Kysely: Lapsilisät pois isotuloisilta, jos valtion pitää säästää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olu-wa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
Mä oon kyll henk. koht miettiny jo jonkun aikaa, että mitä joku isotuloinen tekee 100.n euron lapsilisällä... ei yhtään mitään. Moni kuuluu laittavan sen suoraa lapsen tillle korkoja kasvamaan. Mun mielestä se on yhteiskunnan varojen haaskausta.
Tässä maassa on monen monta ihmistä, jolle se sata euroa lisää kuussa olis taivaan lahja.

Olisin myös itse valmis luopumaan lapsilisistä sitten hamassa tulevaisuudessa, kun toivottavasti tienaan hyvin.

No luovu sitten. Anna hyväntekeväisyyteen tai sitä enemmän tarvitsevalle perheelle. Se on sinun päätöksesi.

Kuitenkin keski- ja suurituloset on niitä jotka verot pääosin maksavat. Jos maksaa vuodessa esim 60 000? veroja, niin se, että luovutaan 1200?/vuosi lapsilisistä ei kuitenkaan mitenkään huimasti muuta tilannetta. Luo vaa enempi paperityötä ja epäreiluuden tunnetta niille, jotka maksavat veroja.

Alkuperäinen kirjoittaja MoetMuM:
Kyllä tänne ihmisiä riittää. On kapekatseista ( ihan oikeesti olematta ilkeä!) ajatella vain suomen tilannetta, että suomi pitäisi täyttää vain syntyperäisillä suomalaisilla. En periaattessa tykkää ihmisten eriarvoistamisesta tulojen perusteella kun kyseessä on lapsia koskeva tuki. Itse tunnen montakin perhettä jossa tienestit menee yli 100k ja lapsia on kolme tai enemmän. Ei heillä välttämättä ole akuuttia tarvetta rahalle, mutta silti on väärin antaa keppiä hyvätuloisuudesta. Milläs täällä annetaan niille huonotuloisimmille rahaa kun rikkaat lähtee ulkomaille tienaamaan paremmin?

Ikävä kyllä se on realismia ajatella millä verovaroilla tulevaisuudessa tuhansien ja taas tuhansien vanhusten hoito esimerkiksi katetaan, jos syntyvyys oikeasti laskee reippaasti. Maahanmuuttoa halutaan koko ajan rajoittaa eikä ole kovinkaan realistista ajatella, että 50% Suomen kansasta voisi olla ulkomaalaistaustaisia.

Niin kauan kuin valtioilla on rajat ja missään määrin itsemääräämisoikeutta ja tietty sitä kautta velvollisuutta huolehtia omasta pärjäämisestään, on mun mielestä aivan aiheellista ajatella, mistä ne varat tulee jos ihmiset vähenee? Verotus tulee siinä vaiheessa olemaan sitä luokkaa, että kaikki maksaa 70% kaikesta, tuloista riippumatta. Systeemi romahtaa.

Ja kuvitteletko sä oikeasti että kaikki Suomen hyvätuloiset noin vain muuttaa ulkomaille jos täällä käy liian tiukaksi? Ei kaikki Monacoonkaan mahdu ja kun juuret on täällä, ei ole noin vain helppoa evakoitua johonkin "helpomman" rahan perässä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä oon kyll henk. koht miettiny jo jonkun aikaa, että mitä joku isotuloinen tekee 100.n euron lapsilisällä... ei yhtään mitään. Moni kuuluu laittavan sen suoraa lapsen tillle korkoja kasvamaan. Mun mielestä se on yhteiskunnan varojen haaskausta.
Tässä maassa on monen monta ihmistä, jolle se sata euroa lisää kuussa olis taivaan lahja.

Olisin myös itse valmis luopumaan lapsilisistä sitten hamassa tulevaisuudessa, kun toivottavasti tienaan hyvin.

No luovu sitten. Anna hyväntekeväisyyteen tai sitä enemmän tarvitsevalle perheelle. Se on sinun päätöksesi.

Kuitenkin keski- ja suurituloset on niitä jotka verot pääosin maksavat. Jos maksaa vuodessa esim 60 000? veroja, niin se, että luovutaan 1200?/vuosi lapsilisistä ei kuitenkaan mitenkään huimasti muuta tilannetta. Luo vaa enempi paperityötä ja epäreiluuden tunnetta niille, jotka maksavat veroja.

