kysymys isänmaallisuudesta..

• Viestiketjun aloittaja kunnioitusta hiukan
  • Ensimmäinen viesti
kunnioitusta hiukan
kummastutti kun nyt fb:leviää jotain kuvia ja videoita ihmisistä joilla on esim. kiitos-paita päällä ja sattuu olemaan sitten perussuomalaisten riveissä, niin miksi ihminen ei saisi olla kiitollinen itsenäisyydestä? niille nauretaan ja solvataan junteiksi ja kehuskellaan muuttavansa toiseen maahan.

te jotka pidätte niin kamalan juntteina niitä ihmisiä, jotka ostavat tuollaisen paidan, heijastimen yms. mistä menee osa sotaveteraaneille, niin miksi?

tunnetteko te yhtään sotaveteraania? tiedättekö te mitä se sota oli? ja tiedättekö te mitä se näille koko ajan hatrveneville veteraaneille merkitsee?

"vieras"
tunnen sotaveteraanenja ja he ovat hyvin tyytyväisiä sodan lopputulokseen vaikka henkilökohtaisia menetyksiä joutuivat kärsimään ja he ovat myös nykyisiin oliohinsa tyytyväisiä eivätkä edes huoli kaikkea mitä heille tarjotaan veteraaniuden puitteissa.

Koska kaikkien mielestä isänmaallisuus ei tarkoita mustavalkoista sotahypetystä, ja on ihmisiä joille historia on kokonaisuus johon kuuluu muutakin kuin se iänikuinen talvisota. Btw, muistan lukeneeni taannoin, että veteraanien määrä alkaa olla niin vähäinen ja keräysten tuottamat varat niin suuret, että siinä alkaa olla jo miettimistä, mihin rahat käytetään :D

"höh"
Ihme kun veteraaneilla ei ole semmosia "olkaa hyvä vaan" paitoja.
Tuon kiitospaita homman ympärillä on semmosta porukkaa että useat veteraanit eivät halua olla asian kanssa missään tekemisissä.

tunnetteko te yhtään sotaveteraania? tiedättekö te mitä se sota oli? ja tiedättekö te mitä se näille koko ajan hatrveneville veteraaneille merkitsee?
Tunnen yhden, ja hän jatkoi sodan jälkeen vielä kapitulanttina... aivan taatusti isänmaallinen - mutta ei todellakaan hypetä sotaa kuten tämä nuorempi polvi.
Mitäkö sota hänelle merkitsi? Asia josta ei juuri puhuttu saati kehuttu. Lähinnä jonkunlainen vaivaantuminen näistä "Kiitos"-paidoista ja vastaavista. Ennemminkin voisi kysyä, tietävätkö nämä "kiitostelijat" mitä se sota oikeasti niille miehille ja naisille oli. Useimmat sen kokeneet eivät edes halua sitä aikaa "kiitollisuudella" muistella.

Mutta jos kiittää haluaa, niin miksipä ei kiitetä myös lottia (tunnen myös yhden lotan), ja niitä, jotka tämän maan jälleenrakensivat. Se oli vuosien, vuosien työ äärettömässä niukkuudessa.
Jotenkin nurinkurista, että vain osa kansasta muistetaan näiden kiitospaitojen kautta, ne jotka olivat ase kädessä.

Sotaveteraanijärjestö on sikamaisen rikas, ja siihen nähden auttaa veteraaneja aivan hävettävän vähän. Heijastineuroja enemmän se apu voisi olla ihan konkreettista apua jollekin veteraanille jos kerran auttaa haluaa. Mee jeesaamaan pihatöiden kanssa, jos veteraani vielä omassa talossa asuu. Tai vie ulkoilemaan, jos vanhainkodissa asuu. Jotain.

Viimeksi muokattu:
No usein ne sotamuistot ovat veteraaneille tosiaan iso asia ja moni ei halua muistella kauheuksia. Itse kyllä uskon, että kaikki heidän tuekseen ostetut tuotteet ovat osa kunnioitusta. Eipä sitä tavallinen ihminen oikein muuten voi heille näyttää, että arvostaa . Aika harva asuu omillaan, ja varmasti apu olis silloin tarpeen,mutta vaikea tietää ketkä apua haluaisivat ja ketkä eivät. Olen ostanut esim. riipuksen ja korvakorut sotaveteraaniliitosta ja aion ostaa vastakin. Olkoonkin niin, että puhetta ollut ettei tuki mene oikeaan paikkaan, osa varmasti menee niin kauan kun on tarve. Ja mielestäni tämä tuki ei ole sukupuoli liitännäinen. Lotat myös kuuluvat arvostukseni kärkipäähän.

