[QUOTE="juuri";26050427]Eli jos mies olisi maksanut kaiken niin sä olisit tuhlannut omiin juttuihin kotihoidontuen sen sijaan että olisit sen laittanut yhteiseen käyttöön? Tavallaan en tiedä miten tää virallisesti eroaa yhteisestä tilistä, muuta kuin että et osaa ajatella asiaa kokonaisuutena. Eihän sun mieheltä oli mennyt rahaa un "elättämiseen" yhtään sen enempää kuin sinä olist laittanut sinulle tulevat rahat yhteiseen käytöön.
Hyvä toki jos toimii noin henkisenä stopparina kuluttamiselle. Mutta sinällää ihan sama asia kuin yhteinen talous[/QUOTE]
Ap kyseli, että eikö hän voisi pitää kotihoidontukea omana rahanaan ja mies maksaisi kaiken. Tätä mietin omalta kohdaltani ja totesin, että se olisi ollut sietämätön vaihtoehto.
Niin. Tietysti meillä on yhteinen talous, olemmehan perhe. Mutta meillä on kuitenkin omat tilit ja omat vastuualueet. Ja kotihoidontuella+nyt työttömänä koin, ettei mulla ole oikeutta kajota mieheni rahoihin enempää kuin on pakko. Niinpä olen "kituuttanut", venyttänyt penniä ja opetellut pärjäämään pienillä tuloilla. Miehelle on jäänyt ns. "ylimääräistä rahaa", joilla viimeiseksi osti itselleen mieluisan "lelun", eli mönkijän. Mulla ei vastaavia rahoja olisi todellakaan, mutta kunhan pääsen takaisin töihin, jää mullekin ylimääräistä. Sitten voin ostaa vaatteita, harrastaa muuta kuin kävelylenkkejä jne.
Ymmärsitkö pointin? Kotona ollessani koin olevani etuoikeutettu ja sääliksi kävi miestäni, joka raatoi pitkää päivää ja joutui olemaan lapsista erossa. Mulla samaan aikaan oli rentoa ja ihanaa kotona. Nyt työttömyyteni vuoksi olen pienemmillä rahoilla, mutta edelleenkin koen, että se on oma asiani, eikä miehen tarvi siitä murehtia.
Yhteinen kassa eroaa kaiketi siinä, että silloin molemmilla on ns. ylimääräistä rahaa yhtä paljon, vaikkakaan tilille sitä ei yhtä paljon laiteta.