KYMPIN HOIDOISTA PLUSSANNEET!

Hyvää maanataiaamua kaikille! :wave:

Tsemppiä Mariccelle ultraan :heart: !

No juhannus on nyt vietty, mökillä oltiin joten en ole päässyt kommentoimaan sitten viime kerran alakuloisen viestin jälkeen. Kiitoksia kaikille tsempityksistä :heart:!

Kirma, kyseessä on todennäköisesti jalkaterien asentovirhe tai ns. pakkausvirhe, koska selvittelyjen jälkeen tämä ei ainakaan meidän suvussa ole perinnöllistä. Ja kuten Katjuzka totesikin niin korjataan syntymän jälkeen esim. lastalla tai kipsillä. Erikoislääkärin suorittama uusi ultra olisi sitten keskiviikkona ja sitä tässä odotellaan. Lapsivesipunktioon me ei tämän takia suostuta, vaikka ehdottaisivatkin, kun ei tämä kuitenkaan ole perinnöllistä.
En sitten tiedä kuinka kokenut se meidän viime viikkoinen kätilö oli, kun ensin katsoi, että jalat ovat kääntyneet ja sitten ei toinen ollutkaan ja sitten oli taas molemmat :kieh:! Että ota nyt sitten selvää, keskiviikkonahan sen näkee.

Sukupuolta ei näkynyt tai sitten ei edes osattu katsoa :D! Ja hyvä niin, säilyypähän yllätyksenä. Tosin netistä luettuna jalkaterien asentovirhettä esiintyy yleisemmin pojilla, joten mene ja tiedä =)! Ja saattaahan se vielä keskiviikon ultrassa selvitä.

Salvialla ollut rankkaa, joten halit täältä :hug:!

No luenpas tekstejänne tarkemmin ja kommentoin myöhemmin lisää!

Tänään *Poksuu* ja olis muuten neuvolan punnituksen aika :kieh:!

Irene ja Töpseli rv 22
 
Onni/Minnillä kaikki hyvin ! Ultra kertoi, että rakenteet näytti normaaleille ja mitatkin vastasi viikkoja. Sydäntä ei ihan nähty joka kulmasta, kun kaveri oli niin ujo, että tahtoi kääntyä aina väärään suuntaan :) Ens viikolla siis vielä tarkistetaan se uudelleen. Myöskään sukupuolta ei saatu selville, kun napanuora kulki juuri jalkojen välistä ja sattui juuri pyllistämään väärään suuntaan :) Salaperäinen kaveri :-D No, pääasia, että rakenteet kunnossa ja siellä se vilkkaasti liikui, puoli kiloa iloa ! :heart:
 
Mariccelle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja toivottavasti ensi viikolla saatte sydämen rakenteetkin hyvin näkyviin. Saatte ainakin yhden ylimääräisen ultran :)

(.) Ajattelin vaan tulla toivottamaan kaikille ihanan aurinkoista ja hyvää viikkoa! Vielä neljä päivää lomaan ja sitten saakin vaan olla ruhtinaalliset neljä viikkoa, joista 12 päivää Italian auringon alla :D

Sannis & surprise 21+3
 
Heippa täällä kans möksältä kotiuduttu ja huomenna suunnataan etelän lämpöön :)

maricce onnittelut ultrakuulumisista :) ehkä se sukupuoli selviää sit ens kerralla :)

irene hyvä jos sulla on jo mieli parempi :) taidat saada äippäpakkauksen tilaukseenkin nyt neuvolan jälkeen :) mä jouduin vähän siirtämään aikaa tuon reissun vuoksi joten 7.7 heti tilaukseen :)

Huomenna poksuu sitten etelän lämmössä pitää nyt pikkuisen ekalle etelänreissulle päästä :)

RP&eikka 21+6
 
RP, juu sain kelan paprut. Täytyy niitä tutkailla ja pistää postissa meneen ettei jää viime tippaan. Oikein hyvää reissua teille :wave: !

Oih, Sanniksellakin ihana reissu tiedossa :heart:! Mä oon niin kade :p! Oikein hyvää lomaa ja eritoten hyvää reissua!

Mariccelle onnittelu hyvistä ultrakuulumisista :heart:! Odottavan aika on pitkä, mutta eiköhän siellä uusintaultrassa kaikki ole ok! Meillä ei Töpseli myöskään tykänny kätilöstä, taisi vaistota meikäläisen tuntemuksista, kun vaikeutti pään mittausta ja kukapa siitä ny tykkäisi, kun kapullalla hakataan päätä :D !
Oliko sulla muuten kätilö joka ultras? Ihanasti sanottu, puoli kiloa iloa :heart:! Rupesi hymyilyttämään.

Jokos kirman kesäloma muuten on alkanut?

(.) Neuvolassa kaikki ok, painoa tullut 1.4 kg edelliskerrasta eli ihan ok, paineet kohillaan ja pissa puhdas. Sf-mitta otettiin ekan kerran ja se oli 19, vähän käyrän yläpuolella, mutta ei paljoa! Mites teidän muiden sf-mitta? Töpseliäkin kuunneltiin eikä nytkään oikein kapulasta tykänny vaan yritti potkia pois. Ja nyt sitten tuli lähete sokerirasitukseen :x ! Ja vasta-aineet katotaan nyt sitten samalla toisen kerran.

Noi eipä tässä taas muuta!

Irene
 
Moikkelis kesälomalainen täällä! Onnittelut kaikille hyviä ultra uutisia kuulleille ja pus-halit kaikille muillekin.