Tämän hetkisen ajatteluni mukaan varmaan antaisinkin lapsilisän esim kummitoiminnan kautta jollekkin joka sen todella tarvitsee. Siis jos olisin isotuloinen. Nyt opiskelija yh.na olen hyvin kiitollinen tästä "mitättömästä" summasta, jonka kuukausittain saan. Se on 1/5 tuloistani.

Mä olen sitä mieltä, että hyvinvointivaltio hyödyttää myös isotuloisia. Ja hyvinvointivaltion pystyssäpysymiseksi niitä veroja kukin meistä maksaa. Jos jostakin pitää säästää niin tämä on minusta hyvä kohde. Paljon parempi kuin vaikkapa terveydenhoito, kirjastotoiminta, koulut tai eläkkeet.
Miksi pitäisi aina ottaa niiltä, joilla vähiten on? En usko, että tämä sadan euron menetys ketään suurituloista kirpaisisi. Tuskin kenenkään heistä talous siihen kaatuisi.

Nyt olen tätä mieltä, toki mahdollisesti sitten kun takamukseni leviää katumaasturin penkissä ja talossani on 300 neliötä ja olen tarpeeksi etääntynyt suomalaisen kurjailiston arjesta saatan muuttaa mielipiteeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Ikävä kyllä se on realismia ajatella millä verovaroilla tulevaisuudessa tuhansien ja taas tuhansien vanhusten hoito esimerkiksi katetaan, jos syntyvyys oikeasti laskee reippaasti. Maahanmuuttoa halutaan koko ajan rajoittaa eikä ole kovinkaan realistista ajatella, että 50% Suomen kansasta voisi olla ulkomaalaistaustaisia.

Niin kauan kuin valtioilla on rajat ja missään määrin itsemääräämisoikeutta ja tietty sitä kautta velvollisuutta huolehtia omasta pärjäämisestään, on mun mielestä aivan aiheellista ajatella, mistä ne varat tulee jos ihmiset vähenee? Verotus tulee siinä vaiheessa olemaan sitä luokkaa, että kaikki maksaa 70% kaikesta, tuloista riippumatta. Systeemi romahtaa.

Ja kuvitteletko sä oikeasti että kaikki Suomen hyvätuloiset noin vain muuttaa ulkomaille jos täällä käy liian tiukaksi? Ei kaikki Monacoonkaan mahdu ja kun juuret on täällä, ei ole noin vain helppoa evakoitua johonkin "helpomman" rahan perässä
:)

Toi kuulostaa ihan kauhealta :o Revitään "rikkailta" kaikki, eivät pääse pakoon, muahahhaa...

Tiedän monta perhettä jotka harkitsevat ulkomaille muuttoa, suurena motivaattorina raha. Ei sitä monacoon tartte lähteä (siellä ei riitä pinta-ala eikä työt) mutta esim usa:an mahtuu vaikka kuinka paljon. Palkat kaksinkertaiset ja verotaso puolet.

Tämän hetkisen ajatteluni mukaan varmaan antaisinkin lapsilisän esim kummitoiminnan kautta jollekkin joka sen todella tarvitsee. Siis jos olisin isotuloinen. Nyt opiskelija yh.na olen hyvin kiitollinen tästä "mitättömästä" summasta, jonka kuukausittain saan. Se on 1/5 tuloistani.

Mä olen sitä mieltä, että hyvinvointivaltio hyödyttää myös isotuloisia. Ja hyvinvointivaltion pystyssäpysymiseksi niitä veroja kukin meistä maksaa. Jos jostakin pitää säästää niin tämä on minusta hyvä kohde. Paljon parempi kuin vaikkapa terveydenhoito, kirjastotoiminta, koulut tai eläkkeet.
Miksi pitäisi aina ottaa niiltä, joilla vähiten on? En usko, että tämä sadan euron menetys ketään suurituloista kirpaisisi. Tuskin kenenkään heistä talous siihen kaatuisi.

Nyt olen tätä mieltä, toki mahdollisesti sitten kun takamukseni leviää katumaasturin penkissä ja talossani on 300 neliötä ja olen tarpeeksi etääntynyt suomalaisen kurjailiston arjesta saatan muuttaa mielipiteeni.

Mun tytöstä tulevat lapsilisät ovat n 13% meidän perheen tuloista - itsekin olen siis opiskelijaäiti =)

Kuitenkin, lapsilisien poistaminen tietyltä osalta väestöä aiheuttaisi turhaa katkeruutta puhumattakaan kelan paperitöistä. Ajattele ku tulot kuitenkin usein muuttuvat elämän aikana... Säästöjä sillä ei paljoa tahkottais. Sen sijaan ottaisin kaikki vastikkeettomat tuet pois työttömiltä ja tarjoaisin töitä tilalle. Jos ei tekisi töitä, niin ei tippuisi rahaa. Varmasti olis puhtaammat puistot, siistimmät yleiset tilat ja parempikuntoiset kunnalliset tilat jos työttömät pistettäis hommiin rahansa eteen.

