kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gipsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:53 gipsy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:48 mustikkatassu harmaa kirjoitti:
minkäs takia teillä on tapana nostaa tililtänne rahat, jotka eivät teille kuulu ja valehdella oikeudessa että minun äiti pisti kele hamerahaa tilille??

sitten kun on oikeudenkäynti, teitä ei löydy edes kiven alta ja selviää et oho täähän onkin etsintäkuulutettu jos jonkinlaisesta rikoksesta???

tuomion saatte ja korvaukset jää maksamatta!! todella ihanteellista väkeä olette :(

kuten myös samamoisia tilanteita löytyy valtaväestöstäkin, harvasi olen muuten kuullut että romani olisi pedofiili, jota valtaväestöstä kylläkin löytyy, ei kannata puhua monikossa, sillä itsekin tiedät että maailma on pullollaan erin moisia ihmisä ja kaikki ovat yksilöitä sukupuolee tai rotuun tai kulttuuriin katsomatta

oikeassa olet =) en minä sinänsä tätä halunnut yleistää, mut taisi näin käydä kuitenkin :ashamed: tosin minulla on myös paljon positiivisia ajatuksiakin romaneista, että ei sen puoleen =)

entä jos romaninainen ottaa valtaväestöstä miehen ja tekee lapsia? miten heidän elämä, miten he elävät? entä lapsi syrjitäänkö sitä, vai opetetaanko se mustalaisten tavoille? mitä yleensäkin tälläiseen liittyy? harjoitetaanko teillä vielä neidonryöstöä? =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:21 gipsy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:15 vieras kirjoitti:
Miksi teillä on vain Hiace-merkkiset autot?

:laugh: tuo oli jo melkein paras, ei tosin kaikilla ole, jotkut vain tykkävät hiace merkkisistä autoista ja jotkut ladoista. mutta useammin olen kyllä romaneilla nähnyt mersuja

Just tota mietinkin, et miksi romanit ajaa mersuilla? Niin ja mitä ne kaajeet vai kaaleet ovat?

Entäs tämä asumispolitiikka, kun ei saa olla ylemmissä kerroksissa jne. niin eiks nää säännöt päde jos ylenpänä tai alenpana kerrostalossa esim. asuu valkolaisia tai muita kuin teikäläisiä? Jos näin niin miksi? Eiks valkoisista tai mustista ole niin väliä :D

Utelenpa tätä vaatetusasiaa. Lähistöllemme on muuttanut nuorehko romanipari pienen lapsensa kanssa. Olen kuullut joskus, että jos romaninainen ottaa käyttöön romanihameet, hänen kuuluu pitää niitä sitten aina. Tämä äiti kuitenkin pukeutuu välillä romaniasuun ja välillä ihan tavalliseen suoraan pohjepituiseen hameeseen, jonka kanssa on ihan tavallinen pusero ja usein neuletakki tai vastaava. Onkohan tämä sitten kuitenkin nykyään sallittua?

Ja se pikkuinen parivuotias on aivan syötävän suloinen, mutta hyvin kaunispiirteisiä ovat vanhemmatkin!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 15:01 vieras kirjoitti:
Minä en tiedä mitään: oletteko te pakolaisia Romaniasta? Onko "teikäläisiä" muissakin maissa vähemmistönä? Vaellatteko te oikeasti vailla päämäärää?
t.tyhmä vieras
[/

me emme ole enää pakolaisia mutta esi isämme joskus olivat ja tulivat suomeen ja näin mekin olemme täällä. romaneita on myös muissa maissa ja tavat ja "säännöt" vaihtelevat ja eroavat joissakin asioissa suomalaisten romanien tavoista ja säännöistä.
me emme vaellla ilman päämäärää mutta esi isämme kylläkin niin joskus tekivät