Omaan napaan ei mitään uutta. Huomenna poksuu 18+0 (järkyttävän nopeeta menee aika...) Mulla on rakenne ultra vasta 21.7. ja tässä kun viettelen kesälomaa niin en kerkeä koneelle juuri lainkaan. Joten palailen aktiivisemmin remmiin parin viikon kuluttua kun työt alkaa (työaika on parasta aikaa lueskella+kirjoitella täällä :LOL: )

AaVee ja Baby 17+6
 
Katjuzka, Sannis-75, Kirma, Meriharakka, Rva Papunen ja Irene80, KAUNIS KIITOS tuesta :heart: , tuli todella tarpeeseen!

Sannis-75, sanoivat sairaalasta että useimmat just kromosomihäiriöt eivät näy rakenneultrassa. Mutta mietitään tätäkin vaihtoehtoa, että jätettäisiin tutkimukset silti sinne.

Kirma, riskiluku oli nyt 1:170. Esikon kanssa oli 1:3000 ja siitä on vasta pari vuotta, että ikääkään ei ole ehtinyt mulle tulla niin paljoa riskilukua nostamaan. Panee mietityttämään...

Meriharakka, kysyin tuosta hoitojen vaikutuksesta veriseulan arvoihin mutta ei vaikuta kuulemma mitään. Itse maallikkona aattelin just, että kun esikon kanssa mentiin hoidoissa lyhyellä kaavalla ja nyt pitkällä, että voisko se vaikuttaa mutta sairaalan mukaan siis ei.

Muutenkin oli aika tylyä meininkiä. Kokivat mun kysymykset ihan kuin kyseenalaistaisin heidän ammattitaitoaan vaikka halusin vain tietoa, jotta osattaisiin päättää mitä tehdään. Kertoivat keskenmenon riskiluvuista lapsivesipunktiosta (1:200!) vasta kun sitä erikseen kysyin. Enkä olisi tajunnut tätä kysyä, ellen esikkoa oottaessa olisi ollut sairaalassa samassa huoneessa rouvan kanssa, jolle juuri oli käynyt niin että lv-punktio oli epäonnistunut. Onneksi lapsi pysyi matkassa riittäville viikoille, koska lapsivettä tuli lisää mutta joutuivat olemaan paljon sairaalassa sekä ennen että jälkeen synnytyksen.

Sekin huolestuttaa, kun luin jostain netistä että, jos niskaturvotus on ok mutta veriseula hälyyttää niin on esim. downia suurempi todennäköisyys siihen että lapselta puuttuu joku elin esim. munuainen tai pikkuaivot tms. ja tulee sitten ennen aikojaan pois tai syntyy kuolleena. Onneksi ei ollut mikään virallinen lääketieteen saitti vaan ihan normi keskustelupalsta. Huh.

Ja kyllä mua vähän pohdituttaa, että mistä ottivat viimeksi esikon kanssa sen lasketun ajan siihen riskilukuun, kun eivät tainneet tietää mikä on icsi-lapsi. =) Ottivat varmaan ultran mukaan ja niissä laskettua aikaa muutettiin pariinkin otteeseen vaikka kuinka yritin selittää, että icsi-lasten laskettu aika tiedetään jo. Tällä kertaa sain lapsettomuuslääkäriltä erillisen dokumentin, jossa asia selitettiin ns. ammattilaiselta ammattilaiselle että icsi-lapsen laskettu aika tiedetään jo, koska tarkka hedelmöitysajankohtakin tiedetään ja se ei muutu vaikka kuinka ultrattaisiin. :LOL:

Noh, meillä on vielä viikko aikaa miettiä mitä tehdään sen lapsivesinäytteen suhteen. Eka pitää selvitä niistä hautajaisista ja sitten mietitään tämä asia päätökseen.

Mariccelle, onnittelut hyvistä rakennekuulumisista! :flower: Meille viimeksi esikon kanssa kätilö kertoi ennen ultraa, että heillä on tämmöinen puolivitsi-puolitosi teoria, että jos lapsi piilottelee jalkoväliään, on tyttö ja ja jos ylpeänä esittelee jalkoväliään, on poika. :LOL: Meillä piti paikkansa.

Salvia 13+5
 
Moikkelis kaikille!

Ensin omia kuulumisia: Olo on ollut parempi, kun on saanut lepäillä kotona. Supistuksiakaan ei nyt ole ollut. Häpyliitos vihoittelee ja siihen sainkin tukivyön. Se on kyllä auttanut liikkumisen kanssa. Tänään oli neuvola. Sydämet tykyttivät molemmilla yli 150 sykkeellä, joten jos nyt sitten niitä tyttöjä odoteltaisiin. Ensi viikolla on taas ultra; sielläpä selviää varmaan enemmän, jos taas haluavat itseään "paljastellakkaan". Rautalisästä huolimatta hemppa vain 106 eli laskenut taas melkoisesti. Kaksi taplettia nyt sitten päivässä yhden sijaan. Verenpaine vain 90/60 ja taju meinasi välillä mennä; piti pötkötellä pidemmän aikaa, huoh! Painoa oli tullut kuukauteen 3 kg, joten on kasvaneet, on ja SF mittakin siten 26 cm, joten onneksi kohtukin kasvanut huimasti, ei paino ainoastaan herkuttelun syytä =)

Meillä on tuttavissa kaksi Down tapausta ja kummassakin on erilainen tarina: Toinen pariskunta alkoi odottaa esikoista ja jäivät kiinni veriseulassa, niskapoimu ultra oli ok. Menivät lapsivesipunktioon, josta tuli keskenmeno :'( Lapsi olisi ollut terve! Alkoivat odottaa toista lasta, eivätkä halunneet veritestejä, eikä punktioita sattuneesta syystä ja heille syntyi Down tyttö. Toinen tapaus on taas sellainen, ettei jääneet kiinni veritesteissä eikä niskapoimu ultrassa. Koko raskauden ajan odottivat tervettä lasta ja toisin kävi; syntyi Down poika.
Minä en ole osannut noiden tapausten jälkeen uskoa mihinkään muuhun, kuin siihen, että kun lapsi syntyy, sen näkee mitä tulee! Esikoisessa ei veriseulaan mentykkään ja tässä kaksosraskaudessa sitä ei edes tehdä, kun ei ole kuulemma luotettavaa tutkimustietoa eli vertailulukuja, joihin peilattaisiin. Ihan hyvä niin!