Viimeksi muokattu:
kyllä
Tunnen (tunsin, esim. pappani on kuollut jo) veteraaneja. Olen kuullut yöllä ne hirvittävät huudot mitkä lähtee kun näkee painajaisia. Olen kuullut tarinoita, toki äärimmäisen sensuroituja. Ei ne veteraanit halua siitä sodasta juuri puhua, niistä kauheuksista siis.

Mä olen isänmaallinen ja arvostan suuresti. Ei mulla silti mitään paitoja ole.

"vieras"
Tunnen yhden, ja hän jatkoi sodan jälkeen vielä kapitulanttina... aivan taatusti isänmaallinen - mutta ei todellakaan hypetä sotaa kuten tämä nuorempi polvi.
Mitäkö sota hänelle merkitsi? Asia josta ei juuri puhuttu saati kehuttu. Lähinnä jonkunlainen vaivaantuminen näistä "Kiitos"-paidoista ja vastaavista. Ennemminkin voisi kysyä, tietävätkö nämä "kiitostelijat" mitä se sota oikeasti niille miehille ja naisille oli. Useimmat sen kokeneet eivät edes halua sitä aikaa "kiitollisuudella" muistella.

Mutta jos kiittää haluaa, niin miksipä ei kiitetä myös lottia (tunnen myös yhden lotan), ja niitä, jotka tämän maan jälleenrakensivat. Se oli vuosien, vuosien työ äärettömässä niukkuudessa.
Jotenkin nurinkurista, että vain osa kansasta muistetaan näiden kiitospaitojen kautta, ne jotka olivat ase kädessä.

Sotaveteraanijärjestö on sikamaisen rikas, ja siihen nähden auttaa veteraaneja aivan hävettävän vähän. Heijastineuroja enemmän se apu voisi olla ihan konkreettista apua jollekin veteraanille jos kerran auttaa haluaa. Mee jeesaamaan pihatöiden kanssa, jos veteraani vielä omassa talossa asuu. Tai vie ulkoilemaan, jos vanhainkodissa asuu. Jotain.
Mä en kans ymmärrä, että vain ne sodassa palvelleet sotaveteraanit ois jotain. Unohdetaan täysin kaikki muut, lotat jne. Naiset ja sodan lapset on rakentaneet tän maan sodan jälkeen sellaiseksi kuin se on, monet kärsien samalla sodassa vammautuneen puolison/isän henkisestä ja fyysisestä väkivallasta. Mun isoisä on loukkaantunut sodassa ja äitini on ollut lapsi sodan aikaan. Äitini on kertonut niin paljon sotajuttuja, että mä olen kärsinyt niistä esim painajaisten muodossa. Kiitollinen olen niille, jotka ovat maatamme puolustaneet ja sen jälkeen jälleenrakentaneet, mutta sotaa en silti ihannoi.

Olen ylpeä suomalaisuudestani, itsenäisyydestämme, naisten tasa-arvoisuudesta jne. Monen monta kertaa olen ulkomaalaisia kavereita ojentanut, kun ovat arvostelleet Suomea/suomalaisia turhasta ja myös suomalaisia muistuttanut muiden maiden ihanuuksista. Elämä ei vaan ole mustaa ja valkoista.

"alma"
Sääli sinällään, että isänmaallisuudesta on tullut negatiivinen asia. Siitähän se johtuu, että siihen tuntuu usein yhdityvän ajatus siitä, että suomalainen on muita parempi. Ainakaan itse en osaa ajatella niin.
Ja sotaveeraani järjestöilllä on tosiaan valtavasti rahaa, jota veteraaneille hyvin kitsaasti jakavat.

Arvostan
Ellei veteraaneja olisi, me puhuttaisiin venäjää. Oltaisiin eletty ah niin ihanassa Neuvostoliitossa. Mä kunnioitan koko sitä sukupolvea joka menetti nuoruutensa ja terveytensä, koko elämänsä, Suomen puolesta. Oli tehtävä sitten rintamalla tai kotipuolessa. Ja hävetkää te, kenen mielestä siinä on jotain junttia!

