kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gipsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:01 juuupari kirjoitti:
Kiva että tännekin on tullut joku fiksumpi mustalainen kertomaan ja vastailemaan. imettääkö mustalaiset? missä on se suomi24 romanien kysely-vastaus palsta :wave:

jotkut mustalaiset imettävät aivan kuten muutkin ihmiset, mutta imetystä ei "suoriteta" muiden kuin naispuolisten samanikäisten ollessa paikalla, tai sekin riippuu ihan ihmisestä haluaako imettää yksin vai seurassa =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:02 Pix kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 13:56 gipsy kirjoitti:
romanit eivät kyllä kovin paljoa liikuntaa harrasta ainakaan aikuiset

Iloinen poikkeus, kuntosalilla, missä olin aikanaan töissä, kävi lähes päivittäin 2 romaninaista kuntoilemassa. Oli siis naisille tarkoitettu kuntosali. :)

romanien on todella vaikea käydä harrastamassa liikuntaa julkisella paikoilla pukeutumis syistä mutta joissakin paikoissa tämä onnistuu, esim uimahallissa romanit yleensä kysyvät lippuluukulta että onko täällä nyt uimassa ketään "meikäläisiä"

Onpa kiva lukea asiallisia kommentteja! Kiitos sulle ap. :) Minua ainakin kiinnostaa, mutta eihän tällaisia voi kadulla mennä ihmisiltä kysymään. Sinä olet ilmeisesti ainakin kouluja käynyt, kun kirjoitat virheettömämpää tekstiä kuin moni täällä.

Käytetäänkö romaniperheissä ehkäisyä?
Seurustellaanko ennen avioliittoa pitkään?
Oppivatko lapset tuntemissasi perheissä romanikieltä?
Vietetäänkö juhlapyhiä samalla tavalla kuin valtaväestössä? (Joulu, vappu...)
Hyväksyykö perhe, jos haluaisikin mennä yliopistoon?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:05 vieras kirjoitti:
Onko totta, että romaninainen ei saa käydä kotona kakalla mutta mies saa? Entä peseytyminen? Siinäkin oli joku sääntö ettei sais samassa suihkussa nainen peseytyä kun se kultaakin kallimpi mies? Onko mitään perää? Tosi kiva että saa kysellä :) hyvä idea!

tottakai saa käydä omassa kodissaan nainen kakalla, kyse onkin vain siitä että kehtaako mennä isommlle hädälle toisen ollessa kotona..
ja saa peseytyä samassa tilassa. todella jännää että tällaisiakin väitteitä kuulee mitkä eivät sitten pidä ollenkaan paikkaansa =) =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:08 Alma Puunaula kirjoitti:
Mulla ei ole kysymysta, mutta positiivisena kommenttina sanon vain, etta kun olemme reissanneet Keski-Euroopassa, ja olemme tormanneet romaneihin, on ollut hyva huomata, kuinka isossa romaniperheessa isommat lapset ottavat vastuun pienmmista lapsista, ja se yteisollisyys, "me ollaan samaa porukkaa"- asenne on ollut positiivinen yllatys.

No kysynpa kuitenkin: kasvatetaanko romaneja tallaiseen tietoisesti, vai onko se ihan perhekohtaista?

mä uskon että tietoisesti. lapsia opetetaan pitämään toisistaan huoli. mutta toki on sellaisiaki romani perheitä missä on poikkeuksia mutta yleiseti ottaen romanit pitävät toisistaan huolen

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:15 gipsy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:09 toinen kirjoitti:
ketä oot? :flower:

enpäs sano.. eteläpohjanmaalla asustelen kukas sinä?

no enpäs taida minäkään sitte =) asustelen keski-suomessa. minkä ikänen oot?mistä keksit tulla tänne vastailemaan kaajeille?eläksä ite kaajeen elämässä vai..

:whistle: kyselenpähän vain.. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:11 Tianna kirjoitti:
Onpa kiva lukea asiallisia kommentteja! Kiitos sulle ap. :) Minua ainakin kiinnostaa, mutta eihän tällaisia voi kadulla mennä ihmisiltä kysymään. Sinä olet ilmeisesti ainakin kouluja käynyt, kun kirjoitat virheettömämpää tekstiä kuin moni täällä.

Käytetäänkö romaniperheissä ehkäisyä?
Seurustellaanko ennen avioliittoa pitkään?
Oppivatko lapset tuntemissasi perheissä romanikieltä?
Vietetäänkö juhlapyhiä samalla tavalla kuin valtaväestössä? (Joulu, vappu...)
Hyväksyykö perhe, jos haluaisikin mennä yliopistoon?

käytetään toki ehkäisyä jos vain eivät lisää lapsia halua =)
ja jotkut seurustelee pitkään ja jotkut ei. se on ihan ihmisetä kysymys että milloin on valmis vakituisempaan suhteeseen.
nykyään ei enää kovn paljoa opeteta romani kieltä, on kyllä joitakin muuatmia snaoja joita romanit käyttävät mutta ei sillä lailla opetella.
juhlapyhät ovat aivan samat kuin valtaväestölläkin.
ja tottakai romanit hyväksyvät jos joku aikoo esim. yliopistoon, minäolisin enemmän kuin tyytyväinen jos mun poikani (joka vasta 1.4v) haluaisi yliopistoon :)

Mites toi muiden eri kulttureiden kohtaaminen..Itse olin eräässä palvelutalossa töissä, jossa oli somalimies harjoittelijana ja vanhempi romaninainen asiakkaana, niin tämä nainen ei halunut, että tämä harjottelija kävi hänen kotonaan tuomassa edes aamupuuroa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:15 vieras kirjoitti:
Miksi teillä on vain Hiace-merkkiset autot?

