Kyllä tekee tiukkaa jäädä hoitovapaalle

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"tuire"
Todellakin tekee. Kohta tipun kotihoidon tuelle, niin saan satasen vähemmän kuin pelkkä osuuteni asuntolainan lyhennyksestä on! Meininki on että "9kk lapset hoitoon ja äidit töihin". Ja kuntalisä on viety pois. Paska asuinkunta tuli valittua :(.

Mies saa sitten huhkia viikonlopputöitä sen aikaa kun jaksaa ja kun ei jaksa on palattava itse töihin. Minne näin pienen lapsen VOI viedä hoitoon? Nyt jo raastaa ajatuskin. Ei ole tämä lastenhoidon tuki ihan loppuun asti ajateltu. Kyllä on hullun hommaa. Opiskelijat valittaa tuloistaan, mutta kyllä se on hoitovapaalla oleva vanhempi joka ahtaalle ajetaan.

Ja ei, mun työssä ei voi tehdä keikkaa. Se on kaikki (koko työviikko) tai ei mitään. Mietin jo että haenko kaupan kassalle viikonlopputöihin, mutta mies tykkää tekevänsä saman rahan ylitöillä helpommalla. Täytyy pitää sormet ristissä että puolisolla riittää töitä. Muuten ollaan lirissä.

Luojan kiitos en ole sentään yksinhuoltaja! Niille tulisi olla joku lisätuki ehdottomasti kun meilläkin saa hammastakiristää

Me elämme +/-0. Toinen tili menee talolainaan, toisella ja kht:lla maksetaan autolyhennykset, vakuutukset, sähköt, vedet, puhelimet, netti, ruuat, vaatteet... En tiedä, miten teillä syödään, mutta me säästämme paljon rahaa sillä, että syömme vain itsetehtyä ruokaa. Siis mies ottaa töihinkin omat ruuat mukaan (leipä välipalalle, ruoka lounaalle, oma maitopurkki, oma kahvinkeitin+kahvi). Pelkästään eväillä säästää helposti 5e/päivä, eli kuussa säästyy satanen.

adeleee
Meillä kaksi poikaa,5,5v ja kohta 4v. Olen ollut 6 vuotta kotona,nyt viimeiset 1,5v keikkatöissä silloin tällöin. Tulot olleet mulla koko kotiäitiajan 500€/kk +/-150€. Eli parhaimmillaan 650e/kk ja pahimmillaan vajaa 400e. Mies ihan duunarihommissa,tienaa nettona noin 1600-1800€/kk. Asuntolaina on,auto on. Tiukkaa on,mut kaikesta selviää... Tsemppiä pienituloisille! :)

Sen verran noista opiskelijoista, että jos ihan perus opintotuen saa eikä halua/voi opintolainaa ottaa niin kyllä aika vähällä pitää tulla toimeen. Eikä opiskelevilla huomioida sitä, jos on lapsia. Mutta joo, tiukkaa on varmasti. Me ollaan molemmat aika pienipalkkaisia ja niinpä jouduin melkein heti äloman jälkeen töihin. Anoppi hoiti tyttöä ensin muutaman kk. Sit saatiin paras mahdollinen hoitopaikka tutulta hyvältä (parhaalta) hoitajalta, mikä on ollu ihan lottovoitto !

-ex-yh-
..ei ole herkkua, ei ole oikeasti koskaan rahaa mihinkään muuhun(esim.säännölliseen harrastamiseen), kuin ruokakaupassa käyntiin, eikä tosiaan aina siihenkään..Itsetehtynähän ruoat saat paljon halvemmalla,mutta kun on univelkaa muutenkin, niin se on jo vähän liikaa vaadittu.. En tosiaan voi suositella kenellekään yh-elämää,jollei ole läheisiä tai muuta kunnollista tukiverkostoa arkea jakamaan ja päästämään nääntynyttä äitiä välillä hengähtämään. Itselläni ei sitä tukea esikoiseni kanssa ollut, lopputulos olikin sen mukainen.. Nyt onneksi ovat asiat jo paljon paremmalla mallilla ja seuraavaa pientä odotellaan ihanan miehen kanssa.. Toivotan todella paljon jaksamista ja malttia itsestään huolehtimiseen jokaiselle yh-äipälle! Kertokaa kuulumisia/kokemuksia..

