Kuopus JOUTUI pph:lle *ärsyyntyneen äidin vuodatusta* kaipaan POSITIIVISIA kokemuksia!

Lissu
Itse olen pph:n hommia tehnyt yksityisenä ja takaan että mikään noista sun esimerkeistäsi ei pätenyt muhun. :)

Kaverin lapsi oli myös vuosi sitten pph:lla hoidossa ja oli kuulemma aivan ihana hoitaja.

Nämä on niin tapauskohtaisia juttuja...
 
Ilona
Mun mielestä sun asenteesta huokuu negatiivisuus, ei ainoastaan hoitajaa, vaan myös HOITOLAPSIA kohtaan! Se on jo epäreilua!!! Mene itseesi. Sun lapsesi ei ole mikään maailman napa, muidenkin lapset ovat yhtä tärkeitä.
 
hei!
Alkuperäinen kirjoittaja Timangi-:
Alkuperäinen kirjoittaja HUH:
Mitä sä Timangi valitat? Hoitopaikka järjesty, joten kunta hoiti lakisääteisen velvoitteensa.
No kerrohan minkä takia siinä lappusessa on rastitettava loota, jotta pph, päiväkoti jne....Kun se ei paina paskaakaan?
Se on TOIVE!!!! Ja niitä otetaan huomioon niin pitkälle kuin mahdollista. Jos päiväktotipaikat on tynnä, niin minne se sun lapsi sitten laitetaan jos ei pph:lle?
 
Kun mä hain lapsille hoitopaikkaa, niin pk:n johtaja (jolle sen hakemuksen vein) kysyi onko myös pph vaihtoehto. Sanoin että ei ole. Ja päiväkotiin lapset sainkin.

Onhan niitä hyviäkin hoitajia. Tällä alueella on paljon perhepäivähoitajia, ja heistä kaksi vaikuttaa tosi mukavilta; aktiivisia, iloisia, jne. Ehkä teillekin käy hyvä tuuri? :)

Ja ainahan voit yrittää vaihtaa hoitopaikkaa. Soittaa alueen päiväkoteihin ja kysellä olisiko tilaa, jne.

3 v 4 kk lapsi viihtyisi varmaan paremmin oman ikäistensä kanssa päiväkodissa.
 
Ja töissä ollu monessa päiväkodissa, nähny kaikenlaista ja semmostakin mitä en missään nimessä haluis oman lapseni kohdalle hoidossa. Itse olen aikanaan ollu 3 eri pph:lla ja yksi täti oli ihan ok, lopuista ei hyviä muistoja ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timangi-:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Pitäiskö sun hoitaa lapsesi ihan itse? Ei taida tästä maailmasta löytä tarpeeksi pätevää hoitajaa sun herrantertullesi.
Ei varmasti löydykään B) :attn:
Oletko sinä kenties katkera 1veen äiti, joka jättää itkevän lapsensa vieraalle päiväksi? Poissa silmistä, poissa mielestä? :whistle: ::kyllähän se pärjää, maailma on julma paikka, oppikoot nuorena::
näinhän se joo useimmilla menee... voi huoh.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei!:
Alkuperäinen kirjoittaja Timangi-:
Alkuperäinen kirjoittaja HUH:
Mitä sä Timangi valitat? Hoitopaikka järjesty, joten kunta hoiti lakisääteisen velvoitteensa.
No kerrohan minkä takia siinä lappusessa on rastitettava loota, jotta pph, päiväkoti jne....Kun se ei paina paskaakaan?
Se on TOIVE!!!! Ja niitä otetaan huomioon niin pitkälle kuin mahdollista. Jos päiväktotipaikat on tynnä, niin minne se sun lapsi sitten laitetaan jos ei pph:lle?
Niin. Vai toivovatko ihmiset, että joittenkin toisten lapsia, joilla on jo tietty paikka, aletaan vaihtamaan toisaalle, että se oma lapsi pääsee sinne minne äiti/isä haluaa?
 