Oikein helteisiä kesäpäiviä kaikille!

nonnii ja piiperoiset rv 22 + 0
 
Salvia minulle tehtiin nyt tässä raskaudessa lv-punktio. On tehty kerran aiemminkin peräti 22-vuotiaana, kun veriseula hälytti. Silloin ei nt-ultraa otettu ollenkaan vielä. Molemmista selvisin puhtailla papereilla. Tämä jälkimmäinen suoritettiin todella ammattitaitoisesti Taysissa. Lääkäri todella osasi asiansa toisin kuin aiemmin Kysissä. Silloin jopa pisteltiin useampaan kohtaan kun vettä oli niin vähän. Minulle sanottiin nyt Taysissa, että todennäköisyys keskenmenoon on 0,3 % ja hyvin tarkaan selostettiin muutenkin kaikki seikat. Tulos tuli valtavan nopeasti Maanantaina tehtiin ja torstaina soitettiin jo. Vatsa oli kipeä noin vuorokauden. Vähän valahti illlalla jotain kirkasta, jota pelkäsin lapsivedeksi, muttei ilmeisesti ollut.

Kaksospojat synnytin v. 2006. Silloinkin kehoite erilaisten markkereiden takia (seeurmiseulaahan ei kaksosilta voida ottaa) punktioon. Oli vuotoa jo, enkä mennyt. Terveet pojat syntyivät, eivätkä nämä markkerit (kaksoisventrikkeli, reisiluun jätättäminen) pitäneet paikkaansa.

Tsemppiä !

Discovery 25+3
 
Moikka kaikille!

Mariccelle onnea hhyvistä ultrakuulumisista, jospa se sukupuoli näkyis siinä uusintaultrassa :D :D

Salvia, mulle sanottiin np-ultrassa, että hoidot voi aiheuttaa ns. väärän hälytyksen veriseulassa, mutta meillä ei onneksi sitten hälyttäny. Mietittiin pitkään, että mennäänkö ollenkaan siihen, jos tosiaan hoidoissa käytetyt hormonit vaikuttaa, mutta ei sitten mun kohdalla vaikuttanutkaan ja ihan hyvä oli, että käytiin siinä :)

Täällä ollaan sitten saikulla kipeiden supistusten takia :( Viime viikolla kävin tk:ssa tutkituttamassa kohdunsuun tilanteen ku suppareita tuli öisin ja aamusin ja kaikki oli onneksi ok! Nyt sitten tiistaina yritin mennä töihin loman jälkeen, niin eipä siitä tullu mitään. Ensimmäisen tunnin ajan supisteli ihan koko ajan ja lääkäri oli eilen sitten sitä mieltä että ehdottomasti sairaslomalle. Viikko kerrallaan nyt katotaan, en itekkään halua vielä tässä vaiheessa mitään pitkiä saikkuja.
Tänään ku käytiin miehen kanssa kaupungilla, niin alko supistelemaan, todella ärsyttävää :kieh: En oo sitten uskaltanu oikein missään kävelyilläkään käydä. Täytyy nyt toivoa, ettei paikat aukea, koska sitten se kai ois vuodelepoa loppuun asti :/
Huomenna poksuu viikot ja uskomatonta, ettei laskettuun aikaan oo enää ku 15 viikkoa :D Oon lohduttautunu sillä, että jos nyt menis vaikka lapsivedet ja vauva alkas syntymään, niin ois ihan hyvät mahdollisuudet jäädä eloon.
En onneksi hirveesti stressaa tätä tilannetta, mutta kyllähän se välillä mietityttää ja esim vessassa käydessä edelleen tarkistan, onko paperissa verta.
Mutta onneksi poika liikkuu vilkkaasti, niin sen puolesta ei tarvi huolehtia :)

Duffy ja Ukkeli-Oula 24+6
 
ON: rakenneultra ohi, oli kuulema ok. Koko ultraushuitominen oli ohi vajaat 2 minuutissa jonka aikana ei itse saatu mitään selvää yhtään mistään... olisi ollut kiva kuulla edes jotakin ja katsella pientä vähän. Lääkärillä tuntui olevan kovin kiire ja paineli laitteella mahaa niin vauhdilla, että kipeytyi loppupäiväksi. Painoa kaverilla lapun mukaan n.300g, joka siis kai ok myös, kun ei muuta sanottu. Muutenkin lääkäri sanoi, että neuvolassa selittävät sitten (kuukauden päästä ) tarkemmin tuloksista. Vähän jäi outo maku suuhun käynnistä, mutta pääasia tuli selväksi, että kaikki siis ok. Sen puolesta vähän mietityttää, että saikohan se nyt varmasti tuon hosumisen aikana selville, että lapsella on palikat kohdallaan ja molemmat jalat jne :eek: Vai ajatteleeko, että koska ollaan hoitopinolaisia emme välitä edes tietää moisia?? pakko vaan luottaa..

Ja ennen tarkastusta terkkari otti näytteet ja alkoi rutisemaan 5 kg painonnousustani raskauden alusta alkaen. Joka siis kaiken ymmärrykseni mukaan pitäisi olla ihan normaalia näille viikoille?? kun en ole edes ylipainoinen. Pitää kuulema alkaa "tarkkailemaan syömistäni" ja jättää hedelmänapostelutkin väliin (joita siis mussutan mielelläni nyt pitkän hedelmä/vihannestaukoni jälkeen). Tuolle ohjeelle aion nyt viitata kintaalla..