Miksi aina kadehditaan toisia? Meidän taloutta ei lapsilisät heilUta suuntaan jos toiseenkaan mutta periaate että aina saa maksaa valtiolle leijonan osan tuloistaan ja elättää kaikenmaailman kotona makaajia... Ei kyllä innosta yhtään. Kyllä olisi jo korkea aika miettiä miten me oikeasti pidetään Suomi pustyssä. Eikä hyvätuloiset voi aina olla vain maksajan roolissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Mielestäni lasten ja lapsiperheiden tuet on ne viimeiset mistä pitäisi mitään tinkiä. Kyllä täällä on kuule noita rahareikiä niiiiiiin pirusti, miljardeja heitetään kaivoon ja samalla tingitään jostain lasten ja nuorten mielenterveydestä muutama miljoona pois, että kansanedustajat saa päivällisellä parempaa viiniä.

Haluaisin kyllä muuttaa lapsilisia siihen suuntaan, että suurperheyteen ei kannusteta. Jos haluaa jättiperheen niin se on elämänvalintakysymys ja sitä ei tulisi valtion täysin kustantaa. Ensimmäisestä lapsesta voisi saada sen 180, toisesta 150, kolmannesta taas vähemmän jne, eikä suinkaan toisin päin. Ihan hassulta tuntuu että suurperheet nostelevat tuhansien eurojen lapsilisiä ja yhden lapsen perheet joutuvat elämään sillä satasella, jolla ei lapselle edes ruokia voi kustantaa. Ne nuoremmat sisarukset kun yleensä kuitenkin ovat aina "halvempia" kun tavaroita voi kierrättää. Ja yleensäkin valtion tulisi kannustaa ihmisiä lisääntymään (maltillisesti).

Voi taivas mikä kommentti! :o :D Katkera jostain?

Samaa mieltä,katkeran ihmisen puhetta

Täh? Mitä katkeraa tuossa on, jos nyt olen vaan sitä mieltä, että kannuste lapsiin pitäisi olla vahvempi esim. siinä 1-3 lapsen kohdalla ja pienentyä mitä edemmäs mennään? En minä usko että ihmiset rikastuvat lapsilisillä, enkä minä ole kateellinen niille, jotka saavat paljon lapsilisiä. Mielestäni vain järjestelmä, joka tukisi pieniä perheitä ja perheen aloittamista olisi järkevämpi, kuin se että rahaa saa sitä enempi mitä enemmän lapsia tekee. Oletteko te katkeria, kun asiasta ei saisi olla edes toista mieltä?

Aika monissa muissa maissa järjestelmä on nimenomaan niin, että ensimmäisestä lapsesta saa esim. 150e ja toisesta siihen päälle sitten enää satasen jne. Meille on toinen lapsi tulossa ja ei siihen kyllä todellakaan tule menemään enempää rahaa kuin tähän ensimmäiseen. Meillä on huonekaluja ja vaatteita ym. jotka kierrätetään seuraavalle. En ymmärrä miksi joku 6-lapsinen perhe tarvitsisi rahaa 180/pää ja joku kaksilapsinen perhe tarvii vain 100/pää. Perustelkaa tuo minulle selkeästi, niin saatan muuttaa mieltäni.

Ja kuvitteletko sä oikeasti että kaikki Suomen hyvätuloiset noin vain muuttaa ulkomaille jos täällä käy liian tiukaksi? Ei kaikki Monacoonkaan mahdu ja kun juuret on täällä, ei ole noin vain helppoa evakoitua johonkin "helpomman" rahan perässä

Toi kuulostaa ihan kauhealta :o Revitään "rikkailta" kaikki, eivät pääse pakoon, muahahhaa...

Tiedän monta perhettä jotka harkitsevat ulkomaille muuttoa, suurena motivaattorina raha. Ei sitä monacoon tartte lähteä (siellä ei riitä pinta-ala eikä työt) mutta esim usa:an mahtuu vaikka kuinka paljon. Palkat kaksinkertaiset ja verotaso puolet.

palkat 2-kertaiset ja verotaso puolet, niin on, mutta työaika ihan eri. Siellä tehdään monissa ammateissa ihan järjettömiä työpäiviä, eli se suuri palkka tarkoittaa myös sitä että kotona käydään suunnilleen vaan nukkumassa...

