Kyllä minuutit on pitkiä kun odottaa ambulanssin saapumista

Status
Viestiketju on suljettu.
Sairaanhoitaja
Ekat viis tuntui jossain mutta nykyään lähinnä surettaa vaan omaisten puolesta kun eläydyn heidän suruunne. Silti kuoleman koittaessa minut valtaa arvokkuus ja kunnioittaminen. Mutta ei ahdistus eikä pelko.

Itse saattohoidan vanhuksia joilla useilla takana sairautta ja kipua niin, että kuolema alkaa olemaan jo toivottu vieras ja helpotus kaikille osapuolille.

Kun olet opiskelija ja kohtasit nyt ilmeisesti ensimmäisen kerran kuoleman, saithan keskusteltua asioita läpi ohjaajasi kanssa? Niitä ei ole hyvä jäädä yksin miettimään.

Aivan kuin minun suustani! Ihan samaa mieltä!

lh
Luin vain ekan sivun ja huomautan, ettei ap ole rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan millään lailla!
Hän ei ole puhunut ihmisistä tunnistettavasti. Ei ole maininnut nimiä, ei sukupuolta, ei edes paikkakuntaa.

Ap, nuo on raskaita juttua varsinkin ensikertalaiselle. Kyllä noihinkin sitten tottuu :hug:

rautalankaa
Luin vain ekan sivun ja huomautan, ettei ap ole rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan millään lailla!
Hän ei ole puhunut ihmisistä tunnistettavasti. Ei ole maininnut nimiä, ei sukupuolta, ei edes paikkakuntaa.

Ap, nuo on raskaita juttua varsinkin ensikertalaiselle. Kyllä noihinkin sitten tottuu :hug:
Jos ap ois kirjoittanut harmaana, niin sitten ehkä ois voinut mennäkin noin.
Mutta korka kirjoitti nikillään, on halukkaan helppo saada kaiveltua esiin missä tapahtui ja kenelle jne. Eli silloin vaitiolovelvollisuutta on todellakin rikottu. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää??

Jos mä kirjoitan harmaana, että mun naapurillani on c-hepatiitti, niin moniko tietää kenestä on kyse? Jos taas kirjoitan nikillä, oon julkaissut täällä kuvani, palstalaiset tietää missä asun, mun nimen jne ja kerron että mun naapurillani on c-hepatiitti, niin mitä luulette, kummassa tapauksessa voin saada syytteen herjauksesta?

"vieras"
Ei herranjumala, ei...

Siis mä olen ap:lle huomauttanut parikin kertaa, ettei tartteis ihan kaikkea kertoilla täällä palstalla. Ja vastaus on aina ollut nenäkäs "en tosiaan kerro kaikkea".

Ja mitä tapahtuukaan seuraavaksi? Sä kerrot hoitsun ominaisuudessa sun työpaikkas asukkaiden asioita, vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia asioita?!

Taisin olla oikeassa, kun kerran epäilin, ettei sulla ole mitään suodatinta. Sä kirjoitat tänne ihan mitä tahansa, kaiken.

Mutta hei, sä oot hoitsu ja sua sitoo vaitiolovelvollisuus. Sun on PAKKO suodattaa, mitä näppikseltäs päästät!!! Oikeesti! Koita jo ymmärtää!

"vieras"
Minä olen aika huolissani tämän kansan tulevaisuudesta, kun edes työhön liittyviä velvollisuuksia ei noudateta. Mitähän seuraavaksi? Korruptiota?

"ööö"
Mua ei kyllä tippaakaan haittais jos tuo ap:n kirjoitus koskisi mun omaista. Siis miks ihmeessä haittaisi, kun ei ole nimeä julkaistu eikä millään tavalla puhuttu pahaa vainajasta. Miten jotkut on niin herkkänahkaisia ja pidätte kuolemaa niin salaisena asiana. Vaitiolovelvollisuuden ymmärtää, jos asiaan liittyy jotain arkaluontoista, mut vanhuksen kuolema on ihan luonnollinen juttu.

"qwerty"
Kyllä vaitiolovelvollisuutta on rikottu;

"Sisällöllisesti vaitiolovelvollisuus on laaja. Sen syntymiseen riittää, että tiedot on saatu sellaisissa olosuhteissa, että ne voidaan katsoa luottamuksellisiksi."

