Kutsu polttareihin, mutta ei häihin

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Suklaahiiri:
No kyllä minustakin kuulostaa oudolta jos ei häihin kutsua tule. :o
Onko hyväkin kaveri kyseesä, että miten jos kysyisit suoraan että oletteko häihin tervetulleita?
Itse luultavasti jättäisin kyllä polttareihinkin menemättä jos ei kerta itse häihin asiaa ole. :(

Ollaan tunnettu muutama vuosi ja tää nainen on meidän kuopuksen kummi. Hänen miehen kanssa ei olla, kun hyvän päivän tuttuja. Nähty enimmäkseen heidän järjestämissään bileissä. Ei oo käyny meillä, eikä ollu ristiäisissä.

No kyllä meillä ainakin on ihan itsestään selvää että tyttöjen kummit häihin kutsutaan.
Minkä ikäinen teidän kuopus on? Mitäs jos vähän vihjailisit että teidän kummilapsi kovasti odottelee että näkee kummitädin ihanassa hääpuvussaan? ;) =)

Ei minulta ainakaan kysytty keitä haluan polttareilleni. Kaveriporukka sen järjesti ja oli siellä yksi sellainenkin henkilö, jota en ollut kutsunut häihin, koska ei ole niin läheinen kaveri.

Joten voi siis tulla 'polttarikutsu' mutta ei hääkutsua...

Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Ei minulta ainakaan kysytty keitä haluan polttareilleni. Kaveriporukka sen järjesti ja oli siellä yksi sellainenkin henkilö, jota en ollut kutsunut häihin, koska ei ole niin läheinen kaveri.

mut tos on toiki et kyl haluan ainaki itse päättää ketä polttareissa on ja mä en edes KEHTAA pyytää et "hei haluukko tulla maksamaan mun polttareita mut et sä kyl kutsuu saa häihin"...

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

mut tos on toiki et kyl haluan ainaki itse päättää ketä polttareissa on ja mä en edes KEHTAA pyytää et "hei haluukko tulla maksamaan mun polttareita mut et sä kyl kutsuu saa häihin"...

Minusta taas on hassua, jos morsian/sulhanen itse kutsuu polttareihin porukkaa. Eikös tarkoitus ole, että kaverit yllätyksenä järjestävät polttarit? Ainakin silloin 10 vuotta sitten oli näin :D

Vai onko nykyään niin, että 'hei järkätkää mulle polttarit, tossa vieraslista 30 henkeä ja mä haluun sit hierontaan ja kasvohoitoon ja syomään ja....' ?? Entäs jos kaverit eivät edes olisi halunneet mitään polttareita järjestää... koituuhan siitä aika paljon vaivaa ja rahanmenoa.

Niin ja miks poltarit muka on kalliita?Mitä ohjelmaa teillä oikein on ollu?Me yleensä mennään jollekkin kotiin, syödään saunotaan ja juodaan, jotain kasvohoitoa ym siinä sivussa..ainoa mihin menee jokaiselta ylimääräistä on ollu se morsiammen osuus tarjoilusta, eikä sen nyt kovin iso summa ole kun on monta maksajaa..

Minusta taas on hassua, jos morsian/sulhanen itse kutsuu polttareihin porukkaa. Eikös tarkoitus ole, että kaverit yllätyksenä järjestävät polttarit? Ainakin silloin 10 vuotta sitten oli näin :D

Vai onko nykyään niin, että 'hei järkätkää mulle polttarit, tossa vieraslista 30 henkeä ja mä haluun sit hierontaan ja kasvohoitoon ja syomään ja....' ?? Entäs jos kaverit eivät edes olisi halunneet mitään polttareita järjestää... koituuhan siitä aika paljon vaivaa ja rahanmenoa.
No itse teen niin, että pyydän morsiammelta listan. Polttari päivää ja ohjelmaa hän ei tiedä. Totta on, että polttarit on alkaneet paisua aivan mahtaviin summiin. Itse en järjestäisi polttareita, joissa maksu olisi yli 50 euroa/henkilö. Mutta tämä meni jo aiheen ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja naksu :
Yleensä polttareihin osallistuu ne jotka saaneet kutsun myös häihin .

Näin!

Miksi?