Työelämään palatessa meillä tod.näk menee yli ton rajan. Ja meillä lapsilisä on 380e, ei mikään satanen. Verotuksen kurimuksen jälkeen toi on todella isoraha. Meillä ei ole missään rahastossa noi rahat eikä rahat riitä matkusteluun. Veroja menee tosiaan meiän ikkunasta mooooonelle lapselle, joten jos meillekkin tulee takasin kun kerran lapsiperhe ollaan niin se on ihan oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Miksi aina kadehditaan toisia? Meidän taloutta ei lapsilisät heilUta suuntaan jos toiseenkaan mutta periaate että aina saa maksaa valtiolle leijonan osan tuloistaan ja elättää kaikenmaailman kotona makaajia... Ei kyllä innosta yhtään. Kyllä olisi jo korkea aika miettiä miten me oikeasti pidetään Suomi pustyssä. Eikä hyvätuloiset voi aina olla vain maksajan roolissa.

niimpä

Alkuperäinen kirjoittaja sellasta:

palkat 2-kertaiset ja verotaso puolet, niin on, mutta työaika ihan eri. Siellä tehdään monissa ammateissa ihan järjettömiä työpäiviä, eli se suuri palkka tarkoittaa myös sitä että kotona käydään suunnilleen vaan nukkumassa...

Kauheaa! Asiat pitää ansaista eikä ne tule kun Manulle illalinen! Skandaali |O

Kyllä mä muistan =) Sen takia meillä oli aupair, jottei äidillä ja isällä mennuy turhaan aikaa siivoamiseen, kokkailuun yms.

Mutta sen takia moni ajattelee, että siellä vois asua "jonkun aikaa" ja tulla sitten takasin suomeen taas. Tai toisaalta siellä on varaa elättää perhe yhden ihmisen palkalla, jolloin äiti voi olla kotiäitinä. Oli miten oli, verorahat menevät sinne eivätkä suomeen.

Mun tytöstä tulevat lapsilisät ovat n 13% meidän perheen tuloista - itsekin olen siis opiskelijaäiti =)

Kuitenkin, lapsilisien poistaminen tietyltä osalta väestöä aiheuttaisi turhaa katkeruutta puhumattakaan kelan paperitöistä. Ajattele ku tulot kuitenkin usein muuttuvat elämän aikana... Säästöjä sillä ei paljoa tahkottais. Sen sijaan ottaisin kaikki vastikkeettomat tuet pois työttömiltä ja tarjoaisin töitä tilalle. Jos ei tekisi töitä, niin ei tippuisi rahaa. Varmasti olis puhtaammat puistot, siistimmät yleiset tilat ja parempikuntoiset kunnalliset tilat jos työttömät pistettäis hommiin rahansa eteen.

Jostainhan ne työttömien suojatyöpaikka rahatkin olis revittävä. Eli säästö olis nolla. Eikä kaikkia työttömiä ole mitenkään mahdollista työllistää, eivätkä kaikki edes ole mahdollisia työllistettäviä. Mitä näille ihmisille pitäisi tehdä? Ladon taakse vai?
Mun mielestä lapsilisän maksaminen varakkaiden perheiden lasten säästötileille on nimeomaan sitä työtä tekevän keskiluokan verovarojen väärinkäyttöä.
Ja jospa lapsilisä olisi samalla tavalla haettavaa tuloa kuin esim opintotuki. Tällöin lapsilisät eivät mitenkään ruuhkauttaisi kelan toimintaa, sillä eihän opintotukeakaan hae kovin moni sellainen, joka ei sitä kuitenkaan voi saada.

...sitä kaipailen ja moni muukin, tiemmä.

Meillä vaan yksi tienaa tällä hetkellä ja varmaan vielä kauan koska miehen työ on mitä on, aina poissa. Vaikka hän elättää 4 ihmistä, on verotus kuin sinkulla eli paljon saa maksaa veroja verrattuna jos 2 ihmistä töissä.

Jos tästä vielä otetaan lapsilisät pois niin kaurapuurolinjalle joutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja MoetMuM:

Kauheaa! Asiat pitää ansaista eikä ne tule kun Manulle illalinen! Skandaali |O

haluaisitko olla perheellisenä jotain 14h päivässä töissä?

