Kysymyksiä mieliala-, rauhottava- yms. lääkkeitten käyttäjille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lääkitystä harkitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lääkitystä harkitseva

Vieras
Mitä lääkkeitä käytät ja miksi? minkä verran? onko hyötyä? sivuvaikutukset? kertokaa kaikkea mitä mieleen tulee.

Toivottavasti vastaatte. =)

Mulla menee 50mg sertralinia masennukseen ja lamotriginia 100mg tasoittamaan mielialojen vaihtelua. lisäksi tarvittaessa 5-10mg tenoxia univaikeuksiin/paniikkikohtauksiin. hyvin ovat auttaneet ja kokeilujen kautta oikeat määrät löytyneet. Pahoja sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt. Ja todellakin ne huonot päivät kuuluvat asiaan - ja hoitoon tarvitaan myös terapiaa :)

citalopram masennukseen. Meni muutama viikko ennen kuin alkoi vaikuttamaan, ahdistusta ja pahaa oloa oli alkuun mut kun alkoi vaikuttamaan helpotti todella. Söin vuoden verran, pelotti jättää pois mut joten kuten nyt selvinnyt.

Xanex 0,5mg ahdistuskohtauksiin. otan vain murusen kun tunnen tilanteen tulevan päälle. Olen itse pudottanut annostusta; puolitablettia jo laukaisee keskivertokohtauksen.
Sivuoireita mulla ei ole ku otan pari krt vkossa suunnilleen.
Terapia lisänä ois kyllä hyvä, jos sais sillä vaik nää oireet kokonaan pois. Terapia vaan on sen verran kaukana etten uskalla autolla ajaa sinne asti (tulee kohtaus ajaessa pidempää matkaa), kynnys on niin korkea jo etten ole saanu aikaseks lähteä terapiaan...Ei mieskään aina voi olla kuskaamassa. Tai toisaalta miksei...

menee triptyl 50mg iltaisin. en ole huomannu sivuvaikutuksia.
käytin joskus mirtazapinia ja himo ruokaan oli kauhea ja paino nuosi ja nousi. silmien takana oli ihme painon tunne.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
minä syön samoja. onko tietoa voiko syödä kun on raskaana. :whistle:

Mulla ei ole tuota lääkitystä, mutta samantyyppinen ja siitä on sanottu, että hyvissä ajoin ennen synnytystä pitäs lopettaa ettei vauvalle tule sitten mitään oireita.

Sertralin:
Raskaus ja imetys:

Raskaus
Tiedot rajallisesta määrästä (n = 147) raskauksia, joiden aikana tapahtui sertraliinialtistus, eivät viittaa siihen, että sertraliinilla olisi raskauteen tai sikiön/vastasyntyneen terveyteen kohdistuvia haittavaikutuksia. Eläintutkimusten perusteella sertraliinilla ei ole teratogeenisia vaikutuksia, mutta embryotoksisuutta on havaittu (ks. Prekliiniset tiedot turvallisuudesta). Sertraliinia ei tule käyttää raskauden aikana, ellei hoidon odotettavissa oleva hyöty ole sikiöön mahdollisesti kohdistuvaa riskiä suurempi.

Imetys
Sertraliinin tiedetään erittyvän rintamaitoon (maito/plasma -suhde noin 1,8). Rintaruokittujen vauvojen plasmassa on havaittu hyvin pieniä tai olemattomia sertraliinipitoisuuksia. Sertraliinia ei tule käyttää imetyksen aikana, ellei hoidon odotettavissa oleva hyöty ole lapseen mahdollisesti kohdistuvaa riskiä suurempi.

Vastasyntyneillä on ilmoitettu vieroitusoireita (kiihtymys, agitaatio, unettomuus, imemisvaikeudet) äidin sertraliinihoidon lopettamisen jälkeen, kun sertraliinia käytettiin raskauden loppuvaiheessa ja/tai imetyksen aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkitystä harkitseva :
Mukava kun vastaatte, eikä mua ainakaan vielä ruvettu haukkumaan. =)

Se ei todellakaan ole haukkumisen asia, jos haluaa pitää itsensä kunnossa, ja jos siihen tarvitaan lääkkeitä.

Ainahan tietty parempi jos pärjää ilman, mutta minä sain apua Ketipinorista. Se on psykoosilääke, minulla auttoi unettomuuteen ja ylikierroksiin/mielialan heittelyyn. Sivuvaikutuksena huimaus ja väsymys. Hyvä lääke minulle. En ole masennukseen taipuvainen.

Sertralin 50 mg (korkeimmillaan oli 100 mg) masennukseen, ahdistukseen. Toimii. Alussa sivuvaikutuksia= päänsärky, haukottelu(jatkuu kohta kahden vuoden käytön jälkeenkin). Alussa oli sertralinin lisäksi mirtazapinia unihäiriöihin. Ei nostanut mulla painoa. Aiheutti painajaisia ja ilmeisesti sertraliinin sivuvaikutuksena sitten hirveetä hikoilua. Tyytyväinen olen ollut...pakkoajatukset ja muut on pysyneet poissa.

cipralex 30 mg masennukseen/paniikkihäiriöön. Ei ole ollut sivuvaikutuksia

ketipinor 200 mg, alussa väsytti ihan törkeesti, mielialaa tasaamaan

deprakine 1000 mg mielialoja tasaamaan. aivan kamala ruokahalu ja paino noussu

Opamoxia tarvittaessa

oon rajatilapersoona

Minulla oli Zolof, annostus 50 mg - 75 mg - 100 mg ja siitä pienensin vähitellen, kunnes vuoden päästä aloituksesta lopetin. Alussa oli oireena pahoinvointia muutamana päivänä, samanlaista kuin raskaana ollessa. Ei muita sivuvaikutuksia. Alussa tuntui, ettei ole apua, mutta kun sain annostuksen nostettua, niin sitten jo tehosi. Jos aloitat lääkityksen, niin ei kannata heti suunnitella lopetusta.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
eikö tuommoset lääkkeet lihota kamalasti?

Minua kiinnostaa myös..Ehdotettu on mielialalääkitystä, en ole vielä halunnut koska muutenkin pari kk aikaa tiputtaa painoa lääkärintarkastukseen. Nyt on vaan opamox tarvittaessa.

Yhteistyössä