Kyllä kannatti jättää herkuttelut vähemmälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaan, aivan turhaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
liity painovartijoihin ni rupee kiloja lähteen

Ei enää ikinä!!!
Pelkkää pisteiden laskua ja ajatusta ruoasta... Että nyt on vielä 10p jäljellä, voinko syödä tämän tai tuon ja jos syön tuon niin jää 2p ja mitähän sillä saa...

nii,eihän se kaikille sovi. mutta jos halua laihtua ni pitää kärsiä tai karpata.

Alkuperäinen kirjoittaja sara:
ei hiilihydraatteja tarvii jättää pois, syö vaan vähemmän niitä. ainaki raskaana ollessa suosittelen ruisleivän syöntiä..

Ei missään karppilajissa heitetä hiilareita kokonaan pois. 20-100g päivässä on ihan ok. Ruisleivässä kannattaa tarkistaa, ettei ole sotkettu muita jauhoja sekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
liity painovartijoihin ni rupee kiloja lähteen

Ei enää ikinä!!!
Pelkkää pisteiden laskua ja ajatusta ruoasta... Että nyt on vielä 10p jäljellä, voinko syödä tämän tai tuon ja jos syön tuon niin jää 2p ja mitähän sillä saa...

nii,eihän se kaikille sovi. mutta jos halua laihtua ni pitää kärsiä tai karpata.

tossa olikin ihanasti kiteytettynä ajatus "kärsiä TAI karpata":)

ap: jos pysyt tolla linjalla millä nyt olet etkä oo liian ankara itselles niin varmasti ens kesänä olet paljon hoikempi. malttia ja onnea koitokseen!! mullakin yritys kova

Ap, kiinnitin huomiota muutamaan juttuun sun tän päivän ruuissa. Ensinnäkin paahtoleipää ja rasvaa (voita?) päälle. Vaihda ruisleipään ja vaikka ohuen ohut leikkeleeseen. Piparit pois kahvin kanssa ja syö vaikka appelsiini sen tilalla. Olen joskus laihduttanut painonvartijoissa ja tiedän mitä kannattaisi syödä. Nyt yritän taas vähän keventää ja jos nälkä yllättää muulloin kun ruoka-aikana, niin syön appelsiinin tai porkkanan.

Jos alkaisin karppaamaan ja kaikki sujuis oikein mallikkaasti, mutta sit iskis himo syödä kiellettyjä aineita, kuinka kävis karppauksen? Siis oisko kertaherkuttelulla jotenki pitempi aikainen vaikutus?

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Jos alkaisin karppaamaan ja kaikki sujuis oikein mallikkaasti, mutta sit iskis himo syödä kiellettyjä aineita, kuinka kävis karppauksen? Siis oisko kertaherkuttelulla jotenki pitempi aikainen vaikutus?

No eihän se siihen kaadu, ehkä sitä pitääkin kokeilla jokaisen karpin, yleensä siitä tulee vaan paha olo, ja "pöhnä" kun on tottunut niin puhtaaseen ruokaan kuitenkin, jos siis puhutaan nyt karkeista ym?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen joskus laihduttanut painonvartijoissa ja tiedän mitä kannattaisi syödä.

Pakko todeta tähän, etä minäkin olen joskus laihduttanut painonvartijoissa ja siitä huolimatta tiedän nykyään mitä kannattaa syödä. Eli yhdyn karppausta puoltaviin kannanottoihin.

Niin ajattelin että ihan sama mitä tekis mieli niin söis. En pelkästään karkkia. Mikä karppaamisessa on vaikeinta, tai sen aloittamisessa? Joskus aikanaan sitä tutkin, mut tuntui monimutkaiselta. Nyt on "vähän sinnepäin" jo menossa, ja mietin että alanko kokeileen. Kauanko olet itse karpannut?

Mulle karppauksen aloittamisessa hankalinta oli rasvakammosta irti pääseminen. Kun vuosikausia oli kuultu kevyt sitä, kevyt tätä, rasva on vaarallista, kolesteroli nousee - propagandaa, niin oli todella hankala uskaltaa syödä rasvaa riittävästi.

Nyt takana on noin 2,5 vuotta karppausta enkä ole kertaakaan katunut tätä elämäntapaa tai suunnitellut palaavani virallisterveelliseen vaihtoehtoon. Satunnaiset herkuttelut yläkarpilla mahtuvat minun ruokavaliooni ihan hyvällä omalla tunnolla, eikä näistä herkutteluista aiheudu mitään pidempiaikaisia himoja.

Ap, kiinnitin huomiota muutamaan juttuun sun tän päivän ruuissa. Ensinnäkin paahtoleipää ja rasvaa (voita?) päälle. Vaihda ruisleipään ja vaikka ohuen ohut leikkeleeseen. Piparit pois kahvin kanssa ja syö vaikka appelsiini sen tilalla. Olen joskus laihduttanut painonvartijoissa ja tiedän mitä kannattaisi syödä. Nyt yritän taas vähän keventää ja jos nälkä yllättää muulloin kun ruoka-aikana, niin syön appelsiinin tai porkkanan.

Syön yleensä hyvin vähän leipää (ja silloinkin mieluummin ruista), tämä aamu oli poikkeus kun piti jotain saada äkkiä. Se kiire...
Minäkin olen vuosia sitten laihduttanut PV:ssa ja kuten jo totesin, ei enää ikinä! Se jatkuva nälkä (vaikka söisi kuinka järkevästi) on tympeetä.

