulla on varaa joustaa. Mitä haittaa sinulla on ollut ruotsinkielestä (muuta kun ne vihatut ruotsintunnit )?
Ruotsi on täysin tarpeeton kieli. Rantahurrit osaavat suomea ja hurrit enkkua. Hyvin ollaan toimeen tultu:) Olisin voinut nekin vuodet opiskella jotain mistä on oikeesti hyötyä elämässä.
En tiedä oliko äskeinen vieras sama koko ajan. Minusta tästä kaksikielisyydestä on laajempi hyöty. Mietipä nyt itse, jos on syntyjään kaksikielinen on se suuri etu työmarkkinoilla ylipäänsä, kun on kaksi kieltä joita osaa lähes äidinkielenä. Toine juttu täällä Suomessa on "kiintiöpaikat" ruotsinkielisille niin opiskelussa kuin työelämässäkin. On omat korkeakoulut ja heti kun johonkin virkaan tai tehtävään haetaan ruotsinkielentaitajaa, menee paikka äidinkielenään ruotsiapuhuvalle ja suomea todella hyvin taitavalle.

Eri asia sitten on, etteivät kaikki minun tuntemani ruotsinkieliset edes yritä puhua suomea.

Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Saamelaiset oli täällä ensin, joten koulussa pitäis olla suomea ja joku saamenkielistä :saint:

Olin reissussa Euroopan itäosissa eikä siellä pärjännyt ruotsilla eikä edes englannilla. Olis pitänyt osata saksaa. Sen ajan, minkä koululaiset käyttää ruotsin opiskeluun vois mun puolesta käyttää vaikkapa just saksan opiskeluun. Ja huom! olen ruotsinope. :LOL:
Tässähän olen yrittänyt sanoa että ruotsinopiskelu pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen, sillä saataisiin parempia tuloksia. Potuttaa kun meikäläisiä vihataan tuon pakon takia.

Täällä Kokkolassa tapaa harvemmin tuota vastenmielisyyttä, ehkäpä pitkät perinteet yhteiselossa ja yhteensulautuminen ovat tehneet tehtävänsä. Lasteni luokilla ruotsinkielisessä koulussa on harva täysin ruotsinkielisestä perheestä tuleva.

finskatalande
Mutta oikea kaksikielisyyshän on ihan eri juttu kuin se, että koulussa pakolla opetetaan ruotsia. Ei näillä ole mitään tekemistä keskenään. Aito lapsena opittu kahden kielen taito on upea juttu (riippumatta siitä, mitkä kielet on kyseessä). Koulussa pakolla opetettavalla ruotsilla taas ei ole mitään tekemistä kaksikielisyyden kanssa.

poikia3
Siis ruotsia äidinkielenään puhuville suomenkieli on myös pakollinen vieraskieli. Vaikka kuvittelette kaikkien osaavan suomea, se on useille suomenruotsalaisille vieraskieli. Tälläisiä henkilöitä löytyy ihan täältä pääkaupunkiseudultakin.

Ja kun pitää ilmaista itseään vieraalla kielellä, eihän se tietenkään suju yhtä hyvin, kuin omalla äidinkielellään. Heikoimmassa asemassa ovat vanhukset, jotka todellakaan eivät enää sairauden heikentämänä ja dementoituneena osaa enää toista kotimaista. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että palvelut saa myös ruotsinkielellä. Muilla vierailla kielillä toimiessa on esim. viranomaisten kanssa oikeutettu asioimistulkkiin, ruotsinkielellä näin ei ole. Meidän famo ei ole saanut ruotsinkielistä palvelua mm. verovirastossa, kelassa tai lääkärissä - vaikka näitä lain mukaan pitäisi saada. On hiukan vaikea ymmärtää näitä vaikeaselkoisia asioita vieraalla kiellellä, kun ne äidinkielelläkin ovat vaiketa.

Huono tilanne on myös niillä lapsilla, joiden molempien vanhempien äidinkieli on ruotsi, jotka eivät osaa suomea lainkaan. Lääkärissä käynti on pelottavaa joka tapauksessa, miltä se tuntuu, jos lääkäri ei puhu ruotsia lainkaan?

