Kyllä tyttöjen kanssa on vaikeampaa kuin poikien

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
laitatko pojatkin siivoamaan ja tiskaamaan joka viikko ja päivittäin?
Tuli kans mieleen, tiskaako teillä muut ollenkaan jos tytön tiskivuoro on joka päivä???
22.19 -vieraana lisään vielä että se on aivan normaalia ettei kotityöt kiinnosta. Hommatkaa tiskikone, jos tyttö on ainoa joka tiskaa?! Huoneen siivous kerran viikossa ja pyykit pyykkikoriin, satunnaisesti muuta pyydettäessä on ihan tarpeeksi ja siinäkin on joskus liikaa. Ei se, että lapsi on täysikasvuinen kooltaan tarkoita sitä että hänestä tulisi aulis äidin pikku apulainen saman tien.

Pihtailusta sen verran, että kapinoin itse teininä ja minulla oli surkea itsetunto koska VIHASIN sitä että aina oli vanhoja vaatteita, pelkkää kirppiskamaa, ei saanut rahaa mihinkään, kaikki kivat harrastukset oli liian kalliita jne.. Lomamatkoihin kyllä oli varaa mutta "turhuuksiin" mulle ei. Huono itsetunto ajaa helposti tekemään typeryyksiä jotta olisi kavereiden silmissä edes jotain, edes jossain asiassa se "siistein" tyyppi.
 
vieras
Rollolle jaksuja!!!
Itsellä ja ystävällä alkoi kapina kasiluokalla, koska seiskaluokalla kiusattiin. Sen jälkeen piti esittää kovempaa kuin on, tehtiin tyhmiä asioita millä saatiin sit kunnioitusta muilta. Kukaan ei enää kiusannut mut koulu meni vituiks.
 
Toivottavasti tyttö on kotona ja hyvissä voimissa.

Mitä kuriin ja kotitöihin tulee, niin rajoja ja velvollisuuksia pitää olla. Mutta myös luottamusta ja vapautta - ei ole kyseessä pikkulapsi, vaan teini. Kyseinen teini ei tosin tunnu olevan luottamuksen arvoinen juuri nyt.

Sellainenkin älytön ajatus kävi mielessä, että toistaako tyttö vanhempiensa asenteita ja kotona kuultua?

Ja anteeksi vaan, en ymmärrä miksi teinityttö joutuu tiskaamaan päivittäin kun molemmat vanhemmat ovat kotona eli heillä olisi aikaa tiskata. Tytöllä on koulunkäynti (plus toki läksyt, kokeisiin lukeminen) ja harrastus aikaa viemässä, ja kotitöitä ei pitäisi olla liikaa.
 
Jaana
Ei ole kokemusta isoista lapsista. Joku sanoi mulle tän kakkosen odotusaikana, että kolme poikavauvaa hoitaa siinä missä yhden tytön ja totta turisi. Poika oli todella helppo ja tämä tyttö taas... Aaaaargh!
 
jep
ihan koko ketjua en ehdi nyt lukemaan, mutta tuo kotitöiden määrä kuullostaa kyllä isolta. Koulu on tosi aikaa vievää ja vaativaa tänäpäivänä, ja murkkujen pitäis antaa keskittyä just siihen. Ja koska ne kaverit on siinä elämänvaiheessa todella tärkeitä, niin aikaa niillekin pitää olla. Velvollisuuksiakin pitää olla toki, mut koulu on yks niistä ja se on todella suuri velvollisuus! Kotona voi jotain pikkujuttuja tehdä, mut en laittais omaani tiskaamaan päivittäin.

Mun tyttö ehtii tiskata aivan tarpeeksi sitten kun omassa kodissa asuu ja omaa perhettä perustaa.
 
fddf
Älähän yleistä. Johtuu varmasti omasta suhtautumisestasi tyttöön.

Minulla on pelkästään myönteisiä kokemuksia tytöistä. Sekä omasta että muiden. Pojat taas ovat meidän suvussa olleet raisumpia.
 
