Kuuluuko tällanen unihalvaukseen?

Toissayönä näin siis unta, makasin siinä kohtaa sängyllä missä oikeastikin, mutta tiesin että nukun ja yritin saada itseäni hereille. Neljä tai viisi kertaa luulin heränneeni ja joka kerta tajusin etten ole hereillä ja alkoi paniikki iskeä. Yritin unessa nipistää itseäni ja ties mitä, kunnes sitten oikeasti heräsin ja sain silmät auki.. Tämän jälkeen näin ilmeisesti valveunta koska näytti kuin meidän olohuoneessa olisi seissyt ihminen, joka siis kuitenkin katosi kun heräsin kunnolla..

Näitä tulee mulle yleensä kun oon stressaantunut.. Mietin vaan että onko tollanen unesta heräämättömyys ihan jotain klassisia unihalvauksen oireita? Ja onko kellään muulla tällasia?
 
mä70
kuulostaa joo unihalvaukselta,mulla niitä myös ajoittain ollu.Mä yritän aina epätoivoisesti kiskoa itteäni siitä unitilasta pois ja tuntuu et tukehtuu,ettei saa henkeä,joskus mä oon tajunnu et mä siinä tilassa oikee yritän hokea itelleni et hengitä,hengitä..Ja aina kun mulle tullee tää unihalvaus,niin oon nukkunu selälleen!
 
Nonniie
En tiiä onko jotain unihalvausta vai mitä mutta mulla on aika useinkin tälläisiä unia mistä "en herää" ja useasti niissä tehdään mulle jotain pahaa tai muuta,mutta en saa itseäni siinä unessa hereille, ja jos herään oikeasti,pitää nousta istumaan että on kokonaan hereillä,muuten uni jatkuu siitä mihin jäi ja tuntuu tosi ahdistavalta... :/
 
"vieras"
Minulla on myös ollut noita. Tajuan yhtäkkiä olevani unessa, ja yritän avata silmiä tai liikuttaa käsiä, mutta ei vaan onnistu. Sitten ahdistun ja rintaa painaa ja tuntuu että tukehdun. Saattaa kestää aika kauankin ennenkuin saan itseni vihdoin oikeasti hereille. Se on todella ahdistavaa. Jotenkin se tunne, kun yritän liikuttaa itseäni mutten pysty on niin karmaiseva. Onneksi niitä on aika harvoin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä70;28387879:
kuulostaa joo unihalvaukselta,mulla niitä myös ajoittain ollu.Mä yritän aina epätoivoisesti kiskoa itteäni siitä unitilasta pois ja tuntuu et tukehtuu,ettei saa henkeä,joskus mä oon tajunnu et mä siinä tilassa oikee yritän hokea itelleni et hengitä,hengitä..Ja aina kun mulle tullee tää unihalvaus,niin oon nukkunu selälleen!
Mä yritin vaan ensin saada itteäni hereille ja sit alko vaan iskee jossain kohtaa paniikki ja huusin siinä unessa vaan että "herää!!! herää!!".

Tuli ihan sellanen kauhee olo että mitä jos jää tollaseen välitilaan? Onkohan kooma tollanen?
 
"Hiphei"
On ihan klassinen tapaus.
Mä niin inhoan tuota, ihan kauheaa ku ei saa edes pihausta kuuluvaksi..
Just tuli eilen sellanen että tuntui että valuu vettä kurkkuun ja tukehdun, riuhdoin itteäni varmaan ees takasin 5 kertaa uneen ja takasin. Onneks sain itteni valkeille sit kunnolla.
 
Tuntuu jotenkin huojentavalta ettei oo ainoa jolla näitä on.. Se on niin hirveetä.. :(

En kyllä kellekään toivois tällasia tulevan..

Ja sit jotenkin ärsyttävintä että aamulla kun herää ja nousee ylös niin tuntuu kuin ei olis nukkunut ollenkaan kunnolla. Liekö toi sitten vaikuttaa niin paljon.. Varmaan ainakin se hirvee paniikki kesken unien väsyttää..
 
Halvaantunut
Hei, itselläni oli vuosia tämä ongelma. Ahdisti ihan järjettömästi mennä nukkumaan. Niitä kokemuksia ei voi tajuta ellei ole kokenut. Se pahuuden tunne on niin voimakas että mulla jäi päiväksi ja päiviksi päälle itku ja ahdistus. Mulle tuli kerran mieleen että huudan Jeesuksen nimeä. En pystynyt tietysti avaamaan suuta mutta mielessäni huusin. Ekan kerran kun tein, kuristusote irtosi. Sen jälkeen niitä tuli vielä monia mutta joka kerta olen päässyt heti vapaaksi kun huudan. Nyt ovat onneksi loppuneet kokonaan.. En jeesustele mutta se vaan tehoaa.. Kannattaa kokeilla jos ei muu auta.
 
Hei, itselläni oli vuosia tämä ongelma. Ahdisti ihan järjettömästi mennä nukkumaan. Niitä kokemuksia ei voi tajuta ellei ole kokenut. Se pahuuden tunne on niin voimakas että mulla jäi päiväksi ja päiviksi päälle itku ja ahdistus. Mulle tuli kerran mieleen että huudan Jeesuksen nimeä. En pystynyt tietysti avaamaan suuta mutta mielessäni huusin. Ekan kerran kun tein, kuristusote irtosi. Sen jälkeen niitä tuli vielä monia mutta joka kerta olen päässyt heti vapaaksi kun huudan. Nyt ovat onneksi loppuneet kokonaan.. En jeesustele mutta se vaan tehoaa.. Kannattaa kokeilla jos ei muu auta.
Jännä kun on ollut jollain muullakin näin. Mulla alkoi unihalvaukset n. 15-vuotiaana, ihmettelin että mitä ne on, ja yksillä mielenterveysmessuilla psykologi esitelmöi että ne on puoliunessa tulevia hallusinaatioita joita on ihan terveillä ihmisillä. Silti, uskoontulon jälkeen kun on tullut unihalvauksia niin Jeesukseen turvautuminen auttaa, tulee semmoinen rauha, ja sitten siitä usein herääkin. Eli jotain uskonnollista tuossa ilmiössä on myös, fyysisen ja psykologisen selityksen lisäksi.
 
hööh
En tiedä ollenkaan oliko unihalvaus mutta näin jonkinmoista unta ja tajusi että näin unta. Sitten seuraavaksi olin tietoinen että makasin sängyllä ja että sisko käveli juuri huoneeseeni (missä hän pelasi siihen aikaan simssiä) yritin nousta istumaan mutta se ei vaan kertakaikkiaan onnistunut. Sitten yritin kääntää päätä ja sanoa voitko tulla ravistelemaan mua, mutta en saanut ääntä kurkusta ollenkaan. Eli siis tiesin että siskoni pelasi edessäni simssiä mutta en sinäänsä nähnyt mitään ja kaikki oli sumeata, enkä saanut silmiä kunnolla auki mutta kun kunnolla repäsin näin omaan huoneeseeni ja siskoni tietokoneellani. Sen jälkeen pysyin heti nousemaan sängystä ja olin täysin valveilla. Oliko minkäänmoinen unihalvaus tuo tuommoinen?
 
"Mie"
Mie olen nuorempana usein saanu noita unihalvauksia, mutta ei ne ole mulla ollu mitenkään ahdistavia. Enempiki ihmeellisiä. En ole tuntenu mitään kuristavaa vaan en vaan oo saanu itteä hereille, enkä pysty liikkumaan. Kuulen ääniä ympärillä ja tuntuu että oon hereillä, mutta tajuan että en ole ollu vasta silloin ku oikeasti herään tuosta.
 

Yhteistyössä