paritalossa asujat!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Minkä kokoinen paritalo teillä on? Paljon olette siitä maksaneet? Missä päin Suomea? Minkä verran sähkö/vesilasku ( ja minkä kokoinen perhe teitä siinä asuu... )

Ollaan harkitsemassa siis paritalon ostoa, ja muutamia kysymyksiä tullut mieleen, tietysti nykyiseltä omistajalta saa vastauksia, mutta kiva olisi muidenkin kokemuksia kuulla....

Tuleeko teillä muita menoja kuin sähkö, vesi ja jätemaksu mieleen? Aina kerrostalossa asunut niin ei oikein osaa hahmottaa mitä kaikkea voisi tulla.... nuohous vissii ainaki..

Me asutaan paritalossa, tosin meillä on sinänsä vähän erilainen systeemi, että nämä on molemmat omia kiinteistöjään ja molemmat vastaa vain omista kuluistaa. Meillä ei ole mitään vastikkeita tms. Varainsiirtovero oli sitten tietenkin sen 4,6%.

Etelä-Suomessa, 110 neliötä, ostettiin uutena pari vuotta sitten n. 200 000e. Meitä on 2+1. Sähköön menee vuodessa n. 1250e (suora sähkölämmitys, lattialämmitys + meillä on varaava takka). Vesilasku on muistaakseni ollut n. 500-600e/vuosi.

paritalo 82 neliötä, 2007 valmistunut, hinta 142 000, Pohjois-Karjala. Tontti yhteensä melkein 1900 eli jää sit se puolet meille, ja parempi puoli onkin B)

Sähköä (sähkölattialämmitys) menee vajaa 10 000 kWh vuodessa (muistelen) ja varaavaa takkaa poltellaan joka ilta. Vettä tais mennä joku 80 kuutiota vuodessa (tämähän ihan kiinni miten lotraa).

Tontin vuokra on muistaakseni noin 360 euroa vuodessa. sit roskiskulut jaetaan naapurin kanssa, tyhjennys talvella kerran kuussa. .

Tässäkin omat puolet niin, että hallinnanjako sopimuksella omiamme hallitaan.

Kiinteistövero jotain, mutta en kyllä muista mitä.... ehkä 200?

olikohan muuta?

mekin asumme paritalossa, tosin teimme tämän itse, joten tulee tietysti halvemmaksi kun ostaa/teetättää. asumme uudellamaalla. tässä on n.100m2, sähköön menee vuodessa reilu 1000? (varaava takka+ sähköpattereita +lattialämmitys laatoitetuissa paikoissa). vesilasku en muista ihan tarkalleen, mutta siinä 500e paikkeella. meillä tyhjennetään roskis 4vk välein (5,45?/tyhjennys)..
suosittelen :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Minkä kokoinen paritalo teillä on? Paljon olette siitä maksaneet? Missä päin Suomea? Minkä verran sähkö/vesilasku ( ja minkä kokoinen perhe teitä siinä asuu... )

Ollaan harkitsemassa siis paritalon ostoa, ja muutamia kysymyksiä tullut mieleen, tietysti nykyiseltä omistajalta saa vastauksia, mutta kiva olisi muidenkin kokemuksia kuulla....

Tuleeko teillä muita menoja kuin sähkö, vesi ja jätemaksu mieleen? Aina kerrostalossa asunut niin ei oikein osaa hahmottaa mitä kaikkea voisi tulla.... nuohous vissii ainaki..

Sähkö- ja vesilasku riippuu siitä talosta, lämmitysmuodosta, neliöistä, rakennusmateriaalista ym. Se, että talo on paritalo, ei vaikuta siihen yhtään.
Paritaloissa on monenlaisia yhtiömuotoja, tai ainakin kolmenlaista. Yhtiömuotoinen, kiinteistönhallintasopimus ja kokonaan oma omistus. Kulut riippuvat siten tuosta omistustavasta.