KYSY, V-LESTADIOLAINEN VASTAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja yks vl:
Alkuperäinen kirjoittaja tarja:
Tämä ihan mielenkiinnosta... peseekö vanhoillislestadiolaiset isät ja pojat pyykkiä vai onko se naisten ja tyttöjen työtä?

meillä ainakin pesee:)

meillä myös..joskus vasten tahtoaan kyllä ;)

no hoh-hoijaa, mitä kysymyksiä saa siinä sitten ihmetellä, jos ei asiallisia vastauksia tule..

peseekö Kokoomuslainen mies pyykkiä? entä s-demi mies?

Alkuperäinen kirjoittaja ööäöäö:
Alkuperäinen kirjoittaja tirppa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:

No sitten täytyy olla jo korvien välissä muutaki vikaa, jos ei lääkärin sanaa usko...vaikka eikös se ole lestadiolaisten yleinen tapa asiassa kuin asiassa, ettei lääkärin sanaa kunnioiteta, sektioita tehdään kuuttaki peräkkäin, voi jessus, näkee että alhanen koulutustaso ku eletään niinkö vinku-intiassa.

Haloo. Sehän se onkin ongelma, että korvien välissä on vikaa... Kyllä paistaa hyvin voimakkaasti läpi ennakkoasenteesi meitä kohtaan. Ei tunnu mukavalta ja siihenhän varmaan pyritkin.

Ensinnäkin se että joku mt-ongelmainen ei usko lääkärin sanaa, ei johdu siitä että hän on vl. Vaan siitä, että hänellä on se mt-ongelma. (jos et ymmärrä, niin sillehän minä en voi mitään.)

Toisekseen ennakkoluulosi siitä, että lestadiolaiset eivät yleensä kunnioita lääkärin sanaa on väärä. En tiedä miksi vaivaudun tähän, mutta voin antaa esimerkin itsestäni: Käytän ehkäisyä sairauden hoidon takia. Sairauteni ei kuitenkaan millään tavalla liity mielenterveyteen, joten minun oli hyvin helppo uskoa lääkäriä kun hän 'määräsi' raskauskiellon.

miten vit**** sulla voi olla ehkäsykielto ja käytät ehkäsyä jos te naijapaukutatte vaan lapsen teon takia? puhuit ittes kyllä pussiin,eli seksiä harrastetaan siinä missä muutkin vai??

et vaan halua ymmärtää.niin: emme käytä ehkäisyä periaatteessa. MUTTA: hengellään ei tarvitse lähteä leikkimään. Jos Lääkäri toteaa raskauden / synnytyksen olevan äidille hengenvaarallinen ja suosittelee jotain ehkäisymuotoa, asia on eri.

Miten jaksat olla vielä vl, eikö järki ole vielä päässyt vaikuttamaan? Oletko tutustunut liikkeen historiaan ja esim. ehkäisykiellon perusteluihin? Tai siihen, miten "ainoa oikea ja muuttumaton oppi" onkin muuttunut aikojen saatossa moneen kertaan?

Miten siedät sitä, että oikeasti on tosi paljon äitejä, jotka surevat jokaista raskauttaan, eivät uskalla harrastaa seksiä koska pelkäävät että tulevat raskaaksi, elävät jatkuvassa pelossa? Miten voit sulkea silmät siltä, että ison perheen lapsilla on todella paljon mielenterveyshäiriöitä, kun se perusturva ja itsetunto on jäänyt muodostumatta, kun rakkautta ja syliä ei vaan ole riittänyt?

Uskon kautta vain voimme nämä asiat ymmärtää, niinkö?

Terveisin onnellinen entinen vanhoillislestadiolainen, joka kyllä ymmärtää ettei sieltä ole niin helppo lähteä pois. Onneton olen vain monen muun siinä joukossa kärsivän takia.

Alkuperäinen kirjoittaja tirppa:

No sitten täytyy olla jo korvien välissä muutaki vikaa, jos ei lääkärin sanaa usko...vaikka eikös se ole lestadiolaisten yleinen tapa asiassa kuin asiassa, ettei lääkärin sanaa kunnioiteta, sektioita tehdään kuuttaki peräkkäin, voi jessus, näkee että alhanen koulutustaso ku eletään niinkö vinku-intiassa.

Haloo. Sehän se onkin ongelma, että korvien välissä on vikaa... Kyllä paistaa hyvin voimakkaasti läpi ennakkoasenteesi meitä kohtaan. Ei tunnu mukavalta ja siihenhän varmaan pyritkin.

Ensinnäkin se että joku mt-ongelmainen ei usko lääkärin sanaa, ei johdu siitä että hän on vl. Vaan siitä, että hänellä on se mt-ongelma. (jos et ymmärrä, niin sillehän minä en voi mitään.)

Toisekseen ennakkoluulosi siitä, että lestadiolaiset eivät yleensä kunnioita lääkärin sanaa on väärä. En tiedä miksi vaivaudun tähän, mutta voin antaa esimerkin itsestäni: Käytän ehkäisyä sairauden hoidon takia. Sairauteni ei kuitenkaan millään tavalla liity mielenterveyteen, joten minun oli hyvin helppo uskoa lääkäriä kun hän 'määräsi' raskauskiellon.