"Anne"
Ihan hyvin oli rahaa yksinhuoltajana kun sain kotihoidontukea mutta jäin työttömäksi ja huomasin, että olisi kannattanut jäädä työttömäksi aikasemmin jo.
Nyt tosin parisuhteessa ja opiskelijana, jopa kotihoidontuki on kaunis muisto vain :D

"ama"
[QUOTE="Jenis";28230019]No meillä tehtiin niin päin, että säästettiin rahaa ennen sitä hoitovapaata... sen verran on pakko jeesustella, että asioihin kannattaa vähän varautua ;)[/QUOTE]

Näin minäkin olen asian ajatellut: Jos on omien periaatteiden mukaista hoitaa lasta mahdollisimman pitkään kotona, niin sitä varten täytyy sitten säästää rahaa etukäteen.. Itse esim. en laittanut kaikkia säästöjä asunnon käsirahaksi, vaan jätin säästämistäni rahoista sukan varteen hoitovapaata varten. Ja tämä tapahtui ennen kuin olin edes tullut raskaaksi, että vaati jonkin verran suunnitelmallisuutta.

Mun mielestä yhteiskunnan ei pidäkään rahoittaa jonkun ihmisen vapaaehtoista kotonaoloa. Omia valintoja täytyisi osata miettiä etukäteen niin, että itse mahdollistaisi sen kotona olon jos sitä kerran haluaa :)

"ama"
[QUOTE="tuire";28229954]Todellakin tekee. Kohta tipun kotihoidon tuelle, niin saan satasen vähemmän kuin pelkkä osuuteni asuntolainan lyhennyksestä on! Meininki on että "9kk lapset hoitoon ja äidit töihin". Ja kuntalisä on viety pois. Paska asuinkunta tuli valittua[/QUOTE]

Onko sun omissa valinnoissa ja tilanteisiin varautumisessa ollut mitään vikaa, jos et itse ole ollenkaan varautunut kodinhoidontuelle jääntiin? Ihan yhtälailla itse olet omalla kohdallasi noudattanut yhdeksän kk lapset hoitoon politiikkaa, jos kerran et ole säästänyt ollenkaan rahaa kotona oloa varten..

"aloittaja"
Joo, kyllä meillä nyt kaikki mahdolliset säästötoimet on pyritty tekemään, että saadaan noita menoja karsittua. Mitä paperille laskin niin pärjätään nippa nappa, jos ei niin sit pitää pistää toinenkin auto pois. Autoon mennyt tässäkin kuussa taas 700€ ;/ Kakkosauto myytiin jo.

Meillä miehen palkka 1300€/kk käteen, minä saan kotihoidontuen sitten eli n. 300€, lapsilisän 100€ ja ilmeisesti hoitolisää (?) ehkä 100-150€. Minullakin oli ajatuksena tehdä keikkatöitä, mutta sitten menettää tuon lisän. Keikan saaminen on kuitenkin epävarmaa...

Täällä säästetään ihan kaikessa, mitään osteta tyyliin uutena, ei ole autoa, ei käytetä kertakäyttövaippoja, mutta no can do. Ruoka itsessään on jo todella kallista, voisin tehdä keikkatöitä, mutta opiskelen sekä olen puolessa välissä raskaana ja 1 vuotias kotona, joten on jo ihan tarpeeksi rankkaa :D

"Vieras"
Mieluummin kyllä laittaisin asuntolainan koroille kunnes lapsi on 1,5v, kuin menisin töihin.

Jos ap vajetta on vaan 100e kuussa niin miutaman kk kai voi elää säästöillä tai vaihtoehtoisesti visalla.

"vieras"
Niin. Se juju onkin ennakointi. Ei pitäis tulla yllätyksenä ettei kotihoidontuella elä, sen vois viimeistään raskausaikana tsekata ja alkaa säästää. Fiksu varautuu jo aikaisemmin. Äitiysrahasta (vai mikä se nyt on nimeltään) jäi ainakin mulla säästöön ilman säästämistäkin kun en ennen lapsen syntymää enkä pienen vauvan kanssa kuluttanut niin paljon kun töissä.

