KYSY, V-LESTADIOLAINEN VASTAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja siis haluan vielä korostaa, että masennuslääkkeiden syönti ei ole mikään mielenterveysongelma vaan usein pelkkä tilapäinen häiriö jos kyseessä synnytyksen jälkeinen masennus ja silloin on syynä ennen muuta hormonit ja äidin väsymys. Ja tähän parhaana hoitona ei siis ole uusi raskaus ja lisää lapsia, koska tosiaan synnytyksen jälkeisillä masennuksilla on tapana toistua ja äidin jatkuva väsyttäminen ei auta asiaa yhtään. Tunnen lähipiirissä ihmisiä, jotka "ovat päättäneet ottaa kaikki tulevat lapset vastaan" eli tässä voisin kysyä sitä, että vaikka ajatellaan että "Jumala antaa tarpeeksi voimia, kenellekään ei anneta liikaa kannettavaksi" niin eikö olisi jo aika antaa ihmisten oikeasti harjoittaa vähän perhesuunnittelua ja suositella vaikka yhtä vuotta ehkäisyä lapsen tulon jälkeen. Valitettavasti yksi äiti ja isä eivät voi antaa loputtomasti huomiota aina vaan kasvavalle perheelle ja jokaisen lapsen pitäisi kokea sitä äidin ja isän rakkautta.

Alkuperäinen kirjoittaja ööäöäö:
Alkuperäinen kirjoittaja tirppa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:

No sitten täytyy olla jo korvien välissä muutaki vikaa, jos ei lääkärin sanaa usko...vaikka eikös se ole lestadiolaisten yleinen tapa asiassa kuin asiassa, ettei lääkärin sanaa kunnioiteta, sektioita tehdään kuuttaki peräkkäin, voi jessus, näkee että alhanen koulutustaso ku eletään niinkö vinku-intiassa.

Haloo. Sehän se onkin ongelma, että korvien välissä on vikaa... Kyllä paistaa hyvin voimakkaasti läpi ennakkoasenteesi meitä kohtaan. Ei tunnu mukavalta ja siihenhän varmaan pyritkin.

Ensinnäkin se että joku mt-ongelmainen ei usko lääkärin sanaa, ei johdu siitä että hän on vl. Vaan siitä, että hänellä on se mt-ongelma. (jos et ymmärrä, niin sillehän minä en voi mitään.)

Toisekseen ennakkoluulosi siitä, että lestadiolaiset eivät yleensä kunnioita lääkärin sanaa on väärä. En tiedä miksi vaivaudun tähän, mutta voin antaa esimerkin itsestäni: Käytän ehkäisyä sairauden hoidon takia. Sairauteni ei kuitenkaan millään tavalla liity mielenterveyteen, joten minun oli hyvin helppo uskoa lääkäriä kun hän 'määräsi' raskauskiellon.

miten vit**** sulla voi olla ehkäsykielto ja käytät ehkäsyä jos te naijapaukutatte vaan lapsen teon takia? puhuit ittes kyllä pussiin,eli seksiä harrastetaan siinä missä muutkin vai??

huh huh! tottakai ne harrastaa seksiä muunkin kuin lasten teon takia...

Alkuperäinen kirjoittaja muistan.:
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja pyllypaljaana:
Miksi muutenkin lestadiolaisia paapotaan tyhjää?
minusta ne sais saaha vitalis kuulkaa JUST saman arvosta kohtelua niinku me muutki "epänormaalit uskottomat äidit"

Miten heitä "paapotaan"? Miten he saavat erilaista/parempaa (?) kohtelua?

neuvoiloissa,tk:ssa, KOULUISSA, kaupoissa yms. oon huomannu kyllä pikkukylässä asuneena nuoki jutut jo pienenä.

ei ollu hääppönen elämä ku peruskoulun siis ala-asteen 600 oppilastaa 90% oli jeejuksen persettä nuolevia :D

Tämä ei vastaa kysymykseeni MITEN saavat erilaista/parempaa kohtelua? Odottaisin jotakin konkreettista, jos sellaista kerran jonkun mielestä on... Kiinnostaa erityisesti oman työni puolesta - pienehkössä kunnassa...

Alkuperäinen kirjoittaja ööäöäö:

No sitten täytyy olla jo korvien välissä muutaki vikaa, jos ei lääkärin sanaa usko...vaikka eikös se ole lestadiolaisten yleinen tapa asiassa kuin asiassa, ettei lääkärin sanaa kunnioiteta, sektioita tehdään kuuttaki peräkkäin, voi jessus, näkee että alhanen koulutustaso ku eletään niinkö vinku-intiassa.

Haloo. Sehän se onkin ongelma, että korvien välissä on vikaa... Kyllä paistaa hyvin voimakkaasti läpi ennakkoasenteesi meitä kohtaan. Ei tunnu mukavalta ja siihenhän varmaan pyritkin.