Bitter ja pikkunasu 21poks
 
Duffylle jaksuja ja toivotaan, ettei mene koko loppuraskaus vuodelevossa. Onneksi ei kiutenkaan tarvitse väkisin töissä olla, kun suppailee.

Bittersweet no olipas ultrakokemus. Hyvä, että kaikki kiutenkin hyvin - ainakin siis niiltä osin, mitä lääkäri teille kertoi. Toivottavasti neuvolassa kertovat enemmän. Ja tosta painosta en olisi huolissani, itselleni on tullut alusta alken kans noin 5kg, eikä kukaan ole sanonut siitä mitään vaikka lähtöpainoa oli vähän enemmän ennestään.

(.) POKS 22 viikkoa jo! Hirmuisen nopsaan mennyt aika! Tänään oli neuvola ja painoa oli tullut 4 vkossa huimat 3kg :( Olisi pitänyt jättää juhannus mökillä väliin, kun siellä vaan istuttiin ja syötiin... Terkkari ei kuitenkaan asiasta ollut moksiskaan vaikka itseäni hirvitti.
Sf-mitta oli 19, sykkeet 143 ja muutenkin kaikki ok.

Aurinkoista viikonloppua kaikille! Huomenna nauttimaan auringosta Järvenpään puistobluesiin kera ZZ-Topin :p

S&S rv22 *poks, poks*
 
irene80, hyvä, sulla parempi mieli! Ja sait varmaan neuvolassakin lisätietoa asiasta. Olikos teillä jo se toinen ultraus?
Mulla on ollut vauvana lonkkaluksaatio, mutta se on tosiaan tuolla lonkissa, ei jalkaterissä. Mutta ihan on mulla suorat jalat tukihoidon jäljiltä :)
Sf-mitasta kysyit, mulla oli rv19 15cm, rv 23 20cm. Molemmat himpan yläkäyrillä.

duffy, voi ei! Supisteluherkkä olet siis sitten sinäkin. Mulla vaan nuo eivät kauheasti tunnu, tai toiset enemmän toiset vähemmän.
Ei kun vaan rauhallista oleskelua ja passuutat miehellä kaikki ylimääräset hommat. Useestihan kuitenkin käy niin, että jossakin vaiheessa supistelu sitten hellittää ja vauva pysyy loppuun asti matkassa. Mutta näistä kun ei koskaan tiedä, parempi ottaa aina varman päälle. Jaksamista sinulle, toedän että on henkisestikin aika rankkaa tuo.

salvia, ei onneksi ole kovin iso tuo sinun riskilukusi. Toivotaan parasta, tukijoukkoja sinulla ainakin täällä riittää!

bittersweet, no huh, olipas melko nopsa toimutus tuo sinun ultraus! Meillä kesti melkein puoli tuntia, nyt se tuntuu älyttömän pitkälle kun sinun kokemusta lukee. Mutta pakkohan lääkärin piti tietää mitä tekee, siihen pitää sitten vaan luottaa. Vai meinasitteko vielä 4d:hen? Tutkiko kuitenkin tarkasti sydämen värillisenä, ja munuaiset ja selkärangan?
Ja painoa oli minullekin tullut ed. neuvolassa rv23 5kg, mitään ei siitä sanonut ja samat lukemat oli esikostakin. Silloin tuli yhteensä 11kg. Että eli huoli ja mussuta hedelmää :D

Muillekin ihanille kavereille ihanaa vointia ja aurinkoista mieltä :heart:

(.) Masumuru jatkaa ryskettään samalla temmolla. Asustelee enimmäkseen perätilassa, kun ryskyttää tuonne housunkauluksen tietämille ja istuminen sillon hankalaa, kun tuntuu, että pikkunen litistyy sinne. Yöt on enimmäkseen rauhallisia ja antaa nukkua, tai sitten vessareissun jälkeen jumputtaa vaan sen verran, että en saa kääntyä jommalle kummalle kyljelle. Asettuu sitten kun vaihdan asentoa. Peräsuolta paukuttaa välillä kans :D , jytisee niin kummasti tuonne sisuksiin, että selän puolta varmaan sillon potkuttaa. On se ihana ja rakas :heart:
Hikkaa en ole tuntenut, varmaan tuo istukka vaimentaa sen tehokkaasti. Esikosta aloin tuntemaan säännöllisesti melkein päivittäin jo rv24.
Lenkillä olen nyt koittanut käydä, supistelut ei siitä ylly yhtään sen kummemmin. Niitä tulee ja menee, enemmän ja vähemmän riippuen päivästä.
Pissillä joutuu rampata yöllä kolmekin kertaa, kuin teillä muilla?
Auringosta olen nauttinut (sitä ilmaista d-vitamiinia :) ) ja maha taitaakin olla ruskettunein kohta :D , aika hyvin ottaa tuohon palloon! Takapuoli sitten jääkin kyllä kalpeaksi. Olen miehelle marissutkin, että sen pitäis värkätä mulle joku laveri missä olis reikä mahan kohdalla :LOL:
Irene kysyikin, niin lomalla mä olen tosiaan ollut jo pari viikkoa, ihanaa!! Mulla on pitämättömiä vuosilomia sen verran jemmassa, että nautin tässä vaan olostani koko loppuajan, töihin ei enää tarvii mennä. Ja hyvä niin, meni tuo loppuaika muutenkin aika kituuttamalla selän kanssa ja sitten yksittäisillä sairaslomilla.
Kesä kuitenkin menee niin älyttömän nopsaa ja mieskin jäi 4vkn lomille, että ei tuo aika pitkäksi käy. Melko paljon ollaan jo reissattukin. Onkin käsittämätöntä ajatella, että 10vkn päästä vauvaa ei enää estellä jos koittaisi syntyä :eek: ja nyt olisi jo hyvät mahdollisuudet selvitä hengissä ulkomaailmassa. Mihin nämä päivät oikein kului?!
Ja tuolla meitä edeltävässä pinossa ovat jo valmiita poksumaan :D
Kaikenkaikkiaan loistava mieli, hyvä vointi ja reipas olo, unohtamatta mahtavia kelejä.

Kirma-nauttien olostaan- rv24+6
 
Kirma: 4D:hen ei ole meillä varaa, joten saa jäädä, vaikka ihana oiskin.. mittasi pään ympäryksen ja reisiluun pituuden. Sanoi että koska lapsivettä on tarpeeksi niin munuaiset toimii. Sydämestä mutisi jotakin, muttei saatu selvää mitä, mitään värikuvia siitäkään ei katteltu. En ees nähnyt onko mun lapsella toista jalkaa, kun vaan yksi reisi mitattiin vauhdissa :| Luotettava kai se on, että osaa hommansa. Juttelin toisen tän lääkärin luona käyneen kanssa ja sanoi että se vetää aina nää samalla tyylillä. Musta kyllä pitäisi nuo ottaa vähän tarkemmin, koska eikös ultraukset perustu just siihen, että jos jotain on tosi pahasti vialla, vanhemmilla on oikeus myös keskeyttää ajoissa :ashamed: :'( ois aika vaikea antaa ikinä anteeksi lääkärille tuommoista, jos selviäisi että lapsi olisikin rakenteellisesta syystä todella pahasti vammainen eikä olisi asiasta sitten kuitenkaan maininnut. Siis mikäli se olisi ultrauksessa varmasti nähty :ashamed:
 
Huh hellettä vaan kaikille!!
Täällä sitä vaan makoillaan ja liikutaan pieniä pyrähdyksiä...nostelut pannassa...vuotelut pääsääntöisesti loppunut, mutta suppailua löytyy ja oli paikat hiukan sisältä auenneet :/ ensiviikkolla sitten tarkistuskäynnille. Palleroilla kuitenkin asiat toistaiseksi ihan hyvin. Esikolle ei mene ihan jakeluun, miksi äiti ei nostele...lipsunut muutaman kerran kun ihan halipula itsellä, mutta tykkää kovasti kun pääsee viereen peuhaamaan..
No näin täällä ja nyt jos kävelisi takapihalle makaamaan.

Pa-mi ja pallerot 17+4
 
bitteri, meillä rakenneultrasta jäi kans vähän p*ska maku suuhun, 10minuutissa oli homma ohi ja tuntu niin ku hutasten ois tehty. Sydän katottiin kunnolla, jalka ja pää mitattiin, mutta mä mietin jälkeenpäin, katottiinko munuaisia, virtsarakkoa yms!! Ja meillä ultras uä-hoitaja, ei edes kätilö, niin ku ekassa ultrassa. Aateltiinki mennä jollaki viikolla 30+ ultraan, täällä on yksityinen neuvola, jossa kätilö ultraa, eikä maksa ku n.50e. Samalla vois sitten yrittää laskeskella jotain painoarviota, ku mulla hirvee pelko että jos onki iso vauva.

kirma, joo mulla tosiaan on supisteluherkkä kohtu ku mullahan supisteli jo alkionsiirron jälkeen ja mietinki sillon, että miten tonne mikään voi tarttua kiinni, mutta niin seu kko vaan tarras :D D Nyt ollu onneksi pari rauhallisempaa päivää ja mietinki, että meniskö sitä keskiviikkona iltavuoroon kokeileen. Ärsyttää hiimailla kotona yksin :/

No niin, mä oon nyt sitten ihan sekasin tästä vauvoihin liittyvästä tavara-maailmasta! Sanokaa mulle, mitä se vauva tarvii ja mitä ei tarvi! Sänky meillä jo on ja vaunuja ollaan kateltu. Turvakaukaloita näyttää olevan sataa eri mallia! Onko 100e maksava kauaklo yhtä hyvä ku 250e maksava??
Entä babaysitteri, onko tarpeellinen/käytännöllinen?
Mitä vaatteita sille syksyn vauvalle pitäs ostaa? Nyt oon ostanu bodyja ja potkareita, mutta pitäskö olla jotain neuleen tynkää tms? En minä sitä osaa varmaan edes pukea oikein :'(
Hankalaa tämä äidiksitulo :D

Duffy ja Oula 25+2
 
Nonnii, Discovery ja Duffy, kiitos kun kirjoititte omista ja kavereiden kokemuksista! Jotenkin asiat saa perspektiiviä ja selkiytyy omassakin päässä, kun kuulee muitten kokemuksista.

Ystävän hautajaisista selvittiin. Kuuma oli, vanhuksia kärrättiin pyörätuoleissa, että sydämet kestäisi. Ystävän lapsi kesti yllättävän hyvin tilaisuuden vaikka alussa repesikin täysin. Puoliso oli rauhottavissa, samoin kuin varmaan suurin osa saattoväestä, niin yllättävä järkytys tämä on kaikille ollut.

Hautajaisten jälkeen pohdittiin sitten miehen kanssa tätä meidän ja pienen tilannetta. Päädyttiin lapsivesipunktioon, lähinnä koska mulla suvussa perinnöllistä sairautta ja tuskin elän kovin iäkkääksi niin parempi miehen kannalta selvittää mikä on pienen tilanne. Mies ei luultavasti jaksaisi, jos kovin vammainen lapsi olisi hoidettavana (siis sitten kun/jos minusta aika jättää ) .

Tänään sitten käytiin ja kaikki meni hyvin. Viikon päästä saadaan tulokset ja viikon verran on kohonnut keskenmenoriski. Edelleenkään eivät myöntäneet, että nuo lapsettomuushoidot voisivat vaikuttaa noihin veriseulan arvoihin. Ultrasivat ensin ja siellä oli elossa oleva pieni :heart: , jolla päällisin puolin kaikki ok. Nyt sitten vaan ootellaan...

Duffy, kysyit hankinnoista. Mun fysioterapeuttikaveri sanoi ekaa oottaessa, että älkää hankkiko hyppykiikkua tai babysitteriä. Passivoi kuulemma lasta ja ei oo motorisen kehityksen kannalta hyväks. Viltti lattialla kuulemma paras lapselle. Hoitopöytääkään ei hankittu vaan pantiin vanhalle kirjoituspöydälle alusta ja tarvikkeet. Hoitopöydät ovat usein niin kapeita, etteivät ole kovin pitkäikäisiä, kun lapsi oppii kierähtämään. Muutenkin oli tämän fyssarikaverin mukaan hyvä ( taas motorisen kehityksen kannalta, heh ) , että pukee lasta sylissä jo melko varhaisessa vaiheessa ( en muista ikää ) . Me ei vaan jaksettu, kun lapsi punki joka suuntaan.

Semmoista kevyttä kokohaalaria käytettiin alussa paljon, ei siis toppahaalaria. Autoillessa kaukalossa ja rauhoitti yölläkin nukkumaan. Tulee ilmeisesti turvallinen olo, kun on vähän niin kuin kapalo mutta ei yhtä tiukka. Monethan vannoo myös uniliinan nimeen mutta meillä ei oo kokemusta siitä.

Heti sairaalassa tuli tarve rintakumeille ( kätilön mukaan erityisesti vaaleiden naisten pulma ) , koska esikko imi nännit verille vaikka ote oli kuulemma oikea. Niihin hyviä rasvoja lanosil ja bepanthen ( jos jo verillä ) . Rintapumppukin voi olla kotona tarpeellinen. Isorintaisten kannattaa suoraan hankkia sähkökäyttöinen, käsipumpulla ei tee mitään. Ja nyt kun pääsin näihin synnytyssairaalamuisteloihin niin kukaan ei missään perhevalmennuksessa tai muussa varottanut mua, että se synnytyksen jälkeinen verenvuoto voi olla todella runsasta. Sairaalassa käytin kahta mummovaippaa limittäin ja kotona kahta isointa yösidettä. Vuoto varmaan yksilöllistä mutta ei kannata siis säikähtää. Luulin eka, että jotain on pahasti pielessä. Ja omia alushousuja kannattaa ottaa mukaan. Sellasia, jotka voi sitten heittää mäkeen, eipähän tarvii jälkikäteen liotella. Ainakin meidän sairaalan alushousut oli kauheita, ei pitänyt mummovaippoja paikallaan ollenkaan. Ja joissakin on kuuleemma pelkkiä verkkoalushousuja. :eek:

Muistaakseni Autoliiton ( tai Tuulilasin ) sivuilta löytyy testituloksia noista turvakaukaloista. Niissä käsittääkseni aika isojakin eroja. Nakitin tämänkin ( vaunujen lisäksi ) homman miehelle. Ja edelleen suosittelen sellaista kaukaloa, joka käy myös vaunuihin kopan tilalle.

Rintarepuistakin täällä on ollut puhetta. Esikon kanssa oli BabyBjörn mutta jäi kovin lyhytikäiseksi, koska vasta 6-kuukautisena suostui siinä olemaan ja olikohan se painosuositus jotain maks. 10 kiloa. Eli jos tämä raskaus jatkuu niin aattelin törsätä Manducaan. Sitä on niin kovasti kehuttu ja käyttöikä käsittääkseni pitempi.

Tulihan romaani :ashamed: . Kai sitä on helpottunut, kun pääsee kirjoittamaan ja ajattelemaan jotain muuta kuin hautajaisia/lapsivesipunktiota...

Levätkäähän siskot näin kuumalla ja juokaa paljon vettä! B)

Salvia
 
Lueskelin pikaiseen tässä viikonlopun jälkeen kuulumisianne.

Salvian edellisen kirjoituksen luin ja siihen vähän jatkoa. Kollegoideni mielestä hyppykiikku kuuluu samaan "ei suositeltaviin" kuin esim. kävelykärryt tms, joilla ei seisomaan oppinut ipana sitten pötkii menemään jalkaterät virheasennossa ja mahdollisesti varvistaen. No joo, itse myös ammattilaisena sanoisin että mikään ei ole boikotissa ellei vauvaa siinä ihan jatkuvasti ja koko aikaa pidä....näitäkin tapauksia kun on ja silloin ongelmat näiden vehkeiden käytöstä tosiaan huomataan myöhemmin. Tullut vastaan tapauksia joissa näitä käytetään vauvan viihdyttämiseen, pelkästään...meitä kun on joka lähtöön. Sen takia nämä suositukset. Ja paras paikka tosiaan on lattialla tai tietenkin sylissä viahtelevasti kantaen ;)
Vähän ja kohtuudella käytettynä ei ole haittaa, maalaisjärki käyttöön! Jos arkea helpottaa esim pienen taaperon laittaminen vaikka oman wc-käynnin ajaksi kävelykärryyn istumaan niin siitä vaan. Ja sitteri oli kyllä ihan ehdoton apuväline myös vastaavissa tilanteissa ja tietyllä ikää...nykyään löytyy vaikka baby björnin balance sitteri, joka nimenomaan aktivoi. Hyppykiikkua en itse ottaisi, mutta lähinnä siksi että en ole tarpeelliseksi kokenut. Myös baby björnin rintareppu jakaa mielipiteitä ja lyhyesti ja joskus käytettynä on ihan ok, mutta jokapäiväiseen käyttöön vaikka avuksi kotiaskareihin ym juuri manducan tapainen kantoreppu tai liina, joka ei rasita vauvan selkää..eikä omaakaan.

