Kysymys: Miksi olet antanut lapsellesi tutin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22492562]Ja sädekehä kiiltää kun voi ikäänkuin huomaamatta olla täydellinen vanhempi ja paheksua äitejä jotka jättää vauvan heitteille ja tuppaa tutin suuhun.[/QUOTE]

Tuli kyllä aika samanlainen fiilis.. Mutta hyvä tutittomalle että meni täydellisesti, toinen lapsi ei sitten välttämättä olekaan enää niin helppo roikottaa koko ajan rinnalla tai saattaa jopa olla vähän "vaativampi" ;)

Imemisen tarpeeseen,eikä ainakaan kahdella ole edes ollu vierotusta,tutti on vaan jätetty pois. Ja nyt kaksosilla annettiin keskolassa tutit rauhottaan ja todellaki annetaan imeä niitä johonki asti,että on meillä ollu tämä pikkuvauva aika helpompaa,jos kumpiki itkee,yksin on vaikea hoitaa kahta kerralla ja tutti helpottaa vähän ja antaa mulle lisäaikaa :)

no koska, poika olisi imenyt ihan koko ajan rintaa, ei ollut tyytyväinen muuten. mutta rinnallakaan ei hyvä, koska ei halunut syödä ja hermostui kun maitoa vaan tuli suuhun. luultavasti myös vatsanväänteet johtui liiasta syömisestä, kun helpotti heti.
sitten se hamusi peukaloaan. päätin että syököön tuttia, ei se sitä olisi alkuun hulinu, mutta kun sinnikkäästi tarjosin, niin huoli.

voi AP :hug:

Enpä arvannut sinusta, ette tosiaan TIEDÄ miksi tutit on kehitetty?

Vauvan kovaan, yksilöliseen imemistarpeeseen. Josta saa myös lohtua.

Hyviä pointteja tässä ketjussa on mainittu. Meillä meni niin että vauvalle oltiin annettu vauvalassa tutti. Myöhemmin kotona tarjosin tuttia koska vauva hankasi riepua suuhunsa, söi sormiaan ja peukaloaan. JOten annoin tutin koska ei sitä kitinää halunnut vierestä seurata tumput suorina. Myöhemmin vielä imetys meni pieleen koska maidontulo loppui, vauvan imemisentarve suureni.

Mä vaan en ymmärrä miks pitää antaa tutti? mä en oo koskaan antanu ja hyvin on pärjätty. Parempi ilman ettei ainakaan oo enempää vierotettavaa.

Mut eipä siinä jos haluaa antaa mut mä en tule antamaan koskaan lapselle tuttia.

Kamalan hepulin sain sairaalassa kun esikoiselle yritti tuttia ja mä oli jo synnytysosastolla sanonu että ei tuttia! Mut mitä mä kuulemma tiiän ku oon vielä niin nuori :laugh: No, joka kerta täyty vaan ottaa tutti pois ni kohta tajus hoitajatki..

Rakas, vaikka sä et oo tarvinnu niin ei tarkota ettei muut tarttis. Meillä ipana ois vaan syöny ja syöny ja syöny eli imi imi imi ja imi. Ja kun en toista raaskinu ähkyyn syöttää tai sitten huudattaa niin tyrkättiin tutti suuhun. Nih.

en kyllä usko että synnytyssairaalassa kätilö/lastenhoitaja olisi tuttia tyrkyttäny. eikös kaikissa suomen synnyttäneiden vuodeosastolla ole imetys ja varhainen vuorovaikutsu ykkösenä, ja tutti on iso nou nou

Kun esikoinen syntyi niin sanoivat sairaalassa että vauvoilla on erillaiset imemisen tarpeet, ja tällä vauvalla näkyy olevan aika kova, kysyivät saako antaa tutin. Se huono puoli tutissa oli, että kun ei vielä osannut itse sitä suuhun laittaa, niin piti jatkuvasti olla sitä tuttia sitten laittamassa, kun ei osannut edes nukkua ilman. Vierottaminen oli kyllä helppoa, vajaa 2v oli kun loppui tutin syönti. Kuopus taas ei huolinut millään tuttia, ja pärjäsi ilmankin. Vähän isompana tosin alkoi sitten imeä sormia, mikä oli vähän vaikeampi sitten saada loppumaan. Vielä 4 vuotiaanakin meni nukkuessa sormet suuhun.

