Kysy ulkosuomalaiselta :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jostain kaukaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jostain kaukaa

Vieras
Minä tässä surffailen netissä aikana kuluksi, ja ajattelin aloittaa tällaisen ketjun. Olen siis ulkosuomalainen, ja jos joku haluaa kysyä jotain ulkomailla asumisesta, niin vastaan mielelläni mikäli voin. :)

Kauanko olet ollut pois Suomesta?
Jos kauan (vuosia), millainen kuva sinulla on Suomesta, miten ajattelet sen muuttuneen?
Mua kiinnostaa aina tämä, koska olen itsekin ulkosuomalainen ja on jännää, miten asiat näyttävät niin erilaisilta ulkopuolelta katsottuina.

Olen asunut ulkomailla vuodesta 2000, mutta olen välillä asunut myös Suomessa, ja taas muuttanut ulkomaille. Olen tällä hetkellä Suomessa (käymässä), ja käyn Suomessa aika usein.

Minusta Suomi on muuttunut lapsuudestani sosiaalisemmaksi, vaikka Suomessa on minusta yhä varsin hiljaista (ja järkyttävän siistiä!). Toisaalta Suomi on ehkä muuttunut myös myös hieman itsekkäämmäksi tai yksilökeskeisemmäksi. Lapsuudessani tuntui olevan enemmän yhteisöllisyyttä.

[QUOTE="vieras";28946855]Miten sait green cardin? Mitä vinkkejä antaisin yhdysvaltoihin haluavalle, miten löytää töitä helpoiten?[/QUOTE]

Green cardin sain perhesuhteen nojalla. Sen saaminen voi tosin kestää nykyään käsitääkseni melko kauan (useita kuukausia), ja sille tulee ehkä noin tuhat euroa hintaa kaikkineen (hakemukset, lääkäri, rokotukset, matkakulut jne.).

Töitä voi etsiä netistä, esim. paikallisten sanomalehtien, vuokrafirmojen tai työnvälitysfirmojen (kuten Monster) kautta. Paikkoja voi etsiä myös suoraan yliopistojen, koulujen, järjestöjen tai yritysten sivuilta, omasta koulutus- ja työtaustasta riippuen. Yhdysvalloissa on minusta kohtuullisen paljon avoimia työpaikkoja, vaikka onkin lama-aika, etenkin jos ei ole turhan nirso (esim. matalapalkkaisia palvelualojen paikkoja on aika paljon). Mutta ennen kuin paikkaa ottaa vastaan, kannattaa varmistaa edut ja työehdot sekä selvittää riittääkö palkka elämiseen, sillä esimerkiksi vuokrat voivat olla tuplasti sen mitä Suomessa.

Yhdysvaltalaisessa työelämässä voisin antaa sellaisen vinkin, että näennäisesti huonokin työpaikka (esim. omaa koulutustasoa alhaisempi) voi olla ottamisen arvoinen, sillä hyvä työntekijä voi edetä aika nopeastikin parempaan paikkaan. Monella on sellainen ajatus, mikä on ehkä Suomessa hieman vieraampi, että aloitetaan alhaalta, todistetaan itsensä ja sitten edetään uralla.

Elääkö yhdysvalloissa oikeasti matalapalkkaisella työllä ja onko leffojen tarinat 2-3 työtä tekevistä vanhemmista totta vai tarua? Joutuuko perheellinen kassa todella ottamaan toisen työn, jotta voi edes selvitä hengissä?

[QUOTE="vieras";28946964]Elääkö yhdysvalloissa oikeasti matalapalkkaisella työllä ja onko leffojen tarinat 2-3 työtä tekevistä vanhemmista totta vai tarua? Joutuuko perheellinen kassa todella ottamaan toisen työn, jotta voi edes selvitä hengissä?[/QUOTE]

Tämä kiinnostaisi minuakin. Kuten myös se miten matalapalkkainen pystyy kouluttamaan lapsensa. Entä eläketurva, onko sellaista?

Yhteistyössä