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 15:16 utelias kirjoitti:
entä jos romaninainen ottaa valtaväestöstä miehen ja tekee lapsia? miten heidän elämä, miten he elävät? entä lapsi syrjitäänkö sitä, vai opetetaanko se mustalaisten tavoille? mitä yleensäkin tälläiseen liittyy? harjoitetaanko teillä vielä neidonryöstöä? =)

he voivat elää aivan normaalia elämää, riippuen titenkin kuinka haluavat elää haluavatko elää romanien kulttuurin tavoin vai valtaväestön tavoin tai sekoittaen. =)

lasta ei syrjitä romanien puolella mutta en tiedä voiko sitten muut esim koulussa kiusata lasta. lapsi opetetaan niile tavoille kun vanhemmat opettavat lapsensa, he saavat itse määrätä millaisen kasvatuksen lapsi saa.

neidon ryöstöä.. no joo jos tarkoitat että kun nuoret seurustelee ja tyttö asuu vanhempiensa kanssa kotona, ja kun päättävät vakiintua he "karkaavat"yhdessä kunnes saavat vanhempiensa hyväksynnät. tosin ei tuota enää niin paljoa ole.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 15:34 Malviina kirjoitti:
Onko mustalainen haukkumasana teille? Hienoa että jaksat vastata noin avarakatseiseti =)
Osaatko romanikieltä?

en osaa romanikielestä kuin muutamia tavallisia sanoja.
itse en pidä mustalainen-sanaa haukkumasanana mutta muut voivatkin pitää se on ihan riippuu-mistä roikkuu asia

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 15:45 utelias kirjoitti:
Olen kuullut että ulkona kävellessä on jokin kävely järjestys. Miehet edellä ja naiset perässä. Pitääkö paikkansa?

ei pidä paikkansa, minusta naiset ovat vin niin paljon hitaampia hameittensa kanssa että perässä joutuvat kulkemaan

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 15:53 Mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:21 gipsy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:15 vieras kirjoitti:
Miksi teillä on vain Hiace-merkkiset autot?

:laugh: tuo oli jo melkein paras, ei tosin kaikilla ole, jotkut vain tykkävät hiace merkkisistä autoista ja jotkut ladoista. mutta useammin olen kyllä romaneilla nähnyt mersuja

Just tota mietinkin, et miksi romanit ajaa mersuilla? Niin ja mitä ne kaajeet vai kaaleet ovat?

Entäs tämä asumispolitiikka, kun ei saa olla ylemmissä kerroksissa jne. niin eiks nää säännöt päde jos ylenpänä tai alenpana kerrostalossa esim. asuu valkolaisia tai muita kuin teikäläisiä? Jos näin niin miksi? Eiks valkoisista tai mustista ole niin väliä :D

en tiiä miksi mersulla ajellaan paljon luultavasti että on hyvä ajo auto =)
kaajeet ovat valkolaiset kaaleet ovat romanit (romanikieltä)

jos valkolaisilla olis sama kulttuuri kuin romaneilla niin sitten hekään ei voisi asua toistansa ylempänä, mutta kun valkolaisilla (johon kuuluvat mustatkin) ei ole sama kulttuuri joten sen vuoksi kyse onkin vain romaneista jotka eivät voi olla toistansa ylempänä, toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin, hiukan sekavahkoa tekstiä =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 16:06 Ulla kirjoitti:
Utelenpa tätä vaatetusasiaa. Lähistöllemme on muuttanut nuorehko romanipari pienen lapsensa kanssa. Olen kuullut joskus, että jos romaninainen ottaa käyttöön romanihameet, hänen kuuluu pitää niitä sitten aina. Tämä äiti kuitenkin pukeutuu välillä romaniasuun ja välillä ihan tavalliseen suoraan pohjepituiseen hameeseen, jonka kanssa on ihan tavallinen pusero ja usein neuletakki tai vastaava. Onkohan tämä sitten kuitenkin nykyään sallittua?

Ja se pikkuinen parivuotias on aivan syötävän suloinen, mutta hyvin kaunispiirteisiä ovat vanhemmatkin!

jotkut romanit eivät enää välitä niin kulttuuriensa tavoista ja säännöistä. kyllä näin on että jos nainen laittaa romanihameet päällensä niin niitä ei kulttuurin mukaan saisi ottaa enää pois, kun se olisi sitten sama kun ne ottaa pois että kuin olisi alasti muiden ihmisten nähden.
toki romani nainen joka on päättänyt pitää romanivaatetusta voi olla ilman vaatetusta nuorempiensa ja saman ikäistensä aikana mutta ei taas sitten häntä vanhempien aikana.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 16:30 Skisse kirjoitti:
Onko näin jos Pariskunta eroaa, lapsi jää isän huollettavaksi?

joissain tapauksissa on näin jos vanhemmat eroavat ja nainen ottaa uuden miehen, lapsen tällöin ptiää olla isänsä luona, vaika isällä olisi uusi nainen. mutta tätäkin tapahtuu vain joissakin tapaukissa. mutta jos nainen ei ota uutta miestä ja elää hyvää elämää lapsi saa olla hänen luonaan

Eräs ystäväni sai lapsen mustalais miehen kanssa.Sittemmin nainen erosi miehestä ja alkoi seurustella valkolaisen kanssa.
Kerran tämä uusi mies tuli meille kylään parvekkeen kautta sukkasillaan.Selitti että mustalais miehen sisko perheineen oli tulossa kylään ja uusi mies piti saada piiloon tai ainakin pois asunnosta.
Hieman huvitti :whistle:
Pitääkö tämän naisen loppuikä piilotelle sitä uutta miestään?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 16:36 Sitku kirjoitti:
Eräs ystäväni sai lapsen mustalais miehen kanssa.Sittemmin nainen erosi miehestä ja alkoi seurustella valkolaisen kanssa.
Kerran tämä uusi mies tuli meille kylään parvekkeen kautta sukkasillaan.Selitti että mustalais miehen sisko perheineen oli tulossa kylään ja uusi mies piti saada piiloon tai ainakin pois asunnosta.
Hieman huvitti :whistle:
Pitääkö tämän naisen loppuikä piilotelle sitä uutta miestään?

jospa tuo mustalaismies ajatteli että valkolaismies on saatava piiloon etteivät miehen perhe saa tietää että hänen ex vaimo seurustelee valkolaisen kanssa, ja että he olisivat ottaneet lapsen pois. ja hän itse antaisi lapsen olla naisen luona mutta hänen perheensä sitä ei varmasti hyväksyisi

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 16:42 Sitku kirjoitti:
Ei kai sitä ex-miehen suku päätä kellä lapsi on?
Lakihan on sama oli mustalainen tai valkolainen!
Eikä tämä nainen todellakaan suostuisi lapsestaan luopumaan.

kyllä sen päätttäämiehen suku tai mies itse, riippuu nyt aivan heidän suhteestaan ja noudattavatko he kulttuurinsa tapoja

eihän tämä tokikaan laki ole mutta jos ei nainen vedä asiaa mihinkään niin kyllä lapsen paikka on silloin miehellä tai miehen perheellä

Onpa kiva lukea kun joku jaksaa vastata näihin hieman omituisiinkin kysymyksiin :D
Omassa kaveriporukassani oli muutama jotka luulivat, että romaneilla on eri laki ja pääsevät heti 18 täytettyään eläkkeelle, eikä siksi "tarvitse" tehdä töitä :laugh:
Oli aivan ihmeissään ja väitti vastaan kun yritin asiaa oikaista... syy miksi romaneja ei ihan joka työpaikassa näe niin ovat asenteet (työnantajan puolelta). Mutta esimerkiksi minun sukulaiseni ovat lähestulkoon kaikki opiskelleet aikuisella iällä ammatin ja työllistyneet :)
Minua myös häiritsee se kun äidin "pitää" jättää lapsi isälleen... näitä tapauksia tiedän niin monta :'( ja äiti elää sitten piilossa omaa uutta elämäänsä. Äitinä en vain voi tätä tajuta, minä en ainakaan lapsiani jättäisi, turvautuisin ehdottomasti lakiin!!!
Mutta vielä kerran kiitos aloittajalle :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 17:12 gipsy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 16:42 Sitku kirjoitti:
Ei kai sitä ex-miehen suku päätä kellä lapsi on?
Lakihan on sama oli mustalainen tai valkolainen!
Eikä tämä nainen todellakaan suostuisi lapsestaan luopumaan.

