kysymys isänmaallisuudesta..

• Viestiketjun aloittaja kunnioitusta hiukan
  • Ensimmäinen viesti
tunnetteko te yhtään sotaveteraania? tiedättekö te mitä se sota oli? ja tiedättekö te mitä se näille koko ajan hatrveneville veteraaneille merkitsee?
Tunnetko montakin sotaveteraania jotka ovat mielissään nuorison Kiitos-paidoista ja tietämättömyyteen perustuvasta muukalaispelkosta?

Tuntemani veteraanit eivät toivoneet pääsevänsä roturealistien palvonnan kohteiksi.

Perussuomalaisten kannattajat ovat taas naurettavia koska eivät ymmärrä olevansa punaisen aatteen ja kommunismin kätyreitä - ovat luopumassa 1918 verellä saavutetusta vapaudesta.

"joo"
Miksi siis minä olisin yhtään vähemmän suomalainen tai isänmaallinen jos en halua että lapselleni tuputetaan valtauskontoa koulussa, uskontoa jota olen itsekin joutunut opiskelemaan mutta jota en koe tarpeelliseksi liittää arkiseen koulupäivään tai yleisesti yhteiskuntarakenteisiin muuta kuin kivoina koristeina tai juuri siinä klassisena suvivirtenä. Eikö jokainen voi hoitaa tällaisia kotonaan, uskonnosta riippumatta?

Tai olenko vähemmän isänmaallinen kun mielestäni "maan tapa" hoitaa asevelvollisuus ei modernissa yhteiskunnassa palvele tarkoitustaan? Saan aina kuulla miten veteraanitkin kääntyis haudassaan jne. Hassua kun niistäkin jotka ovat sodan runtelemasta isästä joutuneet henkilökohtaisesti kärsimään löytyy suuria asevelvollisuusarmeijan ja varsinkin sotien vastustajia, joten ovatko hekin epäisänmaallisia kommarikukkahattupellejä tmv. ystävällistä jollaiseksi minua on täällä sanottu? :xmas:
ehkä tästä asevelvollisuudesta ei pitäisi alkaa vääntämään..mutta..mikäli niin kävisi, että suomi joutuisi sotaan, niin luuletko, että siviilipalveluksen käyneet saavat jäädä kotiin? mun mielestä on todella hyvä, että opetetaan niitä tärkeitä taitoja, mitä saatetaan joskus tarvita, sekin on hienoa, että on naisiakin mukana.

tuskin kukaan silmät kiiluen sotaan lähtee hakemaan kunniaa, vaan puolustamaan omiaan, vai ajattelitko tosiaan vaikka ryssän hyökätessä odotella kotona kun ne tulevat tappamaan ja raiskaamaan?

joo0
Tunnetko montakin sotaveteraania jotka ovat mielissään nuorison Kiitos-paidoista ja tietämättömyyteen perustuvasta muukalaispelkosta?

Tuntemani veteraanit eivät toivoneet pääsevänsä roturealistien palvonnan kohteiksi.

Perussuomalaisten kannattajat ovat taas naurettavia koska eivät ymmärrä olevansa punaisen aatteen ja kommunismin kätyreitä - ovat luopumassa 1918 verellä saavutetusta vapaudesta.
miksi kiitos-paita yhdistetään rasismiin? lukeeko siinä tosiaan, että kaikki ulkomaalaiset häädettävä suomesta? mä olen aina kuvitellut, että se kiitos tarkoittaa sitä kun suomi on itsenäistynyt.

"vieras"

40-luvun alussa sitä vasta oltiinkin muukalaispelkoisia ja ihan omaa tietämättömyyttään. :xmas:

bdt
Mun mielestä jos Kiitos-paitaan pukeutuu joku kusipäinen urpo, se on pyhäinhäväistys. Sen takia suhtaudun ko.paitojen kantajiin pienellä varauksella, koska en halua että esim. isovanhempieni kärsimysten varjolla jotkut kusipäät vielä ratsastavat vaikkeivät hallitse edes omaa elämäänsä vaan elävät sossun kädestä ja hakkaavat vaimojaan.

[QUOTE="joo";23614333]ehkä tästä asevelvollisuudesta ei pitäisi alkaa vääntämään..mutta..mikäli niin kävisi, että suomi joutuisi sotaan, niin luuletko, että siviilipalveluksen käyneet saavat jäädä kotiin? mun mielestä on todella hyvä, että opetetaan niitä tärkeitä taitoja, mitä saatetaan joskus tarvita, sekin on hienoa, että on naisiakin mukana.

tuskin kukaan silmät kiiluen sotaan lähtee hakemaan kunniaa, vaan puolustamaan omiaan, vai ajattelitko tosiaan vaikka ryssän hyökätessä odotella kotona kun ne tulevat tappamaan ja raiskaamaan?[/QUOTE]

Siviilipalvelusmiehet ja -naiset eivät "pääse" rintamalle vaan heilla on määrätty toisenlainen sodanajan sijoituspaikka. Mutta sehän ei tarkoita sitä että jos jostain kumman syystä talvisota-tyyppinen rintamalla massajoukoin käyty sota syttyisi, ei myös sivareita voitaisi pikakouluttaa aseisiin.

bdt
Niin, isänmaallisuus. Aika usein henkilö joka on isänmaallinen leimataan heti natsiksi tai rasistiksi. Ihan kuin ei saisi olla ylpeä suomalaisuudestaan. Ja lause "maassa maan tavalla" tuntuu pätevän kaikkeen muuhun paitsi suomeen, eli suomalaisen pitäisi unohtaa oma kulttuuriperimänsä, tavat ja esim. juhlien vietot koska pelätään niiden loukkaavan tai polkevan toisista kulttuureista tulleiden oikeuksia.
En ymmärrä kuka vaatii suomalaisia unohtamaan oma kulttuuriperimänsä. Nekö jotka luulevat että näin luultavasti vaaditaan. Vai nekö jotka luulevat että kaikki ulkomaalaiset vaativat .
Mikä näidenkin hokemien takana oikein on ? Kyllä tämä maa saa pitää omat tapansa, ihan varmasti. Jos tänne eksyy joku somppu, ei pidä mennä paniikkiin vaan käyttäytyä ihan normaalisti.

"vieras"
Puolustusvoimat sai riveihinsä varsinaisen vahvistuksen. NHL-seura Minnesota Wildin kapteeni ja ykköshyökkääjä Mikko Koivu aloitti tänään varusmiespalveluksensa Lahden Urheilukoulussa.

Koivun, 27, ensimmäiseen päivään kuului muun muassa varusteiden noutamista, varuskuntaan tutustumista ja vääpelin oppitunti, puolustusvoimien sivuilla kerrotaan.

Kauaa Koivu ei kasarmilla kuitenkaan viihdy, sillä hän lähtee jo illalla maajoukkueen matkassa kohti Tšekin eurosarjan turnausta ja siitä edelleen Slovakiaan jääkiekon MM-kisoihin.

"Intti on loukkaantumisten takia siirtynyt. Viime keväänä mun piti hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä, mutta jouduin kauden jälkeen kahteen eri leikkaukseen. Minulle armeija on kunnia-asia, ja se on syy miksi haluan sen hoitaa", Koivu sanoi MTV3:lle.

Koivun varusmiespalvelus kestää kuusi kuukautta. Toisin kuin tavallinen asevelvollinen, NHL-tähti voi suorittaa palveluksen useassa erässä. Urakkaa helpottaa myös se, että valtaosa aamuista kuittaantuu urheilukomennuksilla.

Koivun mukaan seura ymmärsi hänen halunsa lähteä sotaväkeen.

"He olivat ensin myös hieman huolissaan mun terveydestä, olenhan heidän pelaaja", Koivu paljasti.

Koivu teki vuosi sitten unelmasopimuksen Minnesotan kanssa. Hän tienaa seitsemänvuotisella sopimuksellaan yhteensä 47 miljoonaa dollaria.

[QUOTE="vieras";23614507]Puolustusvoimat sai riveihinsä varsinaisen vahvistuksen. NHL-seura Minnesota Wildin kapteeni ja ykköshyökkääjä Mikko Koivu aloitti tänään varusmiespalveluksensa Lahden Urheilukoulussa.

Koivun, 27, ensimmäiseen päivään kuului muun muassa varusteiden noutamista, varuskuntaan tutustumista ja vääpelin oppitunti, puolustusvoimien sivuilla kerrotaan.

Kauaa Koivu ei kasarmilla kuitenkaan viihdy, sillä hän lähtee jo illalla maajoukkueen matkassa kohti Tšekin eurosarjan turnausta ja siitä edelleen Slovakiaan jääkiekon MM-kisoihin.

"Intti on loukkaantumisten takia siirtynyt. Viime keväänä mun piti hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä, mutta jouduin kauden jälkeen kahteen eri leikkaukseen. Minulle armeija on kunnia-asia, ja se on syy miksi haluan sen hoitaa", Koivu sanoi MTV3:lle.

Koivun varusmiespalvelus kestää kuusi kuukautta. Toisin kuin tavallinen asevelvollinen, NHL-tähti voi suorittaa palveluksen useassa erässä. Urakkaa helpottaa myös se, että valtaosa aamuista kuittaantuu urheilukomennuksilla.

Koivun mukaan seura ymmärsi hänen halunsa lähteä sotaväkeen.

"He olivat ensin myös hieman huolissaan mun terveydestä, olenhan heidän pelaaja", Koivu paljasti.

Koivu teki vuosi sitten unelmasopimuksen Minnesotan kanssa. Hän tienaa seitsemänvuotisella sopimuksellaan yhteensä 47 miljoonaa dollaria.[/QUOTE]

Aika naurettavaahan se onkin että kun urheilija menee inttiin, se on suuren luokan uutinen, iso osahan heistä saa syystä tai toisesta vapautuksen kun ei urasuunnitelmiin istu. Ja mitä intin suorittamista sekään on että "valtaosa aamuista kuittaantuu urheilukomennuksilla".. Mites ne tavalliset nuoret miehet joiden opiskelu ja työnsaanti kärsii asevelvollisuuden suorittamisen pakosta?

Koska kaikkien mielestä isänmaallisuus ei tarkoita mustavalkoista sotahypetystä, ja on ihmisiä joille historia on kokonaisuus johon kuuluu muutakin kuin se iänikuinen talvisota. Btw, muistan lukeneeni taannoin, että veteraanien määrä alkaa olla niin vähäinen ja keräysten tuottamat varat niin suuret, että siinä alkaa olla jo miettimistä, mihin rahat käytetään :D
Kutakuinkin näin.

Korostettu isänmaallisuus yhdistetään muukalaispelkoon koska pelkääjät käyttävät sitä selityksenä omille tunteille. Isänmaallisuus tekee rasismista hyväksyttävän.

Veteraaneja voi tukea ihan asiallisestikin.
Entä jos sattuu vaan tykkäämään tuosta paidasta ja tuntemaan kiitollisuutta vapaasta isänmaasta ilman että siihen liittyy mitään muukalaispelkoa tai rasismia? Tekeekö pelkkä paidan käyttäminen muustakin veteraanien tuemisesta heti asiatonta?

Miehelläni siis sattuu olemaan tuo paita ja tuntuu koomiselta että häntä ollaan tässä viimepäivinä syytetty sekä rasismista että maahanmuuttajien paapomisesta. :D Kiihkoisänmaallisuudesta ja isänmaan petturuudesta...

Entä jos sattuu vaan tykkäämään tuosta paidasta ja tuntemaan kiitollisuutta vapaasta isänmaasta ilman että siihen liittyy mitään muukalaispelkoa tai rasismia? Tekeekö pelkkä paidan käyttäminen muustakin veteraanien tuemisesta heti asiatonta?

Miehelläni siis sattuu olemaan tuo paita ja tuntuu koomiselta että häntä ollaan tässä viimepäivinä syytetty sekä rasismista että maahanmuuttajien paapomisesta. :D Kiihkoisänmaallisuudesta ja isänmaan petturuudesta...
Siitä voi varmasti syyttää niitä äärinationalisteja jotka ovat tehneet ko paidat kuuluisiksi :whistle:

"joooo"
Korostettu isänmaallisuus yhdistetään muukalaispelkoon koska pelkääjät käyttävät sitä selityksenä omille tunteille. Isänmaallisuus tekee rasismista hyväksyttävän.

Veteraaneja voi tukea ihan asiallisestikin.
ahaa, jos mä nyt pidän kiitos paitaa ja olen sitä mieltä, että asevelvollisuuskin kuuluu suorittaa, niin olen isänmaallisuutta korostava rasisti :D... nooh, eihän siinä mitään.
itseasiassa ulkomaalaiset ei koe leijonariipuksen tai tatuoinnin olevan rasismia heitä kohtaan, tämän ovat kehittäneet jotkut suomalaiset ihan itse, että se liittyisi jotenkin rasismiin. leijonalla saati kiitospaidalla ei ole yhtään mitään tekemistä ihon värin kanssa.
voihan tummaihoinenkin käyttää leijonakorua, jos ja kun on suomessa syntynyt.

Khimaira
Sotaveteraaneista tuskin yksikään on patriootti. Tais viiminen sotahullu olla se ärrävikanen huutava rusina joka kuukahti jo joku vuosi sitten.
:O
Joopa joo..Olipa ärrävikaa tai ei, niin mä ainakin arvostan jokaista sotaveteraania äärettömän paljon. Millainen maa tämä olisikaan ilman heidän uhrautumistaan sodissa : / Onko sitä paitsi mikään ihme jos sota jätti jälkensä? Moni saattaa vielä tänäkin päivänä herätä yöllä muistaen sodan kauhut.