Jos hääpäri pitää pienet häät esim. pelkästään vanhemmilleen ja sisaruksille, niin eivätkö kaverit saa järjestää heille polttarit kuitenkin? Ja ihan sillä porukalla kuin itse haluavat.

Me pidettiin todella pienet häät muutama vuosi sitten, paikalla oli vain molempien vanhemmat, miehen sisko ja meidän lapset. Silti mulle järkättiin polttarit, yksikään polttareihin osallistuvista ei ollut siis häissä... Eipä se mitenkään outoa ollut, vietettiin tosi kiva viikonloppu kaverin mökillä, saunottiin ja syötiin hyvin. Kaikki tiesivät että häät ovat tosi pienet eikä kukaan itkenyt kutsun perään.

Polttarit ja häät ovat kaksi täysin eri asiaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Mä taas olen (tässäkin asiassa) erimieltä ku muut :whistle:

Polttarithan järjestää ystävät, ja häät taas hääpari..Ei niillä pitäis olla mitään merkitystä niillä kutsuilla siis, vaan polttarithan on ystävien tapa juhlistaa naimisiin menevää ;) [/quote

Polttaritkutsu on tapa saada enemmän maksajia morsiamen toilailuille. En menisi, jos hääkutsua ei ole vielä tullut. Kyllä ne yleensä laitetaan kuukautta ennen.

Meidät kutsuttiin miehen kanssa 'hääbileisiin'. Se on taas uusi tapa kerätä rahaa: kutsutaan porukkaa illalla joraamaan, kun muut on olleet kirkossa ja syöneet ja juoneet.

Kutsu tuli sähköpostilla ja siinä oli tilinumero mukana...TÖRKEETÄ!!!! Ja morsian upporikkaasta perheestä. Ei ole röyhkeydellä mitään rajaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja naksu :
Yleensä polttareihin osallistuu ne jotka saaneet kutsun myös häihin .

Näin!

Miksi?

Jos hääpäri pitää pienet häät esim. pelkästään vanhemmilleen ja sisaruksille, niin eivätkö kaverit saa järjestää heille polttarit kuitenkin? Ja ihan sillä porukalla kuin itse haluavat.
Tuo onkin poikkeus, joka on ymmärrettävä. Mutta jos kutsuttujen listalla on myös kavereita, niin miten jaotella tuota en kutsu ja tuon kutsun. Minusta se kertoo aika paljon. Omassa tapauksessani, mistä aluksi puhuin, niin kutsuttuja oli 60 eli ei edes ihan pienet häät.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:

No itse teen niin, että pyydän morsiammelta listan. Polttari päivää ja ohjelmaa hän ei tiedä. Totta on, että polttarit on alkaneet paisua aivan mahtaviin summiin. Itse en järjestäisi polttareita, joissa maksu olisi yli 50 euroa/henkilö. Mutta tämä meni jo aiheen ohi.

Ei mennyt kummallakaan ohi aiheen. Juuri tuosta on kysymys: saada kaverit maksamaan koko lysti. Silloin on kohtuullista että saa myös kutsun häihin, jos on jo esim. 50 eekiä laittanut polttareihin.

Minunkin mielestä jos kerta on kutsuttu polttareihin, ni vois olettaa, että on tervetullut myös häihin. Pyydä kaasoa varmistelemaan asiaa, sanomaan, että jotkut ihmettelee.
Ja jos olisin sinä, ja hääkutsua ei edelleenkään tule, niin en menisi polttareihinkaan.

Me mennään tänä kesänä naimisiin ja polttarit oli jo. Itse määrittelin ketä niihin haluan ja ilman muuta olivat häihin kutsuttuja. Ja jos olisi käynyt niin, että paikalla olisi ollut ihmisiä joita en olisi muuten kutsunut niin olisin kutsunut viimestään silloin (polttarit oli niin aikasin, että hyvin olisi kerennyt vielä kutsua). Meillä isot häät ja kutsuttu muutenkin esim. entisiä naapureita joten olisi ollut törkeää olla kutsumatta/ei olisi ollut syytä olla kutsumatta.
Mä menisin kyllä polttareihin jotka ei johda hääkutsuun, jos häät olisi pienet oman porukan juhlat. Olisi hyvin ymmärrettävää ettei kutsuta. Mutta jos juhlat olisi isommat niin en menisi, sillä hääpari ei mua ilmeisestikään kutsua haluaisi. Ja saattaa se olla vähän nolo tilanne morsiammellekin, jos polttareita on järjestämässä joku jota ei ole kutsuttu. Mulle ainakin olisi.