Huh, tulipas pitkä puhe :D Oon vissiin ollut liian kauan kotona, kun näin mielelläni "työasioita" otan puheeksi.. No joo jos lähtis puuronkeittoon. Oli vain niin kiva lävähtää hetken ja istua, yksin ja rauhassa...
 
Heippa taas pitkästä aikaa kaikille :wave:!

Kyllä on KUUMA :kieh: ! Jalatkin on iltaisin ihan elefantin jalkojen näköset, karmeeta! Onneks huomiseks on luvattu sadetta :D!

No olipas bitterilla ihmeellinen ultraus. Meillä kesti se n. puoli tuntia ja mua rupes välillä ahdistaan, kun syynättiin paikkoja niin tarkkaan ja ultraaja ei puhunu mitään. Mielessä oli jo välillä vaikka mitkä kauheudet.

Et ole Duffy ainut, joka on ihan päästään pyörällä, että mitä kaikkea pitäisi ehdottomasti hankkia ja mikä ei ole niin välttämätöntä. Me ei olla ostettu vielä yhtään mitään, joten kai tässä pitäs jonkin näköistä listaa ruveta tekemään. Pitäs muutenkin välttää kertarysäyksellä ostamista, kun ei ole rahaa sellaiseen. Minkä merkkisiä vaunuja olette muuten katellut?

Ai, Kirma on jo pysyvästi kotosalla! Varmaan ihanaa :heart:! Mä täyttelin eilen noi kelan paprut, nyt pitäs vaan toimittaa ne sinne, jotta voisi ruveta odottelemaan äippäpakkausta. Äippäloma alkaakin sitten 27.9. eli aika pitkä aika vielä sinne.
Juu, meillä oli se erikoislääkärin suorittama ultra viime KE. Lääkäri ei nähnyt mitään rakenteellisesti poikkeavaa, vilkkaan puoli kiloisen termiitin vaan :D, joten jätettiin lapsivesipunktio väliin. Ei lääkäri sitä kyllä yrittänyt pakottaakaan, mainitsi mahdollisuuden. Töpselin oikea jalka oli virheasennossa, vasempi oli sitten huomattavasti parempi. Seuraava ultra on sitten rv 30, jolloin on myös lastenkirurgin konsultaatio, joten sitä odotellessa.


Omaan napaan ei ihmeellisyyksiä. Töpseli on tosiaan aika vilkas yksilö, etenkin iltaisin kun yritän käydä nukkumaan :kieh:! Nytkin varmaan nukkuu, kun äiskää on pitänyt hereillä puolille öihin, on meinaan niin rauhallista :D!

No minäpä jatkan taas töitä!

Irene ja Töpseli rv 23+1
 
En malta olla kommentoimatta tuohon tarvikekeskusteluun...
Meillä hoitopöytä oli ihan ehdoton, luovuttiin siitä vasta kun muru täytti 2v. Se ei pysynyt missään muualla paikallaan vaipanvauhdossa kun siinä, ties, että homma kestää vaan sen hetken ja sitten pois. Että mun mielipide on, että jos jonkunlainen lipasto pitää vauvan vaatteille hankkia, niin miksei suoraa sitten hoitotasollista.
Nyt ostettiin ikesta laatikosto ja mies meinaa rakentaa siihen jonkulaisen tason päälle, tulee halvemmaks.

Sitteri on meillä hankintalistalla. Musta oli tosi kätevä vauvan syöttämisessä, sillon kun se ei vielä syöttötuolissa pysy ja sylissä yhdellä kädellä on hankalaa. Ja sitten voi nostaa sitterissä vaikka pöydälle seuraamaan kun ite häärää siinä jotakin, tai jotkuthan istuttaa vauvaa siinä sen aikaa kun ite käy suihkussa. Ihan kun toiset tuossa kirjottikin, niin ei siitä mitään haittaa pienelle ole jos sillon tällön pikkuhetkiä siinä köllii. Saatetaanhan sitä pikkusta istuttaa kaukalossakin automatkoilla useemman tunnin.

Rintapumpun perään kuulutan myös minä. Mulla oli (tai on kait vieläkin..) suihkutissit, maitoa roiskuu ja tulee PALJON. Että pieni meinaa läkähtyä. Ja ylituotantoa on sitten ihan pakko päästä lypsämään pois.
Mutta tästähän ei etukäteen tiedä, pumppu voi olla turhakin hankinta jos ei sitten imetäkään. Tai jos sitä ei osta, niin se tarve voi tulla ihan heti kun maito kunnolla nousee eikä pikkunen suu sitten saakaan imuotetta maidosta turvonneesta tissistä. Meillä sillon oli tissihuutoa, kun nälkä oli hirvee, mulla ei pumppua ollut ja piti vaan oottaa sen aikaa, että päällimmäiset maidot suihkuaa pihalle, sitten sai vauva tissitä otteen. Nyt ostan Aventin käsikäyttösen, se on ollut joskus sillon kaverilta lainassa ja tykkäsin kovasti.

Itkuhälytin on ehdoton jos nukuttaa vauvaa pihalla. Tähän käy kans semmonen radiopuhelin, paitsi jos asuu kovin maalla ja metsän lähellä, niin hirvimiehet voi sitten syksyllä huudella sinne samoile taajuuksille omia löpinöitään..