:laugh: tuo oli jo melkein paras, ei tosin kaikilla ole, jotkut vain tykkävät hiace merkkisistä autoista ja jotkut ladoista. mutta useammin olen kyllä romaneilla nähnyt mersuja

En ole koskaan nähnyt kehitysvammaista mustalaista. Mitä heille tehdään? Luulisi heitä kuitenkin olevan enemmän suhteessa valtaväestöön, koska romanit lisääntyvät pienemmässä piirissä keskenään.

Toiseksi ihmettelen, miksi tuttu mies mentyään naimisiin romaninaisen kanssa (joutui kysymään luvat ja kaikki heidän yhteisöltään ja vaimo sai luvan käyttää romaninaisen juhlapukua häissäänkin) joutui pian toteamaan, että vain ne ystävät ja sukulaiset, joiden pankkitilillä oli tietty määrä nollia, kelpuutettiin "ystäviksi". Peruspäivärahalla eläviä ei pyydetty edes häihin.

miehen äidiltä kävi tuore touva kyselemässä jatkuvasti rahaa, kunnes vanha anoppi sanoi, että kun myyt nuo timantit ja turkikset, niin katsotaan sitten uudelleen. Ja sen jälkeen mieskään ei enää saanut pitää yhteyttä äitiinsä kun nainen kielsi.

Mistä tämä rahan perässä juokseminen? Äläkä sano, että ihmiset ovat yksilöitä, vaan juu, kyllä ne romanit voittopuolisesti katsovat ensimmäiseksi, miten voisivat toisista hyötyä. Miksi?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:19 toinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:15 gipsy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:09 toinen kirjoitti:
ketä oot? :flower:

enpäs sano.. eteläpohjanmaalla asustelen kukas sinä?

no enpäs taida minäkään sitte =) asustelen keski-suomessa. minkä ikänen oot?mistä keksit tulla tänne vastailemaan kaajeille?eläksä ite kaajeen elämässä vai..

:whistle: kyselenpähän vain.. :)

oon parikymppinen. mä nyt ajattelin kun ihmisillä on monilla vääriä käsityksiä romaneista eivätkä ymmärrä joitakin romaneiden asioita niin niitä asioita on hyvä vähän tulla tänne selventämään
elän ihan normaalissa romani elämässä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:21 Vieras kirjoitti:
Mites toi muiden eri kulttureiden kohtaaminen..Itse olin eräässä palvelutalossa töissä, jossa oli somalimies harjoittelijana ja vanhempi romaninainen asiakkaana, niin tämä nainen ei halunut, että tämä harjottelija kävi hänen kotonaan tuomassa edes aamupuuroa.

no tuosta en kyllä tiedä enkä osaa oikei tuohon sanoa, jospa kyseinen romani nainen tunti entuudestaan somali miehen ja ei siksi jostain syystä halunnut häntä kotiinsa.

mutta tietääkseni romanti eivät oikein tiedä mitään muista kulttuureist joten varmasti heilläkin on joitakin ennakkoluuloja heitä kohtaan kuten valtaväestölläkin on romaneita kohtaan

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:21 gipsy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:15 vieras kirjoitti:
Miksi teillä on vain Hiace-merkkiset autot?

:laugh: tuo oli jo melkein paras, ei tosin kaikilla ole, jotkut vain tykkävät hiace merkkisistä autoista ja jotkut ladoista. mutta useammin olen kyllä romaneilla nähnyt mersuja

mersut ja mannet kuuluu yhteen B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:22 Tarmoerkale kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt kehitysvammaista mustalaista. Mitä heille tehdään? Luulisi heitä kuitenkin olevan enemmän suhteessa valtaväestöön, koska romanit lisääntyvät pienemmässä piirissä keskenään.

Toiseksi ihmettelen, miksi tuttu mies mentyään naimisiin romaninaisen kanssa (joutui kysymään luvat ja kaikki heidän yhteisöltään ja vaimo sai luvan käyttää romaninaisen juhlapukua häissäänkin) joutui pian toteamaan, että vain ne ystävät ja sukulaiset, joiden pankkitilillä oli tietty määrä nollia, kelpuutettiin "ystäviksi". Peruspäivärahalla eläviä ei pyydetty edes häihin.

miehen äidiltä kävi tuore touva kyselemässä jatkuvasti rahaa, kunnes vanha anoppi sanoi, että kun myyt nuo timantit ja turkikset, niin katsotaan sitten uudelleen. Ja sen jälkeen mieskään ei enää saanut pitää yhteyttä äitiinsä kun nainen kielsi.

