Kyllä tyttöjen kanssa on vaikeampaa kuin poikien

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
rollo on sanonu olevansa absolutisti
Joskus ainakin joi päiväkännejä :D
Kerran joi siskonsa kanssa muutaman siiderin. So? Rollolta ensimmäinen kerta kun lukenut että edes juo! Ja olen palstalla kuitenkin ollut vuodesta 2002! Joten älkää viitsikö panetella ja keksiä näitä juttuja. Törkeää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Monen lapsen mielestä koti on yhtäkuin "Viiden Tähden Hotelli" mitään ei tarvitse tehdä. Opettakaa vaan lapsenne tuohon metoodiin niin hyvää tulee.
Just. Sehän on tietenkin ihan taatusti niin, että lapsi ei opi siisteyttä tai järjestämään tavaroitaan, jos sille ei laadi mielivaltaisia sääntöjä, joita aikuiset itsekään eivät halua noudattaa. Opettamisella ja kiusaamisella on vissi ero.

Minä sattumalta TIEDÄN, että positiivisellakin asenteella ja lasta opettamalla - ei komentamalla tai järjettömillä säännöillä - saa tuloksia aikaan. Jos kodissa on sotkua, aikuinen tarttuu toimeen ja ottaa lapset siihen mukaan PYYTÄMÄLLÄ heitä auttamaan. Jos lapsi ei silloin ehdi tai halua, voi sopia, että okei, tiskataan kohta - äiti tulee kaveriksi. Kyllä siinä aikuisen itsensä pitää itse ottaa töistä vastuu kuitenkin. Näyttää, että tämä on minun vastuullani, mutta on kiva jos autat. Ja muistaa PALKITA JA KEHUA lasta kun hän on siivonnut huoneensa tai järjestänyt tavaransa. Asia, joka pääsääntöisesti näiltä pirttihirmuilta unohtuu.

Ja todellakaan se siisteysopetus ei tarkoita sitä, että aikuinen löhnöttää sohvalla ja komentelee muita.
Juuri näin! Vanhempi on kuitenkin se aikuinen jolla on päävastuu kodin asioista. En mä kehtais kirjoitella, että tuolla noi aamupalatiskitkin vielä on, kun ei tyttö niitä tiskannut :)
sanoinko ETTÄ TYTÖN NE PITÄÄ TISKATA!
Sanoin etä Kukaan ei niitä ole vielä tiskannut, tarkoitin itseäni.
Yleensä se tiskivuoro on tytöllä tai pojalal juuri päivällisaikaan , jolloinuseimmiten o tiskissä 6 lautasta,6 kuppia, 6 haarukkaa, pari veistä ja kattilaajehkä paistinpannu.
Se ei olepaljon.
Ja mä tiskasin jo,oten turha siit on mulle v.ittuilla

jos lapsella on yleensä päivällis tai lounastiski niin se eioopaljon.

tiesitkö että astianpesukone maksaa aika paljon, ei sitäniin vaan ostella.


Nykyaikana lapset on tosi laiskoja, ennen lapset teki kotitöitä siin missä aikuisetkin eikä protestoitu. Miten ihmeessä maatilallakaan ne työt olis tehty jos lapset ei olsi oleet mukana. Eikä ollut mitää hienoja laitteita. Piti kantaa vedet,hakata halot,kaivaa ojia, hoitaa lehmiä jne.
V.ttu muuta sitten sinne maatilalle! TE asutte kaupungissa jossa elämän pitäis olla aika helppoa! EIKÖ NIIN! Nyt on vuosi 2010! Jätä muutama kalja ostamatta, niin tiskikone on teidän! Juoppoperheissä useinkin lapsilla on päävastuu siivoomisesta ynnämuusta. Mä säälin todella sun lapsiasi ja jos sinä et olis noin veemäinen akka, niin ostaisin tytöllesi tiskikoneen!
kannattaisi olla asioista perillä niin ei tulisi noin paljon kiroiltua ja käskeä olla ostamatta kaljaa ja muuta soopaa. Tässä perheessä ei ole alkoholiongelmaa meniks jakeluu?
 