Ihan sama tunnistaako joku scarletin, kuolleen tms. asioista ei vaan saa kertoa.

"vieras"
[QUOTE="ööö";22794249]Mua ei kyllä tippaakaan haittais jos tuo ap:n kirjoitus koskisi mun omaista. Siis miks ihmeessä haittaisi, kun ei ole nimeä julkaistu eikä millään tavalla puhuttu pahaa vainajasta. Miten jotkut on niin herkkänahkaisia ja pidätte kuolemaa niin salaisena asiana. Vaitiolovelvollisuuden ymmärtää, jos asiaan liittyy jotain arkaluontoista, mut vanhuksen kuolema on ihan luonnollinen juttu.[/QUOTE]

En usko, että nyt olisi kyse niinkään siitä mitä kerrottiin, vaan siitä että ylipäänsä mitään kerrottiin. Tämä on mainio esimerkki siitä, miten huonosti vaitiolovelvollisuutta noudatetaan. Tämänkaltaiset tapaukset eivät todellakaan herätä luottamusta hoitohenkilökuntaa kohtaan.

"vieras"
[QUOTE="ööö";22794249]Mua ei kyllä tippaakaan haittais jos tuo ap:n kirjoitus koskisi mun omaista. Siis miks ihmeessä haittaisi, kun ei ole nimeä julkaistu eikä millään tavalla puhuttu pahaa vainajasta. Miten jotkut on niin herkkänahkaisia ja pidätte kuolemaa niin salaisena asiana. Vaitiolovelvollisuuden ymmärtää, jos asiaan liittyy jotain arkaluontoista, mut vanhuksen kuolema on ihan luonnollinen juttu.[/QUOTE]

Typerys. Kyse ei ole sinusta.

"jeps"

Nimenomaan. Silläpä ihmettelenkin tätä hyökkäystä. mutta kai se on kivaa vaan vittuilla tietyille henkilöille netissä. :) Fiksua ja aikuismaista.

"vieras"
Ap, sä olet kolmenkymmenen. Lakkaa leikkimästä 19-vuotiasta lähihoitajaopiskelijaa. Yrität teeskennellä tässä empaattista, vaikka vaan taas haet itsellesi huomiota.

minäminäminä

Hei pässi. Ihan kiva, että sua ei haittais, mutta kyse on ammattietiikasta ja lainsäädännöstä ja hoitotyön arvoista ja niiden noudattamisesta. Tai tässä tapauksessa noudattamatta jättämisestä. Se on aivan se ja sama, rikotko sä vaitiolovelvollisuutta vähäsen vaiko räjäyttämällä koko potin, pointti on se että sä rikot sen, sä teet jotain jota sun ei pitäis hoitoalalla työskennellessäsi ikinä tehdä. Ymmärrätkö? Kyse on säännöistä ja niitten noudattamisesta. Jos sä et millään sisäistä tätä asiaa, niin sä et ole tarpeeksi kypsä ja aikuismainen hoitotyöhön.

Myös hiivatulehdus ja eripari häpyhuulet on luonnollisia juttuja mutta et varmaan haluaisi gynekologisi niistä ihmettelevän jossain Kaksplussan palstalla omalla nikillään, josta on tunnistettavissa asuinpaikkakuntaa myöten... ???

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minäminäminä;22794280:
Hei pässi. Ihan kiva, että sua ei haittais, mutta kyse on ammattietiikasta ja lainsäädännöstä ja hoitotyön arvoista ja niiden noudattamisesta. Tai tässä tapauksessa noudattamatta jättämisestä. Se on aivan se ja sama, rikotko sä vaitiolovelvollisuutta vähäsen vaiko räjäyttämällä koko potin, pointti on se että sä rikot sen, sä teet jotain jota sun ei pitäis hoitoalalla työskennellessäsi ikinä tehdä. Ymmärrätkö? Kyse on säännöistä ja niitten noudattamisesta. Jos sä et millään sisäistä tätä asiaa, niin sä et ole tarpeeksi kypsä ja aikuismainen hoitotyöhön.
Peesi.

