Miksi siis minä olisin yhtään vähemmän suomalainen tai isänmaallinen jos en halua että lapselleni tuputetaan valtauskontoa koulussa, uskontoa jota olen itsekin joutunut opiskelemaan mutta jota en koe tarpeelliseksi liittää arkiseen koulupäivään tai yleisesti yhteiskuntarakenteisiin muuta kuin kivoina koristeina tai juuri siinä klassisena suvivirtenä. Eikö jokainen voi hoitaa tällaisia kotonaan, uskonnosta riippumatta?Niin, isänmaallisuus. Aika usein henkilö joka on isänmaallinen leimataan heti natsiksi tai rasistiksi. Ihan kuin ei saisi olla ylpeä suomalaisuudestaan. Ja lause "maassa maan tavalla" tuntuu pätevän kaikkeen muuhun paitsi suomeen, eli suomalaisen pitäisi unohtaa oma kulttuuriperimänsä, tavat ja esim. juhlien vietot koska pelätään niiden loukkaavan tai polkevan toisista kulttuureista tulleiden oikeuksia.
Tai olenko vähemmän isänmaallinen kun mielestäni "maan tapa" hoitaa asevelvollisuus ei modernissa yhteiskunnassa palvele tarkoitustaan? Saan aina kuulla miten veteraanitkin kääntyis haudassaan jne. Hassua kun niistäkin jotka ovat sodan runtelemasta isästä joutuneet henkilökohtaisesti kärsimään löytyy suuria asevelvollisuusarmeijan ja varsinkin sotien vastustajia, joten ovatko hekin epäisänmaallisia kommarikukkahattupellejä tmv. ystävällistä jollaiseksi minua on täällä sanottu? :xmas: