Kysymyksiä sekasyöjäperheille

Meillä perheestä 4 on kasvissyöjiä, joten vieraillekin tarjotaan pääasiassa kasvisruokaa. Olen sitten hvainnut että aika moni lapsi ei suostu syömään kasvisruokaa :eek:
Siksi kysyisin kuinka usein teidän perheissänne tarjotaan kasvisruokaa?
Entäs jos lapsenne eivät kylässä syö tarjottua ruokaa, haetko heille kaupasta lihaisamman vaihtoehdon?

Armas
Meillä kerran viikossa vegeä, on joko kasvis-soijapataa, vegelasagnea (mmmm....) tai soijarouhekastiketta....ja lapset syö halulla! Mielestäni kyläpaikan vastuulla ei ole ruokkia lastani, ja kyllä, jos lapsi ei tarpeeksi syö kylässä, ruokin hänet kotona.

Harvoin syödään
Yleensä meillä on lihaa jossain muodossa ruuassa mukana, mutta aina myös runsaasti kasviksia. Jos eivät syö kylässä, mitä tarjotaan, niin saavat olla nälissään.

Meillä ei tarjota pelkkää kasvista oikeastaan ollenkaan, aina on lihaa tai kalaa myös. Mutta jos jossain on tarjolla pelkkää kasvista, jota lapset ei jostain syystä syö, niin takuulla ei erikseen ruokaa haeta! Meillä on sinänsä aika jännä tilanne että vanhin tyttö ei oikein mielellään syö lihaa mutta poika ei taas söisi muuta kuin lihaa! Ja nuorempi tyttö sitten syökin kaikkea! :LOL:

Meillä on joka päivä liharuokaa, mutta on jokin kasvislisuke myös...tai esimerkiksi eilen tein omatekoista "kiinalaista" ruokaa, jossa oli todella, todella vähän kanaa joukossa, mutta erittäin paljon kasviksia ja kyllä muksut söi. Esikoinen pitää varsinkin kasvisruoista ja kasviksista, leivälläkin syö pelkkää salaattia ja kurkkua ja parsakaalia vetäisi joka päivä. Keskimmäinen syö taas lihaa, eikä niinkään kasviksia, kolmonen syö, mitä eteen annetaan...ja mies syö lihaa, ei kasviksia, jos en sitten ujuta niitä ruokaan.
Kylässä syödään, mitä tarjolla on enkä menisi kaupan kautta

Suosituin kasvisruoka meillä on kasvissosekeitto. Myös kasvispihvit on lastenkin makuun, samoin kasvislasagne ja -makaronilaatikko porkkanaraasteella, pakastevihanneksilla ymym. Tomaatti-tuorejuustokastike ja pasta sekä pestokastike ja pasta maistuu myös. Uunijuurekset :p :p

Hmmm, kasviksia on kyllä tarjolla mutta ei meillä kyllä tarjoilla ruokaa pelkistä kasviksista tehtynä, syynä se että joutuisin tunnin kuluttua syömisestä kattaa uuden ruuan kun ei se pitäisi vajaa 7vuotiaan nälkää, eikä tuon vajaa 3kymppisenkään kyllä.

Enkä mä nyt sitten kyllä tiedä miten tämä on eri asia jos liharuokaan tottunut lapsi jättää syömättä kasvisruoan kun se että kasvisruokaan tottunut lapsi (jolla ei omia mielipiteitä/tietoa sinällään asiasta ole) jättää syömättä liharuuan?

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Zalmiakki:
Meillä minä olen kasvissyöjä, mies ja lapsi sekasyöjiä. Pyrin siihen, että lapsen päivittäisistä aterioista ainakin toinen sisältäisi lihaa tai kalaa.
Meillä sama, lapsi syö joka aterialla lihaa/kalaa.
Mites sitten jos lapselle tarjotaan jossain kasvisruokaa, suostuuko hän syömään sitä?
Joo kyllä. On tosin pieni vielä, 1-v.

Minna
No tuota, mä luulen että useimmilla lapsilla ongelma ei ole siinä että se on kasvisruokaa, vaan se että se on erilaista ruokaa kuin kotona.

Meillä syödään liha- tai kalaruokaa ehkä arviolta 1-3 kertaa viikossa, suunnilleen. Mutta osa mun lapsista on tosi ennakkoluuloisia ruoan suhteen, varmaan jotain lievää aistiyliherkkyyttäkin, ja he on todella tarkkoja ruoan rakenteesta jne, syövät tosi huonosti ruokia jotka ovat heidän mielestään "epäilyttäviä" mikä heidän kohdallaana tarkoittaa esim sellaisia ruokia jossa kaikki on vaan sekaisin, tykkäävät syödä ainesosat erillään, arastelevat uusia asioita jne. Osa mun lapsista syö kuitenkin hyvin.

(Mutta yleensä vieraammilta ihmisiltä sää paheksuvia katseita, kun lapsi nirsoilee pöydässä, mutta en mä koe olevani kuitenkaan velvollinen selittämään että miksi tai puolustautumaan että meillä on kotona monipuolista ruokaa tarjottu aina, mutta on nyt vaan mennyt niin että osa on ollut vauvasta lähtien huonoja ruokailussa. )

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Hmmm, kasviksia on kyllä tarjolla mutta ei meillä kyllä tarjoilla ruokaa pelkistä kasviksista tehtynä, syynä se että joutuisin tunnin kuluttua syömisestä kattaa uuden ruuan kun ei se pitäisi vajaa 7vuotiaan nälkää, eikä tuon vajaa 3kymppisenkään kyllä.

Enkä mä nyt sitten kyllä tiedä miten tämä on eri asia jos liharuokaan tottunut lapsi jättää syömättä kasvisruoan kun se että kasvisruokaan tottunut lapsi (jolla ei omia mielipiteitä/tietoa sinällään asiasta ole) jättää syömättä liharuuan?
Meillä kyllä 35 vuotias mies pysyy kylläisenä pelkällä kasvisruualla. Kasvisruokaa ei todellakaan tehdä pelkistä kasviksista.

Eli sinun mielestä lapsi voi vaikka koulussa jättää kasvisruuan syömättä, koska kotona ei ole totutettu kasvisruokaan?

Tuohon viimeiseen kysymykseesi en viitsi edes vastata, on sen verta typerä koko kysymys.

Minna
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
No tuota, mä luulen että useimmilla lapsilla ongelma ei ole siinä että se on kasvisruokaa, vaan se että se on erilaista ruokaa kuin kotona.

Meillä syödään liha- tai kalaruokaa ehkä arviolta 1-3 kertaa viikossa, suunnilleen. Mutta osa mun lapsista on tosi ennakkoluuloisia ruoan suhteen, varmaan jotain lievää aistiyliherkkyyttäkin, ja he on todella tarkkoja ruoan rakenteesta jne, syövät tosi huonosti ruokia jotka ovat heidän mielestään "epäilyttäviä" mikä heidän kohdallaana tarkoittaa esim sellaisia ruokia jossa kaikki on vaan sekaisin, tykkäävät syödä ainesosat erillään, arastelevat uusia asioita jne. Osa mun lapsista syö kuitenkin hyvin.

(Mutta yleensä vieraammilta ihmisiltä sää paheksuvia katseita, kun lapsi nirsoilee pöydässä, mutta en mä koe olevani kuitenkaan velvollinen selittämään että miksi tai puolustautumaan että meillä on kotona monipuolista ruokaa tarjottu aina, mutta on nyt vaan mennyt niin että osa on ollut vauvasta lähtien huonoja ruokailussa. )
Ja siis tietenkin tästä voi jokainen laskea, että jos liharuokaa menee 1-3 kertaa viikossa, niin kasvisruokaa se loppu :)

ninni
Mä uskon kyllä, että ne lapset jotka teillä on nirsoillu, ei syö sen takia että siinä on jotain outoa. Siis ihan vain sellaista mihin eivät ole tottuneet, jokin mauste tms. Eipä lapset paljon mieti onko se kasvisruoka vai ei, vaan katsovat enemmän ulkonäköä ja hajua, sitten maistavat. Ja syövät jos pitävät.

Useinhan lapset nimenomaan haluavat syödä perunat ja lihat erikseen, tomaatit tomaattina jne. Tuskimpa jättäisivät niitä perunoita ja tomaatteja syömättä ihan vain sen takia että niitä lihapullia ei ole vieressä..

Kyllä meillä jonkinverran syödään kasvisruokia.
Talviaikaan aikaan juurespohjaisia aika paljon.Ovat kotimaisia ja edullisia.

Lähipiirissä kasvissyöjäperheitä joiden lapsille myös tarjotaan vierailuilla kasvisruokaa.
Hm...surullista,mutta melko yksipuolista on näiden lapsien ruokavalio ollut.
Eivät juurikaan edes tunnista marjoja ja kasviksia.Eivätkä edes halua maistaa.
En tiedä vitamiinipillereilläkö tuota yksipuolisuutta sitten paikkaillaan.

Meillä tosiaan menee liha ja kala,mutta myös sienet,pavut jne. joilla korvataan lihaa usein toisella lämpimällä aterialla päivässä.

kyllä!
Meillä perheestä 4 on kasvissyöjiä, joten vieraillekin tarjotaan pääasiassa kasvisruokaa. Olen sitten hvainnut että aika moni lapsi ei suostu syömään kasvisruokaa :eek:
Siksi kysyisin kuinka usein teidän perheissänne tarjotaan kasvisruokaa?
Entäs jos lapsenne eivät kylässä syö tarjottua ruokaa, haetko heille kaupasta lihaisamman vaihtoehdon?

Pelkkää kasvisateriaa meillä on todella, äärimmäisen harvoin ja ihan siitä syystä, ettei kukaan niistä pidä. EN osaa itse valmistaa mitään kasvisruokaa, vaan tavallista suomalaista ruokaa, joten kasvisvaihtoehdot olisi kaupan eineksiä; pinaatti- tai kasviskeitto, porkkanaletut, pinaattiletut.

Kasviksia on joka aterialla kyllä. Vihanneksia, juureksia, salaattia. Etenkin tuoreista kasviksista poika kovasti tykkää, keittojuureksista ei niinkään.

Jos kylässä tarjotaan ruokaa, joka ei lapselle kelpaa, niin EI, EN PIDÄ LASTA NÄLÄSSÄ vaan lapsi minun mielestä saa syödä kylässä esim. voileipää tms., ja käymme ostamassa jotain matkaevästä.

Se, että kylässä tehdään kasvisruokaa tai pahaa ruokaa, ei ole lapsen vika, eikä minustmikään syy pitää lasta nälässä.
Eri asia on sitten jos kotona menee ihan temppuiluksi se ruokailu, mutta kotona tiedänkin mikä on temppuilua ja milloin sitten oikeasti se ruoka on pahaa.. ja pahaa ruokaa meillä ei koskaan tehdä, eikä lapsen tarvitse sellaista syödä, koska emmehän me aikuistekaan syö pahaa ruokaa.

Soijalle meillä ollaan allergisia, joten se siitä soijasta lihan asemasta.

Lapsella on muutenkin allergioita, ja on päässyt oikeasti "samalle kattilalle " vasta 4 vuotiaana. Kun siihen astinen ruoka on ollut lähinnä miedosti yrittimausteilla maustettua, on uusiin makuihin totutteleminen hidasta. Meille ihan tutut ja tavalliset maut ovat lapselle siis uusi ja outoja, ja makuaisti on tottunut miedompaan. Siksi en pakota kun ruoka on ns. pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
on ollut vauvasta lähtien huonoja ruokailussa. )
Varmasti voi olla sitäkin.
Mutta meillä on käynyt mm lapsia joiden mielestä ruoka ei ole ruokaa jos siinä ei ole lihaa.

....
Yleensä perheissä jossa on tarjolla vain kasvisruokaa se ruoka ihan oikeasti on niin mautonta tai koostumukseltaan ällöttävää, etten itsekään sitä halua syödä. Ja joo, turha urputtaa, että hyvääkin kasvisruokaa on, totta, mutta hyvin harvoin sellaista saa syödä ja sekin on yleensä sekasyöjän valmistamaa.
Hyvää kasvisruokaa lapsemme kyllä syövät :)

Meillä kyllä 35 vuotias mies pysyy kylläisenä pelkällä kasvisruualla. Kasvisruokaa ei todellakaan tehdä pelkistä kasviksista.

Eli sinun mielestä lapsi voi vaikka koulussa jättää kasvisruuan syömättä, koska kotona ei ole totutettu kasvisruokaan?

Tuohon viimeiseen kysymykseesi en viitsi edes vastata, on sen verta typerä koko kysymys.
No varmasti teillä pysyykin jos on suurimmaksi osaksi elämäänsä kasvisruualla elänyt ja riippuu toki työnlaadustakin. Meillä kun ei esim. voisi nuorimman allergioiden vuoksi käyttää paljon mainostettua soijarouhetta.

Mä en näe syytä, miksi mun pitäis pakottaa lapsi syömään (esim. se kouluikäinen) kasvisruokaa, jos hän ei sitä halua syödä. Ethän sinäkään syö sitä lihaa tai semmosta mitä sinä et halua? Maistaa toki täytyy, mutta en pakota syömään. Vierastahan se hälle on, yhtä lailla mitä karjalanpaistit on teille. Ja tiedän että kouluissa (ainakaan lapseni koulussa) ei täysin pelkkää kasvisruokaa kasvaville lapsille tarjota.

Ja viimeiseen kysymykseen sen verran että mun mielestäni se ei ole mitenkään outo, eihän lapsella (pienellä sellaisella) ole vielä näkemyksiä että hei minäpäs alan kasvissyöjäksi, he noudattaa sitä kaavaa mitä vanhemmat noudattaa. Joten miksi pakottaa kasvissyöntiin jos ette tekään syö lihaa?

Ninni

No ei musta kyllä ollu typerä kysymys. Siis käsitin niin että mitä eroa on lapsella joka jättää syömättä kasvisruuan kun ei ole siihen tottunut, kuin lapsella joka jättää syömättäliharuuan kun ei ole siihen tottunut? Lapsethan ei sillälailla ajattele onko jokin liha vai kasvisruokaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Mä uskon kyllä, että ne lapset jotka teillä on nirsoillu, ei syö sen takia että siinä on jotain outoa. Siis ihan vain sellaista mihin eivät ole tottuneet, jokin mauste tms. Eipä lapset paljon mieti onko se kasvisruoka vai ei, vaan katsovat enemmän ulkonäköä ja hajua, sitten maistavat. Ja syövät jos pitävät.

Useinhan lapset nimenomaan haluavat syödä perunat ja lihat erikseen, tomaatit tomaattina jne. Tuskimpa jättäisivät niitä perunoita ja tomaatteja syömättä ihan vain sen takia että niitä lihapullia ei ole vieressä..
Ei vaan nämä lapset ovat lapsia joiden ei tarvitse syödä kasviksia jos eivät niin halua. Heidän ruokansa koostuu lähinnä lihatuotteista, perunasta, makaroonista jne.

Yhteistyössä