Vähän sivuaa aiheesta, mut miten on jos ei mene polttareihin vaik on kutsuttu,pitääkö sillon osallistua polttareiden kustannuksiin? Onko se kuinka yleinen käytäntö?

Alkuperäinen kirjoittaja saga79:
Vähän sivuaa aiheesta, mut miten on jos ei mene polttareihin vaik on kutsuttu,pitääkö sillon osallistua polttareiden kustannuksiin? Onko se kuinka yleinen käytäntö?

Ei mun mielestäni silloin osallistuta kustannuksiinkaan. Mun mielestäni ei tarvi lahjalla muistaa hääpariakaan, jos ei häihin mene.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Ei mun mielestäni silloin osallistuta kustannuksiinkaan. Mun mielestäni ei tarvi lahjalla muistaa hääpariakaan, jos ei häihin mene.
Ei silloin tarvitse osallistua kustannuksiin, kun ei mene polttareihin. Sen sijaan, jos on saanut häihin kutsun niin silloin tapana on kyllä muistaa. Ainakin meitä muisti kaikki ja itsekin olen muistanut. Mutta mikään pakkohan se ei tietenkään ole.

Musta silloin on tokikin ymmärrettävää et jos on pienet häät tyyliin lähisukulaiset ja ei ystäviä niin vaikeehan se silloin on polttareihin kutsua ihmisiä jotka tulevat myös häihin.

mutta esim jos on kyseessä "isommat häät" joissa listoilla on myös ystäviä niin en ymmärrä et miksi kutsua ihmisiä joita ei halua häihin mut polttareihin kelpaa kyllä.

Se on totta et polttarit on paisunu ihan suhteettomiin mittakaavoihin.. varsinkin sulhasen polttarit ovat melkein aina sen 100e/hlö
Morsiammen polttareiden kustannukset on kans huimas nousus.

Mä kokisin ainaki sen loukkauksena jos mut kutsuttais mun ystävän polttareihin mut ei oo kuitenkaa kutsua tulossa ja varsinkin jos tietäisin et kutsulistalla on muitakin ystäviä.

Ei tartte maksaa jos et ole menossa, mutta jos olet kerinnyt jo osallistumisesta maksaa ja et menekkään niin yleensä ei saa rahoja takasin.

Sisko on menossa häihin, mutta ei polttareihin ja sitten vähän ihmeteltiin kun hälle tulee sähköpostia, että kaikki eivät ole osallistuneet polttarikustannuksiin...

Siis ei tartte maksaa jos heti ilmottaa ettei pääse. Silloin hänen osuus jaetaan jäljellä olevien kesken. Ei kannata noista posteista välittää. Nimi saattaa olla listalla vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
No on toi mun mielestä outoa, koska aina oon ajatellu että jos tulee polttareihi kutsu niin on myös kutsuttu häihin.Jospa heidän kutsut läheetään vähän myöhemmin?Vai onko muut jo saanu kutsun?
No, kun en kehtaa kysellä kaasolta, et joko on saanu kutsun.
:ashamed: en tiiä miten sen kysyis. Kun sillon pari kuukautta sit, kun juteltiin, en viel osannu odottaakaan kutsua.

No kysyt että onko kutsu jo tullut, koska jos et saa kutsua häihin et myöskään mene polttareihin
...ei siinä ole mitään noloa! Siinä taas on et jos vaan poltsuihin kutsutaan...
Vitsi mä en ymmärrä enää näitä hääjuhlia kun ovat menneet niin monimutkaisiksi nuo kutsu-järjestelyt..milloin ei kutsuta kun yksi perheestä, milloin jätetään lapset kutsumatta tai kutsutaan vaan yksi lapsi, milloin kutsutaan sit vaan polttareihin...voi RÄKÄ!

Ihan samaa mieltä minäkin!!! Ihme touhuks mennyt nää hääjutskat...ei ymmärrä ei!

Yhteistyössä