akka
Ei ole liikaa vaaadittu että teini tiskaa kerran päivässä ja imuroi oman huoneensa kerran viikossa.
Hei haloo,missä vaiheessa niille opetetaan sitä kodinhoitoa jos ei kotona teininä,nuori terve ihminen ei rasitu kyllä siitä että kerran päivässä joutuu tiskaamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Ei ole liikaa vaaadittu että teini tiskaa kerran päivässä ja imuroi oman huoneensa kerran viikossa.
Hei haloo,missä vaiheessa niille opetetaan sitä kodinhoitoa jos ei kotona teininä,nuori terve ihminen ei rasitu kyllä siitä että kerran päivässä joutuu tiskaamaan.
Mutta jos perheessä on muitakin ihmisiä, vanhemmat kotona, niin miksi yhden ihmisen vastuulle (teinin) on sälytetty kokonaan vastuu tiskeistä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Ei ole liikaa vaaadittu että teini tiskaa kerran päivässä ja imuroi oman huoneensa kerran viikossa.
Hei haloo,missä vaiheessa niille opetetaan sitä kodinhoitoa jos ei kotona teininä,nuori terve ihminen ei rasitu kyllä siitä että kerran päivässä joutuu tiskaamaan.
Käsin tiskaaminen kerran päivässä on minusta liikaa teinille. Kerran viikossa voisi olla ok. Kyllä lapsen kotitöitä pitää kotona oppia tekemään, joo, mutta etupäässä kotityöt ovat minusta vanhempien tehtävä - varsinkin kun molemmat vanhemmat ap:n tapauksessa ovat kotona työttömänä. Koululaiset kuitenkin tekävät koulussa joka päivä sen työpäivänsä, siihen päälle vielä kaverit, harrastukset, läksyt, vapaa-aika ja KOTITYÖT niin tulee melko tiivis päivä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Ei ole liikaa vaaadittu että teini tiskaa kerran päivässä ja imuroi oman huoneensa kerran viikossa.
Hei haloo,missä vaiheessa niille opetetaan sitä kodinhoitoa jos ei kotona teininä,nuori terve ihminen ei rasitu kyllä siitä että kerran päivässä joutuu tiskaamaan.
Mutta jos perheessä on muitakin ihmisiä, vanhemmat kotona, niin miksi yhden ihmisen vastuulle (teinin) on sälytetty kokonaan vastuu tiskeistä?
Se minunkin huomioni kiinnitti.

Oman huoneen siivous kerran viikossa on ihan ok. Jos ei siivoa, ei tule viikkorahaa - sellainen meininki oli oikeastaan kaikilla mun nuoruudessa.

Mutta että pitäisi tiskata joka päivä, siinä koulusta tulemisen, läksyjen teon ja harkkojen välissä...Se kuulostaa kovalta mun korviin. Etenkin jos samaa ei vaadita sisaruksilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta että pitäisi tiskata joka päivä, siinä koulusta tulemisen, läksyjen teon ja harkkojen välissä...Se kuulostaa kovalta mun korviin. Etenkin jos samaa ei vaadita sisaruksilta.
Vähemmästäkin eriarvoistamisesta menee teinillä herne nenään..
Eriarvoistaminen ja liian tiukat säännöt herättää kapinahenkeä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Ei ole liikaa vaaadittu että teini tiskaa kerran päivässä ja imuroi oman huoneensa kerran viikossa.
Hei haloo,missä vaiheessa niille opetetaan sitä kodinhoitoa jos ei kotona teininä,nuori terve ihminen ei rasitu kyllä siitä että kerran päivässä joutuu tiskaamaan.
Mutta jos perheessä on muitakin ihmisiä, vanhemmat kotona, niin miksi yhden ihmisen vastuulle (teinin) on sälytetty kokonaan vastuu tiskeistä?
Se minunkin huomioni kiinnitti.

Oman huoneen siivous kerran viikossa on ihan ok. Jos ei siivoa, ei tule viikkorahaa - sellainen meininki oli oikeastaan kaikilla mun nuoruudessa.

Mutta että pitäisi tiskata joka päivä, siinä koulusta tulemisen, läksyjen teon ja harkkojen välissä...Se kuulostaa kovalta mun korviin. Etenkin jos samaa ei vaadita sisaruksilta.
ja täytyy muistaa että nuorille on kuitenkin tärkeitä ne kaveritkin,niitäkin pitää keretä näkemään jossain välissä!
jos on koulu,läksyt,harkat,siivous,tiskaus ja eikös tuossa perheessä mennä nukkumaankin 8 aikoihin, niin missä välissä se kaverien tapaaminen?
 
M
Kiva jos tyttö itse löytää tämän ketjun. Menee kyllä viimeinenkin luottamus vanhempiin. Sen verran takstiä on äiti tänne kirjoittanut tunnistettavasti että joku tuttava osaa ohjata tänne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta että pitäisi tiskata joka päivä, siinä koulusta tulemisen, läksyjen teon ja harkkojen välissä...Se kuulostaa kovalta mun korviin. Etenkin jos samaa ei vaadita sisaruksilta.
Vähemmästäkin eriarvoistamisesta menee teinillä herne nenään..
Eriarvoistaminen ja liian tiukat säännöt herättää kapinahenkeä.
Niin tekee. Melkein voisi kärjistää että tuollaisessa tapauksessa ( eriarvoistaminen ja tiukka kuri) kapinointi on odotettavissakin. Ennemin tai myöhemin.