"vieras"
Ellei veteraaneja olisi, me puhuttaisiin venäjää. Oltaisiin eletty ah niin ihanassa Neuvostoliitossa. Mä kunnioitan koko sitä sukupolvea joka menetti nuoruutensa ja terveytensä, koko elämänsä, Suomen puolesta. Oli tehtävä sitten rintamalla tai kotipuolessa. Ja hävetkää te, kenen mielestä siinä on jotain junttia!
Junttia ja naurettava siitä teette te KIIIITOS-paidoissa patsastelevat vouhkaajat. Ei se paita sitä sotaveteraania lämmitä, varsinkaan jos se ei ole sen veteraanin päällä edes. Mene tarjoamaan jotain konkreettista apua sille veteraanille. Tee pihatöitä, käy kaupassa, vie ulkoilemaan, vietä aikaa hänen kanssaan. Se auttaa enemmän kuin rikkaalle veteraanijärjestölle rahan syytäminen.

"pöllö"
kummastutti kun nyt fb:leviää jotain kuvia ja videoita ihmisistä joilla on esim. kiitos-paita päällä ja sattuu olemaan sitten perussuomalaisten riveissä, niin miksi ihminen ei saisi olla kiitollinen itsenäisyydestä? niille nauretaan ja solvataan junteiksi ja kehuskellaan muuttavansa toiseen maahan.
Saa olla kiitollinen itsenäisyydestä. Tossa naureskelussa on varmaan kyse siitä, että usein nämä Kiitospaitatyypit ovat jotenkin samantyylisiä keskenään, ehkä ihmisten mielestä "juntteja"

te jotka pidätte niin kamalan juntteina niitä ihmisiä, jotka ostavat tuollaisen paidan, heijastimen yms. mistä menee osa sotaveteraaneille, niin miksi?
Koska ne usein on. Minkäs sille mahtaa, mitä stereotypioita mielen perukoilta nousee, kun näkee tietyntyylisen ihmisen.

tunnetteko te yhtään sotaveteraania?
Kyllä.

tiedättekö te mitä se sota oli?
En ole onneksi koskaan ollut sodassa, joten vaikea kuvitella.

ja tiedättekö te mitä se näille koko ajan hatrveneville veteraaneille merkitsee?
Mun tuntemani sotaveteraanit eivät ole hirveästi pitäneet sodalla mehustelusta, just näistä paidoista jne. Isoisäni sanoi, että sota oli järkyttävä asia, mutta sille ei voinut mitään. Ja että toivottavasti ei toistu. Paljoa ei sodasta puhunut, mutta elävänä mieleeni jäi lause "Ihan samanlaisia ihmisiä ne venäläiset on kuin mekin". Levätköön rauhassa.

"höh"
Minä en millään ymmärrä tuota veteraanijärjestöjen mollaamista. Se on aivan suoraan veteraanien mollaamista, koska kysymys on heidän omista järjestöistä sekä edunvalvojista. Veteraanien asiat olisivat olleet paljon huonommin ilman näitä järjestöjä. Järjestöjen alasajosta on selkeät suunnitelmat ja omaisuuden realisointi ja varojen käyttö veteraanien hyväksi on käynnissä. Lisäksikään tuota rahaa ei per veteraani niin valtavia määriä ole. Lehdistö repi uutisia veteraanijärjestöjen omaisuuksista. vaikka he olivat ottaneet mukaan perinnejärjestötkin niin rahaa oli kuitenkin vain hieman yli tonni per veteraani. Jäljellä olevat veteraanit ovat yhä vanhempia ja huonokuntoisempia, joten tuen tarve on erilaista kuin muutama vuosikymmen sitten. Enää ei juurikaan toimi veteraanien keskinäinen puuhaaminen kun väki on niin huonokuntoista.

Mun miehellä on kiitos-paita vaikkei perussuomalaisiin kuulukaan. Tuntee kyllä sotaveteraaneja ja työkseen heitä hoitaakin sekä vähän vaapaaehtoishommia lisäksi. Jos joku näkee sen junttina niin siitä vaan, eipä se miestä vaivaa.