"ama"
Vielä jatkan, että ymmärrän kyllä, ettei esim. opiskelija ole juuri voinut säästää opintouesta hoitovapaata varten jne.

Mutta tällä palstalla saa usein lukea siitä, miten asuntolaina painaa päälle, autoista ei voi luopua jne. Me ollaan molemmat miehen kanssa ns. duunareita keskivertoa alemmalla palkalla, mutta ollaan tavallaan suunniteltu tosi moni asia lasten tuloa varten jo etukäteen.. Asunto ei ole hienoin ja kallein, joten lainaerät on voinut alusta asti suunnitella niin, että tulot voivat olla myös matalammat. Maksamme sitten ylimääräisiä lyhennyksiä silloin kuin molemmat on normaalisti töissä jne. Rahaa on säästetty asuntoa varten ja siitä jätetty n. 10000 e säästöön juuri hoitovapaata ajatellen. Kuljemme molemmat pyörillä töihin, joten pärjäämme mainiosti yhdellä autolla, eikä senkään tarvitse olla kovin kallis vähiä ajoja varten.

Tilanne voisi vallan hyvin olla se, että laina-erä olisi mitoitettu paljon isommaksi, jos olisimme halunneet luksukseksi remontoidun asunnon. Auto voisi olla uusi ja siitä voisi myös olla lainaa. Kaikki säästetty raha olisi voitu laittaa asunnon käsirahaksi ja nyt sitten miettiä sitä miten pärjäämme kotihoidontuella ja valittaa miten epäreilu yhteiskunta on kun ei kustanna kotonaoloa täysimääräisesti.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28230920]Mieluummin kyllä laittaisin asuntolainan koroille kunnes lapsi on 1,5v, kuin menisin töihin.

Jos ap vajetta on vaan 100e kuussa niin miutaman kk kai voi elää säästöillä tai vaihtoehtoisesti visalla.[/QUOTE]

Asuntolaina menee koroille ekaksi vuodeksi, mutta meillä on asokoti. Pieni laina, suuri vastike.

Aiomme kuitenkin hoitaa lapsen kotona 3 vuotiaaksi, ei ole muutamasta kuukaudesta ihan kyse. Mutta niinkuin sanoin, tekee tiukkaa, mutta ei nyt mahdotonta ole :) Aina hätätilanteessa voidaan se auto pistää pois, sillä säästää jo paljon kuukaudessa. Mies haluaa nyt ensin katsoa pärjätäänkö näin.

"vieras"
Ei lapsi voi niin yllätyksenä tulla, ettei yhtään ehdi varautua. Meillä on esim. laitettu lainan kk-eräksi summa yksien tulojen mukaan, lyhennämme ylimääräistä aina loppuvuodesta kun näemme mikä tilanne on. Ja lyhennys tietenkin kasvaa kun palaan töihin mutta nämä vuodet voimme elää sillä tavalla huolettomasti kun menot on suhteutettu tuloihin. Toki asiaa helpottaa että miehelläni on parempi palkka kuin itselläni mutta silti meillä on todella maltillinen laina, alle 1/5 asunnon arvosta.

"vieras"
[QUOTE="ama";28230935]Vielä jatkan, että ymmärrän kyllä, ettei esim. opiskelija ole juuri voinut säästää opintouesta hoitovapaata varten jne.

Mutta tällä palstalla saa usein lukea siitä, miten asuntolaina painaa päälle, autoista ei voi luopua jne. Me ollaan molemmat miehen kanssa ns. duunareita keskivertoa alemmalla palkalla, mutta ollaan tavallaan suunniteltu tosi moni asia lasten tuloa varten jo etukäteen.. Asunto ei ole hienoin ja kallein, joten lainaerät on voinut alusta asti suunnitella niin, että tulot voivat olla myös matalammat. Maksamme sitten ylimääräisiä lyhennyksiä silloin kuin molemmat on normaalisti töissä jne. Rahaa on säästetty asuntoa varten ja siitä jätetty n. 10000 e säästöön juuri hoitovapaata ajatellen. Kuljemme molemmat pyörillä töihin, joten pärjäämme mainiosti yhdellä autolla, eikä senkään tarvitse olla kovin kallis vähiä ajoja varten.