Paino ei myöskään laske jos syö liian vähän eli elimistö on ns. säästöliekillä. Liikuntaa lisää ja makeat ja rasvaiset herkut pois niin kyllä kiloja tippuu 8kk ja 17kg lähti mulla.

aloitin pv:ssa vasta ja minun mielestä se homma on todella selkeää. Ei kertaakaan mitään nälän tunnetta kun saa syödä kunnolla. Ja lisänä tietty hedelmät vihannekset ja kaikinpuolin vähärasvainen ruokavalio.
Ei mulla pyöri pisteet tai ruoka mielessä kun pitää aina säännöllisesti mukana sopivat eväät.
Paivonvartijat on muuttunut aika lailla muutamassa vuodessa

Alkuperäinen kirjoittaja Kipinäsääri:
Syö 5 kertaa päivässä joka päivä samaan aikaan, ainakin suunnilleen samaan aikaan. Älä ikinä jätä yhtään ateriaa väliin. Eli aamupala, välipala, lounas, välipala, illallinen. Jokainen ateria 300 kaloria ja välipala 200 kaloria. Päivässä saat yhteensä vaan 1300 kaloria ja voi alussa olla rankkaa, mutta niinhän se laihduttaminen aina on. Yhtenä päivänä viikossa voit syödä enemmän ja eri aikoihin..tämä itseasiassa vain nopeentaa aineen vaihduntaa, kun pidät kerran viikossa tällaisen herkuttelu päivän. Myös liikuntaa ois tietty hyvä harrastaa! Jos et lenkille jaksa lähteä, niin hyötyliikuntaa sitten!

niih, ja sitten kun "laihdutus" loppuu ja palaat normaaliin ruokavalioon tulee kilot kohisten takasin. Musta se menee niin että pudottaa sitä painoansa millä ruokavaliolla tahansa, sen pitäisi olla sellanen miten pystyy loppuelämänsä syömään

Ei! Kun tällä tavalla on laihduttanut niin ei pidä enää palata siihen miten ennen söi. Tämän jälkeen voi syödä ihan normaalisti, kohtuudella, ei näin tarkasti, jolloin paino pysyy samana.

Yhtään väheksymättä ketään minä en todellakaan ala mättää rasvaa naamaan, paitsi yövoiteena.

Liikunta lisää mulla vain nälkää.

Laihtumiseen tarvitsen joko stressin, joka kuluttaa tai sitten vain olen muuten syömättä. Mutta tämä on vain minun elämäni :).

Olen normaalipainoinen, mutta kuukautiskierto aiheuttaa painonvaihtelua.

Alkuperäinen kirjoittaja naksu:
Paino ei myöskään laske jos syö liian vähän eli elimistö on ns. säästöliekillä. Liikuntaa lisää ja makeat ja rasvaiset herkut pois niin kyllä kiloja tippuu 8kk ja 17kg lähti mulla.

Oli pakko vaan kommentoida, että kyllä se paino putoaa "säästöliekilläkin". Tämän valitettavasti tiedän siitä kun oma laihikseni meni överiksi ja laihduin riskirajoille :( Mutta sanottava on, että en takuulla suosittele!

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
ei hiilihydraatteja tarvii jättää pois, syö vaan vähemmän niitä. ainaki raskaana ollessa suosittelen ruisleivän syöntiä..

Ei missään karppilajissa heitetä hiilareita kokonaan pois. 20-100g päivässä on ihan ok. Ruisleivässä kannattaa tarkistaa, ettei ole sotkettu muita jauhoja sekaan.

Karppailijalle on aivan yksi lysti, mitä leipää syö. Määrät ovat niin pieniä. Rukiissa ei ole mitään erityisen hyvää muihin viljoihin verrattuna. Jos jollekin viljalle pitäisi antaa positiivinen lausunto, se olisi kaura. Leivästä kannattaa ennemmin katsoa, ettei sen teossa ole käytetty kovetettuja kasvirasvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja yäks:
Ihan hirveä sana tuo "karppaus" ja sen harjoittajasta käytettävä "karppi". En ikinä käytä noita sanoja, vaikka noudatankin hyvähiilihydraattista ruokavaliota.

Niin on, mä oon tuota sanaa kanssa yökkäillyt aikani! Vaikka en itse elämäntavasta paljonkaan tiedä. Ymmärtääkseni siinä on hyvää se, että pyritään - yllätys yllätys - syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Mullakin vakaa vaikka pyrkimykseksi jäävä pyrkimys syödä muutakin vihannesta kuin pottua ja suosia muitakin viljoja kuin mahdollisimman vitamiinittomaksi putsattua vehnää... Mutta "karpiksi" en ryhtyisi! Mitä sitä nyt tarttis johonkin ruokaideologiaan liikaa sotkeutua, kun kuitenkin suunnilleen tietää, mikä on terveellistä ja kohtuullista, mikä ei. =) Toinen asia on se, miten sitten sitä terveellistä ja kohtuullista tulee syöneeksi. :ashamed:

muuten toi low carb linja sopisi mulle, mutta rakastan lepää ja karjalanpiirakoita... ennen kun asuin ulkomailla (siellä kun ei ollut hyviä leipiä) niin mulla toimi hyvin vähähiilihydraattinen ruokavalio. sitten tulin takas tänne syömeen niin johan repsahti :/

niin ja lisäisin äskeiseen vielä sen, että toisaalta hulluahan se on koska leipä sekä karjalanpiirakat ovat terveellisiä. mua ainakin ahistaa tää ruokatouhu, pitäis kuitenkin syödä, muttei sitä mistä tykkää.. :'(

Yhteistyössä