Ei ole mistään ennakkoasenteesta kyse, vaan puhtaasti kokemuksesta, ihan oikeassa elämässä olen nähnyt, kuinka lääkärin sanasta piittaamatta muksuja vaan tehdään ja tehdään. Jos et sitä ymmärrä, niin sille en voi mitään:)

Kuulostaa kieltämättä oudolta, itse en tekisi... Kerroit nähneesi ihan oikeassa elämässä esimerkkejä, mutta tuskin kovin montaa..

Alkuperäinen kirjoittaja aina ihmetellyt:
käykö vanhoillislestadiolais naiset töissä vai kuuluuko heidän olla kotona lasten kanssa?

Jokaisen oma valinta. Useilla äideillä kaikkikin alle kouluik. lapset päivähoidoissa, äiti itse töissä tai opiskelemassa jatko-opintoja. Toki kotiäitejäkin on paljon. Mutta ei kotiäiti ole yhtään sen parempi kuin työssä käyvä äiti. Ja voihan olla näinkin että isä on kotona, äiti töissä...

Alkuperäinen kirjoittaja entinen:
Miten jaksat olla vielä vl, eikö järki ole vielä päässyt vaikuttamaan? Oletko tutustunut liikkeen historiaan ja esim. ehkäisykiellon perusteluihin? Tai siihen, miten "ainoa oikea ja muuttumaton oppi" onkin muuttunut aikojen saatossa moneen kertaan?

Miten siedät sitä, että oikeasti on tosi paljon äitejä, jotka surevat jokaista raskauttaan, eivät uskalla harrastaa seksiä koska pelkäävät että tulevat raskaaksi, elävät jatkuvassa pelossa? Miten voit sulkea silmät siltä, että ison perheen lapsilla on todella paljon mielenterveyshäiriöitä, kun se perusturva ja itsetunto on jäänyt muodostumatta, kun rakkautta ja syliä ei vaan ole riittänyt?

Terveisin onnellinen entinen vanhoillislestadiolainen, joka kyllä ymmärtää ettei sieltä ole niin helppo lähteä pois. Onneton olen vain monen muun siinä joukossa kärsivän takia.

ex- lesta peesaa, koskaan en ole itse halunnut uskoa, vaan seuroihin on pakotettu :/

Alkuperäinen kirjoittaja sanasta sanaan:
Alkuperäinen kirjoittaja entinen:

ex- lesta peesaa, koskaan en ole itse halunnut uskoa, vaan seuroihin on pakotettu :/

ei meillä ole koskaan pakotettu seuroihin....Pikkulapsia kyllä joutuu kyllä komentamaan milloin minnekkin mukaan, eivät millään olisi lähdössä...

En kyllä tiedä ketään, kuka joutuisi "kärsimään" tai ketä ahdistaisi niin paljon. On vapaus valita. Korostan että kenenkään ei ole pakko olla uskovainen .Entisenä meikäläisenä tiedät varmaan sen.?

emme käytä ehkäisyä periaatteessa.

MUTTA: hengellään ei tarvitse lähteä leikkimään. Jos Lääkäri toteaa raskauden / synnytyksen olevan äidille hengenvaarallinen ja suosittelee jotain ehkäisymuotoa, asia on eri.

Minua kiinnostaa se, että kun toi ehkäisyn kielto on teillä hengellinen asia, niin mihin se perustuu? Sanoit että "periaatteessa" ette saa ehkäistä.

a) onko ehkäisy siis SYNTIÄ? Minkä Raamatun kohdan tai kate´kismuksen perusteella?

b) Jos se on teidän mielestä syntiä, miten se voi muuttua EI-SYNNIKSI joskus silloin kun terveys ei kestä ?

Raamatun mukaan synti on aina syntiä, näin minulle opetettiin rippikoulussa. Ei saa esim. varastaa eikä tappaa toista ihmistä vaikak olisi sairaana.

Miksi siis on lupa ehkäistä JOSKUS mutta se on taas joskus syntiä?

Luin ekaa kertaa tätä palstaa.. ja päätin kirjoittaa vastausta viimeisimmälle kirjoittajalle/kysyjälle. Tuosta ehkäisystä kun kysyit, että miksi sen on joskus sallittua, mutta joskus synti.

Itse olen Raamatun ymmärtänyt niin, että itse ehkäisy ei ole syntiä.. Raamattu sanoo, että jo idulla sinut tunsin, eli ymmärrän tämän, että abortti esimerkiksi on syntiä, koska silloin ihminen on saanut jo alkunsa ja sen kasvun estäminen on Jumalan sanan vastaista. Lapset kuitenkin ovat uskon esikuvia, joten haluamme ottaa kaikki taivaan taimet vastaan Jumalan lahjoina. Väsyttäväähän se joskus on...emme ole mitään henkipalloja. En voisi kuitenkaan koskaan ehkäistä hyvällä omallatunnolla, jos minulla ei olisi todella esim. terveydellistä tarvetta siihen.

Huom. Enkä tunne olevani tähän pakotettu! Enkä nyrkin ja hellan välissä, niinkuin jotkut varmasti luulevat ;)

Tämä oli nyt tämmöinen sekava vastaus, mutta toivotaan että jotain ymmärsit :)

Aviopari voi itse päättää paitsi sen, hankkivatko he lapsia, myös sen, miten monta lasta he hankkivat ja milloin. Myöskään ehkäisyä ei tuomita Raamatussa. Siksi mies ja vaimo voivat itse ratkaista, käyttävätkö he jotakin ehkäisymenetelmää, joka ei perustu raskauden keskeyttämiseen.