No voi hyvää päivää... Eikö tosiaan nykyteinien tarvii tehdä mitään kotitöitä, kun eletään vuotta 2010??? Hyvät niille jotka on oppineet siisteiksi, sillä ettei oo tarvinnu takapuoltansa lotkauttaa, mutta ei se asia kyllä kaikilla niinkään ole. Kyllä teinitkin olis ihan hyvä opettaa siihen, ettei kaikkea saa ilmaiseks ja huutamalla ÄITI tee sitä ja tätä. Jos ei edes omaa huonetta siivoo, niin kyllä se jo mun korvaan kuulostaa ihan liian hyvältä hotellilta. On kokemusta semmosesta äijästä jonka äiti siivos ja teki kaikkensa kultapojunsa takia, noh eipä tää ukko tehny mitään ja olis varmaan eläny omassa paskassaan jos en olis siivonnu. Onneks on entinen. Eli ei kaikki opi sisäsiisteiks ellei niitä vähän kouluta jo kotona. Olen puhunut. B)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
rollo on sanonu olevansa absolutisti
Joskus ainakin joi päiväkännejä :D
Kerran joi siskonsa kanssa muutaman siiderin. So? Rollolta ensimmäinen kerta kun lukenut että edes juo! Ja olen palstalla kuitenkin ollut vuodesta 2002! Joten älkää viitsikö panetella ja keksiä näitä juttuja. Törkeää.
 
ja täällä nämä kotiäidit huutaa siitä, miten rollolaisen ja sen miehen kiuuluu tehdä kotityöt ja pitää lapset täyshoitoloassa, kun nykyajan lapsille tulee traumoja kuulema jos joutuvat tekemään töistä osansa. mutta sille aviomiehelle ei ilmeisesti sitte tule tai saa tulla traumoja kun joutuu tekemään kotitöitä, jotka olis kuulunut tehdä sen kotona olevan KOTIÄIDIN.
 
ja täällä nämä kotiäidit huutaa siitä, miten rollolaisen ja sen miehen kiuuluu tehdä kotityöt ja pitää lapset täyshoitoloassa, kun nykyajan lapsille tulee traumoja kuulema jos joutuvat tekemään töistä osansa. mutta sille aviomiehelle ei ilmeisesti sitte tule tai saa tulla traumoja kun joutuu tekemään kotitöitä, jotka olis kuulunut tehdä sen kotona olevan KOTIÄIDIN.
 
vieras
Voimia kovasti! Teinien kanssa ei todellakaan ole helppoa ja ammattiapua kannattaa pyytää ajoissa. Se on koko perheen etu.

Kaikille "syyllistäjille" tiedoksi vanhemmuus on vaikea laji ja lähes tulkoon kaikki vanhemmat tekevät parhaansa. Syyllistäminen ei auta ketään vaan kuluttaa asianomaisten voimia turhaan. Perhe tarvitsee nyt ap.n energian. Jos haluatte, lukekaapa tutkimuksia lasten ja nuorten pahoinvoinnista. Oireilevia lapsia ja nuoria tulee kaikenlaisista kotioloista.

Ja "peli" ei ole menetetty todellakaan. Me kaikki varmasti tunnemme ihmisiä, jotka ovat teineinä hölmöilleet urakalla, mutta elävät nyt aikuisina ihan hyvää elämää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
ja täällä nämä kotiäidit huutaa siitä, miten rollolaisen ja sen miehen kiuuluu tehdä kotityöt ja pitää lapset täyshoitoloassa, kun nykyajan lapsille tulee traumoja kuulema jos joutuvat tekemään töistä osansa. mutta sille aviomiehelle ei ilmeisesti sitte tule tai saa tulla traumoja kun joutuu tekemään kotitöitä, jotka olis kuulunut tehdä sen kotona olevan KOTIÄIDIN.
Täh? Nyt mä en ymmärrä mitään?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
No voi hyvää päivää... Eikö tosiaan nykyteinien tarvii tehdä mitään kotitöitä, kun eletään vuotta 2010??? Hyvät niille jotka on oppineet siisteiksi, sillä ettei oo tarvinnu takapuoltansa lotkauttaa, mutta ei se asia kyllä kaikilla niinkään ole. Kyllä teinitkin olis ihan hyvä opettaa siihen, ettei kaikkea saa ilmaiseks ja huutamalla ÄITI tee sitä ja tätä. Jos ei edes omaa huonetta siivoo, niin kyllä se jo mun korvaan kuulostaa ihan liian hyvältä hotellilta. On kokemusta semmosesta äijästä jonka äiti siivos ja teki kaikkensa kultapojunsa takia, noh eipä tää ukko tehny mitään ja olis varmaan eläny omassa paskassaan jos en olis siivonnu. Onneks on entinen. Eli ei kaikki opi sisäsiisteiks ellei niitä vähän kouluta jo kotona. Olen puhunut. B)
Hei vaan. Vuonna 2010 pitää tottakai tehdä vaikka mitä kotinsa eteen, mutta nyt ei eletä maatilalla, kaiveta ojia ja lypsetä lehmiä!
Nyt imuroidaan, tiskataan koneella ja pyykätään koneella. Eiks niin?