Itsekin kunnioitan sotaveteraaneja ja olen heille kiitollinen. Näin myös ikään heitä hoitaneena. Enkä kyllä ymmärrä miksi tämä kiitollisuus tarkoittaisi etten voisi olla kiitollinen myös lotille ja sille sukupolvelle joka oli sodanaikaan lapsia ja sittemmin tekivät upean työn rakentaessaan maata uudelleen...

"alkup."
mä tunsin kans yhden sotaveteraanin, hän oli hyvin isänmaallinen, aina suri sitä, kuinka arvostus omaa maata kohtaan hiipuu sukupolvi kerrallaan, ei arvosteta perinteitä, ei omia vanhempiaan,ei sukuaan.
euron tulo oli kova paikka.
usein kertoi rintamasta tarinoita, kamalia muistoja tippa linssissä, silti kuitenkin tyytyväisenä tulokseen minkä saivat aikaiseksi.

minmin
Noista KIITOS-paidoista on tullut uusnatsien suosimia. Siitä syystä tiedän monta jotka eivät sitä paitaa hanki tai eivät sitä pidä. Tiedän myös yhden persujen kannattajan joka vouhkasi ennen vaaleja kuinka meidän isoisät eivät taistelleet siksi että jotkut mamut täällä saavat mellastaa. Hän itse on työtön alkoholisti, joten tuskin isoisät taistelivat sen vuoksi että tuollaiset saavat lusmuilla.

Ja mulle vähintään yhtä suuria sankareita ovat ne naiset jotka hoitivat talouden miesten ollessa rintamalla. Oma mummuni kuuluu näihin ja hän kertoi minulle paljon tarinoita kun olin lapsi. Hänellä oli neljä pientä lasta ja maatalo eläimineen hoidettavana, ei hevosia koska armeija vei ne, joten kylvöt tehtiin ihan naisvoimin. Hän ei koskaan valittanut. Siitä sietäisi persujen ottaa oppia ja lopettaa se pelkkä vinkuminen ja siirtyä tekoihin jos heistä siihen on.

Veteraanien kunnioitus, isänmaallisuus, perussuomalaisten kannattaminen tai veteraaniliittojen tukeminen heijastimin ja kiitos-paidoin ei kyllä ole mitenkään sidoksissa toisiinsa..

Yhdenkään veteraanin, lotan tai muuten vain sotaa lähempää tai kauempaa sivusta seuranneen juttuja ei ole värittänyt minkäänlainen kunnioitus sotaa kohtaan, vaan enemmänkin ihmetys ja kauhistus siitä miten tietty kiitos-paitoja ja leijona-koruja käyttävä ryhmä voi pitää tappamista ja kuolemista jotenkin hienona ja kadehdittavana asiana.

Non compos mentis
Tiedän isovanhemmiltani sodasta jotain. Mummo asui Kouvolassa (jota pommitettiin kovin), menetti miehensä sodassa yms. Ukkini oli sodan alkaessa vain 10v, mutta oli talon ainoa "mies" isänsä ollessa sodassa ja hoiti aikuisten juttuja tilalla. Uskoisin monen sodassa kuolleen olevan eri mieltä siitä, miten nykyään "kunnioitetaan" heidän uhraustaan.

"äiti"
[QUOTE="höh";23612912]Ihme kun veteraaneilla ei ole semmosia "olkaa hyvä vaan" paitoja.
Tuon kiitospaita homman ympärillä on semmosta porukkaa että useat veteraanit eivät halua olla asian kanssa missään tekemisissä.[/QUOTE]

"Olkaa hyvä vaan" -paita :D Joo, olen samaa mieltä siinä, että noista Kiitos-paidoista on tullut äärioikeistolaisuuden symboli. Olen kiitollinen sotaveteraaneille ja varsinkin naisille, jotka jälleenrakensivat Suomen, mutta en suin surminkaan laittaisi päälleni paitaa, joka viestittää erittäin ahtaasta "isänmaanrakkaudesta".

Niin, isänmaallisuus. Aika usein henkilö joka on isänmaallinen leimataan heti natsiksi tai rasistiksi. Ihan kuin ei saisi olla ylpeä suomalaisuudestaan. Ja lause "maassa maan tavalla" tuntuu pätevän kaikkeen muuhun paitsi suomeen, eli suomalaisen pitäisi unohtaa oma kulttuuriperimänsä, tavat ja esim. juhlien vietot koska pelätään niiden loukkaavan tai polkevan toisista kulttuureista tulleiden oikeuksia.

Yhteistyössä