Kyllä on karua :Yhdeksäsluokkalaiset listasivat epäsuosioon johtavat teinin tyylirikot

maalla ja onnellinen
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä maalla on mukavaa:
Ai että oli ihanaa olla teini maaseudulla 80-90-lukujen taitteessa. sai olla just niin persoonallinen kuin halusi. Ei mitään väliä tuliko kouluu krokotiililogoisessa paidassa vai hapahallin nappiverkkareissa.
Olisikin mielenkiintoista verrata tuloksia jos sama kysely tehtäisiin vaikka hervannan lähiökoulussa ja jossain itäsuomalaisessa maalaispitäjässä. veikkanpa että eroja löytyisi tapiolan ökykersojen totuuksiin.
Olen täysin eri mieltä. Maalla ei ollut mukava olla teini tuona aikana. Jo se, että vanhempasi eivät kannattaneet keskustaa eivätkä kuuluneet tiettyihin uskonnollisiin ryhmiin riitti kunnon kiusanaiheeksi. MAALLA onkin erittäin laaja käsite...
En usko että parikymmentä vuotta on muuttanut asiaa mitenkään radikaalisti. Todella monissa paikoissa ympäri Suomen on tiukat päänsisäiset säännöt minkälainen on hyvä olla ja millainen ei hyvä olla, ja etenkin teinit rakastavat niitä.
No eipä ollu mulla yhtään huonoja kokemuksia teininä 80-luvulla eikä kuuluttu keskustaan eikä mihinkään uskonnollisiin eikä muihinkaan ryhmiin. :)

TilkkuTyttö
Alkuperäinen kirjoittaja maalla ja onnellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä maalla on mukavaa:
Ai että oli ihanaa olla teini maaseudulla 80-90-lukujen taitteessa. sai olla just niin persoonallinen kuin halusi. Ei mitään väliä tuliko kouluu krokotiililogoisessa paidassa vai hapahallin nappiverkkareissa.
Olisikin mielenkiintoista verrata tuloksia jos sama kysely tehtäisiin vaikka hervannan lähiökoulussa ja jossain itäsuomalaisessa maalaispitäjässä. veikkanpa että eroja löytyisi tapiolan ökykersojen totuuksiin.
Olen täysin eri mieltä. Maalla ei ollut mukava olla teini tuona aikana. Jo se, että vanhempasi eivät kannattaneet keskustaa eivätkä kuuluneet tiettyihin uskonnollisiin ryhmiin riitti kunnon kiusanaiheeksi. MAALLA onkin erittäin laaja käsite...
En usko että parikymmentä vuotta on muuttanut asiaa mitenkään radikaalisti. Todella monissa paikoissa ympäri Suomen on tiukat päänsisäiset säännöt minkälainen on hyvä olla ja millainen ei hyvä olla, ja etenkin teinit rakastavat niitä.

No eipä ollu mulla yhtään huonoja kokemuksia teininä 80-luvulla eikä kuuluttu keskustaan eikä mihinkään uskonnollisiin eikä muihinkaan ryhmiin. :)
Niin, koitinkin tuossa vihjata että MAALLA on todella laaja käsite kun ajatellaan Suomea, (etenkin kun Suomessa on vain pari isoa kaupunkia ja loput sitten onkin maaseutua). Siellä helvetin esikartanossa, eli Suomen maaseudulla missä minä vartuin, oli teineillä kyllä helkutin tukalat oltavat jos eivät seuranneet massaa.

n
Ja muuttuu koko aika karummaksi. Tuloerot kasvaa jne. Olen tosi iloinen, että myös rinnalla on kuitenkin kasvamassa kierrätystä suosiva sukupolvi. Parempaan mennään. Haluan uskoa niin.

TilkkuTyttö
Iham maatalossa asuin minäkin ja vanhemmat maanviljelijöitä. Lähinpään kauppaan matkaa 25 km.
Joo, ihan maaseudultahan toi kuulostaa, mutta voisin veikata että meillä on eri kotipitäjä. Olen tutustunut jälkeenpäin myös kivanoloiseen maaseutuun Suomessa jossa ei ole niin kireäpipoista porukaa kuin meilläpäin oli.

maalla ja onnellinen
Iham maatalossa asuin minäkin ja vanhemmat maanviljelijöitä. Lähinpään kauppaan matkaa 25 km.
Joo, ihan maaseudultahan toi kuulostaa, mutta voisin veikata että meillä on eri kotipitäjä. Olen tutustunut jälkeenpäin myös kivanoloiseen maaseutuun Suomessa jossa ei ole niin kireäpipoista porukaa kuin meilläpäin oli.
Okei. Näin varmasti.

auryn
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Uskomattoman nurkkakuntaisia, epäluuloisia ja suvaitsemattomia jurpoja nää nykyteinit. Miten tuohonkaan ryhmään ei ole mahtunut yhtäkään ns. erilaista nuorta, yleensähän joka luokalla on edes pari massasta poikkeavaa? Ihan itse noi kakarat maalaa itsensä nurkkaan, ei siihen mitään ulkopuolista tahoa tarvita.
Kyllä ne massasta poikkeavatkin osaa sanoa miten ei jouduta "epäsuosioon" tai mitkä vaatteet on "ok". Ei se, että tietää systeemin tarkoita että elää sen mukaan. Eli ihan hyvin on voinut haastateltavana olla kaikennäköisiä nuoria. Kyllä mäkin bläkkärinä tiesin etten ihan sopeutunut suosittujen muottiin :p

Sori jos tästä on jo puhuttu, en jaksanu koko ketjua lukea ennen pukahtamistani :D

Hmm....
Mitäköhän minäkin olen lapsistani kasvattamassa? Minulla on pieni balettia tanssiva poika ja viulua soittava tyttö, joiden vaatteista suuri osa on käytettynä ostettuja vaikka varaa olisi uusiinkin, mutta mulla on omat arvoni turhaa kulutusta vastaan. Ulkomaillakaan ei koskaan olla lasten kanssa käyty ja perheen yhteinen harrastus on hiihtäminen ja metsäretket. Me ollaan vissiin niin out :xmas:

loli
kuuntelen omanlaista musiikkia ja pidän lolita vaatteita. Eipä olla minua koskaan pidetty vähäarvoisena. tuntemattomat ihmiset tulevat kadulla ihastelemaan vaatetusta ja kanssani halutaan kaveerata. minusta on naiivia ja säälittävää luetella millaisesta ihmisestä pidetään ja millaisesta ei pidetä. eiköhän se ole ihan sellainen juttu että se jolla on päässä pissaa sen kanssa ei haluta olla jos on yhtään tuollainen nirppanokka ettei kaikki kaverit kelpaa se saa tosi helposti vihat niskoilleen. itse ainakin valitsen ystäväni ihmisten luonteen pohjalta en ulkonäön. ihmiset kasvakaa aikuisiksi hei jotka lähdette tuollalailla selvittelemään että kuka on suosittu ja kuka ei kuka kelpaa ulkonäöllisesti ja mieltymyksiltään kaveriksi. naurattaa.:)

vieras
Tästä jutusta tuli kohu aikoinaan, kun hyväuskoisilta nuorilta oli toimittaja kysynyt, että millaiset tekijät toisissa nuorissa saattavat johtaa kiusaamiseen ja se oli muokattu jutussa sellaiseen muotoon, että itse nämä nuoret katsoisivat kyseisiä ihmisiä kieroon. Tuli monia pahoittuneita mieliä kyseiseltä luokalta.

Yhteistyössä