kyllä ihmiset antaa järjettömiä nimiä lapsille !

• Viestiketjun aloittaja lily-carmilla
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Siis mä en kammoa mitään muuta nimiä niin paljon kun ulkomaalaissävytteisiä ja vierasperäisiä konsonatteja nimissä. Ne on suomenmaalaiskansalla auttamattomasti liian vaikeita.
Toinen mikä ei oikeen iske, on keksityt nimet.
Meillä on itsellä erikoiset nimet lapsilla mutta kuitenkin ihan suomalaiset, jotka löytyy vanhasta nimikannasta. Ei mitään ruotsalaista tai venäläistä siltli.
Mutta oletkos miettinyt sitä että kun lapsi sitten lähtee maailmalla ( ainakin toivon tätä oman lapseni kohdalla) niin ihmisten on vaikea lausua sitä Hannu-Petteriä. Meillä nimen valintaan vaikutti myös se että ulkomaalaiset osaavat sen lausua,mielestäni suomalaisilta luonnistuu kyllä kaikki nimet. Meillä lapsella on kansainvälinen ja suomenruotsalainen nimi..voi lapsi parkaa.

Blume
Meillä on tyttärellä hyvinkin tavallinen nimi, ei mitään ihmeellisyyksiä. Mutta pakko minunkin kummastella, kuinka vanhemmat voivat antaa lapselleen nimeksi Taavetti. Herranjumala. Vai olenko ainut, jolla ko. nimi tökkii ja pahasti?

Alkuperäinen kirjoittaja Blume:
Meillä on tyttärellä hyvinkin tavallinen nimi, ei mitään ihmeellisyyksiä. Mutta pakko minunkin kummastella, kuinka vanhemmat voivat antaa lapselleen nimeksi Taavetti. Herranjumala. Vai olenko ainut, jolla ko. nimi tökkii ja pahasti?
Juu menee samaan kategoriaan kun ; Jorma,Yrjö,Kusti,Pentti,Kalevi,Paavo.. papparaisten nimiä.

dorkaa on haukkuminen
Alkuperäinen kirjoittaja Dorkaa:
Musta maailman typerintä on laittaa erikoinen etunimi ja joku tavallinen vanha suomalainen nimi toiseksi nimeksi, kuten esimerkiksi tuntemani Rebecca Mirja ...
Musta taas tää nimiasia on niin kuin ihan mikä muu asia tahansa. Se mikä toisesta tuntuu kummalliselta, voi toiselle olla ihan normaali jokapäiväinen asia. Esim tämä Rebecca ei todellakaan mulle olis erikoinen etunimi, kun tunnen Rebecca -nimisiä vaikka kuinka monta. Jokainen toimii omista lähtökohdistaan, eikä siinä muiden kummastelut paina.

vieras
Siis mä en kammoa mitään muuta nimiä niin paljon kun ulkomaalaissävytteisiä ja vierasperäisiä konsonatteja nimissä. Ne on suomenmaalaiskansalla auttamattomasti liian vaikeita.
Meillä on itsellä erikoiset nimet lapsilla mutta kuitenkin ihan suomalaiset, jotka löytyy vanhasta nimikannasta. Ei mitään ruotsalaista tai venäläistä siltli.
Kammoa rauhassa peräkylissäsi, mutta mistäs tiedät tuleeko Antti-Pekastasi vaikka ulkomaankaupan asiantuntija? Helpottaa elämää jos on nimi joka on selkeä sekä suomeksi että esim. englanniksi. Suomikin kansainvälistyy koko ajan lisää ja yhä yleisempää on ulkomailla työskentely ja/tai ulkomaalaiset työkaverit.

v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kammoa rauhassa peräkylissäsi, mutta mistäs tiedät tuleeko Antti-Pekastasi vaikka ulkomaankaupan asiantuntija? Helpottaa elämää jos on nimi joka on selkeä sekä suomeksi että esim. englanniksi. Suomikin kansainvälistyy koko ajan lisää ja yhä yleisempää on ulkomailla työskentely ja/tai ulkomaalaiset työkaverit.
Voi teitä. Anteeksi kun en ole älynnyt antaa ulkomaalaisperäistä nimeä lapselleni. Mutta törmäsin tässä ongelmaan että kun en tiedä etukäteen minkä ulkomaankaupan pomoksi lapseni päätyvät! Siksi jouduin tyytymään tähän suomenkielellä helposti lausuttavaan nimeen, onhan se vähän harmi sinänsä kuin ehkä vain ensimmäiset 15v asuu Suomessa.. Mutta yksi hyvä puoli siinä on, jokainen mukula koulussa yms osaa sanoa hänen nimensä oikein. Ja ehkäpä nämä ulkomaalaisetkin oppivat ihan tavalliset suomalaiset kirjaimet kuitenkin jollain tavalla lausumaan, ja tiedä vaikka lapsukaisemme haluavat muuttaa vielä nimensä sitten kun ovat maapallon toisen puoliskon toimitusjohtajia.
Niin ja pakko korjata että sanoin että meillä on harvinaiset suomalaiset nimet, ei mitään anttipenttiä, kuten ilmeisesti väärin luit tekstistäni.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minddu:
Meidän lapsilla on tusinanimet ja ihan just siksi ettei koko nimeä tarvis aina tavuttaa, sukunimi sen verran erikoinen vaikka suomalainen onkin, että joutuu sitä toistelemaan joka paikassa. Ja mulle on aivan sama minkä nimisiksi kukin lapsensa kastaa vaikka kaikki nimet ei mun makuun olisikaan.
Peesaan tätä ja lisään että lapsellani on ns tusinanimi, mutta silti meidän lapsen koulussa, jossa yli 300 oppilasta on vain kaksi samannimistä tyttöä ja jos ihan tarkkoja ollaan, toisen nimi kirjoitetaan yhdellä ja toisen kahdella vokaalilla.

vieras
Voi teitä. Anteeksi kun en ole älynnyt antaa ulkomaalaisperäistä nimeä lapselleni. Mutta törmäsin tässä ongelmaan että kun en tiedä etukäteen minkä ulkomaankaupan pomoksi lapseni päätyvät! Siksi jouduin tyytymään tähän suomenkielellä helposti lausuttavaan nimeen, onhan se vähän harmi sinänsä kuin ehkä vain ensimmäiset 15v asuu Suomessa.. Mutta yksi hyvä puoli siinä on, jokainen mukula koulussa yms osaa sanoa hänen nimensä oikein. Ja ehkäpä nämä ulkomaalaisetkin oppivat ihan tavalliset suomalaiset kirjaimet kuitenkin jollain tavalla lausumaan, ja tiedä vaikka lapsukaisemme haluavat muuttaa vielä nimensä sitten kun ovat maapallon toisen puoliskon toimitusjohtajia.
Niin ja pakko korjata että sanoin että meillä on harvinaiset suomalaiset nimet, ei mitään anttipenttiä, kuten ilmeisesti väärin luit tekstistäni.
Et osaa ilmeisesti lukea- kirjoitin: SELKEÄ SEKÄ SUOMEKSI ETTÄ ESIM. ENGLANNIKSI. Eli onhan paljon nimiä jotka ovat kansainävälisiä olematta vaikeita lausua suomeksikaan.
lausua suomeksikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
No mun korviini Sinuhe ei edes kuulosta kovin oudolta. Johtuu varmaan siitä Waltarin kirjasta. Eikös se kuitenkin ole suhteellisen vanha nimi?
Tähän pakko kommentoida: Kyllä, se on "suhteellisen" vanha nimi, noin 5000 vuotta vanha egyptiläinen nimi :xmas: Eli saattaa kuulostaa siksi monen korvaan oudolta, kuten vaikkapa Nefertiti (varmaan löytyy nimirekisteristä sekin).

vieras
Ja btw, mä en muuten KAMMOA nimiä, en edes niitä sinun antamiasi suomalaisia harvinaisia nimiä- kyllä nimiä maailmaan mahtuu. Jotkut nimet vain ovat toiselta merkitykseltään sellaisia että ovat minusta sopimattomia nimiksi (vrt. Mahla) ja jotkut ovatvain yksinkertaisesti epäkäytännöllisiä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jokutoinen:
Seurakuntasanomissa oli pari vuotta sitten kastetut-osastossa Tuittu Usva Tiu. Mitä on mahtanut sen lapsen vanhempien päässä liikkua?
ja sen sisaret taitaa olla Tuuli ja Titti, mut muita nimiä en muista, samaa sarjaa silti. Musta ne on aika ihanat nimet.

vieras
Silloin kun Nea nousi pintaan, ajattelin etteikö muuta olla keksitty kun auton rekisterilven kirjainia, mutta nyt olen jo tottunut siihen. Mutta edelleenkään en ole tottunut nimeen Urvelo, sillä edelleen tulee mieleen nimestä se, että sitä taatusti kiusataan, koska ennen kun olin kuullut, että sellainen nimi oikeasti on luulin että se on ihmisen "haukkumanimi" niin kuin tyhmä jne. On kyllä ollut aika rohkea veto vanhemmilta laitta ko. nimi(ainakin tämä mies siis kirjoittaa ihan virallisiin papereihin Urvelo xxx, eli uskoisin olevan ihan virallinen nimi).

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minddu:
Meidän lapsilla on tusinanimet ja ihan just siksi ettei koko nimeä tarvis aina tavuttaa, sukunimi sen verran erikoinen vaikka suomalainen onkin, että joutuu sitä toistelemaan joka paikassa. Ja mulle on aivan sama minkä nimisiksi kukin lapsensa kastaa vaikka kaikki nimet ei mun makuun olisikaan.
Peesaan tätä ja lisään että lapsellani on ns tusinanimi, mutta silti meidän lapsen koulussa, jossa yli 300 oppilasta on vain kaksi samannimistä tyttöä ja jos ihan tarkkoja ollaan, toisen nimi kirjoitetaan yhdellä ja toisen kahdella vokaalilla.
Nykyään nimien kirjo on niin laaja ettei suosituimman nimen antaminenkaan ole sama kuin 70-luvulla Minnan tai Sannan tai Mikan. Muistaakseni joku yleinen Aino-nimi on 2 lapsella sadasta. Ei todennäköistä ettei samaan luokkaan edes satu toista Ainoa.

Silloin kun Nea nousi pintaan, ajattelin etteikö muuta olla keksitty kun auton rekisterilven kirjainia, mutta nyt olen jo tottunut siihen. Mutta edelleenkään en ole tottunut nimeen Urvelo, sillä edelleen tulee mieleen nimestä se, että sitä taatusti kiusataan, koska ennen kun olin kuullut, että sellainen nimi oikeasti on luulin että se on ihmisen "haukkumanimi" niin kuin tyhmä jne. On kyllä ollut aika rohkea veto vanhemmilta laitta ko. nimi(ainakin tämä mies siis kirjoittaa ihan virallisiin papereihin Urvelo xxx, eli uskoisin olevan ihan virallinen nimi).
No mä kyllä ajatteln sanaa urvelo just sellasena haukkumanimenä enkä varmaan ihan pokkana pystyis olemaan jos joku itsensä sellaiseksi esittelisi. :) Täytynee yrittää ajatella sitä jonku nimenä täst edespäin. :saint:

Mun tytöillä on molemmilla "lähiönimi" ja ihan siksi kunnes ovat mun mielestä kauniita nimiä ja sopivat kantajalleen :heart: Yksi erikoisimmista nimistä mitä olen kuullut on Tinttarella :x Siis nimi, jota en koskaan voisi antaa omalle lapselleni. Minun korvaani ei myöskään sovi Martta, Meeri, Pirkko, Rauli, Reino, Eino, Olavi, Yrjö tai vaikka Timo. Listaa voisin jatkaa loputtomiin :D

minä
Alkuperäinen kirjoittaja Blume:
Ihana ja persoonallinen vanha nimi <3 Ei todellakaan töki! Nicot ja Mikot tökkii paljon enemmän!
Olen aivan ihastunut lapseni päiväkodissa taapertavaan Kaarloonkin!

Yhteistyössä