Itse olen äidinkieleltäni suomalainen, naimisissa suomenruotsalaisen kanssa - ja kyllä äärimmäisen tyytyväinen siihen, että koulussa on opetettu se pakkoruotsi yli 20 vuotta sitten. Voin keskustella sukulaisten, opettajien, päiväkodin henkilökunnan, koulupsykologin, puheterapeutin jne. jne. kanssa ruotsiksi, ja oppia koko ajan lisää sanoja tällä toisella kotimaisella. Ja ihan totta, kaikki eivät osaa suomea, pojan koulussa musiikin opettaja on Norjasta, ei osaa sanaakaan suomea. Pojan puheterapeutilla ja koulupsykologilla oli vaikeuksia suomen kielen kanssa, pienemmän päiväkodissa on ruotsista muuttaneita lastenhoitajia, jotka eivät osaa sanaakaan suomea - onneksi itse olen opiskellut pakkoruotsin ja kykenen sitä käyttämään.

Niin, ja koskaan ei voi tietään, milloin jotain vierasta kieltä tarvitsee, olen ollut 32-vuotias, kun olen tuon mieheni tavannut, silloin jo kouluruotsista kulunut vuosia - mutta kummasti se jostakin vain nousi käyttäessä esiin, ja nykyään sujuu jo hyvin.

rouva ruotsinkielinen
Mielestäni on aivan ymmärrettävää, että kielten opiskelu tuottaa vaikeuksia vähävaraisille ja heikkolahjaisille Suomalaisille. Aikoinaan kun olin opiskelemassa arvostetussa opinahjossa, oli inhottavaa kun mukaan oli ängennyt muutama suomea puhuva. Kuuluivat varmaankin SKP:hen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Ai nyt nousi rasismikortti esiin:D Suomalaiset ovat kärsineet hurrien rasismista viimeiset 800 vuotta ja ihan heti ei loppua ole näkyvissä kuten tästäkin ketjusta huomaa.
Miksei? Miksi meitä saisi haukkua kun ei muitakaan.
Muista muuten että Suomi on ollut myös Venäjän vallan alla, jos huonosti olisi käynyt meidän olisi nyt kaikkien puhuttava venäjää virallisena kielenä. Olisiko se parempi?
Silloin ei olisi varaa valittaakaan ellei haluaisi tulla ammutuksi.
Venäjä pelasti suomalaiset rutsittamiselta. Ilman Venäjää suomea ei puhuttaisi enää missään.
Mitä vikaa virallisessa venäjässä on viralliseen ruotsiin verrattuna? Vai tulla ammutuksi. Osaat olla huvittava:D Vuoden 1918 tapahtumien aikana ruotsalaiset teloittivat suomekielisiä punaisia mutta säästivät ruotsinkieliset punaiset.

. Kuitenkin kaikille tapaamilleni ns. tavallisille suomenruotsalaisille on ollu itsestään selvää, että yhteinen kieli on suomi, eikä kukaan edes oleta meidän suomenkielisten osaavan ruotsia.
Ite en oo tätä kokenu aivan näin, kyllä mulla on ruotsinkielisiä kavereita/tuttavia, joiden kanssa kommunikointi tapahtuu siten, että kumpikin puhuu äidinkieltään.

Aina jos johonkin asiaan liitetään pakko, se on huonoa. Mutta virallisesti Suomi on kaksikielinen maa, joten kaikille suomenkielisille on mun mielestä perusteltua opettaa ruotsia, ja kaikille ruotsinkielisille suomea.

Venäjä pelasti suomalaiset rutsittamiselta. Ilman Venäjää suomea ei puhuttaisi enää missään.
Mitä vikaa virallisessa venäjässä on viralliseen ruotsiin verrattuna? Vai tulla ammutuksi. Osaat olla huvittava:D Vuoden 1918 tapahtumien aikana ruotsalaiset teloittivat suomekielisiä punaisia mutta säästivät ruotsinkieliset punaiset.
Tuosta voi tietenkin eri mieltä, minä olen mieluummin ruotsia ja suomea taitava suomalainen kuin pakkovenäläinen.

Yhteistyössä