Ensinnäkin se että joku mt-ongelmainen ei usko lääkärin sanaa, ei johdu siitä että hän on vl. Vaan siitä, että hänellä on se mt-ongelma. (jos et ymmärrä, niin sillehän minä en voi mitään.)

Toisekseen ennakkoluulosi siitä, että lestadiolaiset eivät yleensä kunnioita lääkärin sanaa on väärä. En tiedä miksi vaivaudun tähän, mutta voin antaa esimerkin itsestäni: Käytän ehkäisyä sairauden hoidon takia. Sairauteni ei kuitenkaan millään tavalla liity mielenterveyteen, joten minun oli hyvin helppo uskoa lääkäriä kun hän 'määräsi' raskauskiellon.

miten vit**** sulla voi olla ehkäsykielto ja käytät ehkäsyä jos te naijapaukutatte vaan lapsen teon takia? puhuit ittes kyllä pussiin,eli seksiä harrastetaan siinä missä muutkin vai??

*repskops* Mikä ihmeen ehkäisykielto??? Kuka on sanonut, että nain vain lastenteon takia??? (ei voi olla todellista nää teidän ennakkoluulot, mää kuolen nauruun..)

Jos luet uudestaan ajatuksen kanssa, huomaat mitä olen kirjoittanut. Tietääkseni raskauskielto ja ehkäisykielto ovat ikäänkuin päinvastaisia asioita...

Ja kyllä. Kyllä minä harrastan seksiä ihan seksin takia. Ihan niinkuin muutkin. (paitsi vain oman mieheni kanssa.)

Alkuperäinen kirjoittaja pyllypaljaana:
Miksi muutenkin lestadiolaisia paapotaan tyhjää?
minusta ne sais saaha vitalis kuulkaa JUST saman arvosta kohtelua niinku me muutki "epänormaalit uskottomat äidit"

Miten heitä "paapotaan"? Miten he saavat erilaista/parempaa (?) kohtelua?

neuvoiloissa,tk:ssa, KOULUISSA, kaupoissa yms. oon huomannu kyllä pikkukylässä asuneena nuoki jutut jo pienenä.

ei ollu hääppönen elämä ku peruskoulun siis ala-asteen 600 oppilastaa 90% oli jeejuksen persettä nuolevia :D

Tämä ei vastaa kysymykseeni MITEN saavat erilaista/parempaa kohtelua? Odottaisin jotakin konkreettista, jos sellaista kerran jonkun mielestä on... Kiinnostaa erityisesti oman työni puolesta - pienehkössä kunnassa...

ja annukku arvaan,tää kunta on RANUA?

Alkuperäinen kirjoittaja WTF?:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
enään kestä sektioita ja uusia raskauksia.

ja miksi seki tehhään? eihän sitä seksiä saanu harrastaa muutako lapsien teon yhteyvessä?!!

Sinäkö sen kielsit?

Taita jotakuta nyt ärsyttää, kun me uskovaisetkin saadaan ihan vaan nauttia hurjasta, ihanasta seksistä siinä missä muutkin...

Ei ole mistään ennakkoasenteesta kyse, vaan puhtaasti kokemuksesta, ihan oikeassa elämässä olen nähnyt, kuinka lääkärin sanasta piittaamatta muksuja vaan tehdään ja tehdään. Jos et sitä ymmärrä, niin sille en voi mitään:)

Alkuperäinen kirjoittaja etanaelli:

ja annukku arvaan,tää kunta on RANUA?

:D Pieleen meni. Asukasluvultaan Ranuaan verrattuna lähes kymmenkertainen, Etelä-Suomessa oleva kunta.

Alkuperäinen kirjoittaja yks vl:
Alkuperäinen kirjoittaja ep:
Alkuperäinen kirjoittaja Merilii:
Miksi jotkut vl-äidit kokevat masennuslääkkeiden syönnin enemmän hyväksyttävänä kuin ehkäisyn käytön? Tarkoitan tässä väsyneitä monen pienen lapsen äitejä, joiden voinnille voisi tehdä hyvää muutaman vuoden tauko vauvan hankinnassa. Ja olen kuullut, että jotkut menevät mieluummin vaikka jonnekin "osastolle" potemaan pariksi viikoksi kuin käyttävät esim. kondomia, pillereitä tai kierukkaa... Tätä minä en ymmärrä, koska EIKÖS SYNNYTYKSEN JÄLKEINEN MASENNUS OLE SAIRAUS JOKA JOHTUU RASKAUDESTA JA SYNNYTYKSISTÄ JA SAIRAUDEN PARANTAMISEKSI PITÄISI VÄLTTÄÄ HETI UUTTA RASKAUTTA...

