Kyllä on karua :Yhdeksäsluokkalaiset listasivat epäsuosioon johtavat teinin tyylirikot

BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Me matkustelemme joka kuukausi ja tämän elämäntyylin omaavia löytyy runsaasti yhdeltä toiselta palstalta, ihan lapsiperheitä. Kyllä tällä palstalla käy silmiin nuo "ei ole rahaa" kommentit keskustelussa kuin keskustelussa, joten tietämättä tulotasoja voi päätellä että täällä usea on vähävarainen.
Minä taas en yhtään ymmärrä miksi raha-asioistaan pitää niin kovasti höpistä.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Me matkustelemme joka kuukausi ja tämän elämäntyylin omaavia löytyy runsaasti yhdeltä toiselta palstalta, ihan lapsiperheitä. Kyllä tällä palstalla käy silmiin nuo "ei ole rahaa" kommentit keskustelussa kuin keskustelussa, joten tietämättä tulotasoja voi päätellä että täällä usea on vähävarainen.
Minä taas en yhtään ymmärrä miksi raha-asioistaan pitää niin kovasti höpistä.
No se tuntuu olevan tämän palstan teema; joka päivä on monta keskustelunaloitusta raha-asioista.

Kukka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Allekirjoitan tän täysin. Ihan näin aikuisenakin joskus pistää nyppimään se, että suomalaisten on niin vaikea hyväksyä vaihtoehtoisia elämäntapoja. Kaikki tavoittelevat "ydinperhe, omakotitalo rauhallisella alueella, pari-kolme lasta, luterilaiset kirkkojuhlat, tila-auto ja kultainen noutaja"-elämää ja jos joku uskaltaa poiketa kaavasta niin se herättää pelkoa ja vihaa, joka purkautuu esimerkiksi näillä keskustelupalstoilla. Aikuisten elämässä onneksi harvoin joutuu oikeassa elämässä kiusatuksi...
Tätähän tämä elämä on. Katselin juuri tuota listaa ja hokasin, että tämänhän takia minä olin koulukiusattu. Enkä kyllä vieläkään perusta noista perhe ja omakotitalo jutuista. Harvat ihmiset tuntuvat ymmärtävän sen, että ihmisellä on oikeus valita. Ei tarvitse elää niin kuin muut, vaan niin, että on onnellinen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Huh, ihan järkyttävää luettavaa. Pystyn hyvin kuvittelemaan millaisia aikuisia tällaisista nuorista kasvaa.. tosi pinnallista meininkiä, selkeät säännöt siitä mikä on hyväksyttyä ja mikä ei. Ihan sairasta!
sellasia aikuisia mitä tää palsta on pullollaan.

ks
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta miksi on näin? Miksi tällä palstalla nimenomaan liikkuvat vähätuloiset? Luen nimittäin toistakin "lapsi-palstaa" ja siellä on ihmisillä täysin erilainen elämäntyyli kuin yleisesti täällä; rahaa käytetään, matkustellaan jne.

Anteeksi OT, mutta kiinnostaisi tämä asia.
Samanlaiset lapset leikkivät parhaiten keskenään? En minä tiedä :) En mä tiedä edes sitä, miksi itse olen pian 10 vuotta pyörinyt tällä palstalla. Eikä mulla ole enää alaikäisiä lapsiakaan. Jostain syystä vaan tykkään tästä palstasta sen verran paljon, etten ole katsonut tarpeelliseksi muita mammapalstoja edes etsiä.
Voin sanoa että en ikinä kehenkään työttömään/sossun asiakkaaseen törmää IRL, joten mielenkiintoista kyllä lukea eri elämäntyyleistä. Tämä palsta saa arvostamaan omaa elämäänsä :).
Juu, minustakin on mukava lukea eri elämäntyyleistä. Mutta en tee sitä siksi, että arvostaisin enemmän omaani (oman elämän arvostaminen on minulle itsestäänselvyys, itsehän sitä elän) vaan siksi että oppisin arvostamaan myös niiden toisten elämäntyyliä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Karuinta on se, että AIKUINEN ihminen menee kyselemään tuollaista nuorilta. Sitä saa mitä tilaa. En usko että kaikki tähän vastanneet nuoretkaan pitivät kyselyn aihetta ja sitä, millaista asennemaailmaa se edustaa, fiksuna. Nuorissa on paljon fiksuja ja omilla aivoillaan ajattelevia. Eniten äänessä ovat typerimmät ja huomionhakuisimmat. Niin se vähän on aikuistenkin keskuudessa.
Just näin.

hivenenhullu
heheheh.. kaikki tykkäämäni asiat löytyi noilta listoilta...

