Kuuluuko minun muka hoitaa naapurinkin lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpa teki väärin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan pirun mielenkiintoinen logiikka ap:n kritisoijilla. :D Miettikääpä tilannetta niin, että lapsi olisi aivan yhtä hyvin voinut olla mainitsematta ap:lle ulosmenosta. Lapsi olisi voinut mennä kotiin, ja tarinoida äidille menevänsä ap:n kanssa pihalle. Äiti ei olisi tarkistanut ap:lta tilannetta ja päästänyt lapsen yksin ulos, näkemättä ap:ta. Ihan sama lopputulos, ja täysin mahdollinen tilanne. Olisiko ap silloinkin mielestänne vastuussa? Se on sen lapsen äidin vika, kun ei tarkista asioita vaan luottaa siihen mitä lapsi sanoo. Ap:n vastuu loppuu siihen kun hän kuulee lapsen pääsevän turvallisesti kotiin, niinkuin tässäkin nyt oli käynyt.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="vieras";26216097]Ihan pirun mielenkiintoinen logiikka ap:n kritisoijilla. :D Miettikääpä tilannetta niin, että lapsi olisi aivan yhtä hyvin voinut olla mainitsematta ap:lle ulosmenosta. Lapsi olisi voinut mennä kotiin, ja tarinoida äidille menevänsä ap:n kanssa pihalle. Äiti ei olisi tarkistanut ap:lta tilannetta ja päästänyt lapsen yksin ulos, näkemättä ap:ta. Ihan sama lopputulos, ja täysin mahdollinen tilanne. Olisiko ap silloinkin mielestänne vastuussa? Se on sen lapsen äidin vika, kun ei tarkista asioita vaan luottaa siihen mitä lapsi sanoo. Ap:n vastuu loppuu siihen kun hän kuulee lapsen pääsevän turvallisesti kotiin, niinkuin tässäkin nyt oli käynyt.[/QUOTE]

Aamen.

Hankalia välillä nuo jutut naapurien kanssa. Meillä on naapuria tiukemmat rajat siinä, miten kauas omalta pihalta saa mennä. Viikonlopulla naapurin lapsi oli pihalla leikkimässä meidän lasten kanssa. Naapuri huikkasi käyvänsä kaupassa eli lapset jäivät mun vahdittavaksi. Leikissä tuli jotain erimielisyyttä, joten lapset siirtyivät leikkimään muuta ja naapurin lapsi lähti vaeltelemaan muualle kuten yleensä tekee. Päätyi loppujen lopuksi parin talon päähän leikkimään koiran kanssa. On sitäkin tehnyt usein, joten on kait sovittua ko. naapurin kanssa ja hänelle sallittu alue, mutta meidän pihalta kun ei näe tuolle naapurille. Mulla meni puoli tuntia edes takaisin kulkiessa, kun vahdin lapsia parilla pihalla ehkä turhaankin. Mutta olisi ollut aika outoa jättää naapurin lapsi itsekseen vaeltelemaankaan. Mä en vaan ole tottunut noin isoon reviiriin lapsella :D

No ihan sama kenen syy, mutta ilmeinen vaaratilanne, jota kaiketi kukaan ei kolmevuotiaalle toivo. (Kai?)

Joka tapauksessa teidän aikuisten naapurusten on syytä uudestaan neuvotella ja tarkistaa pikkulasten keskinäisen kyläilyn alkamisten ja päättymisten reunaehdot ja keskinäinen viestintänne. Jatkoa ajatellen.

Ehkä ensi kerralla molemmat on tarkempia? Omasta kokemuksesta sanon vain sen verran, että meillä ei vielä 2-vuotiaana kyläilty ilman vanhempaa tai isompaa sisarusta. Sitähän se "melkein" 3v. on. 4-vuotiaskin saatettiin ovelle ja haettiin kotiin. Ja vieläkin eskari-ikäisenä monesti haetaan kotiin. Naapurien lapsen saman ikäisiä ja samoin tekevät. Meillä on myös toistemme kännykkänumerot siltä varalta, että sattuu jotakin poikkeavaa -oon mm. varmistanut saako naapurin lapsi jäädä meille syömään.

Jos olisi ollut pari vuotta isommasta lapsesta kyse, voisi olettaa, että jatkossa lapsi muistaisi kuinka toimitaan. Tuon ikäiseltä sitä ei voi vielä odottaa.

Kyllä tuo moka meni lapsen äidin piikkiin. Hänen se olisi kuulunut tarkistaa että onko pihalla joku lapsen kanssa, ei naapurin. 3 v saattaa käsittää asiat niin väärin että en itse olisi luottanut jos lapseni olisi 3 v:nä tullut sanomaan että voinko mennä naapurin kanssa ulos. Olisin siis vähintäänkin tarkistanut, että naapuri on ulkona ja huomaa myös oman lapseni olevan siellä, ja tietäisi minunkin lapseni olevan hänen vastuullaan. Yhtä hyvin tuossa tilanteessa se 3 v olisi voinut lähteä kotoa ulkoilemaan, muuttaa mieltään jä häipyä omille teilleen. Äiti olisi luullut lapsen olevan naaprurin kanssa ja naapuri lapsen.

[QUOTE="vieras";26216215]... Mulla meni puoli tuntia edes takaisin kulkiessa, kun vahdin lapsia parilla pihalla ehkä turhaankin. [/QUOTE]

No se nyt on ihan sun oma tyhmyyttäs. Jos se muksu on sun vastuullas, niin totta hemmetissä voit sanoa sille, että pysyt tässä meiän pihalla etkä vaeltele mihinkään.

Koetin sopia naapurin kanssa typerää riitaa mutta tuloksetta :(

Hän oli olettanut minun hoitavan heidän lasta kun kerran kyläänkin pääsi ja hän itse siivoili joten ei kuulemma joutanut lapsensa perään katsoa :O
Sanoin että seuraavaksi kun lapsi tulee meille kylään toivon jatkossa jos minut tietämättäni laitetaan lapsenvahdiksi että siitä sitten kerrotaan myös minulle.
Minun ajatukseni on se että meillä ollaan kylässä jos asiasta ei toisin minulle ilmoiteta ja minua kysytä suoraan lapsenvahdiksi.
Hän siis oletti että kun lapsi oli meillä jonkun vajan tunnin verran kylässä,
eikun hoidossa kuten asian mainitsee että minun olisi kuulunut lasta hoitaa myös pihalla.
Ja ei hänellä tullut mieleenkään että en suostuisi hoitamaan kun omillenikin olisi seuraa.

Että semmosta :(
Mutta jatkossa en sitten ota kyseistä lasta meille enään kylään, pihalla saavat leikkiä keskenään mutta hoitovastuuta en ota sielläkään.

[QUOTE="aape";26216777]Koetin sopia naapurin kanssa typerää riitaa mutta tuloksetta :(

Hän oli olettanut minun hoitavan heidän lasta kun kerran kyläänkin pääsi ja hän itse siivoili joten ei kuulemma joutanut lapsensa perään katsoa :O
Sanoin että seuraavaksi kun lapsi tulee meille kylään toivon jatkossa jos minut tietämättäni laitetaan lapsenvahdiksi että siitä sitten kerrotaan myös minulle.
Minun ajatukseni on se että meillä ollaan kylässä jos asiasta ei toisin minulle ilmoiteta ja minua kysytä suoraan lapsenvahdiksi.
Hän siis oletti että kun lapsi oli meillä jonkun vajan tunnin verran kylässä,
eikun hoidossa kuten asian mainitsee että minun olisi kuulunut lasta hoitaa myös pihalla.
Ja ei hänellä tullut mieleenkään että en suostuisi hoitamaan kun omillenikin olisi seuraa.

Että semmosta :(
Mutta jatkossa en sitten ota kyseistä lasta meille enään kylään, pihalla saavat leikkiä keskenään mutta hoitovastuuta en ota sielläkään.[/QUOTE]

huokaus! Nämä on juuri näitä. Todella ikiviä juttuja! Mutta täytyy sanoa, että sinä et kyllä tehnyt virhettä. Siivouksen voi keskeyttää. Moka oli kyllä nyt naapurin.

Yhteistyössä