Kysy hellarilta mitä vaan, vastaan mitä osaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Sinulle kysymys oli. Silloinkin kun ap oli vastaamassa, Ruksu änkesi vastailemaan kysymyksiin kyynärpäätaktiikalla. Siitähän ap Ruksun tunnistikin uudesta nimimerkistä huolimatta.

Ääh, vastailet tylsän maltillisesti. Olisi Ruksu täällä, niin hän manaisi minut alimpaan helvettiin typeriä kyselemästä.

No... En kai ole kovin riidanhaluinen ihminen. ;) Ja vaikka tietenkin ajattelen olevani oikeassa ajatuksineni, niin tiedostan muiden olevan myös mielestään yhtä oikeassa. :snotty: Enkä halua profiloitua nettimaailmassa kiihkouskovaiseksi, kun en sitä tosielämässäkään ole...

Tulin itse uskoon viime syksynä ja kamppailen edelleen esim.tupakan kanssa,en silti koe itseäni yhtään huonommaksi kuin joku sellainen uskovainen joka on pystynyt "luopumaan "heti pahoista tavoistaan.Välillä kun omia syntejään miettii tulee semmoinen olo että onko tässä muka oikeasti uskossa,mutta pidän väkisin kiinni Jeesuksesta ja uskon että kaikki nämä asiat jonain päivänä rukouksen voimalla voitetaan.Ja olen muuten ajatellut että eikös ylensyönti ja lihavuus olekin rinnastettavissa esim.tupakointiin?koska molemmillahan aiheutetaan itselle pahaa.Ja ei mua ainakaan hylätty kun en ollut uskossa ja heiluin baareissa ja asuin avoliitossa vaikka sukuni kuuluu helluntaiseurakuntaan.

Kyllä minä olen synnitön. Synti on rikkomus jumalan tahtoa vastaan ja minulla ei ole jumalaa, jonka tahtoa vastaan voisin rikkoa (jollei FSM:ia oteta lukuun; Hän ei juuri synneistä vouhota).

Eli syntisyys koskee myös minua uskostani tai sen puutteesta riippumatta. Se on siis verrattavissa luonnonlakiin, kuten painovoimaan, joka vaikuttaa minuun vaikken uskoisikaan siihen. Paha vain, että tämä ei rajoitu pelkästään kristittyjen uskomuksiin, vaan puhdasoppisinkin kristitty on paha syntinen muslimien, buddhalaisten tai hindujen silmissä. Huolettaako se häntä? Jollei, niin miksi sen pitäisi huolettaa minua?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Kyllä minä olen synnitön. Synti on rikkomus jumalan tahtoa vastaan ja minulla ei ole jumalaa, jonka tahtoa vastaan voisin rikkoa (jollei FSM:ia oteta lukuun; Hän ei juuri synneistä vouhota).

Ajatteletko koskaan pahaa kestään, valehteletkö, petätkö, puhutko selän takana pahaa, käyttäydytkö toista kohtaan huonosti, pahoitatko koskaan kenenkään mieltä? Jne...kaikki tää on syntiä, ja vaikka koet, ettei se ole syntiä Jumalaa kohtaan, se on syntiä elämää itseään ja toisia ihmisiä kohtaan.

Ajattelen joskus jostakin pahaa, valehtelen, petän, puhun selän takana pahaa, käyttäydyn toista kohtaan huonosti ja pahoitan joskus jonkun mieltä. Mikään näistä teoista ei ole syntiä, vaan ilkeästi ajattelemista, valehtelemista, pettämistä, pahanpuhumista, huonoa käytöstä ja mielenpahoittamista. Kannatan asioista puhumista niiden oikeilla nimillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Taisin kadottaa, mihin pyrit? Ei kai siinä mitään ongelmaa ole, jos hän ei usko ylipäänsä enää..onko koskaan siis aidosti uskonutkaan? En osaa vastata. Onko ko. ihminen ollut uskossa? ?
ei muuta tule mieleen. ehkä arjessa en pohtisikaan yhtään mitään ko. ihmisistä.

Väittäisin, että tässä esimerkkitapauksessa henkilö on aidosti uskonut aiemmin.

Sitten kysyisin, mitä tapahtui?

Jotakuinkin niin, että tyyppi yritti liian aktiivisesti todistaa näkökulmiaan oikeaksi mm. kaksplussalla, kunnes huomasi, että epäloogisuuksia on liikaa.

Yhteistyössä