KYSY, V-LESTADIOLAINEN VASTAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi permanentin ottaminen hiuksiin on sallittua, mutta hiusten värjäys kiellettyä?
Mitä eroa noitten kahden asian välillä on, kun molemmissa laitetaan aineita päähän?

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Miksi netissä surffailu on sallittu, mutta televisiota ei saa katsoa.

Tätä en ymmärrä millään?????

Televisio-ohjelma lehtisestä voi katsoa, että jaahas kello on 19.00. Kolmoselta alkaa uutiset. Laitanpa kanavan päälle.
Kappas kakkoselta alkaa pikkukakkonen. Laitetaan telkkaripäälle niin lapsi saa kattoa.
Sitten ohjelmien loputtua telkku kiinni.

MUTTA entäs netti sitten.

Menenpäs katsomaan Googlella tälläisen aiheen, joka kiinnostaa.
Eikun Googleen hakusana ja entteriä perään.
Tadaa kivaa taas aukeaa kivoja linkkejä, jotka on k18 ja siitä yli.
Eikun pakkia ja yritetään uudestaan.

No menenpä tänne surffailemaan, Hmm, mikä tuolla alalaidassa oli.
Jotain sopimatonta taas.

NETTI on täynnä kaikkea mikä on hartaan uskovaisen silmille sopimatonta, koskaan et tiedä mitä tulee vastaan kun jotain linkkiä klikkaat tai jonnekin viattomalta kuulostavalle sivulle menet kurkkaamaan.

JOTEN miksi netti on sallittu ja tv, josta voit ite päättää mitä katot on kiellette.

Olis kiva saada vastaus

veit sanat suustani! :D

Alkuperäinen kirjoittaja tirppa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ep:
Alkuperäinen kirjoittaja Merilii:
Miksi jotkut vl-äidit kokevat masennuslääkkeiden syönnin enemmän hyväksyttävänä kuin ehkäisyn käytön? Tarkoitan tässä väsyneitä monen pienen lapsen äitejä, joiden voinnille voisi tehdä hyvää muutaman vuoden tauko vauvan hankinnassa. Ja olen kuullut, että jotkut menevät mieluummin vaikka jonnekin "osastolle" potemaan pariksi viikoksi kuin käyttävät esim. kondomia, pillereitä tai kierukkaa... Tätä minä en ymmärrä, koska EIKÖS SYNNYTYKSEN JÄLKEINEN MASENNUS OLE SAIRAUS JOKA JOHTUU RASKAUDESTA JA SYNNYTYKSISTÄ JA SAIRAUDEN PARANTAMISEKSI PITÄISI VÄLTTÄÄ HETI UUTTA RASKAUTTA...

Tämä johtunee siitä, että ehkäisy on meille ok sairauden hoidossa. Mutta. Kuinka moni mielenterveyshäiriöinen kokee itse olevansa mieleltään sairas?
Siis monikaan äiti ei halua ehkäistä, kun ei itse koe olevansa sairas. Saattaa olla tilanteita, että monen uskonsisaren tai -veljen mielestä ehkäisy olisi sairauden hoitoa, mutta äiti ei itse sitä huomaa.

Toivon että ymmärrät mitä tarkoitan.

Vastasin vaikka en ole ap. Vl kuitenkin olen.

Jos ne syö masennuslääkkeitä, niin on kai ne tajunnu olevansa masentuneita...eli mitä tää nyt meinaa?

Hei ei ihan oikeesti monetkaan MT-ongelmaiset (myös masentuneet) ole sairaudentuntoisia...eshän on klassinen MT-ongelmaisen oirekin...

Jos SYÖ jo masennuslääkkeitä, niin kai se on on tajunnu olevansa masentunu ku on kerran lääkkeetki siihen saanu.

Niinhän sitä ajattelisi. Omassa lähipiirissä kuitenkin tapauksia, jotka eivät ole edes masennuslääkkeitä käyttäessä myöntäneet olevansa sairaita. Eräskin lopetti läkkeet itse ilman lääkärin lupaa. Ihan vain siksi että ei itse kokenut olevansa sairas. Elämä ei aina ole niin yksinkertaista. Meilläkään.

No sitten täytyy olla jo korvien välissä muutaki vikaa, jos ei lääkärin sanaa usko...vaikka eikös se ole lestadiolaisten yleinen tapa asiassa kuin asiassa, ettei lääkärin sanaa kunnioiteta, sektioita tehdään kuuttaki peräkkäin, voi jessus, näkee että alhanen koulutustaso ku eletään niinkö vinku-intiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja naapuri:
Alkuperäinen kirjoittaja VL:
Yritän selittää mahdollisimman hyvin. Kysy ennakkoluuloista, tarinoista ja huhupuheista....