Neuvolan tädin painostuksesta. Vauva ei edes huolinut tuttia ennenkuin 8kk iässä ja jätti sen pois itse 1v 4kk ikäisenä, ja silloinkin oli neuvolan täti sitä mieltä, että tarjoa vaan sitä tuttia ettei poika syö kiviä ym. ulkona!

[QUOTE="vieras";22492625]en kyllä usko että synnytyssairaalassa kätilö/lastenhoitaja olisi tuttia tyrkyttäny. eikös kaikissa suomen synnyttäneiden vuodeosastolla ole imetys ja varhainen vuorovaikutsu ykkösenä, ja tutti on iso nou nou[/QUOTE]

Meidän synnytyssairaala oli imetysmyönteinen ja kannusti varhaiseen vuorovaikutukseen. Silti molemmat vauvat sai tutin. Toinen pyytämättä ja toinen pyynnöstä. Imetykseen tutti ei meillä vaikuttanut, molemmat vierottui itsestään n. 10kk iässä.

[QUOTE="vieras";22492625]en kyllä usko että synnytyssairaalassa kätilö/lastenhoitaja olisi tuttia tyrkyttäny. eikös kaikissa suomen synnyttäneiden vuodeosastolla ole imetys ja varhainen vuorovaikutsu ykkösenä, ja tutti on iso nou nou[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Meidän tyttö joutui synnyttyään lastenosastolle, ja siellä olivat tyrkänneet tutin suuhun. Ensin otti päähän, mutta jälkeenpäin ajateltuna ei haitannut ollenkaan. Ymmärrän, etteivät voi siellä jokaista vauvaa hoitaa, kun huutavat koko ajan. Ja olisin sitten kuitenkin itsekin jälkeenpäin antanut tutin.

Rauhoittui sen avulla hienosti unille, sekä sänkyyn, vaunuihin että autoon. Olin myös lukenut että pienentää kätkytkuoleman riskiä. Tutin poisto onnistui helposti 1,5-vuotiaana. Annan ehdottomasti seuraavallekin.

Miten tästäkin asiasta jotkut onnisttuu vääntämään huonoja ja välinpitämättömiä vanhempia?
mikäs siinä tutissa on niin kamalaa? onko sitten parempi äiti, jos antaa lapsen imeä rintaa 24/7, saada siitä raivareita kun maitoa tulee ja mahakipuja?
vauvoilla on kova tarve imeä, vaikka ei olisi nälkä, miksi siis ei saisi? tuskin näitä tutti-vauvoja silti on jätetty tuttinsa kanssa yksin pärjäämään.
on se nyt kumma, että joka-asiassa pitää päästä pätemään ja olemaan niin paljon parempi ja uhrautuvaisempi äiti, vaikka oikeasti asialla ei edes olisi mitään tekemistä lapsen hyvinvoinnin kanssa, vaan äidin huonon itsetunnon.

Koska halusin tuttisuisia vauvoja :). Minusta tutti kuuluu vauvan suuhun.

Esikoiselle tutti lykättiin jo synnärillä, henkilökunnan toimesta. Kuopukselle lykkäsin tutin itse jo synnärillä.

Ei kumpikaan lapsista itkenyt yhtään kyyneltä tuttivieroituksen takia, eikä äiti tai isäkään joutuneet sen takia stressaamaan. Tutit pois, se siitä.

Mä sitten olen varmaan ihan hirveä, sillä yritin antaa jos jonkinlaisia tutteja vauvalleni, muttei mikään kelvannut. :D Peukku eksyi suuhun vahingossa jo synnärillä ja siitä lähtien tyttö on peukkua syönyt nukkuessaan.. ja syö edelleen 2-vuotiaana. :whistle: Tutista olisi ollut helppo vierottaa, mutta heitäpä nyt peukku roskiin.