luen ja nimenomaan fantasiakirjallisuutta..
pukeudun vaatteisiin joista tykkään, eli osa vanhoja, osa gootti,ei mitään merkkijuttuja...
kuuntelen metallimusiikkia ja adiemusta,era,gregorian kuoro...
olen sotamyönteinen,harrastin ja haluaisin nykyisinkin harrastaa taistelulajeja sekä jousiammuntaa... en kuulu mihinkään uskontoon.. kannatan homojen oikeuksia...
eli peli on ollu menetetty jo silloin kouluaikoina ja on sitä vieläkin :D

mutta tosissaan jos miettii niin kotoahan tuo asenteellisuus lähtee.. vaikka totta on että joukossa tyhmyys tiivistyy..

tietokonepeliejä, larppausta, jousiammuntaa, World of Warcraft -tietokonepelin pelaamista, bofferikerhoa, fantasiakirjallisuuden lukemista ja todella älyttömien kokismäärien juomista harrastavissa "nörtti"piireissä taas niitä nörttejä ei tippaakaan kiinnosta mitä mieltä koulun suositut pissikset heistä ovat eivätkä ne nörtit esim edes halua kuulua siihen "suosittun" porukkaan joka oikeasti on suosittua vaan omiensa seurassa ja luulee muidenkin pitävän heitä jonain idoleina :D

onneksi asiat ei ole niin yksinkertaisia kuin tuossa jutussa annetaan ymmärtää

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
No siinähän niitä tuli sitten useampi, jotka myöhemmin voivat olla syynä tyttäreni kiusaamiseen. Lukee paljon, harrastaa partiota ja ei todellakaan kulje kalliissa merkkivaatteissa :(
Älkää siis muuttako Tapiolaan tai muullekaan "hienostoalueelle" :)
Arvaas kuka kauhisteli täällä, ei siis asuta ihan Tapiolassa, mutta aika lähellä. Pienryhmä taitaa pelastaa esikoisen, kun joutuu sitten jollekin ei niin "hienostoalueelle".

poikia3
Ja vielä palstamammat ihmettelevät että mihin sitä rahaa tarvitaan lasten kasvatuksessa, kun kyllähän pelkällä rakkaudella ja sossun almuilla pärjätään :D. Teinitkin pysyy tyytyväisinä.
Suurin osa palstamammoista tuskin asuu alueilla, joilla tulotaso on korkea. Ainakaan niistä, joiden mielestä pelkällä rakkaudella ja sossun almuilla pärjätään.
Tuo alue kuuluu 20 kärkeen tulotasomittauksessa, ja Espoolaisia alueita taisi olla pitkästi yli 10 tuolla samalla mittarilla.

gfgf
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Koulukohtaista tuo....
Niin on. Tosin siskoni poika sai aikoinaan kuulla kavereiltaan enemmän tai vähemmän hyväntahtoista vidduilua kilpatanssiharrastuksestaan. Tosimieshän ei mitään "homohommia" harrasta. Opettajat pyysivät useamman kerran poikaa koulun juhliin esiintymään, mutta poika kieltäytyi ja sanoi, että korkeintaan ysiluokan kevätjuhlassa esiintyy. Opettajat muistivat tämän ja kun poika sitten vetäisi hemaisevan näköisen, vähäpukeisen parinsa kanssa kiihkeän rumban koulun juhlasalissa, poikaporukka oli jälkeenpäin todennut, että NYT he ymmärtävät tuon harrastuksen :D
Tämä oli hyvä!

Teinit eivät vielä ymmärrä, että parhaat tanssijat saavat valita itselleen parhaat naiset. Siinä jopa ulkonäkö jää kakkoseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

pukeudun vaatteisiin joista tykkään, eli osa vanhoja, osa gootti,ei mitään merkkijuttuja...
olen sotamyönteinen,harrastin ja haluaisin nykyisinkin harrastaa taistelulajeja sekä jousiammuntaa... en kuulu mihinkään uskontoon.. kannatan homojen oikeuksia...

mutta tosissaan jos miettii niin kotoahan tuo asenteellisuus lähtee.. vaikka totta on että joukossa tyhmyys tiivistyy..

Mut sähän olet aikuinen (oletan niin), ei aikuisetkaan kuulu suosioon, ne on kalkkiksia
;)

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Mut sähän olet aikuinen (oletan niin), ei aikuisetkaan kuulu suosioon, ne on kalkkiksia
;)
juu mutta siis jo teininä olin tälläinen :D
nykyisin joo peli on menetetty ihan kaikilta vinkkeleiltä katsottuna... vanhuus.. ikäloppu kurppa tässä jo alkaa olemaan kun -90 luvulla syntyneet on täysikäisiä :D niitä on aina pitänyt ihan junnuina .D

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
juu mutta siis jo teininä olin tälläinen :D
nykyisin joo peli on menetetty ihan kaikilta vinkkeleiltä katsottuna... vanhuus.. ikäloppu kurppa tässä jo alkaa olemaan kun -90 luvulla syntyneet on täysikäisiä :D niitä on aina pitänyt ihan junnuina .D