Mistä tämä rahan perässä juokseminen? Äläkä sano, että ihmiset ovat yksilöitä, vaan juu, kyllä ne romanit voittopuolisesti katsovat ensimmäiseksi, miten voisivat toisista hyötyä. Miksi?

kehitysvammaiset tai vain muuten vammaiset romanit pidetään yleesnä kotona heidän omassa hoidossaan tai sairaalassa, kuten valtaväestönkin.

lupaa ei kenenkään tarvitse kysyä mennäkseen naimisiin jonkun kanssa. sen ymmärrän että romanihameeseen kysyi lupaa jossei itse aikasemmin ole pitäny hametta eikä aio sen jälkeenkään pitää kyseistä hametta. koska jos romanihameen laittaa päälleen sen katsotaan että kun nainen seuraavan kerran esiintyy julkisesti ilman tätä hametta niin hän on tavallaan alasti muiden silmissä. ja tuohon en osaa sanoa mitään joita ei tilin saldonmukaan ei häihin kutsuttu. ihmisiä on monenlaisia. jotkut romani ovat hyvin rahan ahneita mutta maailma on menossa juuri siihen että vain rahalla on merkitystä ei millään muulla.

jotkut romani haluavatkin vain hyötyä muista juuri ahneudensa vuoksi. sitä en osaa sanoa että miksi joku ihminen on ahne

Jostain lehdestä luin, että naisen hame ei saa koskettaa miehen kenkiä..? Mitä toi meinaa? Oli sanottu jotenkin, että ne saastuu tms... Ja eikös ollu myös niin, että jos romanilla tippuu vaikka kurkunpala lattialle niin sitä ei enää syödä(ei sillä, että meilläkään syötäisi). Siihenkin oli joku syy.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:39 CarnevalGirl kirjoitti:
Jostain lehdestä luin, että naisen hame ei saa koskettaa miehen kenkiä..? Mitä toi meinaa? Oli sanottu jotenkin, että ne saastuu tms... Ja eikös ollu myös niin, että jos romanilla tippuu vaikka kurkunpala lattialle niin sitä ei enää syödä(ei sillä, että meilläkään syötäisi). Siihenkin oli joku syy.

jos nainen (joka on jo ollut mienen kanssa ja hän on ns."likainen") menee jonkun ylitse elikävelee esim. paperin ylitse sekin tällöin muuttu ns. likaiseksi. taikka jos joku tippuu lattialle eikä sitä heti nosta ylös on tämäkin silloin likainen. kyse on siis keittiön astioista ja ruuista jos tippuu. aivan kaikki eivät elä kulttuurinsa vaatimalla tavalla. esimerkiksi minä itse annan lapseni leikkiä ruoka astioilla lattialla kauankin aikaa ja laitan ne takaisin kaappiin. saatan myös kävellä jonkun lelunkin ylitse enkä laita sitä tällöin roskiin. mutta esim jos ruokaa lattialle tippuu en mä sitä syö ellei kyse ole viimeisestä karkista =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:45 vieras kirjoitti:
Suhtautuuko romanit perheväkivaltaan suvaitsevammin kuin valtaväestö? Sellainen käsitys ainakin on että lapset tottelee vaan pelätessään.

kyllä mun mielestäni. itse on myös sitä mieltä että jos vitsaa säästää se lastaan vihaa. lapsella pitää olla rajat ja hyvä kuri mutta ei tätäkään saa olla liikaa

minkäs takia teillä on tapana nostaa tililtänne rahat, jotka eivät teille kuulu ja valehdella oikeudessa että minun äiti pisti kele hamerahaa tilille??

sitten kun on oikeudenkäynti, teitä ei löydy edes kiven alta ja selviää et oho täähän onkin etsintäkuulutettu jos jonkinlaisesta rikoksesta???

tuomion saatte ja korvaukset jää maksamatta!! todella ihanteellista väkeä olette :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 14:48 mustikkatassu harmaa kirjoitti:
minkäs takia teillä on tapana nostaa tililtänne rahat, jotka eivät teille kuulu ja valehdella oikeudessa että minun äiti pisti kele hamerahaa tilille??

sitten kun on oikeudenkäynti, teitä ei löydy edes kiven alta ja selviää et oho täähän onkin etsintäkuulutettu jos jonkinlaisesta rikoksesta???

tuomion saatte ja korvaukset jää maksamatta!! todella ihanteellista väkeä olette :(

kuten myös samamoisia tilanteita löytyy valtaväestöstäkin, harvasi olen muuten kuullut että romani olisi pedofiili, jota valtaväestöstä kylläkin löytyy, ei kannata puhua monikossa, sillä itsekin tiedät että maailma on pullollaan erin moisia ihmisä ja kaikki ovat yksilöitä sukupuolee tai rotuun tai kulttuuriin katsomatta

Yhteistyössä