vieras
Nuo sun luettelemat kohdat pätee kyllä varmaan 90% puistossa olevista äideistäkin.;)
Ja jos pph:lla on varaa laitta mikroaterioita hoitolapsille niin on se rikas, niiden palkka on nimittäin tosi huono.
Mulla esikoinen meni pph:lle reilu yks vuotiaana, ihana hoitaja ja lapsi viihtyi. Oli syliä ja aikaa ja kivoja kavereita pienessä ryhmässä.:)
Toki huonojakin pph:a oikeasti on, ja siksi pidän hyvänä et lapsesi on sen ikäinen et osaa kertoa miten päivät on menneet. Mut älä nyt valmiiks jo tuomitse hoitajaa huonoksi, sun asenne vaikuttaa lapseenkin ja sitä kautta siihen viihtyykö lapsi hoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Itse olen pph:n hommia tehnyt yksityisenä ja takaan että mikään noista sun esimerkeistäsi ei pätenyt muhun. :)

Kaverin lapsi oli myös vuosi sitten pph:lla hoidossa ja oli kuulemma aivan ihana hoitaja.

Nämä on niin tapauskohtaisia juttuja...
Mä toivon niin kovasti, että hoitaja olisi ammattitaitoinen ja mukava ja reilu ja järkevä.

Lapselle en ole näyttänyt näitä negatiivisia olojani, sen sijaan olen puhunut tuosta siellä jo olevasta 3veestä, että hän saa varmasti siitä ystävän. Ja että siellä on myös pieni tyttö jolta voi itku tulla, mutta hänetkin voi pyytää leikkiin mukaan jos tulisi sitten parempi mieli...

Huoh.

 
nyt muuten kun oma lapsi on sijaishoidossa päiväkodissa, tuli juteltua työntekijöiden kans näistä hoitoratkaisuista. Mietin ääneen josko joskus alkaisin hakemaan meidänkin lapselle päiväkotipaikkaa, ihan siitä syystä että pk on lähempänä meidän kotia, niin kaikki hoitajat olivat sitä mieltä että ei kannata, pienen lapsen on parempi olla mahdollisimman pienessä ryhmässä. Siis pienten ryhmän ohjaajat on tätä mieltä :) ja tosihan se on, että ne 12 lapsen ryhmät on aika isoja.

Ei tosiaankaan ole mitään päiväkoteja vastaan, molemmissa on hyvät ja huonot puolet.
 
kk
Mulla oli ihan samat fiilikset, kun esikoinen joutui pph:lle vaikka olin hakenut päiväkotipaikkaa. Harmitti ihan vietävästi ja itsellä lapsuudesta kamalia kokemuksia pph:sta. Päiväkoti lapsena ihan ok, mutta siellä ei kyllä hoitajiin mitään suhdetta syntynytkään.

No väärässäpä olin. Esikoisen pph oli aivan loistava hoitaja, parempaa ei olisi juuri voinut toivoakaan. Kun lapset aikanaan menevät taas hoitoon, niin toivon kovasti että sillä pph:lla olisi silloin sattumalta kaksi paikkaa vapaana. Hieman kyllä ahdistaa ajatus jostain muusta hoitajasta, kun oikeasti se pph voi olla ihan kamalakin.


 
vieras
Sanon sen verran, että meidän lasten pph tekee ruokia aika pitkälle valmiiksi jo ennenkuin lapset saapuvat. Eli ei tarvitse kokata 1v sylissä ja 2v lahkeessa. Tuota juoruilua puistossa olen myös nähnyt, mutta sitähän äiditkin tekevät.
 
Annika
Mulle tarjottiin esikoiselle aikoinaan hoitopaikkaa pph:lle, käytiin tutustumassa ja kieltäydyin. En olisi lastani sinne kuuna päivänä jättänyt. Olen kotipihallani nähnyt perhepäivähoitajia jotka ringissä juttelevat, lapset kiipeävät samalla kallioilla. Yksi lapsista tuli sieltä komeasti pääedellä alas.

Opiskelujen puitteissa olen käynyt tutustumassa perhepäivähoitajien arkeen. Aivan loistavia hoitajia olen tavannut. Ovat todella motivoituneita ja lapsirakkaita ihmisiä.

Myös päiväkodeista on kokemuksia puolesta ja vastaan.
Mene tutustumaan avoimin mielin :)
 
kannattaa opetella antamaan se palaute sitten asiallisesti, suoraan hoitajalle, kun kerran noin monella on huonoja kokemuksia. Ei ne asiat ainakaan sillä parane, että ollaan hiljaa ja tupistaan jonnekin keskustelupalstalle.
 