Tilanne voisi vallan hyvin olla se, että laina-erä olisi mitoitettu paljon isommaksi, jos olisimme halunneet luksukseksi remontoidun asunnon. Auto voisi olla uusi ja siitä voisi myös olla lainaa. Kaikki säästetty raha olisi voitu laittaa asunnon käsirahaksi ja nyt sitten miettiä sitä miten pärjäämme kotihoidontuella ja valittaa miten epäreilu yhteiskunta on kun ei kustanna kotonaoloa täysimääräisesti.[/QUOTE]

PEESI!

Tosiaan ymmärrän että esim. opiskelijaperheillä ja yksinhuoltajilla on todella tiukkaa (yksinhuoltaja voi sentään saada rahaa sossusta, opiskelijat pakotettais elämään velaksi), mutta jos keskivertopalkansaaja valittaa ettei ole kuukauttakaan varaa olla kotona lapsen kanssa hoitovapaalla, niin se on joko arvokysymys (panostaa mieluummin elintasoon kuin lapsen kotihoitoon) tai silkkaa tyhmyyttä.

"eee"
Se lapsi on tosiaan väkisin siellä mahassakin about 9 kuukautta, kyllä siinä ajassa luulisi aikuisten ihmisten jo saavan hiukan säästöön... Ja jos lapsi on ollut vähänkään suunniteltu, niin toki jo paljon ennenkin.

Mä meninkin töihin äitiysloman jälkeen. Eipä tarvi kituutella :) Ja yksinhuoltaja olin/olen.

Muok. valmistuin ammattiin vähän ennen äitiysloman alkua niin eipä ollut mitään mistä säästellä..

Viimeksi muokattu:
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28230978]mutta jos keskivertopalkansaaja valittaa ettei ole kuukauttakaan varaa olla kotona lapsen kanssa hoitovapaalla, .[/QUOTE]

Hmm, aloituksessa ainakaan ei kyllä nyt ollut tästä kysymys :) Vaan ihan siitä että aika paljon saa kyllä tiukentaa vyötä, että hoitovapaa onnistuu. On minullakin vähän säästöjä, mutta niitä ei ole tarkoitus käyttää kuin hätätilassa. Ja kun moni nyt heti siellä kimppuun hyökkäs että pitää ennakoida, niin joo, ei me kyllä nyt tämän paremmin oo ehitty ennakoimaan ja varautumaan. Lapsi on tehty nuorena, melko pian valmistumisen jälkeen. Ei niitä säästöjä niin hirmuisesti ole ehtinyt kertyä, kun on ensisijaisesti lyhennetty esim. opinto- ja autolainaa pois. Autot oli molemmat ihan pakollisia sillon, että päästiin töihin. Nyt toista autoa ei enään ole, siitä on luovuttu.

Eipä sillä, pärjätään sit pienellä.

"ama"
[QUOTE="Vieras";28231008]Hmm, aloituksessa ainakaan ei kyllä nyt ollut tästä kysymys :) Vaan ihan siitä että aika paljon saa kyllä tiukentaa vyötä, että hoitovapaa onnistuu. On minullakin vähän säästöjä, mutta niitä ei ole tarkoitus käyttää kuin hätätilassa. Ja kun moni nyt heti siellä kimppuun hyökkäs että pitää ennakoida, niin joo, ei me kyllä nyt tämän paremmin oo ehitty ennakoimaan ja varautumaan. Lapsi on tehty nuorena, melko pian valmistumisen jälkeen. Ei niitä säästöjä niin hirmuisesti ole ehtinyt kertyä, kun on ensisijaisesti lyhennetty esim. opinto- ja autolainaa pois. Autot oli molemmat ihan pakollisia sillon, että päästiin töihin. Nyt toista autoa ei enään ole, siitä on luovuttu.

Eipä sillä, pärjätään sit pienellä.[/QUOTE]

Itse en ainakaan ap:n aloitusta varsinaisesti kritisoinut, tuolla vain särähti korvaan kommentti siitä miten yhteiskunta tekee hoitovapaalla olon mahdottomaksi, kun omasta mielestäni yhtälailla ne omat valinnat vaikuttaa siihen onko hoitovapaalla mahdollista olla vai eikö.. Eli omaa politiikkaa pitää muistaa kritisoida siinä missä yhteiskuntaakin.

Yhteistyössä