Meidän vauvat syntyy syksykylmään niin haalari kait se on ostettava, se mammalootan on niin valtavaa kokoa, että pikkunen hukkuu siihen. Ja liian iso haalari on älyttömän vaikea saada mahtumaan kaukaloon. Mä meinasin haalarin lisäksi ostaa vielä kaukalopussin, menee sitten automatkoilla ilaman sen enempiä toppakerroksia.

Joku villapuku sinne haalarin alle lisäksi kans, varsinkin jos nukkuu siellä pihalla.

Sitten amme tietenkin ja petivaatteet sänkyyn (tai laatikkoon) niin muuten laatikkoon mulla on hakusessa reunapehmusteet, näppärä surauttaa ite, mutta mä olen aika surkea ompelussa. Ja on aika kolkkoa nukuttaa vauvaa pelkässä lootassa.
Pinnasängyssä meillä ei pehmusteita ollut, tai kokeiltiin vähä aikaa, mutta tutti meni aina hukkaan niitten alle, sitä sitten yöllä haettiin taskulampun kanssa. Oli parempi ilman.

Vaatteista sen verran, että musta käteviä oli just bodyt+puoli- tai kokopotkarit. Ja varsinkin vastasyntyneellä ne semmoset kietasumalliset bodyt, ettei tarvii pujotella sitä rempulapäätä kaula-aukosta. Mieskin tykkäs niistä, valkkas aina semmosen jos piti vaihtaa. Ja ihan vastasyntyneelle on musta kivoja kans semmoset bodyt missä saa hihan käännettyä tumpuks käden päälle, semmonen taitaakin olla äitiyspakkauksessa, mutta mitähän kokoa lie. Kun pikkuvauvalla pitää niitä tumppuja käyttä pari ekaa viikoa ettei raavi itteään, niin ne ei kyllä pysy kun huitoo niin paljon. Mä käytin sukkia ;)
Ja puklukoneita kun saattavat olla niin harsoja kuluu!!

Huh..taidan antaa tämän aiheen nyt olla..tulee älytön lista...Ja en kyllä ite jaksa alkaa tuota lukemaan ja tarkistamaan, toivottavasti on ihan ymmärrettävää tekstiä!

salvia, voi peukkuja nyt vaan teille sinne tulosten odotteluun. Tosi rauhalliselta kuulostat siihen nähden mitä olette joutuneet kokemaan. Taidat olla melko sitkeetä tekoa!

irene80, no niin, hyvä hyvä!! Eikun onnellista odotusta tästä eteenpäin! Mulla kans istukan takia ultra rv30, että ihan kiva päästä vielä siinä vaiheessa. Jos vaikka painoarviota sais.
Mulla on nuo kelan paperit ollu jo ikuisuuden tuolla, nyt tänään täytin, pitäis vielä postiin asti saada. Esikolta tässävaiheessa mulla oli jo laatikko kotiin saatuna :ashamed:

bittersweet, niin jäi täälläkin 4d haaveeksi. Uskon kyllä, että pakkohan se sinun ultraajasi oli olla sen verran pätevä, että tiesi mitä teki. Nyt sitten tenttaat neuvolassa ens kerralla vähän lisätietoja, jos olisi epikriisi ehtinyt silloin sinne.

pa-mille rentoa loikoilua! Toivottavasti paikat pysyvät suljettuina.

duffy, minä kans kävin aina kokeilemaas töissä oloa, sitten vaihtelin vuoroja, että sain useemman vapaapäivän rankan iltavuoron perään. Että oman voinnin mukaan!

(.) Maha kasvaa, ei kummempaa!
kirma+muru 25+3
 
Meillä oli tänään 4D-ultra Hämeenlinnassa, Henrik Rosendahl lääkärinä. Ja IHANAA, että oli niin perusteellinen! 2 tuntia se papusta ultrasi :LOL: Raukka on niiiiin ujo, että aina kääntyi selkä ultraan päin ja piilotteli kaikkea mahdollista :LOL: No, loppujen lopuksi kaikki tarpeellinen saatiin mitattua ja nähtyä. Kunnon kuvaa kasvoista ei saatu, mutta monta sellaista missä näkyi edes puolet kasvoista. 2 DVD:tä tuli siitä sessiosta.
Henrik olis sitä mieltä, että meille tulee TYTTÖ!!!! :eek: :heart: :D Ihan uskomatonta! On ollut vain jotenkin niin varma poika olo, että aivot ei meinaa käsittää ollenkaan, että masuasukki onkin tyttö :LOL: Kaikki muutkin, mummoa ja vaaria myöten ovat olleet varmoja pojasta... Molemmat ovat enemmän kuin tervetulleita, kunhan edes hieman ihmistä muistuttava ja elävä yksilö ilmestyisi :heart:

Henrikistä vielä sen verran, että ihana lääkäri! Tutki kaiken tarkkaan, selitti ja näytti kaiken, oli ymmärtäväinen, huumorintajuinen ja todella ammattitaitoinen! Sekä perusteellinen! Ei voi muuta kuin suositella lämpimästi.

Ultran jälkeen sitten sekosin Ideaparkissa. Tarkemmin sanoen lastenvaate liikkeissä :LOL: Tuli ostettua muutama mekot, bodyt, potkuhousut, sukat, pipot yms. Ei olis pitänyt mennä yksin vain muka "katsomaan" mitä alessa on, kolme kassia tuli kotiin...
Myös vaunut ja hoitopöytä on hankittu. Ne sain ystävältä pilkkahintaan. Enää isommista hankinnoita puuttuu turvakaukalo ja siihen sopivat matkarattaat.

Kuumuus painaa, liikkuminen on jo humattavasti hidastunut (siis minulla, ei papusella :LOL: ). Välillä tuntuu, ettei ähkimättä pääse ylös mistään :eek: Päiväunet on päivän sana B)

Maricce ja Minni rv 23+0 POOOKS :heart:
 

Yhteistyössä