Kuuluuko miehen maksaa

lapsensa silmälaseista, jos vanhemmat ovat siis eronneet ja mies maksaa elatusapua ja äiti luonnollisesti saa myös lapsilisää. Onko siis oikein, että äiti pyytää lapsensä isää maksamaan puolet lasien hinnasta?

:attn:
 
juu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:26 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:25 yöperhonen kirjoitti:
ei tarvi maksaa. sitä varten maksaa elareita
Ok. Eli vaikka lasit maksaisivat paljon enemmän mitä mies maksaa elatusapua niin siltikään hänen ei tarvi maksaa niistä ?
Niin miehen on tarkoitus antaa elatusapua, ei ainoana vanhempana elättää..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:26 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:25 yöperhonen kirjoitti:
ei tarvi maksaa. sitä varten maksaa elareita
Ok. Eli vaikka lasit maksaisivat paljon enemmän mitä mies maksaa elatusapua niin siltikään hänen ei tarvi maksaa niistä ?
Ei tarvitse maksaa, ainoa mitä on pakko maksaa on se elatusapu, loppu on ihan omasta halusta kiinni.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:30 pirkko kirjoitti:
Lasit on kallis hankinta ja riippuen siitä paljonko miehesi nyt maksaa elatusta lapsestaan. Jos maksaa alle esim 150 /kk , niin olisi ihan hyvä osallistua erikseen laseihin.
Se mikä olisi hyvä tai moraalisesti oikein ei välttämättä ole sama kuin mitä laki edellyttää... Valitettavasti.
 
En tiedä.
Mutta olisihan se varmaan oikein, että yhdessä maksettaisiin isommat kulut. Tai niin, elatusrahahan on jo sen mukaan määritelty, mitä miehellä on kykyä maksaa? Mutta jos on enemmän maksukykyä, niin tottakai karsia myös hänen omat menot, jos äitikin niin tekee.
 
Mun mielestä isompiin kuluihin pitäisi osallistua elareista huolimatta. Elatusmaksuista kun menee ne tavallisen elämän kulut, ruokaa, vaatteita, harrastuksia jne. Aika harvoin muuten minimielatusmaksu kattaa edes sitä puolta näistä kuluista.
 
Jos mun pitäis mun nykyisillä tuloilla maksaa tytölle silmälasit, niin ei onnistuisi. Mutta niihin varmaan sais sossusta avustusta.

Mutta tiedän kuitenkin, että exä pitää tyttöä niin tärkeänä että osallistuu muutenkin kuin elareita maksamalla. Exä maksaa tytön vakuutuksen, ei ole yhtään laittanut hanttiin siinä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:44 Smartass kirjoitti:
Mun mielestä isompiin kuluihin pitäisi osallistua elareista huolimatta. Elatusmaksuista kun menee ne tavallisen elämän kulut, ruokaa, vaatteita, harrastuksia jne. Aika harvoin muuten minimielatusmaksu kattaa edes sitä puolta näistä kuluista.
Riippuu varmaan lapsen iästäkin.

Jos elatustuki on 150 ja lapsilisä noin 150, niinyhteensä noin 300. ja siihen sitten äidin 150. Yhteensä 450 euroa lapsen kuluihin, kuukaudessa.

Kyllä meillä varmaan riittää, ihan hyvin, Meillä kaksi lasta, ja tosiaan jo lähes 1000 euroahan noista tulee yhteensä.
Lapsiin menee ehkä tuon verran, joten kyllä se elatusmaksu varmaan jo kattaa puolet lapsen kuluista lapsilisän ja äidin osuuden kanssa.
 
No mun mielestä ei kuulu eikä tarvi, mutta jos mies haluaa, se on asia erikseen. Eihän lapsen menoihin jokakuukausi koko elatusapu+ lapsilisä mene! Ja kuuluuhan lähivanhemman oma puolikkaansa lapsen menoista hoitaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:47 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:44 Smartass kirjoitti:
Mun mielestä isompiin kuluihin pitäisi osallistua elareista huolimatta. Elatusmaksuista kun menee ne tavallisen elämän kulut, ruokaa, vaatteita, harrastuksia jne. Aika harvoin muuten minimielatusmaksu kattaa edes sitä puolta näistä kuluista.
Riippuu varmaan lapsen iästäkin.

Jos elatustuki on 150 ja lapsilisä noin 150, niinyhteensä noin 300. ja siihen sitten äidin 150. Yhteensä 450 euroa lapsen kuluihin, kuukaudessa.

Kyllä meillä varmaan riittää, ihan hyvin, Meillä kaksi lasta, ja tosiaan jo lähes 1000 euroahan noista tulee yhteensä.
Lapsiin menee ehkä tuon verran, joten kyllä se elatusmaksu varmaan jo kattaa puolet lapsen kuluista lapsilisän ja äidin osuuden kanssa.
Varmaan noin 500 kuluu meillä lapsiin.
Asuminen 150 lapsi (yhteensä 900 euroa), lapsen osuus vaikka tuo, puolet aikuisen asumiskulusta
ruoka ehkä 150
muut kulut ehkä 200 (polttoaine, lapsia kuskataan harrastuksiin ja kouluun ym., vaate kenkä ja harrastusmenot...)

Yhteensä lapsiin menee kaksilapsisessa perheessä noin 1000 euroa kk. Eli jos säästää etukäteen noissa muissa menoissa, niin kyllähän se elari riittää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:24 vieras kirjoitti:
lapsensa silmälaseista, jos vanhemmat ovat siis eronneet ja mies maksaa elatusapua ja äiti luonnollisesti saa myös lapsilisää. Onko siis oikein, että äiti pyytää lapsensä isää maksamaan puolet lasien hinnasta?

:attn:
On oikein! Lähivanhempi joutuu muutenkin maksamaan lasten asioita enemmän, elareista huolimatta, koska lapset asuvat hänen luonaan (eli tässä tapauksessa sun luona).
 
tietävä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:24 vieras kirjoitti:
lapsensa silmälaseista, jos vanhemmat ovat siis eronneet ja mies maksaa elatusapua ja äiti luonnollisesti saa myös lapsilisää. Onko siis oikein, että äiti pyytää lapsensä isää maksamaan puolet lasien hinnasta?

:attn:
Saahan sitä pyytää mutta isän ei tarvitse osallistua kustannuksiin jos ei halua.
Jos saat toimeentulotukea niin ne otetaan siellä huomioon, muistat vain ilmoittaa ensin asiasta, joka kunnalla on tietyt optikot joihin sitoumus käy =)
 
kotäityli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:48 LisaMarie kirjoitti:
No mun mielestä ei kuulu eikä tarvi, mutta jos mies haluaa, se on asia erikseen. Eihän lapsen menoihin jokakuukausi koko elatusapu+ lapsilisä mene! Ja kuuluuhan lähivanhemman oma puolikkaansa lapsen menoista hoitaa.
peesaan tätä :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:32 nivea kirjoitti:
jotenkin tyhmänä täällä ajattelen että tottakai lapsi saa sellaiset lasit mitkä haluaa ja että molemmat vanhemmat osallistuvat kustannuksiin fifti fifti....
Vähän samoilla linjoilla olen, eikö lapsen etu mene kuitekin vanhempien rahakinojen edelle.
 

Yhteistyössä