"Niin"
[QUOTE="joooo";23615050]ahaa, jos mä nyt pidän kiitos paitaa ja olen sitä mieltä, että asevelvollisuuskin kuuluu suorittaa, niin olen isänmaallisuutta korostava rasisti :D... nooh, eihän siinä mitään.
itseasiassa ulkomaalaiset ei koe leijonariipuksen tai tatuoinnin olevan rasismia heitä kohtaan, tämän ovat kehittäneet jotkut suomalaiset ihan itse, että se liittyisi jotenkin rasismiin. leijonalla saati kiitospaidalla ei ole yhtään mitään tekemistä ihon värin kanssa.
voihan tummaihoinenkin käyttää leijonakorua, jos ja kun on suomessa syntynyt.[/QUOTE]

Entäs valkoihoinen, kun kun tuli kumminkin synnyttyä Ruotsissa? Erittäin keinotekoinen, näennäinen ja kestämätön luokittelu.

Mutta joo, itse miettisin haluanko tulla liitetyksi niihin leijonariipuksen hakaristitatuointeihin yhdistäviin hahmoihin, joiden ideologiaan kyseinen tunnus nykyisin assosioituu. Siihen vielä maiharit ja pusakka.

Välillä ne eksyneen näköset lapsot ko. vermeissä näyttää niin pieniltä ja epävarmoilta, että tulisi mieli mennä pitämään niille luento siitä, millaista taakkaa se ideologia historiasta kantaa. Luulen että moni ei tiedä. Osa toki tietää ja pukeutuu niin ym. juuri siksi.

Aika naurettavaahan se onkin että kun urheilija menee inttiin, se on suuren luokan uutinen, iso osahan heistä saa syystä tai toisesta vapautuksen kun ei urasuunnitelmiin istu. Ja mitä intin suorittamista sekään on että "valtaosa aamuista kuittaantuu urheilukomennuksilla".. Mites ne tavalliset nuoret miehet joiden opiskelu ja työnsaanti kärsii asevelvollisuuden suorittamisen pakosta?
Kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta maassa, jonka kansalaiset ovat sairaalloisen kiinnostuneita kaikista potkapallokisoista sun muista kissanristiäisistä, urheilijat ovat armeijassa vähän muita tasa-arvoisempia :D

"höh"
Leijonariipusten ja tatuointien ensimmäiset käyttäjät olivat Joensuulaisia kuulapäitä. Ne jotka eivät saaneet äidiltä lupaa tatuoida leijonaa päänahkaansa pitivät vain suomenlippua hihassaan. Kiitospaitojen ympärillä häärii mm. % tunnuksilla varustettuja liivimiehiä. Joten nuo tunnukset on kyllä minun mielestäni raiskattu melko perusteellisesti eivätkä ole koristehelyinä kannettuna aivan vapaita tietyistä vivahteista arvomaailman suhteen.

Minusta on sääli, että niille paidoille ja isänmaallisuudelle muutenkin on tullut juuri tuollainen leima. Mutta se leima on ja on niin vahva, että jos joku sellaisen pusakan päällensä laittaa, on aatteet aika selvät, ja minusta ikävät.
Sotavateraaneja saa ja pitääkin kunnioittaa, niinkuin omaa isänmaatansakin mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä maahanmuuton ja ulkomaalaisten kanssa, ei sitten niin yhtään mitään. Paidoilla ikävä kyllä nykyään on...

:O
Joopa joo..Olipa ärrävikaa tai ei, niin mä ainakin arvostan jokaista sotaveteraania äärettömän paljon. Millainen maa tämä olisikaan ilman heidän uhrautumistaan sodissa : / Onko sitä paitsi mikään ihme jos sota jätti jälkensä? Moni saattaa vielä tänäkin päivänä herätä yöllä muistaen sodan kauhut.
Mä tiedän, että se on henk kohtasesti heille todella suuri asia ja vaikutti totta kai suomen kehitykseen ja siten meidänkin elämäämme. Mutta siitä on jo 70 vuotta. Se on jokseenkin pitkä aika. Hirveästi kaikenlaista on tapahtunut seitsemän vuosikymmenen ajan.

Oma, jo edesmennyt isoisäni joutui sotaan. En ymmärrä, miksi minun pitäisi häntä sen takia arvostaa, että hän vastoin tahtoaan joutui kauheaan tilanteeseen ja sattui selviytymään. Moni kuoli, hän ei, kyse oli lähinnä tuurista. Suuri enemmistö sotaveteraaneista olivat rivisotilaita jotka pakotettiin sotaan, halusivat he sitä tai eivät. Suomi voitti, se on minustakin hieno asia. Mutten ymmärrä tuota veteraanien jumaloimista. He olivat ihmisiä jotka sattuivat selviämään vaikeista ajoista, osa paremmin ja osa huonommin. Sota oli heille suuri tragedia monella tapaa. Minä en halua sitä omia ja edistää jotain omaa ideologiaa heidän kustannuksellaan.

Yhteistyössä