Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Meillä perheestä 4 on kasvissyöjiä, joten vieraillekin tarjotaan pääasiassa kasvisruokaa. Olen sitten hvainnut että aika moni lapsi ei suostu syömään kasvisruokaa
Siksi kysyisin kuinka usein teidän perheissänne tarjotaan kasvisruokaa?
Entäs jos lapsenne eivät kylässä syö tarjottua ruokaa, haetko heille kaupasta lihaisamman vaihtoehdon?
Pelkkää kasvisateriaa meillä on todella, äärimmäisen harvoin ja ihan siitä syystä, ettei kukaan niistä pidä. EN osaa itse valmistaa mitään kasvisruokaa, vaan tavallista suomalaista ruokaa, joten kasvisvaihtoehdot olisi kaupan eineksiä; pinaatti- tai kasviskeitto, porkkanaletut, pinaattiletut.
Kasviksia on joka aterialla kyllä. Vihanneksia, juureksia, salaattia. Etenkin tuoreista kasviksista poika kovasti tykkää, keittojuureksista ei niinkään.
Jos kylässä tarjotaan ruokaa, joka ei lapselle kelpaa, niin EI, EN PIDÄ LASTA NÄLÄSSÄ vaan lapsi minun mielestä saa syödä kylässä esim. voileipää tms., ja käymme ostamassa jotain matkaevästä.
Se, että kylässä tehdään kasvisruokaa tai pahaa ruokaa, ei ole lapsen vika, eikä minustmikään syy pitää lasta nälässä.
Eri asia on sitten jos kotona menee ihan temppuiluksi se ruokailu, mutta kotona tiedänkin mikä on temppuilua ja milloin sitten oikeasti se ruoka on pahaa.. ja pahaa ruokaa meillä ei koskaan tehdä, eikä lapsen tarvitse sellaista syödä, koska emmehän me aikuistekaan syö pahaa ruokaa.
Soijalle meillä ollaan allergisia, joten se siitä soijasta lihan asemasta.
Lapsella on muutenkin allergioita, ja on päässyt oikeasti "samalle kattilalle " vasta 4 vuotiaana. Kun siihen astinen ruoka on ollut lähinnä miedosti yrittimausteilla maustettua, on uusiin makuihin totutteleminen hidasta. Meille ihan tutut ja tavalliset maut ovat lapselle siis uusi ja outoja, ja makuaisti on tottunut miedompaan. Siksi en pakota kun ruoka on ns. pahaa.