[QUOTE="Tutiton";22492534]En tarvinnut antaa. Vauva ei kitissyt. Vauva oli 8kk kun itse lopetteli rintamaidon imemisen. Sain varmaan useasti toimia "imemisen tarpeen tyydyttäjänä" mutta sitä vartenhan olin ja ei minulla ollut mitään sitä vastaan että olin lapseni tarpeita varten. Hän sai läheisyyttä siinä rinnalla ollessa vaikka vain lipaisi sitä tissiä mutta äidin kanssa oli mukava "tillistellä". Meillä olikin "helppo" vauva joka ei tarvinnut äänenvaimenninta. Lisäksi oli äiti ja isä jotka jaksoivat seurustella ja olla läsnä.[/QUOTE]

Sinulla kavi hyva tuuri - toivottavasti toisella ja kolmannella ja neljannellakin kerrallakin. Paitsi silla erolla etta kun siina jaloisa on jo pari muutakin niin se 'tillistely' aika tahtoo jaada vahan kortille - vaikka kuinka isalla olisi aikaa imettaa...

Lapset on erilaisia. Toiset tarvitsevat tutin, toiset eivät. Jos on kova imemistarve vauvalla, niin tutti on loistava apu siihen vaivaan.
Itsellä 6 lasta, joista vain kuopus ei ole tuttia huolinut. Välillä oon sitä yrittänyt antaa, niin olisi esim. päiväunille nukahtamiset helpompia, mutta kun ei halua, ei sitten.

Kuopukselle annoin koska se rauhoitti kuitenkin lasta ja helpotti sitä kitinää, itkua jne.

Esikoiselle en antanut kun ei helpolla ja tyytyväisellä vauvalla ollut tuolle mitään tarvettakaan.

Kolmannen kohdalla toivon ettei tarvisi tuttia tälläkään kertaa mutta jos meno on samantyylistyä kuin isosiskolla aion kyllä tälläkin kertaa turvautua tuttiin. Vaikka mies onkin sitä mieltä ettei hän halua vauvalle tuttia. No, ehkä hän sitten yövuoron jälkeen jaksaa pirteänä kanniskella huutavaa vauvaa... :whistle: jos ei niin sitten hoidan tavallani ja turvaudun siihen tuttiin.

Minkä takia kaikki sinun aloituksesi vaikuttaa kunnioituksen ja säälin keräämiseltä? Mä olen antanut tutin, koska vauva itki sairaalassa niin paljon, eikä muu auttanut. mulla ei myöskään ole ENEMPÄÄ vierotettavaa, kun tuttipullotkin on otettu pois aikoja sitten. Imeekö nämä sun lapsukaiset sitten tuttipulloa 2-3 vuotiaaksi asti? Ilmeisesti.

No ihan yksinkertaisesti päästäkseni helpommalla. :) Enkä näe siinä mitään väärää.

Tutit on meillä olleet melkein yksinomaan unikäytössä, silloin ne ovat olleet tarpeen ja lapset on vauvana nukkuneet paremmin tutin kanssa. Hereillä ollessaan eivät ole niitä edes halunneet imeskellä. 2 v tienoilla jäi pois molemmilta, ilman itkuja tai perään kyselemistä.

Meillä esikoinen käytti tuttia, toinen ei. Syy esikoisella: kova imemisen tarve! Jos en olisi antanut tuttia niin olisi roikkunut koko ajan tississä kiinni. Oli myös hyvin ärhäkkä lapsi ja tutti toimi myös äänenvaimentimena/rauhoittimena.

Toinen lapsi ei sitten tuttia huolinutkaan. Jossain vaiheessa tissini oli "tutti", jolla roikuttiin myös vaikkei ollut nälkä, ihan koko ajan ja kaikkiin vuorokaudenaikoihin, mutta imuvietti ei tainnut silti olla samaa luokkaa kuin esikoisella.

Yhteistyössä