Meillä juuri takana melkein kolme vuotta perhepäivähoitajalla,nyt lapsi siirtyi päiväkotiin kun eskari alkaa.
Hakemusta laittessa anoppi oli sitä mieltä että pph on parempi vaihtoehto,itsekin olin sillä kannalla ja olen edelleen(tosin isommille 4-5v) sanoisin että päiväkoti on parempi vaihtoehto,ainakin jos ryhmässä on vain pienempiä niinkuin meidän kohdalla,ihan sen takia että sen ikäinen kaipaa aika paljon jo tekemistä ja ikäistään seuraa.
Mutta siis hoitajasta jäi todella positiivinen mieli,veisin uudestaankin samaan paikkaan,myös varahoitajista joilla lapsi oli (n.4 eri tätiä ) ja ikähaarukka oli 30-melkein eläkeikään jäi mukavat muistot.
Hoitaja kertoi menneen päivän tapahtumista lasta hakiessa,ja hyvällä mielellä sieltä kotiin lähti niin lapsi kuin aikuinenkin.
Tässä kokemusta omalta kohdalta pph:sta.
Mutta oon kuullu myös siitä toisesta puolesta myös,mm että lapsi pakotetaan syömään hoidossa ruokia joista oikeasti lentää oksennus jne,uskon kyllä että jos sellaista tapahtuu niin myös se aika pian selviää lapsen kautta vanhemmille ja toki hoitopaikan voi muuttaa/vaihtaa,utta jos lapsi viihtyy hoidossa ja muuten kaikki ok niin miksi pitäisi vaihtaa.
Toki sulla on oikeus kysyä mieltä askarruttavista kysymyksistä ja niinhän sen kuuluu ollakkin.
Meillä hoitaja kävi puistossa lähestulkoon aina yksin lapsien kanssa,sillehän ei voinut mitään jos siellä sattui olemaan muita äitejä/isiä mutta siis kertomastasi esimerkistä neljästä pph:sta puistossa ringissä mulla ei ole kokemusta enkä sellaisesta ole kuullut(jos sattui olemaan muita hoitajia niin silti vahti lapsia todella hyvin) Hoitaja myös teki tosi paljon lasten kanssa,melkein joka päivä talvella oltiin pulkkamäessä,hiihtämässä jne ja ulkoiltiin säästä riippumatta,kävivät paljon retkillä metsässä,ja muuta mukavaa.Siitä muistona lapsella hyvät muistot ja hoitokansio jossa näkyy myöskin että tämä hoitaja soveltui alalleen todella hyvin.
 
Minun reilun vuoden ikäinen poika meni perhepäivähoitajalle. Tämä on vanhempi yksin elävä nainen, ja en oikeasti keksi mitään negatiivista sanottavaa (pari kuukautta on poika hoidossa ollut). Heti tutustumiskäynnillä tuli tunne, että tämä on hyvä paikka minun pojalle. Siisti ja kodikas asunto, jossa jo paikat laitettu sitä silmällä pitäen että siellä on lapsia (esim. matalampi pöytä ja tuolit lapsille, paljon leluja ja kirjoja). Tutustumiskäynnillä kyseli tarkkaan miten olen poikaa hoitanut (esim. ruokailu ja nukkuminen), että osaa sitten itse hoitaa. Ja tuli vaan ihmisestä sellainen kuva, että tosissaan keskittyy niiden lasten hoitoon, eikä esim. niin että lapset leikkii keskenään ja hoitaja tuijottaa telkkaria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanon sen verran, että meidän lasten pph tekee ruokia aika pitkälle valmiiksi jo ennenkuin lapset saapuvat. Eli ei tarvitse kokata 1v sylissä ja 2v lahkeessa. Tuota juoruilua puistossa olen myös nähnyt, mutta sitähän äiditkin tekevät.
juuniin...tarhatädithän ei juoruakaan... :whistle: Ei ne tarhat ole mitään onnenpesiä ja automaattisesti parempia kun pph:t
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annika:
Mulle tarjottiin esikoiselle aikoinaan hoitopaikkaa pph:lle, käytiin tutustumassa ja kieltäydyin. En olisi lastani sinne kuuna päivänä jättänyt. Olen kotipihallani nähnyt perhepäivähoitajia jotka ringissä juttelevat, lapset kiipeävät samalla kallioilla. Yksi lapsista tuli sieltä komeasti pääedellä alas.