Juu mutta muoti muuttu. Se mikä oli silloin in ja teki toiset suosituiksi ei koske tätäpäivää. Samoin se mikä nyt on in esim. sielä Tapiolassa voi jo ensivuonna olla ihan toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä maalla on mukavaa:
Ai että oli ihanaa olla teini maaseudulla 80-90-lukujen taitteessa. sai olla just niin persoonallinen kuin halusi. Ei mitään väliä tuliko kouluu krokotiililogoisessa paidassa vai hapahallin nappiverkkareissa.
Olisikin mielenkiintoista verrata tuloksia jos sama kysely tehtäisiin vaikka hervannan lähiökoulussa ja jossain itäsuomalaisessa maalaispitäjässä. veikkanpa että eroja löytyisi tapiolan ökykersojen totuuksiin.
Ihan erilainen kokemus taas minulla! Ei se maaseutukoulu siitä hierarkiasta yhtään sen pienimuotoisempaa sinänsä tee. Ehkä lapset on pidempään lapsia, mutta kun teini-ikään tullaan, on kilpavarustelu ihan samanlaista maalla kuin kaupungissakin, huippumerkkejä ehkä lukuunottamatta.

Muistan kyllä omilta kouluajoilta, kuinka ne "suositut tytöt" katsoivat nenänvartta pitkin, jos uskalsi laittaa vääränlevyisillä lahkeilla varustetut farkut jalkaan. Asenne oli se, että armollisesti saatettiin ajatella, että "no on se ihan kiva tyyppi, vaikka sillä onkin ihan vääränlaiset vaatteet". Että ehkä joillakuilla aika on kullannut muistot, tai tämä on koulusta riippuva asia, enemmän kuin paikkakunnasta. En kuitenkaan itse näe maaseudun asukkaita mitenkään suvaitsevaisempina tämän(kään) asian suhteen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Eihän tämä ole yhtään sen kummempi kysely kuin plussamammojen reimatec-gallupit! Iteppä lapsenne kasvatatte. Kotoota nuo ajatusmallit lähtee.
Ja kirkon jutut on ihan out tällä palstalla kuten tuossa kyselyssäkin.

TilkkuTyttö
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä maalla on mukavaa:
Ai että oli ihanaa olla teini maaseudulla 80-90-lukujen taitteessa. sai olla just niin persoonallinen kuin halusi. Ei mitään väliä tuliko kouluu krokotiililogoisessa paidassa vai hapahallin nappiverkkareissa.
Olisikin mielenkiintoista verrata tuloksia jos sama kysely tehtäisiin vaikka hervannan lähiökoulussa ja jossain itäsuomalaisessa maalaispitäjässä. veikkanpa että eroja löytyisi tapiolan ökykersojen totuuksiin.
Olen täysin eri mieltä. Maalla ei ollut mukava olla teini tuona aikana. Jo se, että vanhempasi eivät kannattaneet keskustaa eivätkä kuuluneet tiettyihin uskonnollisiin ryhmiin riitti kunnon kiusanaiheeksi. MAALLA onkin erittäin laaja käsite...
En usko että parikymmentä vuotta on muuttanut asiaa mitenkään radikaalisti. Todella monissa paikoissa ympäri Suomen on tiukat päänsisäiset säännöt minkälainen on hyvä olla ja millainen ei hyvä olla, ja etenkin teinit rakastavat niitä.

sama
Alkuperäinen kirjoittaja nörtti pullukka ja nelisilmäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle:
Heh, mun mielestä tohon juttuun oli haastateltu just sellasia vähän nörttejä nuoria, joilla on mielikuva siitä mikä johtaa kiusaamiseen, eikä noi perustu mihinkään heillä olevaan oikeaan tietoon nuorten elämästä. Heidän koulussaan varmaan pyöreää haukutaan pullukaksi ja silmälasipäistä nelisilmäksi...
Ootpas aika ilkeä, just tuo asenne "nörttejä nuoria"...opeta vaan omille lapsillesikin niin hyvää tulee...
No hei, oikeasti toi on todella kilttiä. Noi haastattelun nuoret tuskin varsinaista kiusaamista ovat nähneet. Ja hyvä niin. Ihmetyttää vaan Hesarin toimittajan valinta haastateltaviksi. Ei noi Tapiolan nörtit varmaan mitään koulukiusauksesta tietäjiä ole. Vähän kuin kysyisi Jakomäen yläasteelaisilta mihin kulttuuririentoihin he ovat vanhempiensa kanssa osallistuneet ja sitten tehtäisi juttu siitä kuinka Suomen nuoret luulevat raittikarnevaalien makkarakojua kulttuuriksi.

Onko kaikilla vanhemmilla varaa lacosteihin ja muihin hömppämerkkivaatteisiin :eek: ehkä tapiolassa. Jos kysyttäis jossain Matinkylässä, niin tuskin siellä enemmistöllä on lacosteja ja karl kania vai onko?

Paitsi tajusin just että jos me asutaan täällä missä nyt vielä kun mun tytöt menee kouluun, niitä tullaan varmaan kiusaamaan, kun ei oo Lacosteja.

Yhteistyössä