Tämä johtunee siitä, että ehkäisy on meille ok sairauden hoidossa. Mutta. Kuinka moni mielenterveyshäiriöinen kokee itse olevansa mieleltään sairas?
Siis monikaan äiti ei halua ehkäistä, kun ei itse koe olevansa sairas. Saattaa olla tilanteita, että monen uskonsisaren tai -veljen mielestä ehkäisy olisi sairauden hoitoa, mutta äiti ei itse sitä huomaa.

Toivon että ymmärrät mitä tarkoitan.

Vastasin vaikka en ole ap. Vl kuitenkin olen.

Jos ne syö masennuslääkkeitä, niin on kai ne tajunnu olevansa masentuneita...eli mitä tää nyt meinaa?

Hei ei ihan oikeesti monetkaan MT-ongelmaiset (myös masentuneet) ole sairaudentuntoisia...eshän on klassinen MT-ongelmaisen oirekin...

Jos SYÖ jo masennuslääkkeitä, niin kai se on on tajunnu olevansa masentunu ku on kerran lääkkeetki siihen saanu.

Niinhän sitä ajattelisi. Omassa lähipiirissä kuitenkin tapauksia, jotka eivät ole edes masennuslääkkeitä käyttäessä myöntäneet olevansa sairaita. Eräskin lopetti läkkeet itse ilman lääkärin lupaa. Ihan vain siksi että ei itse kokenut olevansa sairas. Elämä ei aina ole niin yksinkertaista. Meilläkään.

alhainen koulutustaso. Itse olen vl ja erikoislääkäri:)

Juu, toki niitäkin löytyy... varsinkin täällä palstalla :D

Ei ole mistään ennakkoasenteesta kyse, vaan puhtaasti kokemuksesta, ihan oikeassa elämässä olen nähnyt, kuinka lääkärin sanasta piittaamatta muksuja vaan tehdään ja tehdään. Jos et sitä ymmärrä, niin sille en voi mitään:)

Varmasti näitäkin löytyy mutta tämä ei missään nimessä ole mikään yleinen vl-linjaus. Kyllä meilä on lupa olla hankkimatta lapsia jos äidin henki on uhattuna, kenenkään ei tarvitse henkensä uhalla synnyttää lapsia! Esim. minun sukulainen joutu tekemään abortin aivan alkuraskaudessa koska hänellä todettiin erittäin ärhäkkä syöpä joka olisi vienyt äidin hengen muutamassa kuukaudessa jollei sitä olisi hoidettu. Hoidosta huolimattakin meinasi kuolla mutta onneksi selvisi.

Alkuperäinen kirjoittaja WTF?:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
enään kestä sektioita ja uusia raskauksia.

ja miksi seki tehhään? eihän sitä seksiä saanu harrastaa muutako lapsien teon yhteyvessä?!!

Sinäkö sen kielsit?

Taita jotakuta nyt ärsyttää, kun me uskovaisetkin saadaan ihan vaan nauttia hurjasta, ihanasta seksistä siinä missä muutkin...

Tosin nyrkillä :D

Jaa omasta kokemuksestasi olet nähnyt, että kaikilla uskovaisilla on alhainen koulutustaso ja me elämme niinkuin vinkuintiassa...

Kun olet ihan oikeassa elämässä nähnyt, että lääkärin sanasta ei välitetä, niin oletko ajatellut, että ehkä siellä taustalla ovat ne mielenterveysongelmat vaikuttamassa? Minäkin olen nähnyt erittäin läheltä sitä, että lääkärin sanaa ei kuunnella. Näissä tapauksissa on poikkeuksetta syynä olllut se, etä äiti ei ole ITSE kokenut itseään sairaaksi. Näin ollen hän ei ole voinut hyväksyä ehkäisyä. (Ehkäisy on siis meille ok SAIRAUDEN HOIDON TAKIA)

Taas aina kun syynä ei ole ollut mielenterveysongelmat vaan ehkäisyä on suositeltu fyysisen sairauden hoidon takia, on äidit suhtautuneet ehkäisyyn myönteisesti. Itse olen tästä edelleen esimerkkinä.

Jaa omasta kokemuksestasi olet nähnyt, että kaikilla uskovaisilla on alhainen koulutustaso ja me elämme niinkuin vinkuintiassa...

Kun olet ihan oikeassa elämässä nähnyt, että lääkärin sanasta ei välitetä, niin oletko ajatellut, että ehkä siellä taustalla ovat ne mielenterveysongelmat vaikuttamassa? Minäkin olen nähnyt erittäin läheltä sitä, että lääkärin sanaa ei kuunnella. Näissä tapauksissa on poikkeuksetta syynä olllut se, etä äiti ei ole ITSE kokenut itseään sairaaksi. Näin ollen hän ei ole voinut hyväksyä ehkäisyä. (Ehkäisy on siis meille ok SAIRAUDEN HOIDON TAKIA)

Taas aina kun syynä ei ole ollut mielenterveysongelmat vaan ehkäisyä on suositeltu fyysisen sairauden hoidon takia, on äidit suhtautuneet ehkäisyyn myönteisesti. Itse olen tästä edelleen esimerkkinä.

5-6 sektiota, eikö se ole jo hengen uhkaamista? En puhu enää mt-ongelmista.

[quote="niin

alhainen koulutustaso. Itse olen vl ja erikoislääkäri:)[/quote]

Juu, toki niitäkin löytyy... varsinkin täällä palstalla :D[/quote]

Loytyy niitä toki muualtakin. Heti ensimäisenä tulee mieleen Ppshp:llä työskentelevä erittäin pätevä vl-neurokirurgi. Paljon nuoria vl-kirurgeja tapaan päivittäin.

5-6 sektiota, eikö se ole jo hengen uhkaamista? En puhu enää mt-ongelmista.

En tiedä, koska en ole opiskellut lääketiedettä. Luulen, että riippuu paljon tapuksesta, onko 5-6 sektiota hengen uhkaamista vai ei.

En kylläkään ole tavannut ketään, jolle olisi tehty 5-6 sektiota. Eli ei ole edes ketään keltä kysyä kokemuksia.

[quote="niin

Juu, toki niitäkin löytyy... varsinkin täällä palstalla :D[/quote]

Loytyy niitä toki muualtakin. Heti ensimäisenä tulee mieleen Ppshp:llä työskentelevä erittäin pätevä vl-neurokirurgi. Paljon nuoria vl-kirurgeja tapaan päivittäin.[/quote]

joo hyvä täällä palstalla on sanoa mitä vaan, hehee, ei ihan mee läpi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[quote="niin

Juu, toki niitäkin löytyy... varsinkin täällä palstalla :D

Loytyy niitä toki muualtakin. Heti ensimäisenä tulee mieleen Ppshp:llä työskentelevä erittäin pätevä vl-neurokirurgi. Paljon nuoria vl-kirurgeja tapaan päivittäin.[/quote]

joo hyvä täällä palstalla on sanoa mitä vaan, hehee, ei ihan mee läpi[/quote]

eipä haittaa vaikkei mene läpi Sinulle. Mutta jos jää vaivaamaan, niin kiertele Oysin kirurgian klinikkaa ja kysele kirurgeilta oletko vl vai et. Aika monelta saat myöntävän vastauksen.

Ja vielä useammalta saat jos kyselet lääketieteen opiskelijoilta, lääketiede on todella suosittu ala meikäläisten piireissä. Ainiin, meidäthän tunnistaa jo ulkonäöstä, niin ei tarvitse edes kysellä. Aina kun näet valkotakkisen opiskelijan, niin katsot vain onko harmaahiiri vai ei.... Hih...

Olen VL mutta olen silti harrastanut seksiä mieheni kanssa ennen avioliittoa(montakin kertaa)ja ennen miestänikin. Tiedän että on monenmielestä väärin, mutta mistäpä vitä kukaan tietää:) Tai no lähipiiri tietää kaikki ja he ovat toimineet samoin joten ei me kaikki niin älyttömän kireetä sakkia olla. Se ihminen kuka on synnitön niin heittäköön ensimmäisen kiven....olipa ihminen sitten Vl tai ei mitään uskontoa.

Alkuperäinen kirjoittaja onko tuo muka jotain elämää?:
masennuksessahan kuuluukin se että välttis ei itte huomaa eikä uskalla ajatella olevansa henkisesti sairas. Ja miksi VL:llät on niinku enkeleitä? he tekevät kaiken oikein, jne.
Aika kaukaa haettua että minä kasvaisin koko elämäni säkissä, enkä kokis/näkis elämän vaikeita asioita ja puolia.

SUOTTILEN KAIKKIA LESTADIOLAISIA KATSOMAAN ELOKUVAN: KIELLETTY HEDELMÄ.
siinä teille tarinaa.

Tiedän kyllä kyseisen elokuvan, ja siitä saa kuvan että me eläisimme hyvin ahtaalla ja tiukan valvonnan alla. Jos elokuvan on katsonut niin sitten kyllä ymmärrän joidenkin ennakkoluuloja..

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja ep:
vastauksia odotellaan....?

Minäpä luulen että joku ihan pilanpäiten teki avauksen vain VL-väkeä räsyttääkseen.

Nostaakseen taas kerran vain esille kaikenlaisia ennakkoluuloja. Tarkoitushakuisesti.

Lähinnä sen takia keskustelun avasin, koska vl:t olleet esillä viime aikoina vain negatiivisemmassa valossa... joten niille, joita askarruttaa, nyt voi kysyä..