 
vieras
Eikös rollolaisella ole neljä lasta eli teitä on 6 henkeä? Ja rollo ja mies päivät kotona työttömänä. Jos tyttö joutuu tiskaamaan JOKA PÄIVÄ niin jääkö muille viidelle vielä tiskivuorot? Vai onko tyttö ainoa tiskaaja? Todellakaan en kehtais pistää tyttöä tiskaamaan päivittäin jos itse olisin miehen kanssa kotona, ihan sama fiilis tuli mullekin kuin tytölle, ORJA.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Tiskaaminen ei ole lasten hommaa, eikä se TODELLAKAAN saa olla yksin lapsen vastuulla. Sikamaista tiskauttaa lapsella.
Jaa-a vanhempani ovat sitten aikoinaan olleet sikamaisia. Meillä ei ollut astianpesukonetta ja kyllä, välillä jouduin tiskaamaankin. Mutta en suinkaan kyllä ollut ainoa, vaan sama koski muitakin sisaruksiani. ( siskoja kaikki) Meillä oli tiskivuorot.
Tekemättä sen syvällisempää analyysia omasta nuorudeestani, voin sanoa että tiskaaminen tuskin oli syy siihen, miksi murrosiästäni tuli niin hankala ja haastava.
Mutta liian kontrolloiva kasvatus kylläkin, napanuoran katkaisu vaati rajuja riuhtaisuja ja ylilyöntejä, jotta uskalsi uhmata sitä tiukkaa ilmapiiiriä, jossa kasvoin.

Juuri tänään pistin taas itseäni tilille siitä, olenko toistamassa samaa virhettä.
Kontrolloinko lapseni kapinaan? :| :/ :ashamed:
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Tiskaaminen ei ole lasten hommaa, eikä se TODELLAKAAN saa olla yksin lapsen vastuulla. Sikamaista tiskauttaa lapsella.
Jaa-a vanhempani ovat sitten aikoinaan olleet sikamaisia. Meillä ei ollut astianpesukonetta ja kyllä, välillä jouduin tiskaamaankin. Mutta en suinkaan kyllä ollut ainoa, vaan sama koski muitakin sisaruksiani. ( siskoja kaikki) Meillä oli tiskivuorot.
Tekemättä sen syvällisempää analyysia omasta nuorudeestani, voin sanoa että tiskaaminen tuskin oli syy siihen, miksi murrosiästäni tuli niin hankala ja haastava.
Mutta liian kontrolloiva kasvatus kylläkin, napanuoran katkaisu vaati rajuja riuhtaisuja ja ylilyöntejä, jotta uskalsi uhmata sitä tiukkaa ilmapiiiriä, jossa kasvoin.

Juuri tänään pistin taas itseäni tilille siitä, olenko toistamassa samaa virhettä.
Kontrolloinko lapseni kapinaan? :| :/ :ashamed:
Niin. Minusta siis on ihan ok, että lapset osallistuvat kotitöihin, mutta sen pitää kyllä tapahtua yhteisymmärryksessä lapsen kanssa.

Periaate lähtee siitä, että KAIKKI taloudessa olevat työt on ensisijaisesti vanhemman vastuulla ja heidän tehtäviään. Vanhempien pitää käydä kaupassa, tehdä ruuat, hoitaa tiskit, siivoukset, pestä pyykit jne. Se on vanhempien velvollisuuksia eikä niitä tule siirtää muualle. Itseisarvona lapsella ei ole mitään noista velvollisuuksista.

Minusta on silti hyvä opettaa lapselle kotitöiden tekemistä ja antaa hänen osallistua niihin. Kuitenkin niin, että lapsen kanssa SOVITAAN, että hän osallistuu. Lapsi voi saada tekemisistään palkkion tai sitten hän vain auttaa puhtaasti auttamisen halusta. Moni lapsi auttaa mielellään vanhempiaan kun sen esittää näin ja aikuinen muistaa KIITTÄÄ siitä, että lapsi auttaa. Kun lapsi näkee, että äiti pääsee jossain kohtaa helpomalla ja on siitä todella iloinen, hän auttaa mielellään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Upeeta, mahtavaa! Syytetään vaan "Saaraa" eikä kuunnella oman lapsen tarpeita ollenkaan, puhumattakaan siitä että kyettäisiin katsomaan peiliin ja miettimään, miksi juuri minun lapseni toimii näin. Se on ihan höpöhöpöä, että teinit ja nuoret nyt tekee vaan sellaista ja tällaista, pyh ja pah.
Olen aivan samaa mieltä! Pahin kieltäminen on juuri siinä, että ajatellan että ei meidän lapset vaan ne muut kakarat!
En kyllä huomannut että tässä olisi syytetty vain "Saaraa", kyllä Rollolainen mielestäni on keskittynyt oman tyttärensä tekemisiin ja tämän vastuuseen eikä toisten lasten haukkumiseen. Tottakai jo kysytään koska kiltin tytön käytös muuttui tuollaiseksi niin en itsekään jättäisi mainitsematta sitä että kaikki alkoi kun tutustui tuohon toiseen tyttöön. Tottakai kaverit vetävät puoleensa, muttei se poista lapsen omaa vastuuta omista tekemisistä.

Eiköhän valtaosa vanhemmista etsi syitä itsestään silloin kun lapsella ilmenee ongelmia. Eri juttu sitten kannattaako sitä pohdintaa käydä tällä palstalla vai kotona oman kumppanin kanssa tai kuraattorin avulla.
 

Yhteistyössä