Epäileeko v-lestadiolainen lapsi koskaan mitä isi ja äiti kertovat miksi eletään niin rajattujen sääntöjen sisällä? Uskovatko he sinisilmäisesti kaiken?

itse ainakin lapsena epäilin. Vaikka hyvin paljon uskoinkin.

Oma 5-vuotiaani haluaisi korvakorut. Selitin, että me uskovaiset emme ruukaa käyttää korviksia, sinä voit sitten aikuisena katsoa haluatko korvikset vai et.

Miksi jotkut vl-äidit kokevat masennuslääkkeiden syönnin enemmän hyväksyttävänä kuin ehkäisyn käytön? Tarkoitan tässä väsyneitä monen pienen lapsen äitejä, joiden voinnille voisi tehdä hyvää muutaman vuoden tauko vauvan hankinnassa. Ja olen kuullut, että jotkut menevät mieluummin vaikka jonnekin "osastolle" potemaan pariksi viikoksi kuin käyttävät esim. kondomia, pillereitä tai kierukkaa... Tätä minä en ymmärrä, koska EIKÖS SYNNYTYKSEN JÄLKEINEN MASENNUS OLE SAIRAUS JOKA JOHTUU RASKAUDESTA JA SYNNYTYKSISTÄ JA SAIRAUDEN PARANTAMISEKSI PITÄISI VÄLTTÄÄ HETI UUTTA RASKAUTTA...

Tämä johtunee siitä, että ehkäisy on meille ok sairauden hoidossa. Mutta. Kuinka moni mielenterveyshäiriöinen kokee itse olevansa mieleltään sairas?
Siis monikaan äiti ei halua ehkäistä, kun ei itse koe olevansa sairas. Saattaa olla tilanteita, että monen uskonsisaren tai -veljen mielestä ehkäisy olisi sairauden hoitoa, mutta äiti ei itse sitä huomaa.

Jos ne syö masennuslääkkeitä, niin on kai ne tajunnu olevansa masentuneita...eli mitä tää nyt meinaa?

Hei ei ihan oikeesti monetkaan MT-ongelmaiset (myös masentuneet) ole sairaudentuntoisia...eshän on klassinen MT-ongelmaisen oirekin...

Jos SYÖ jo masennuslääkkeitä, niin kai se on on tajunnu olevansa masentunu ku on kerran lääkkeetki siihen saanu.

Juu, näin vois ajatella mut ei. Monet itsemurhaakin masentuneena yrittäneet jättää lääkkeet pois kun eivät koe olevansa masentuneita. Ja monista lääkkeiden syöminen vasta ihmisistä kipeitä tekee. Sitä paitsi mediassakin on paljon puhuttu, että masennuslääkkeitä määrätään joka vaivaan ja liian usein (varsinkin ilman terapiaa) ja näin ollen niitä oikeasti tarvitsevat voivat ajatella kuuluvansa juuri siihen ryhmään, jolle määrätään turhaan. Ei oo ihan yksiselitteinen asia. Tosin tää nyt menee jo sikäli aiheen ohi, et puhun yleisesti ihmisistä.

niin ja nehän tekee bisnestä niillä lapsilla, mitä äidinrakkautta se muka on olevinaan jos akka makkaa reporankana eikä ehi palio sängystä noussa ko jo uutta muksua pukkaa tulemaan, sisarukset hoitaa nuorempiaan. Oon nähny että jopa 5 v hoitaa 1 vuotiasta,meleko sairasta tuommonen. en ymmärrä miksei näihin muka LAPSIRAKKAIDEN uskovaisten perheisiin tehhä huostaanottoja KOSKAAN? jos joillain on alkeelliset olot NIIN NIILLÄ.raukat. siksi monet lapset niistäki perheistä tekee kokeiluja esm rikollisuudessa ja sekaantuvat hämärähommiin koska ovat koneneet jäävänsä taka-alalle muiden varjoon.
näitäkin oon nähny..Miksi muutenkin lestadiolaisia paapotaan tyhjää?
minusta ne sais saaha vitalis kuulkaa JUST saman arvosta kohtelua niinku me muutki "epänormaalit uskottomat äidit"

niinhän se vaan on, että myös vl seurassa kulkee henkilöitä, jotka eivät oikeasti ole niitä. Meillä ei tarvi ketään tuomita, Jumala tuomitsee. Jokainen vl kyllä ihan itse tietää, mikä on oikein ja mikä on väärin

MUTTA KYSYMYS KUULUUKIN, MITÄ AJATUKSIA USKOVAISILLA ON MEISTÄ USKOTTOMISTA EPÄNORMAALEISTA, JUMALAA PILKKAAVISTA MAANTALLAAJISTA? ANTAA TULLA VAAN!!!

