kyllä ihmiset antaa järjettömiä nimiä lapsille !

• Viestiketjun aloittaja lily-carmilla
  • Ensimmäinen viesti
jannette
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Jeanette,lausutaan janette.Miksei suoraan vaan janette????Sukunimi ihan tavallinen.
Ja mä tiedän Janeten, joka lausutaan Tsänett. Niin supisuomalainen nainen kyseessä kuin olla voi :)
Jeanette lausutaan mun tuttavien kesken Schanett (suomenruotsalainen).

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Wiw:
ovat nimet Rianna, Joanna, Luca ,Jere. Kuulostavat korvissani keinotekoisilta kammotuksilta!!
No onneksi makuja on monia. Joanna on engl. maailmassa se normaalimpi versio Johannasta ;)
(Ma)Rianna, Jo(h)anna, Luca(s), Jere(mias)...

Ei mitään outoa.

Marilii
Luin meidän paikallislehdestä kastettujen palstalta semmosen nimen kuin:
Vada Piparminttu Sanelma Viiru. Kaipa sen tähänkin saattoi laittaa, kun isolevikkisessä lehdessäkin julkaistiin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Vada Piparminttu Sanelma Viiru. Kaipa sen tähänkin saattoi laittaa, kun isolevikkisessä lehdessäkin julkaistiin.
Tulee mieleen että vanhemmat on jotain maailmanparanta ituhippejä..sori.

pokermama
Oma nimeni oli silloin 80-luvulla "omituinen",kun se annettiin,vaikka tätä nimeä edusti jo muutama ihminen. En pidä nimeäni erikoisena,vaikka se onkin ulkomaalaisille vaikea lausua,ja aina saa selitellä,että se ei ole lempinimi. Niin ja tosiaan,nimi on Minttu.

Sen sijaan, eräs sukulaiseni edustaa nimeä Urpo,ja lapsuuskaverini nimeä Sipuliina. Erikoisia nimiä, mutta eiköhän kaikki vähänkin poikkeavat nimet ovat olleet joskus ihmetystä herättäviä,ja jotka nykyään ovat "muodissa".

Eikö se niin mennyt,että "nimi ei miestä pahenna,jos ei mies nimeä.." :)

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja llllll:
Alkuperäinen kirjoittaja Wiw:
ovat nimet Rianna, Joanna, Luca ,Jere. Kuulostavat korvissani keinotekoisilta kammotuksilta!!
Eikös Rianna ole irlantilainen nimi ja Joanna on vanha englanninkielinen nimi. Miten ne nyt niin keinotekoisia on??
Rhiannon on eräs irlantilainen jumalatar, Inianna/Nianna-nimi, joka voidaan myös lukea Rianna-muunnoksiksi on sumerilanen taivaan jumalatar. Joanna-nimeä on käytetty Unkarissa, Puolassa ja englanninkielisellä kulttuurialueella.

Vda
Marilii

Tulee mieleen että vanhemmat on jotain maailmanparanta ituhippejä..sori.
Pakko oli kommentoida tänne, kun lapsemme kummi kertoi tyttäremme nimen päätyneen keskusteluun. Ikävä tuottaa "vieraalle" pettymys; mutta ollaan ihan tavallisia lihansyöjäyksityisautoilijoita. Haluttiin vaan lapsellemme erilainen nimi, kuin mitä esim. muodissa tällä hetkellä on. Samoin jokaiseen hänen kolmeen etunimeensä liittyy tarina/historia/henkilökohtainen merkitys. Ja tuo sukunimi on ihan synnyinlahjana saatu... ;)

niminen
Harvoin mä mitään nimiä haukun, mutta....
Kun kuulen, että jonkun lapsi on (taas!) saanut nimekseen Aada Sofia, Siiri Sofia, Emma Maria, Emma Sofia, Neea Maria tms niin en voi sille mitään että ensiajatukseni on että eivätkö ne enää tylsempää massanimeä keksineet :ashamed:
Kun useampi kuin joka toinen tuntuu olevan saman niminen, jopa toista nimeä myöten.
No, mikäs siinä jos tykkää beigestä ja vaniljasta.
Se on sitä erilaisuuden ylistystä ja erikoisuuden tavoittelua, kun pitää valita jokin "erikoinen" nimi. Kyllä ne massanimet ovat ihan kivoja ja hyviä nimiä. Ei mulla ole ainakaan mitään tarvetta nostaa itseäni ja lasta jalustalle erikoisen nimen takia. Me ollaan ihan tavallisia (tylsiä?) ihmisiä ja meillä on ihan tavalliset nimet ja olen siihen oikein tyytyväinen. Jotenkin tuntuu, että kun ei ole mitään muuta annettavaa lapselle, niin annetaan "hieno" nimi. Kun työssään käsittelee viikottain n. 150:tä erinimistä henkilöä, alkaa turtua nimiin ja sellainen "kunnon" nimi nousee arvokkaaksi. Siis sellaine nimi, josta ensi kuulemalta tietää miten se kirjoitetaan ja lisäksi tietää onko sen haltija tyttö vai poika (en siis ole sukupuolineutraali ihminen).

Nimissä, joita äidinkieleltään suomenkieliset antaa lapsilleen on mun mielestä kolme kategoriaa:
1) Almanakasta löytyvät tai muuten vakiintuneet nimet
2) Hienostelunimet: Jessica, Adalmina, Alexandra (paras kirjoitusasu on muuten ollut Aleksxandra...)
3) Uusnimet, jotka eivät tarkoita mitään tai mitä ei ole totuttu etuniminä käyttämään: tyyliin Eenu, Okki, Tula tai Kivi, Kokko, Hohde ym.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja järkkyä;15926219:
No kaikkein pahimpia ovat nämä nyt muodissa olevat c-nimet ja kaikki muutkin ihme väännökset, joista suurin osa sopisi paremmin koiralle. Meidän lapsilla on tavalliset nimet ja taitavat aikaan olla vähemmistönä koululuokassaan näiden Jasmica-Lumia-Jeccica-Violoiden joukossa.

Violahan on ihan tavallinen, vanha nimi. Nykyään tietty harvinaisempi, mutta...

Silloin kun Nea nousi pintaan, ajattelin etteikö muuta olla keksitty kun auton rekisterilven kirjainia, mutta nyt olen jo tottunut siihen. Mutta edelleenkään en ole tottunut nimeen Urvelo, sillä edelleen tulee mieleen nimestä se, että sitä taatusti kiusataan, koska ennen kun olin kuullut, että sellainen nimi oikeasti on luulin että se on ihmisen "haukkumanimi" niin kuin tyhmä jne. On kyllä ollut aika rohkea veto vanhemmilta laitta ko. nimi(ainakin tämä mies siis kirjoittaa ihan virallisiin papereihin Urvelo xxx, eli uskoisin olevan ihan virallinen nimi).
Urvelo:eek::LOL::LOL:

musta pahinta on se, että pitää ite hävetä sitä antamaansa nimeä...

mulle on töihin soittanut lääkärille aikaa äiti, joka aloitti lauseen "niin ymmärräthän että isä sai valita nimen...." kun kysyin pienen potilaan nimeä. Poika viis vee, Ozzy Osborne XXXX.... kyseessä siis norjalainen pieni poika...

Yhteistyössä