kyllä sen päätttäämiehen suku tai mies itse, riippuu nyt aivan heidän suhteestaan ja noudattavatko he kulttuurinsa tapoja

eihän tämä tokikaan laki ole mutta jos ei nainen vedä asiaa mihinkään niin kyllä lapsen paikka on silloin miehellä tai miehen perheellä

Jaha,no tämäpä valaisi monta asiaa.

KIITOS :flower:
Hyvä ketju.

Jonkin verran itse olen ollut tekemisissä romanien kanssa työni puolesta ja olen joistakin asioista aivan kateellinen. Yksi asia on juuri tässäkin ketjussa tullut esille eli YLPEYS OMASTA KULTTUURISTA! Voi, kun suomalaisetkin voisivat olla niin ylpeitä kulttuuristaan ja perinteistään. Miksi tämä kulttuuritietoisuus koetaan niin negatiivisena ja katsotaan, että yksilö on jotenkin ylimielinen jos on kulttuuristaan ja tavoistaan ylpeä?

Toinen asia , mikä minua ilahduttaa romanikulttuurisa, on yhteisöllisyys ja heikommasta välittäminen. Kuinka monta romanivanhusta on vanhainkodeissa? Kuinka monta romanilasta on sukulaisten hoivissa ja hoidetaan kuin omaa lasta? Kieltämättä heitä on myös lastensuojelu- ja vankeinhuoltolaitoksissa, mutta niin meitä valkolaisiakin!

Hassulta kuitenkin kuullostaa, mutta eteeni tulleiden kokemusten mukaan monet romanit eivät hyväksy Suomen pakolaispolitiikkaa. Yllättävää kyllä, esimerkiksi somaleja kohtaan tuntemani romanit ovat hyvinkin rasistisia. Ehkä syynä tietämättömyydestä johtuvat epä- ja harhaluulot, mutta... ehkä yleistä myös meillä valtaväestöllä!

Romanikulttuurin sisältämät tavat ja uskomukset ovat todella mielenkiintoisia ja jännittäviä, mutta minua kohtaan tuntemani romanit ovat olleet todella suvaitsevia. Olen heille myöntänyt, etten aivan täydellisesti osaa heidän tapojensa mukaan toimia, mutta sanovat ettei tarvitsekkaan. Avoimuus ja tasavertaisuus helpottaa kanssakäymistä.

Mä kyselen vielä tosta ylä- ja alakerrassa asumisesta/olemisesta. Eli olen ymmärtänyt, että esim. sairaalassa/terkkarin vuodeosastolla ollessa romaneilla pätee samat säännöt =vanhemmat ylempänä kuin nuoremmat. Entä jos tämä ei olisi mahdollista esim. paikkatilanteen vuoksi? Meidän pikkuterkkarissa on kaksi vuodeosastoa ja alakerrassa meillä on potilaana romanirouva. Mitä jos tulisi nuorempi romani ja tilaa olisi vain yläkerrassa? Voiko tällaisissa tilanteissa joustaa säännöissä? Voiko tytär auttaa äitiään esim. vessaan, pukeutumisessa, peseytymisessä ym.? Nolona kyselen.. :ashamed:
Kiitos vastauksesta jo etukäteen! :flower: =)

Onko totta ettei vanhempia kutsuta/ saa kutsua äidiksi ja isäksi?? Meidän naapurissa asuu romaniperhe ja heidän poika n 5 v kutsuu vanhempiaan etunimellä.
Saako vieraat käydä vessassa, kun ovat kylässä? olen kuullut että näin ei saisi tehdä, mutta onko siinä perää??

Kiitos vastauksistasi ap, tosi mielenkiintoinen ketju.

Yhteistyössä