EI USKOVAINEN VASTAA!

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja pyllypaljaana:
Miksi muutenkin lestadiolaisia paapotaan tyhjää?
minusta ne sais saaha vitalis kuulkaa JUST saman arvosta kohtelua niinku me muutki "epänormaalit uskottomat äidit"

Miten heitä "paapotaan"? Miten he saavat erilaista/parempaa (?) kohtelua?

neuvoiloissa,tk:ssa, KOULUISSA, kaupoissa yms. oon huomannu kyllä pikkukylässä asuneena nuoki jutut jo pienenä.

ei ollu hääppönen elämä ku peruskoulun siis ala-asteen 600 oppilastaa 90% oli jeejuksen persettä nuolevia :D

Alkuperäinen kirjoittaja pyllypaljaana:
niin ja nehän tekee bisnestä niillä lapsilla, mitä äidinrakkautta se muka on olevinaan jos akka makkaa reporankana eikä ehi palio sängystä noussa ko jo uutta muksua pukkaa tulemaan, sisarukset hoitaa nuorempiaan. Oon nähny että jopa 5 v hoitaa 1 vuotiasta,meleko sairasta tuommonen. en ymmärrä miksei näihin muka LAPSIRAKKAIDEN uskovaisten perheisiin tehhä huostaanottoja KOSKAAN? jos joillain on alkeelliset olot NIIN NIILLÄ.raukat. siksi monet lapset niistäki perheistä tekee kokeiluja esm rikollisuudessa ja sekaantuvat hämärähommiin koska ovat koneneet jäävänsä taka-alalle muiden varjoon.
näitäkin oon nähny..Miksi muutenkin lestadiolaisia paapotaan tyhjää?

JA mun ryhmässä pk:ssa oi sisarukset, joissa 4 vuotias huolsi yksi vuotiasta, ja EIVÄT olleet vl:siä. Onneksi ne lapset ovat huostaanotettuja

Alkuperäinen kirjoittaja KYSYKÄÄ poijes:
MUTTA KYSYMYS KUULUUKIN, MITÄ AJATUKSIA USKOVAISILLA ON MEISTÄ USKOTTOMISTA EPÄNORMAALEISTA, JUMALAA PILKKAAVISTA MAANTALLAAJISTA? ANTAA TULLA VAAN!!!

EI USKOVAINEN VASTAA!

Mulla ei ole mitään ihmeellisiä ajatuksia. Ihmisiä nekin, uskovat vaan erilailla. Mulla on yks työkaveri jonka kanssa käyn aina lenkillä ja todella mukava ihminen. Teatterrin ja baariin en kans vaan lähde. Ihmeellisesti seurani on hälle kelvannut

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYKÄÄ poijes:
MEISTÄ USKOTTOMISTA EPÄNORMAALEISTA, J...VASTAA!

Miten (ja miksi) koet olevasi niin epänormaali?

epänormaaliksi meitä kutsuttiin uskovaisten suusta kun ei uskottu jumalaan tai muuhunkaan yhtä huuhaahan.
epänormaalilla tarkoitan juurikin uskotonta joka tekee kaikki suoraan pirunkourassa.

No sitten täytyy olla jo korvien välissä muutaki vikaa, jos ei lääkärin sanaa usko...vaikka eikös se ole lestadiolaisten yleinen tapa asiassa kuin asiassa, ettei lääkärin sanaa kunnioiteta, sektioita tehdään kuuttaki peräkkäin, voi jessus, näkee että alhanen koulutustaso ku eletään niinkö vinku-intiassa.

Haloo. Sehän se onkin ongelma, että korvien välissä on vikaa... Kyllä paistaa hyvin voimakkaasti läpi ennakkoasenteesi meitä kohtaan. Ei tunnu mukavalta ja siihenhän varmaan pyritkin.

Ensinnäkin se että joku mt-ongelmainen ei usko lääkärin sanaa, ei johdu siitä että hän on vl. Vaan siitä, että hänellä on se mt-ongelma. (jos et ymmärrä, niin sillehän minä en voi mitään.)

Toisekseen ennakkoluulosi siitä, että lestadiolaiset eivät yleensä kunnioita lääkärin sanaa on väärä. En tiedä miksi vaivaudun tähän, mutta voin antaa esimerkin itsestäni: Käytän ehkäisyä sairauden hoidon takia. Sairauteni ei kuitenkaan millään tavalla liity mielenterveyteen, joten minun oli hyvin helppo uskoa lääkäriä kun hän 'määräsi' raskauskiellon.

Niinhän sitä ajattelisi. Omassa lähipiirissä kuitenkin tapauksia, jotka eivät ole edes masennuslääkkeitä käyttäessä myöntäneet olevansa sairaita. Eräskin lopetti läkkeet itse ilman lääkärin lupaa. Ihan vain siksi että ei itse kokenut olevansa sairas. Elämä ei aina ole niin yksinkertaista. Meilläkään.

alhainen koulutustaso. Itse olen vl ja erikoislääkäri:)

Tosta tuli mieleen, sarjassamme oudoimpia huhuja:
"eikös teillä ollut selvä kanta noihin ikkunallisiin pesukoneisiin ?":D:D

tässä kysymyksiisi vastaukset..

1.kuinka monta päivää ehditte olla "ilman raskautta" ennenkuin alatte taas kantaa seuraavaa?

- Joskus enemmän, joskus vähemmän.

2.miksi teette lapsia senkin uhalla jotta lääkäri teille sanoo että lapsi voi olla joko vaikeasti vammainen,kuolla tai se voi olla hengenvaarallista äidille?

-En tiedä yhtäkään, kuka olisi lähtenyt leikkimään hengellään /synnyttänyt jos lääkäri kieltänyt. kunnioitamme esivaltaa, ja lääkäri kuuluu siihen. Tuskin kukaan niin naiivisti henkensä kaupalla raskaaksi hankkiutuu. Jokainen punnitkoon erikseen kohdallaan.

3.Mitä teette vapaa-ajalla?

-Eiköhän samanlaista hauskanpitoa ja kavereitten kanssa oloa, mutta ilman viinaa. Sinun on varmasti vaikea kuvitella että voi olla hauskaa ilman baarielämää ? Olisi mielenkiintoista tietää, mitä sitten kuvittelet meidän tekevän? istumassa kädet ristissä kotona ??

4.miksi uskovaisia suositaan kouluissa?

-Täysin typerää yleistystä.

5.miksi KAIKKI uskovaiset tunnistaa helpolla? Pukeutumisesta, hiuksista, naamasta? miksi uskovaiset nuoret seurojen alla ostaa lähikaupastamme kondomeja ja karvanajo vehkeitä jos ne ei niitä saa käyttää?

-Miksi edes kysyt, jos tiedät mistä tunnistat? Meidän seastamme löytyy kyllä kaikenlaista pukeutujaa, en koe itseäni ainakaan harmaaksi hiireksi :D :D Mikä toi karvanajojuttu oli? Hikipedia ei aina kerro täysin oikeaa tietoa. En tiedä kondomeja ostavista nuorista.

6.miksi uskovaiset saa ottaa permanentteja hiuksiin jos ne ei saa värjätä niitä?

- Ei ole kyse siitä mitä SAA TEHDÄ ja mitä EI. Hiusten pitäminen "harmaina ja väritöminä" on oikeastaan vähän vanhempaa perinnettä...
Oikeastaan missään asiassa ei ole kyse LUVALLISUUDESTA ja LUVATTOMUUDESTA. Ketään ei rangaista mistään, uskoa voi jos haluaa. Velvoitteita ei ole.

7.miksi seuroissa on tupakka kioski?

-Miksi ei olisi, jos iso osa seuravieraista polttaa :D Päättele siitä,

8. KERRO YKSI KIELLETTY ASIA MISTÄ SAA NAUTINTOA.

Haloo. Sehän se onkin ongelma, että korvien välissä on vikaa... Kyllä paistaa hyvin voimakkaasti läpi ennakkoasenteesi meitä kohtaan. Ei tunnu mukavalta ja siihenhän varmaan pyritkin.

Ensinnäkin se että joku mt-ongelmainen ei usko lääkärin sanaa, ei johdu siitä että hän on vl. Vaan siitä, että hänellä on se mt-ongelma. (jos et ymmärrä, niin sillehän minä en voi mitään.)

Toisekseen ennakkoluulosi siitä, että lestadiolaiset eivät yleensä kunnioita lääkärin sanaa on väärä. En tiedä miksi vaivaudun tähän, mutta voin antaa esimerkin itsestäni: Käytän ehkäisyä sairauden hoidon takia. Sairauteni ei kuitenkaan millään tavalla liity mielenterveyteen, joten minun oli hyvin helppo uskoa lääkäriä kun hän 'määräsi' raskauskiellon.

miten vit**** sulla voi olla ehkäsykielto ja käytät ehkäsyä jos te naijapaukutatte vaan lapsen teon takia? puhuit ittes kyllä pussiin,eli seksiä harrastetaan siinä missä muutkin vai??

Alkuperäinen kirjoittaja VL:
Tosta tuli mieleen, sarjassamme oudoimpia huhuja:
"eikös teillä ollut selvä kanta noihin ikkunallisiin pesukoneisiin ?":D:D

tässä kysymyksiisi vastaukset..

1.kuinka monta päivää ehditte olla "ilman raskautta" ennenkuin alatte taas kantaa seuraavaa?

- Joskus enemmän, joskus vähemmän.

2.miksi teette lapsia senkin uhalla jotta lääkäri teille sanoo että lapsi voi olla joko vaikeasti vammainen,kuolla tai se voi olla hengenvaarallista äidille?

-En tiedä yhtäkään, kuka olisi lähtenyt leikkimään hengellään /synnyttänyt jos lääkäri kieltänyt. kunnioitamme esivaltaa, ja lääkäri kuuluu siihen. Tuskin kukaan niin naiivisti henkensä kaupalla raskaaksi hankkiutuu. Jokainen punnitkoon erikseen kohdallaan.

3.Mitä teette vapaa-ajalla?

-Eiköhän samanlaista hauskanpitoa ja kavereitten kanssa oloa, mutta ilman viinaa. Sinun on varmasti vaikea kuvitella että voi olla hauskaa ilman baarielämää ? Olisi mielenkiintoista tietää, mitä sitten kuvittelet meidän tekevän? istumassa kädet ristissä kotona ??

4.miksi uskovaisia suositaan kouluissa?

-Täysin typerää yleistystä.

5.miksi KAIKKI uskovaiset tunnistaa helpolla? Pukeutumisesta, hiuksista, naamasta? miksi uskovaiset nuoret seurojen alla ostaa lähikaupastamme kondomeja ja karvanajo vehkeitä jos ne ei niitä saa käyttää?

-Miksi edes kysyt, jos tiedät mistä tunnistat? Meidän seastamme löytyy kyllä kaikenlaista pukeutujaa, en koe itseäni ainakaan harmaaksi hiireksi :D :D Mikä toi karvanajojuttu oli? Hikipedia ei aina kerro täysin oikeaa tietoa. En tiedä kondomeja ostavista nuorista.

6.miksi uskovaiset saa ottaa permanentteja hiuksiin jos ne ei saa värjätä niitä?

- Ei ole kyse siitä mitä SAA TEHDÄ ja mitä EI. Hiusten pitäminen "harmaina ja väritöminä" on oikeastaan vähän vanhempaa perinnettä...
Oikeastaan missään asiassa ei ole kyse LUVALLISUUDESTA ja LUVATTOMUUDESTA. Ketään ei rangaista mistään, uskoa voi jos haluaa. Velvoitteita ei ole.

7.miksi seuroissa on tupakka kioski?

-Miksi ei olisi, jos iso osa seuravieraista polttaa :D Päättele siitä,

8. KERRO YKSI KIELLETTY ASIA MISTÄ SAA NAUTINTOA.

VIINA JA ESIAVIOLLINEN SEKSI. ÄPÄRÄLAPSET . SIINÄ SULLE 8 VASTAUKSET.

[/quote]Haloo. Sehän se onkin ongelma, että korvien välissä on vikaa...

Loistokommentti! Itse en vl, mut kristitty kummiski. Musta on käsuittämätöntä toi mieletön viha ja ennakkoluulot, joita vl:t saa osakseen. Nytkin masennus on jotenki tässä keskustelussa tehty joidenkin keskustelijoiden toimesta eri asiaks vl:n keskuudessa kuin muuten ihmisillä. IHAN SAMANLAISIA IHMISIÄ NE VL:T ON KUIN MUUTKIN, YHTÄ SYNTISIÄ JA HEIKKOJA, YHTÄ PALJON JUMALAA TARVITSEVIA.