Opiskelujen puitteissa olen käynyt tutustumassa perhepäivähoitajien arkeen. Aivan loistavia hoitajia olen tavannut. Ovat todella motivoituneita ja lapsirakkaita ihmisiä.

Myös päiväkodeista on kokemuksia puolesta ja vastaan.
Mene tutustumaan avoimin mielin :)
saahan lapset kiipeillä päikyissäkin, ja kiipelytelineestäkin voi tulla pää edellä alas. Nykyään vielä oikein korostetaan sitä, ettei kielletä lapsia heittämästä, juoksemasta, kiipeämästä ja hyppäämästä, koska lapset ei enää opi perusliikkumisen taitoja kaikenmaailman kieltojen ja sääntöjen takia.

ja pihalla ne tädit seisoo päikyssäkin, ei tätien tehtävänä ole missään nimessä leikkiä lasten kans, vaan vahtia että leikki tapahtuu turvallisesti. Hiljaako niiden pitäis siellä sitten olla, kun se on niin paha että juttelevat toisilleen?

Toki näköyhteys lapsiin on oltava koko ajan, jos ei niin silloin toimitaan väärin.

Mutta ei ole tarkoitus ollenkaan, että hoitaja telmisi housun polvet vihreänä lasten perässä leikkipaikoilla.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanon sen verran, että meidän lasten pph tekee ruokia aika pitkälle valmiiksi jo ennenkuin lapset saapuvat. Eli ei tarvitse kokata 1v sylissä ja 2v lahkeessa. Tuota juoruilua puistossa olen myös nähnyt, mutta sitähän äiditkin tekevät.
Ja tietenkin myös päiväkodintädit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
No aika moni noista tapauksista sopi moneen päiväkodinkin työntekijään. Ikävä kyllä. Ja saarioisten ruokaa siä päikyssäkin nykyään tarjoillaan. Toivottavasti saatte homman luistaan tän kyseisen ihmisen kanssa kuitenkin.
Tätä ihan samaa ajattelin.

 
h
Ehkä sulle sattuu hyvä pph. Niitäkin on. Olen tavannut puistoissa ihan kivoja ja hyviä, ja sitten yhdessä puistossa majailee kolme ei niin kivaa. He eivät koskaan nosta lapsia keinumaan eivätkä tee heidän kanssaan mitään. Istuvat vaan, lapset saa tehdä mitä lystää. Kerran yksi konttaava lapsi putosi lumeen kaivettuun kuoppaan eikä päässyt itse ylös. Huusi siellä aikansa, kunnes mun oli pakko mennä nostamaan se sieltä, kun ei pph:t eväänsä liikauttaneet.

Puhuvat myös lapsista tosi negatiiviseen sävyyn "se Emma on niin vaativa ja röyhkeä, eilenkin huusi anna mulle nyt se keksi" tosi ilkeellä äänellä. Eivät pyyhi kenenkään neniä eivätkä välitä vaikka pienet tunkevat suut täyteen hiekkaa. Eivät puutu yhtään mihinkään.
 
Pph
Tuli aika paha mieli tuosta aloituksesta, mutta tosiaan kuten muutkin ovat sanoneet, niin noita löytyy IHAN JOKA ALALTA ja nuo ovat vaan joitain sinun tietoosi tulleita juttuja.
Itse voin ainakin sydämestäni sanoa, että hoitolapset ovat todella rakkaita ja haluan heille vaan parasta.
Nytkin odottelen, että olisi jo keskiviikko, kun saan taas heidät hoitooni. :)
Monesti kuitenkin pph:lla lapset tulevat läheisimmiksi ja jollainlailla "tärkeimmiksi," kuin päiväkodissa, missä ei välttämättä pääse syntymään niinm läheisiä suhteita, kun lauma on suuri..
 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
kannattaa opetella antamaan se palaute sitten asiallisesti, suoraan hoitajalle, kun kerran noin monella on huonoja kokemuksia. Ei ne asiat ainakaan sillä parane, että ollaan hiljaa ja tupistaan jonnekin keskustelupalstalle.
Minä ainakin annan palautetta, myös positiivista jos aihetta!!
 

Yhteistyössä