Kysymyksiä laktoosi-intoleranssista! Kokemuksia kaipaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitovammainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitovammainen

Vieras
Olen koko elämäni ajan syönyt suhteellisen paljon maitotuotteita. Vatsavaivoja on ollut silloin tällöin, ja keliakiaa lääkäri epäili jossain vaiheessa mutta se suljettiin pois kun testitulokset tulivat.

Tuosta on nyt aikaa muutama vuosi, ja näiden vuosien aikana ei ole ollut mitään ongelmia, ainakaan mitään ilmavaivoja kummempia.

Kunnes yllättäen tämän vuoden alussa alkoi hillittömät ilmavaivat, turvotus ja ripuli. Veskissä sai käydä 4-6kertaa päivässä ja mahassa mylläsi ja turvotti aina vaan.
Tämän viikon alussa päätin tehdä asialle jotain, yritin varata ajan lääkärille mutta en jaksanut jonottaa ikuisuuksia tk:n ajanvaraukseen (kahtena päivänä jonotin puoli tuntia kerrallaan, sitten riitti ).
Keskiviikkona päätin jättää maitotuotteet pois, ja kappas, vatsavaivat on sen jälkeen olleet poissa! Ulostekin on jo ollut kiinteää eikä tarvitse ravata veskissä jatkuvasti.

Kysymykseni kuuluukin, voiko laktoosi-intoleranssi olla ohimenevää? Vai pitääkä jättää kaikki ihanat laktoosia sisältävät tuotteet nyt pois loppuelämäkseni?
Mitä ne tabletit on, millä voi ehkä jossain saada mahan sietämään laktoosituotteita silloin tällöin?

Haluaisin kuulla teiltä kokemuksia ja ideoita, miten tähän nyt voi tottua ja miten tämän asian kanssa voi elää.
Tuntuu, että matto on juuri vedetty jalkojeni alta, vaikka toki tiedän että tarjolla on paljon laktoosittomia/ vähälaktoosisisa tuotteita

Ei ole ohimenevää mut voi olla välillä parempana ja kestää enempi laktoosia ku taas toisinaan ei yhtään.
Mä olen asian kans eläny 10 vuotta. Ja tämä on oikeesti aika ''heppo'' tauti. Tosi paljon nykyään saa ihan täysi laktoosittomana kaupasta ja kaiken voi tehdä laktoosittomana.

Ei se kyllä ole ohimenevää.. Mutta jos pidät tiukan linjan muutaman kuukauden, eli annat suoliston rauhoittua niin saatat alkaa sietämään laktoosia paremmin. Mä käytän täysin laktoosittomia tuotteita itse, mutta silloin tällöin pystyn syömään esim. annoksen tavallista jäätelöä tai jugurttia. Yleensäkin hapanmaitotuotteita sietää paremmin. Laktoosittomia tuotteita löytyy jo tosi hyvin, ja muista että esim. kypsytetyt juustot on latoosittomia.

Apteekista saa tosiaan niitä pillereitä mitkä pilkkoo laktoosia, ja ne onkin hyvä apu. Jos esim. menee kylään tai ulos syömään niin heittää ruuan kanssa pari tabua naamaan niin välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Kalliitahan ne on, ja suosittelenkin ostamaan esim. Saksasta jos siellä käy, ne on siellä neljänneksen Suomen hinnoista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole ohimenevää mut voi olla välillä parempana ja kestää enempi laktoosia ku taas toisinaan ei yhtään.
Mä olen asian kans eläny 10 vuotta. Ja tämä on oikeesti aika ''heppo'' tauti. Tosi paljon nykyään saa ihan täysi laktoosittomana kaupasta ja kaiken voi tehdä laktoosittomana.

Peesi. Ainakin kun ei ole täydellinen maitovamma. Itsekin olen elänyt tämän kanssa jo kauan, testit näyttivät sitä "kiikun kaakun". Nykyään käytän hylaa/laktoositonta kun se helposti onnistuu, mutta muualla en tee asiasta enää suurempaa näytöstä. Eli pienet määrät normitavaraa menevät ihan kivasti, kun muuten käytän hylaa. Ennen tavallinen jäätelö sai aikaa välittömästi vatsanväänteet.

Olen tohon laktoosittomaan maitoon yrittänyt tottua nyt parin päivän ajan, eikä se kyllä maistu samalta kun tavallinen. Mun mielestä siis.

Mä olen tähän asti paljon käynyt ulkona syömässä, kavereiden kanssa kahvilla jne, mutta ne arjen pienet ilot tuntuvat nyt aivan ylitsepääsemättömän vaikeilta tän ongelman takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen tohon laktoosittomaan maitoon yrittänyt tottua nyt parin päivän ajan, eikä se kyllä maistu samalta kun tavallinen. Mun mielestä siis.

Mä olen tähän asti paljon käynyt ulkona syömässä, kavereiden kanssa kahvilla jne, mutta ne arjen pienet ilot tuntuvat nyt aivan ylitsepääsemättömän vaikeilta tän ongelman takia.

Pari päivää ei ole mikään kattava testi :) Miksi ulkonasyöminen olisi ongelma?

Mulla on ollut tuo vaiva teini-ikäisestä eikä sitä kotona edes huomaa, kun on tottunut ostamaan tuotteet laktoosittomana/hylana. Mä käytän lactrase -tabletteja tarvittaessa (paras teho 1/2 tuntia ennen laktoosin nauttimista, mutta tehoaa myös niiden syömisen jälkeenkin ja helpottaa jo alkaneita oireita...). Maidon ostan aina laktoosittomana (ei hyla), joka käyttäytyy ruuanlaitossa tavallisen maidon tavoin ja maistuu myös tavalliselle maidolle. Muuten pääosin käytän hylatuotteita, eikä ole ollut ongelmia. Mutta kokeilemalla löytää itselleen parhaan. Nuo hylatuotteet ovat myös paljon halvempia kuin laktoosittomat tuotteet.

Kyllä mä ainakin syön ulkona ihan normaalisti.. Kaakaota en uskalla kahvilassa tilata kun usesti on käynyt niin että lupaavat laktoositonta ja onkin tunnin kuluttua paljastunut hylaksi.. Mulle ei käy hyla-tuotteetkaan.

Mulla on todettu lievä laktoosi-intoleranssi (testissä tulos oli juuri se raja-arvo intoleranssin ja toleranssin välillä). Toteamisen jälkeen käytin jokusen vuoden pelkkiä vähälaktoosisia tuotteita. Nyt olen pikkuhiljaa taas alkanut käyttää myös normaaleja maitotuotteita. Katson vaan, ettei sitä maitoa/kermaa sitten tule otettua ihan hirveitä määriä. Siis esim. jäätelöä vain yksi pieni pallo, vain vähän kermavaahtoa jne. Useimmissa ruuissa kerman/maidon määrä on kuitenkin sen verran pieni, että siedän jo niitä ihan sellaisenaan.

Laktoosi-intoleranssissahan on kyse laktoosia pilkkovan laktaasientsyymin vähäisyydestä elimistössä. Laktoosin käyttöä ei kannatakaan lopettaa kokonaan, sillä elimistö säätelee laktaasi-entsyymin määrää tarpeen mukaan. Jos siis esim. ihan terve aikuinen olisi vaikka vuoden kokonaan käyttämättä laktoosia, katoaisi laktaasientsyymi hänen elimistöstään. Ja näin hänelle olisi kehittynyt laktoosi-intoleranssi.

Ja apteekin kapselit siis sisältävät tuota jo elimistössä olevaa laktaasi-entsyymiä. Ne ovat ihan käsikauppatavaraa. Toiset tykkäävät, toiset eivät. Itse en ole niitä juurikaan käyttänyt enää. Silloin intoleranssin toteamisen jälkeen pidin tiukempaa linjaa laktoosin kanssa, että mahaoireet rauhottuisivat. Silloin kannoin kapseleita aina varuiksi mukana ja otin, jos en ollut varma ruuan laktoosimäärästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pari päivää ei ole mikään kattava testi :) Miksi ulkonasyöminen olisi ongelma?

Ei olekaan, mutta näin pystyin helposti totemaan, että maitotuotteet ärsyttää mahaa :D
Ulkonasyöminen tuntuu vaikealta, kun useimmiten munruoka-annokset joita syön, on hukutettu kermaan, niissä on mozzarellaa tai fetaa, ja paljon voita ;)
Pelkkä kahvilla käyminen tuntuu haastavalta, kun en tiedä saako laten laktoosittomana.
Ja niisk, miten baariin edes viitsii mennä, jos ei valkovenäläisiä voi juoda.. Vai pitääkö ottaa oman laktoosittoman blandiksen mukaan ;)

Yhteistyössä