Jos haluaa elää kuten ennenvanhaan, niin siitä vaan, mutta silloin vastaa itse omista valinnoistaan, eikä pakota lapsia niihin!

Onko sinulla kodinhoitoa helpottavia koneita ja laitteita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
No voi hyvää päivää... Eikö tosiaan nykyteinien tarvii tehdä mitään kotitöitä, kun eletään vuotta 2010??? Hyvät niille jotka on oppineet siisteiksi, sillä ettei oo tarvinnu takapuoltansa lotkauttaa, mutta ei se asia kyllä kaikilla niinkään ole. Kyllä teinitkin olis ihan hyvä opettaa siihen, ettei kaikkea saa ilmaiseks ja huutamalla ÄITI tee sitä ja tätä. Jos ei edes omaa huonetta siivoo, niin kyllä se jo mun korvaan kuulostaa ihan liian hyvältä hotellilta. On kokemusta semmosesta äijästä jonka äiti siivos ja teki kaikkensa kultapojunsa takia, noh eipä tää ukko tehny mitään ja olis varmaan eläny omassa paskassaan jos en olis siivonnu. Onneks on entinen. Eli ei kaikki opi sisäsiisteiks ellei niitä vähän kouluta jo kotona. Olen puhunut. B)
Hei vaan. Vuonna 2010 pitää tottakai tehdä vaikka mitä kotinsa eteen, mutta nyt ei eletä maatilalla, kaiveta ojia ja lypsetä lehmiä!
Nyt imuroidaan, tiskataan koneella ja pyykätään koneella. Eiks niin?

Jos haluaa elää kuten ennenvanhaan, niin siitä vaan, mutta silloin vastaa itse omista valinnoistaan, eikä pakota lapsia niihin!

Onko sinulla kodinhoitoa helpottavia koneita ja laitteita?
No kyllä sekin on niin että monet ihan tiskaa kyllä käsin vielä. Mikä ihme siinä on että kaikkien pitää lähtee ostaan uusimmat vekottimet kun ne helpottaa arkee vaikka selvästi ilman niitäkin pärjää?
Kyllä meikäläinen yrittää helpottaa arkee kaikella mahdollisella vekottimella, mutta en nää siinä todellakaan mitään väärää jos joku haluaa olla "manuaalinen". Ja kyllä ne lapset on hyvä totuttaa siihen oman perheen eloon eikä muiden. Eihän teinit oo valmiita tekeen mitään, mutta kyllä niitten on vähän silti tehtävä, vaikka lievällä pakolla. Ainakin sillon jos vinkuu jotain viikko- tai kuukausirahaa.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
No voi hyvää päivää... Eikö tosiaan nykyteinien tarvii tehdä mitään kotitöitä, kun eletään vuotta 2010??? Hyvät niille jotka on oppineet siisteiksi, sillä ettei oo tarvinnu takapuoltansa lotkauttaa, mutta ei se asia kyllä kaikilla niinkään ole. Kyllä teinitkin olis ihan hyvä opettaa siihen, ettei kaikkea saa ilmaiseks ja huutamalla ÄITI tee sitä ja tätä. Jos ei edes omaa huonetta siivoo, niin kyllä se jo mun korvaan kuulostaa ihan liian hyvältä hotellilta. On kokemusta semmosesta äijästä jonka äiti siivos ja teki kaikkensa kultapojunsa takia, noh eipä tää ukko tehny mitään ja olis varmaan eläny omassa paskassaan jos en olis siivonnu. Onneks on entinen. Eli ei kaikki opi sisäsiisteiks ellei niitä vähän kouluta jo kotona. Olen puhunut. B)
Hei vaan. Vuonna 2010 pitää tottakai tehdä vaikka mitä kotinsa eteen, mutta nyt ei eletä maatilalla, kaiveta ojia ja lypsetä lehmiä!
Nyt imuroidaan, tiskataan koneella ja pyykätään koneella. Eiks niin?

Jos haluaa elää kuten ennenvanhaan, niin siitä vaan, mutta silloin vastaa itse omista valinnoistaan, eikä pakota lapsia niihin!

Onko sinulla kodinhoitoa helpottavia koneita ja laitteita?
Ei kaikilla ole pakko niitä olla. koneella meilläkin pyykätään, tosin pyykkituvalla, onhan vieläki vaatteita joita ei saa koneeseen laittaa. Jso mula ei opyykkivuoroa EN YHDEN VAATTEEN TAKIA ala pyykkivuoroa tilaamaan,eiköhän sen yhden paidan voi käsinkin pestä.
Josostat mulle sen tiskikoneen toki sitä käytetään, mutta kun ei sisihen ole varaa...
 
me
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
No voi hyvää päivää... Eikö tosiaan nykyteinien tarvii tehdä mitään kotitöitä, kun eletään vuotta 2010??? Hyvät niille jotka on oppineet siisteiksi, sillä ettei oo tarvinnu takapuoltansa lotkauttaa, mutta ei se asia kyllä kaikilla niinkään ole. Kyllä teinitkin olis ihan hyvä opettaa siihen, ettei kaikkea saa ilmaiseks ja huutamalla ÄITI tee sitä ja tätä. Jos ei edes omaa huonetta siivoo, niin kyllä se jo mun korvaan kuulostaa ihan liian hyvältä hotellilta. On kokemusta semmosesta äijästä jonka äiti siivos ja teki kaikkensa kultapojunsa takia, noh eipä tää ukko tehny mitään ja olis varmaan eläny omassa paskassaan jos en olis siivonnu. Onneks on entinen. Eli ei kaikki opi sisäsiisteiks ellei niitä vähän kouluta jo kotona. Olen puhunut. B)
Hei vaan. Vuonna 2010 pitää tottakai tehdä vaikka mitä kotinsa eteen, mutta nyt ei eletä maatilalla, kaiveta ojia ja lypsetä lehmiä!
Nyt imuroidaan, tiskataan koneella ja pyykätään koneella. Eiks niin?

Jos haluaa elää kuten ennenvanhaan, niin siitä vaan, mutta silloin vastaa itse omista valinnoistaan, eikä pakota lapsia niihin!

Onko sinulla kodinhoitoa helpottavia koneita ja laitteita?
Ei kaikilla ole pakko niitä olla. koneella meilläkin pyykätään, tosin pyykkituvalla, onhan vieläki vaatteita joita ei saa koneeseen laittaa. Jso mula ei opyykkivuoroa EN YHDEN VAATTEEN TAKIA ala pyykkivuoroa tilaamaan,eiköhän sen yhden paidan voi käsinkin pestä.
Josostat mulle sen tiskikoneen toki sitä käytetään, mutta kun ei sisihen ole varaa...
Ei varmaan, kun täytyy asua niin isossa asunnossa...me asutaan omistuskämpässä,74 neliön kolmio,kolme lasta...
ei meillä ole muuhun varaa vaikka ollaan miehen kanssa TYÖSSÄKÄYVIÄ ihmisiä!!!! toisin kun eräät...
 
Oikeastiko jonkun mielestä yksi pieni tiski on suurinpiirtein orjatyötä ja hirveän vahingollista nuorelle ihmiselle? :eek: Kaikki eivät kasaa sitä tiskiä päivätolkulla ja sitten pistä nuorta tiskaamaan vaan yhden aterian tiskit tiskataan kerralla. Ja se ei todellakaan ole suuri homma.

