Kuuluuko minun muka hoitaa naapurinkin lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpa teki väärin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajattelin kyllä tänään koettaa jutella naapurin kanssa, typeräähän tämä nyt on että tällaisesta asiasta suututaan noin kovin. Mielestäni lapsi kuitenkin niin pieni että äidin vastuu on tarkistaa lapsen (kuten te jo sanoittekin) puheet.

Kuka päästää 3 v pihalle niin ettei tarkista onko siellä se valvoja jonka siellä vanhemman mielestä pitää olla, minä tarkistan kyllä vielä kun päästän lapset ulos, että isä on sitten kanssa kattomassa perään, jos on luvannut, eikä ole jäänyt omille teilleen johonkin ulkorakennukseen.

No itse en alle 3vuotiasta laskisi meiltä kotiinsa ilman että näen että on varmasti vanhempiensa hoteissa ja minun vastuuni loppuu.

Toisaalta en myöskään päästäisi omaa lastani ulos OLETTAEN että siellä on muita aikuisia. Kyllä varmistaisin että muut ovat sinne myös tulleet ja saattaisin vielä varmistaa että pitäväthän silmällä lasta.

Ymmärrän mistä naapurisi suuttui, totta kai se olis ollut sun tehtävä katsoa meneekö se 3v oikeasti ulos yksin, olisit voinut vaikka itse sanoa hänen vanhemmalleen, että hinkuu ulos muttet voi nyt lähteä, ei 3vuotiaalta voi olettaa että se itse asiansa hoitaa!!!!

[QUOTE="vieras";26215454]Ymmärrän mistä naapurisi suuttui, totta kai se olis ollut sun tehtävä katsoa meneekö se 3v oikeasti ulos yksin, olisit voinut vaikka itse sanoa hänen vanhemmalleen, että hinkuu ulos muttet voi nyt lähteä, ei 3vuotiaalta voi olettaa että se itse asiansa hoitaa!!!![/QUOTE]

Millä perusteella se on ap:n tehtävä jos lapsi on mennyt kotiinsa ja lähtee sieltä äitinsä päästämänä ulos? Ei nyt kyllä minun järkeeni mahdu miten tästä saadaan ap:n vika?

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Oonko mä ainut, jonka korvaan tässä tarinassa särähti se, että alle 3 vee käy naapurissa pelaamassa? Siis ilmeisesti jotain konsoli- tms peliä. Kuulostaa aika karmivalta, että 2-vuotias istuu ruudun edessä (ilmeisesti aika paljon) pelaamassa.

Mä oon niin vanhanaikanen, että mun mielestä taaperon elämään ei vielä pelit kuulu.

Ja siihen alkuperäseen onglemaan... Mun mielestä kumpikin äiti toimi osittain vääin. Eli Ap.n olisi kuulunut huolehtia 2-vuotias kotiin saakka ja lapsen äidin olisi pitänyt katsoa, että lapsi lähtee aikuisen kanssa ulos. Siis mä luulin olevani paha mutsi, kun päästin oman lapseni juuri ja juuri 4-vuotiaana ulos kavereidensa kanssa, mutta ilmeisesti joissain piireissä 2-vuotiaat tyrkätään ovesta ulos edes tsekkaamaatta, mitä lapsi saa päähänsä. Ei ton ikänen vielä voi kulkea rappukäytävässä asuntojen väliä yksin.

Millä perusteella se on ap:n tehtävä jos lapsi on mennyt kotiinsa ja lähtee sieltä äitinsä päästämänä ulos? Ei nyt kyllä minun järkeeni mahdu miten tästä saadaan ap:n vika?

Anteeksi, luin vasta nyt koko ketjun läpi, sain alusta sen käsityksen että lapset on olleet sovitusti ap:lla leikkimässä, ja siellä tää naapurin lapsi ilmoittanut lähtevänsä ulos (ja naapuri siis tiennyt, että lapsi lähtee yksin) mutta tuossa jossain kohtaa ketjua näyttikin kyse olevan vain siitä että lapsi on hakenut ap:n perhettä ulos eikä he ole lähteneet. En tiedä kummin päin asia nyt sitten oikeasti on, mutta alkuperäisen viestin mukaan mielipiteeni pysyy samana, ja jos kyseessä onkin tuo jälkimmäinen tapaus, ja siinä on varmistettu että lapsi menee omalle ovelleen ja se avataan, ei syy ole munkaan mielestäni sillon ap:n.

Oonko mä ainut, jonka korvaan tässä tarinassa särähti se, että alle 3 vee käy naapurissa pelaamassa? Siis ilmeisesti jotain konsoli- tms peliä. Kuulostaa aika karmivalta, että 2-vuotias istuu ruudun edessä (ilmeisesti aika paljon) pelaamassa.

Mä oon niin vanhanaikanen, että mun mielestä taaperon elämään ei vielä pelit kuulu.

Ja siihen alkuperäseen onglemaan... Mun mielestä kumpikin äiti toimi osittain vääin. Eli Ap.n olisi kuulunut huolehtia 2-vuotias kotiin saakka ja lapsen äidin olisi pitänyt katsoa, että lapsi lähtee aikuisen kanssa ulos. Siis mä luulin olevani paha mutsi, kun päästin oman lapseni juuri ja juuri 4-vuotiaana ulos kavereidensa kanssa, mutta ilmeisesti joissain piireissä 2-vuotiaat tyrkätään ovesta ulos edes tsekkaamaatta, mitä lapsi saa päähänsä. Ei ton ikänen vielä voi kulkea rappukäytävässä asuntojen väliä yksin.

Minulle ei tullut konsolipelit mieleenkään. Heti ajattelin, että pelaavat jotain lautapeliä...tyyliin Kimble.

Naapurin lapsi oli meillä eilen kylässä ja kesken leikin hän keksikin että haluaa ulos,
sanoin että minä en voi ulosmeno asiaasi auttaa mutta käy kotona kysymässä lupa jos vanhempasi lähtee sinun kanssasi ulos.
Lapsi meni kotiin (melkein 3v. asutaan kerrostalossa seinänaapureina)
ja hetken kuluttua lapsi olikin ulkona

ylläolevan. Kaksivuotias voi tuosta kuulla selvästi, että kysy äidiltä lupa ulosmenoon (ja olla kuulematta sen että te ette mene ulos). Kotona sitten äidilleen selittää, että tuli pyytämään lupaa ulos...

Noin pienien perään pitäisi katsoa sekä ap:n (joka jätti ekassa viestissä selittämättä monta asiaa) että sen pienen äiti. Toivottavasti kumpikin oppi jotain ja pääasia, että pienelle ei sattuntu mitään.

Mistä se tuon pelaamisen keksit? Ekassa viestissä puhuttiin leikkimisestä.
Ja älä oleta mitään vaikka puhuttaisiin pelaamisesta se ei aina tarkoita konsolipelejä tiedät varmasti itsekin että kyllä 3v osa pelata jo joitain lauta/muisti/kortti pelejä.

Lapsi lähti kotiinsa, ap kuuli ku lapsi jutteli äitinsä kanssa, siinä vaiheessa vastuu siirtyy lapsen äidille.
Kurja tilanne mutta varmasti selviää kun fiksusti keskustelette tilanteesta.
Väärinymmärrys lapsen äidiltä ja kun säikähti paniikissa syytti sinua varmasti hänkin on jo tajunnut ettet sinä sitä virhettä tehnyt.

[QUOTE="vieras";26215508]Anteeksi, luin vasta nyt koko ketjun läpi, sain alusta sen käsityksen että lapset on olleet sovitusti ap:lla leikkimässä, ja siellä tää naapurin lapsi ilmoittanut lähtevänsä ulos (ja naapuri siis tiennyt, että lapsi lähtee yksin) mutta tuossa jossain kohtaa ketjua näyttikin kyse olevan vain siitä että lapsi on hakenut ap:n perhettä ulos eikä he ole lähteneet. En tiedä kummin päin asia nyt sitten oikeasti on, mutta alkuperäisen viestin mukaan mielipiteeni pysyy samana, ja jos kyseessä onkin tuo jälkimmäinen tapaus, ja siinä on varmistettu että lapsi menee omalle ovelleen ja se avataan, ei syy ole munkaan mielestäni sillon ap:n.[/QUOTE]

Siis lapsi tuli meille kylään, soitti ovikelloa ja pyysi päästä leikkimään .)
Kun kerran kotona olimme niin meille sopi mainiosti että on yksi leikkikaveri lisää :)
Lapsi sai kesken pelaamisen päähänsä että hän haluaa ulos jolloin minä sanoin että hänen täytyy mennä kotiinsa se asia kysymään kun omani halusi pelata ja eivät halunneet sinne ulos ja minullakin kutominen oli kesken.
Naapuri sitten suuttui puolisentuntia jälkikäteen tilanteesta kun minä en ollut ulkona vahtimassa hänen lastaan.
Eli lapsi meni kotonaan käymään,otti vaatteet ja meni tyhjää rappukäytävään, naapurinikin olisi voinut soittaa meidän ovikelloa ja kysyä ollaanko me menossa sinne ulos vai ei.
Miksi oletti että minä hoidan hänen lastaan jos lapsi meille kylään tuli.

Eri asia jos olisin luvannut hoitaa lasta mutta lupasin ainoasteen että lapsi saa olla meillä kylässä.

Minusta naapurisi kuulostaa oudolta. Mutta ei se minusta oikeuta siihen, että lähettää 2-vuotiaan kotiin keskustelemaan ulkoilusta itsenäisesti. Väärinkäsityshän tässä on tapahtunut. Naapuri oletti, että menette yhdessä ulos, vaikka näin ei tapahtunutkaan. Mutta jos 2-vuotiaan annetaan selittää asiat, niin väärinkäsityksiä voi sattua helpostikin. Sopikaapa jatkoa ajtellen selkeät käytännöt näihin kyläilyasioihin.

Kolmevutotiasiin nyt ei voi luottaa yhtään!! Vaikka kuin olisivat fiksuja ja luotettavia. Silti, heidän tekemisensä, lupaamisensa ja sanomisensa ovat aina aikuisen vastuulla ja tarkistettava. Sinun olisi ilman muuta pitänyt saattaa lapsi kotiin ja kertoa, että lapsi nyt jutteli, että haluaa ulos ja näin siirtää vastuu lapsesta äidilleen.

On tämä palsta vaan ihmeellinen kun jo pelikin on valmiiksi täällä mietitty ilman että kerroin mikä peli on kyseessä :D
En nyt ajatellut että yhden pelin mainitseminen olisi niin tärkeää, muualle kuin palstalle :D
Mutta joo, lapset pelasi ensin shoko peliä ja sitten muistikorttipeliä johon tuo naapurin lapsi kai kyllästyi kun kortteja oli niin paljon.
Kesken tämän muistipelin pelaamisen siis sai päähänsä että haluaakin ulos.

Kuulin kun soitti omaa ovikelloaan,kuulin kuinka ovi meni kiinne. Kuulin kuinka lapsen äiti itse sen oven avasi,ihmetellen että tulitkin jo nyt kotiin.
En todellakaan arvannut että minun kuuluu hoitaa naapurin lapsi kun hän itse luottaa lapseensa niin ettei minun tarvitse juosta perässä.
En todellakaan tajunnut että minun kuuluu mennä perään selittamään että hei me ei olla menossa ulos.

Tässä tapauksessa ymmärrän ap:ta. Naapuri oli ymmärtänyt lapsensa väärin (siis lapsen puheista että apkin menee ulos), mutta se ei ole ap:n vika.

[QUOTE="aape";26215561]Siis lapsi tuli meille kylään, soitti ovikelloa ja pyysi päästä leikkimään .)
Kun kerran kotona olimme niin meille sopi mainiosti että on yksi leikkikaveri lisää :)
Lapsi sai kesken pelaamisen päähänsä että hän haluaa ulos jolloin minä sanoin että hänen täytyy mennä kotiinsa se asia kysymään kun omani halusi pelata ja eivät halunneet sinne ulos ja minullakin kutominen oli kesken.
Naapuri sitten suuttui puolisentuntia jälkikäteen tilanteesta kun minä en ollut ulkona vahtimassa hänen lastaan.
Eli lapsi meni kotonaan käymään,otti vaatteet ja meni tyhjää rappukäytävään, naapurinikin olisi voinut soittaa meidän ovikelloa ja kysyä ollaanko me menossa sinne ulos vai ei.
Miksi oletti että minä hoidan hänen lastaan jos lapsi meille kylään tuli.

Eri asia jos olisin luvannut hoitaa lasta mutta lupasin ainoasteen että lapsi saa olla meillä kylässä.[/QUOTE]

Jos kolmevuotias ilman äitinsä/hoitajansa ilmoitusta soittelee ovikelloja, niin asia varmistetaan aina silloin lapsen hoitajalta/äidiltä, kuka nyt sillä hetkellä on vastuussa lapsesta.Ei kolmevuotiaat huitele yksinään pitkin pihoja ja naapurustoa soittelemassa ovikelloja!!

Naapuri on todennäköisesti tulkinnut sen että lapsi käy kysymässä "saanko lähteä ulos" siten että on lähdössä ulkoilemaan teidän kanssa. Sinä taas ihan ymmärrettävästi olet ajatellut että kun lapsi on mennyt kotiinsa, on äitinsä vastuulla. Mikä tuossa meni pieleen, kumminkin päin oli kommunikaatio - 3v ei vielä osaa hoitaa näitä asioita yksin, eli kyllä mä vien 3v:n naapuriin jos äitinsä ei sitä meiltä hae.

No ensisijaisesti äidin on huolehdittava omasta jälkikasvustaan. Etenkin kun lapsi on tullut jo kotiin, vastuuton se on jos päästää pihalle näkemättä ulkoilukaveria ja sokeasti luottaa mitä 3v. sanoo. Onneksi ei sattunut mitään. Eikä kyllä tasan ole ap:n vika, naapuriäiti se vaan yliarvioi lapsensa taitoja.

• Tykkää
Reactions: samuelinäiti
No ensisijaisesti äidin on huolehdittava omasta jälkikasvustaan. Etenkin kun lapsi on tullut jo kotiin, vastuuton se on jos päästää pihalle näkemättä ulkoilukaveria ja sokeasti luottaa mitä 3v. sanoo. Onneksi ei sattunut mitään. Eikä kyllä tasan ole ap:n vika, naapuriäiti se vaan yliarvioi lapsensa taitoja.

Mutta jos kolmevuotias on meillä leikkimässä ilman äitiään, olen silloin siitä lapsesta vastuussa ja on minun tehtäväni katsoa, että lapsi lähtee meiltä vain ja ainoastaan joko minun saattamana tai äitinsä hakemana, ja selvennykseksi vielä niin, että minä omilla silmilläni näen, että äiti siitä ovelta lapsen hakee ja yhdessä lähtevät, eli vastuunsiirto tapahtuu molempien vanhempien kohdatessa silmästä silmään. Ja jos meille soittaa kolmevuotias ovikelloa, niin ensimmäiseksi otan yhteyttä sen äitiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;26215697:
Mutta jos kolmevuotias on meillä leikkimässä ilman äitiään, olen silloin siitä lapsesta vastuussa ja on minun tehtäväni katsoa, että lapsi lähtee meiltä vain ja ainoastaan joko minun saattamana tai äitinsä hakemana, ja selvennykseksi vielä niin, että minä omilla silmilläni näen, että äiti siitä ovelta lapsen hakee ja yhdessä lähtevät, eli vastuunsiirto tapahtuu molempien vanhempien kohdatessa silmästä silmään. Ja jos meille soittaa kolmevuotias ovikelloa, niin ensimmäiseksi otan yhteyttä sen äitiin.

Niin, tässä lapsi on päätynyt äidilleen. Ap ei nähnyt mutta kuuli oven läpi.
Yhtä hyvin se 3v. olisi voinut sepittää ulosmenotarinan ilman että olisi alkujaan maininnut sanaakaan ap:lle ja päätyä edelleen yksin sinne pihalle kun oma äiti ei vaivaudu tuon vertaa katsomaan pienen perään.

Meillä ainakin 3v. satuilee jo toisinaan ihan hassuja eikä tyttö todellakaan lähtisi ovesta pihalle ilman että oikeasti luovutan hänet vastuineen toiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;26215596:
Ei kolmevuotiaat huitele yksinään pitkin pihoja ja naapurustoa soittelemassa ovikelloja!!

Eihän se mukula huidellut pitkin naapurustoa soittelemassa ovikelloja jos ovet ovat vastakkain

Yhteistyössä