Jostainhan ne työttömien suojatyöpaikka rahatkin olis revittävä. Eli säästö olis nolla. Eikä kaikkia työttömiä ole mitenkään mahdollista työllistää, eivätkä kaikki edes ole mahdollisia työllistettäviä. Mitä näille ihmisille pitäisi tehdä? Ladon taakse vai?
Mun mielestä lapsilisän maksaminen varakkaiden perheiden lasten säästötileille on nimeomaan sitä työtä tekevän keskiluokan verovarojen väärinkäyttöä.
Ja jospa lapsilisä olisi samalla tavalla haettavaa tuloa kuin esim opintotuki. Tällöin lapsilisät eivät mitenkään ruuhkauttaisi kelan toimintaa, sillä eihän opintotukeakaan hae kovin moni sellainen, joka ei sitä kuitenkaan voi saada.

Jotenkin musta tuntuu, että motivaatio oikeisiin töihin nousis kummasti jos vaihtehtoina olis ns pakkopaskaduuni ja itsehankittu kunnollinen työpaikka :D Vois niitä tukiaisia vähän pienentääkin, jotta noitten työpaikkojen organisointiin jäis rahaa. Liian monta sellasta tiedän, jotka asuvat hulppeasti ja dokaavat rahansa, eläen tuilla. Mielestäni tuilla on tarkoitus kannustaa ihmisiä opiskelemaan tai tekemään lapsia, tai auttaa heitä hoitamaan lapsia (tai muita omaisia) kotona, ei kannustaa toimettomuuteen.

Työkyvyttömyys on mielestäni eri asia ku työttömyys. Työkyvyttömille kuntoutusta ja/tai eläkettä. Työttömille työkykyisille ihmisille jotka kieltäytyvät töistä? Eläkööt miten lystää, ei kuulu muille...?

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Lapsilisä on ainoa kaikille lapsiperheille suunnattu sosiaalietuus. Miten ajattelette, että nämä hyvätuloiset suhtautuvat veronmaksuun tai pian tuleviin veromaksujen korotuksiin, jos kaikki rahat menevät muualle kuin heidän hyvinvointiinsa?

mutta MIHIN hyvätuloiset tarvitsee lapsilisiä, siis jos on niin varakas ettei perheen talous lainkaan kärsi vaikka niiden maksaminen lopetettaisi...

Ei missään nimessä lapsilisiä pois isompituloisilta. Kyse on tasa-arvoisuudesta, lapsilisät kuluu jokaiselle lapsiperheelle. Mitä ihmettä meidän yhteiskunnalle on tapahtumassa? Eikö tälläiset muutokset vaikuta ihmisten jaotteluun vielä enemmän.

Tota meidän perhe maksaa vuodessa useammankin perheen lapsilisät ja mun mielestä verovarojen väärinkäyttöä on kaikenmaailman ilmaiset kirjastot yms... Ei sellaisia oikeasti tarvitse kuin köyhät. Rikkaat voivat ostaa omat kirjansa ja lehtensä...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Heh, ei pelota Amerikan työajat kun nykyäänkin tehdään pitkiä päiviä! Harvoille ne rahat vaan pääomatuloina tulee. Ja siinäkin on riskinsä....

Niin, toisaalta :D Ei mun vanhemmilla täällä suomessakaan mitään 8h työpäiviä ole...

Sanonpa vaan että voi v***u taas köyhien kitinöitä. Hankkikaa itte parempi elanto, kukaan ei suomessa kielklä teitä hankkimasta (ilmaista!) hyvää koulutusta ja sitä myöten hyväpalkkaista duunia -tai alemmallakin koulutuksella perse ruvella tehdä töitä niin paljon että rikastuu! Luuletteko te, että ne jotka tuon on saavuttaneet, on raataneet siksi, että saavat sitten elättää niitä laiskoja saamattomia p***oja jotka elelee tuilla ja kitisee kun rikkaat saa lapsilisää byhyy???

Helvetti että on röyhkeää. Ei siinä mitään jos on köyhä, mutta järjenköyhyys, se on tosi paha juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Lapsilisä on ainoa kaikille lapsiperheille suunnattu sosiaalietuus. Miten ajattelette, että nämä hyvätuloiset suhtautuvat veronmaksuun tai pian tuleviin veromaksujen korotuksiin, jos kaikki rahat menevät muualle kuin heidän hyvinvointiinsa?

mutta MIHIN hyvätuloiset tarvitsee lapsilisiä, siis jos on niin varakas ettei perheen talous lainkaan kärsi vaikka niiden maksaminen lopetettaisi...

Siihen, että edelleen koetaan Suomi universaaliksi hyvinvointivaltioksi, johon maksetaan mukisematta veroja. Kukaan ei halua maksaa veroa vain muiden hyväksi.

Yhteistyössä