Eipä jää epäselväksi mistä noita uusavuttomia penikoita kehittyy, kun kaikki pitäis kantaa kultalautasella eteen ja mitään ei saisi vaatia!
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Miten ihmeessä maatilallakaan ne työt olis tehty jos lapset ei olsi oleet mukana. Eikä ollut mitää hienoja laitteita. Piti kantaa vedet,hakata halot,kaivaa ojia, hoitaa lehmiä jne.
Niin. Teettää nyt sitten vielä ne päivätyönsäkin lapsilla, siinäpä idea.
Minusta maatilalla omien töidensä teettäminen lapsilla on kyllä hävyttömyyden huippu, mutta juntit ovat juntteja. Ihan sama kuin minä retuuttaisin omat lapseni tänne työpaikalleni tekemään mun työt.

Minä olen lapseni hommannut, tietäen jo siinä vaiheessa, että minun tehtäväni on heidät huoltaa ja elättää. Ja sen minä teen, enkä rutise että niiden pitäisi itse sekin hoitaa. Siisteyttä opetan, ja vastuunkantoa - ja väitän, että siinä suhteessa ei tule mun jälkikasvu ainakaan hopealle jäämään mitä jos joihinkin vertaa, joilla ei ole lapsilleen antaa esimerkkiä mitä tarkoittaa työnteko ja perheensä elättäminen ihan omilla ansioilla.
 
Hyvä se on lapsille ja nuorille antaa kotitöitä, hyvänen aika. Ei se tiskaaminen tapa, eikä tiskikone ole välttämättömyys. Muistelin kyllä, että ap on tiskikoneesta puhunut, että sellainen olisi? Mihin se hävisi? :/
 
Ihmetyttää
Siis mulla on teinivuosina ollut kotona todella kova kuri ja ongelmiakin riittämiin (kuitenkin rakastavat ja ymmärtäväiset vanhemmat). Ei tullut siltin ikinä mieleenkään, että olisin halunnut johonkin lastenkotiin asumaan, vaikka muutamat ystävät siellä elelivätkin...

Voisko kuitenkin olla, että jotain häikkää on nytten ihan siellä vanhempien ja lapsen keskinäisessä suhteessa? Teettekö mitään yhdessä lapsen kanssa, riittääkö aikaa keskusteluun. Toivon todella, että lapset on samanarvoisia ap:lle.... Kotityöt on mun mielestä ihan jees juttu!
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Hyvä se on lapsille ja nuorille antaa kotitöitä, hyvänen aika. Ei se tiskaaminen tapa, eikä tiskikone ole välttämättömyys. Muistelin kyllä, että ap on tiskikoneesta puhunut, että sellainen olisi? Mihin se hävisi? :/
joo onhan sellainne ollut, mutta se on rikki. sen korjaus voi maksaa saman verran kuin uuden osto
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Hyvä se on lapsille ja nuorille antaa kotitöitä, hyvänen aika. Ei se tiskaaminen tapa, eikä tiskikone ole välttämättömyys. Muistelin kyllä, että ap on tiskikoneesta puhunut, että sellainen olisi? Mihin se hävisi? :/
joo onhan sellainne ollut, mutta se on rikki. sen korjaus voi maksaa saman verran kuin uuden osto
Joo, kannattavampaa ostaa suoraan uusi.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Monen lapsen mielestä koti on yhtäkuin "Viiden Tähden Hotelli" mitään ei tarvitse tehdä. Opettakaa vaan lapsenne tuohon metoodiin niin hyvää tulee.
Itse ole sitä mieltä, että lapsi kyllä ehtii kasvaa tähän helevetin työn täyteiseen ja työorientoituneeseen maailmaan, vaikka lapsuuden ja nuoruuden saakin viettää lapsena ja nuorena. Se ei poissulje sitä, että omista tavaroista opetellaan pitämään huolta. Eikä se poissulje sitä, että kotityötä tehdään - sopivasti ja tarvittaessa satunnaisesti.

Mutta olen vahvasti ainakin vielä sitä mieltä, että lapsen ja nuoren tärkein työ on koulutyö, sen jälkeen harrastus melkein yhtä korkealla arvostuksella ja tärkeydellä. Kotityönmaailmaan opetellaan satunnaisesti, joskus palkkion voimalla. Näin myös lapsi ja nuori oppii arvostamaan sitä, että raha ei tule kuin manulle illallinen, vaan ylimääräisen eteen on tehtävä työtä.
 

Yhteistyössä