pöyristynyt

Jaa, meinaat että vanhusten ollessa kyseessä saa vaitiolovelvollisuutta rikkoa? Kun olishan se kuollut joka tapauksessa? Niille omaisille se voi olla paha paikka, ja sitä pitäisi kunnioittaa, jopa opiskelijan. Sitäpaitsi ap kertoi tarpeeksi arkaluontoistakin, kuten sen että ambulanssia piti odottaa.... Ne ei ehkä jollekin ole isoja asioita, mutta niin se vaan on että näistä asioista puhuminen keskustelupalstalla ei ole edes hyvän maun mukaista.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22794278]Ap, sä olet kolmenkymmenen. Lakkaa leikkimästä 19-vuotiasta lähihoitajaopiskelijaa. Yrität teeskennellä tässä empaattista, vaikka vaan taas haet itsellesi huomiota.[/QUOTE]

näinpä näin.

"Vieras"
[QUOTE="Piste";22794312]Hoitoalalla on vaitiolovelvollisuus, ja asioita ei voi puhua missään muualla kuin omassa työyhteisössä.[/QUOTE]

Vaitiolovelvollisuus on ihan joka alalla, liittyen mm. markkinakilpailuun, mutta tässä tapauksessa sitä ei ole rikottu, ap ei kertonut sellaisia seikkoja, jotka paljastaisivat mm. kuolleen henkilöllisyyden ja pitäis kyllä sattua melkonen säkä, että tältä palstalta vainajan omainen löytyis, ehkei sillä ollut omaisia lainkaan...mistäs sitä tietää..

Mutta toki, ap vois hiukan miettiä missä tuntojaan purkaa...ehkä vaikka psykiatrin sohvalla?

...
[QUOTE="Piste";22794312]Hoitoalalla on vaitiolovelvollisuus, ja asioita ei voi puhua missään muualla kuin omassa työyhteisössä.[/QUOTE]

Miten tää voi olla niin vaikee ymmärtää.
Jonnekki plussan palstalle tulla ruotimaan kuinka kauan kesti lanssin tulo... Voi elämä.
Ap ihanko tosissaan luulet ettei sua tunnisteta ja työpaikkaa pystyttäs selvittämään? Netissä? Nuinki pieneltä paikkakunnalta? Oma naama ollu ties kuinka monta kertaa täällä ja ihan lehessäki joskus vuonna nakki?
Voi apua.

"vieras"
Scarletti yritti tällä aloituksella korostaa sitä, kuika tärkeää työhön hän on valmistumassa, kun näinkin perustavanlaisten asioiden äärellä joutuu olemaa tekemisissä. Olet sä Scarletti todella aikuinen. Osaisit vaan hoitaa näiden asioiden käsittelyt ohjaajasi ja työkavereidesi kanssa kuten muutkin, eikä omalla naamallasi palstalla.

sh
No, en yhtään ihmettele tätä nykyisten lähihoitaja- ja sairaanhoitaja opiskelijoiden tietämystä tästä salassapito asiastakaan. Viimeiset vuodet on meidänkin sastolla ollut sen verran "outoa" sakkia opiskelemassa, on näsäviisasta, ei mun tartte tuota tehdä-tyyppiä, opettajat antaa kaikki periksi tyyliin ei teidän tarvitse vainajaa kohdata-tyyliin tai ei teidän tarvitse hoitaa kehitysvammaisia jos ette halua-tyyliin, opiskeliaines on muutamassa vuodessa mennyt todella alas. Tästä voimme toki syyttää myös opettajia. Ei ihme, että ei välttämättä nuo salassapito asiatkaan ole ihan hallinnassa kun muutkin perusasiat, kuten ihan normaali kohteliaisuus on hukassa.

"vieras"
Laki yksityisestä terveydenhuollosta 9.2.1990/152:

"Vaitiolovelvollisuus
Palvelujen tuottajan palveluksessa olevat sekä muut sen tehtäviä suorittavat tai sen tiloissa työskentelevät eivät saa luvatta ilmaista mitä he asemansa, tehtävänsä tai työnsä vuoksi ovat saaneet tietää toisen terveydentilasta, sairaudesta tai vammaisuudesta taikka häneen kohdistuvista toimenpiteistä tai muista vastaavista seikoista. Vaitiolovelvollisuus säilyy palvelussuhteen tai tehtävän päättymisen jälkeen."

Näin yksityisillä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä