Kuopus JOUTUI pph:lle *ärsyyntyneen äidin vuodatusta* kaipaan POSITIIVISIA kokemuksia!

Perjantaina tuli tieto hoitopaikasta ja soitinkin hoitotädille samantien.
Hakemukseen laitoin vaan päiväkodin! Mutta koska tilaa ei ole, niin tuo oli ainut paikka joka irtosi.
Mulla ei vaan ole yhtään hyvää kokemusta perhepäivähoitajista!
Oliskin vaan kavereilta kuultuja juttuja, mutta kun olen itse nähnyt näitä p*rsetapauksia, tuon alan mätämunia.
Ja koska olen nyt kuopustakin kotona hoitanut ikänsä(nyt 3v4kk) niin olen puistoissa ravannut ihan kivasti.

Muutamia esimerkkejä:

-4perhepäivähoitajaa puistossa, seisoo ringissä ja juoruaa mm. vanhempien juttuja.
-Kaksi 4v poikaa lähti puistosta metsään, eikä hoitajat huomaa mitään keskusteluiltaan(itse seurasin sivusilmällä tapahtumia)

-n.1v tyttö(oppinut ilmeisesti juuri kävelemään, meno sen näköistä) lähtee kohti keinuja joissa keinuu pari isompaa tyttöä. Hoitaja huomaa viime tipassa ja karjasee:"***** pysäytä ne vauhdit!!!" Minä viereisissä vauvakeinuissa annan vauhtia omalleni, kirmasen ottamaan tän tytön syliin, ennen kuin olis ollut keinun alla, jälki ois ollut pahaa.
Keinussa keinuva isompi tyttö(5v?) joutuu penkille istumaan, kun ei pysäyttänyt vauhteja!! EIHÄN SEN JALAT YLTÄNYT MAAHAN JA VAUHTIA OLI PALJON! Ei niitä niin vaan pysäytetä. Hoitajan olisi pitänyt pitää kokoajan pientä silmällä ja isompien olisi pitäänyt saada keinua rauhassa :kieh:
En saanut edes kiitoksen sanaa.

-n.2v poika olisi halunnut vauvakeinuun keinumaan. Mitä huutaa pph puiston reunalta?!? :"EI nyt, mene tekemään jotain muuta". Miten vaikeaa on nostaa se lapsi sinne keinuun ja antaa vauhtia...? Mutta ei, kun ei jaksa sitä paksua peräänsä liikuttaa.

-Eräs hoitaja taas väsytti isommat lapset(3-5v) tekemällä kävelylenkkejä!! Kyllä, seurasin heitä pariin kertaan, kun koiran kanssa satuin kulkemaan samaan aikaan. Ei ole hoitolasten tehtävä lenkkeillä hoitopäivänä 4km kävelyitä...

-Puistoilun jälkeen eräs taas jatkoi matkaansa paikalliseen s-markettiin, josta koriin löysi tiensä mikroaterioita. Ja taisipa niitä lapsille syöttää, kun kysyi lapsiltä hyllyvälissä:"Mitä tänään haluatte syödä?" Helppoa joo ja jatkuvaa.

-Naapuritalossa pph ravasi kahvikuppinsa kera tupakalla partsilla useaan otteseen.

Tuossa nyt muutama esimerkki, näitä piisaisi, mutten jaksa rustata, v*tuttaa jo pelkkä ajatus.

----

Kuopuksen hoitaja on 5-kymppinen nainen. Hoidossa on pelkkiä tyttöjä. Puhelimessa kertoi että on 1v tyttö joka on todella itkeskelevä, 2v joka on todella uhmakas ja sitten 3v joka on reipas ja kiltti+nyt sitten meidän 3v joka on onneksi myös reipas, kiltti, tottelevainen ja sanallisesti lahjakas(ei kiukuttele, kun osaa sanoin kertoa turhautumisensa ym..)
Hoitaja kertoi, että palasi lomalta viime viikolla ja viikko oli raskas :/
Tänään mennään käymään kun muut hoitolapset ovat lähteneet. Ja huomenna ilmeisesti vien tytön muutamaksi tunniksi. Tositoimet alkaa ensiviikolla, kun mun kouluni alkaa.

Kuvittelen, että tuon hoitajan päivät ovat vaan rämpimistä ensimmäisen lapsen saapumisesta viimeisen kotiutumiseen. Miten onnistuu ruoanlaitot itkuinen 1v sylissä ja kiukkuinen 2v puntissa. Jääkö isommat vaille huomiota, koska ovat kilttejä..? Kerkeekö hän järjestää mitään aktiviteettia/peliä/lukemista? Saako isommat kehittää leikkejä, vai onko pienemmät sitten jatkuvasti sotkemassa/häiritsemässä.

Miten vaikuttaa omaan lapseeni katsoa ja kuunnella päivästä toiseen pienen itkeskelyä ja onkohan tuo 2v uhmis kuinka päälle käyvää sorttia.


Päiväkodista taas on vaan hyviä kokemuksia. Esikoinen oli 4v ja keskimmäinen vajaa 3v kun aloitti pk:ssa.(Olivat siellä 5kk)

Oli sopivat ryhmät, pihoilla oli keinua/liukumäkeä/kiipeilytelineitä ja paljon leluja. Hoitajat oli mukavia, oli huoneita eri toiminnoille(legoja/pelejä/kotileikkejä ym..) Ei tarvinnut tehdä kävelyitä puistoihin, kun piha oli edessä, kun oven avasi.
Oli isompien ja pienempien ryhmät. Ei ollut pienet sotkemassa leikkejä ja sai mm. pelailla rauhassa. Hoitajat ottivat osaa paljon lasten leikkeihin.

Nyt onneksi kuopus on jo reipas ja "iso tyttö", joka osaa kertoa päivästään ja myös ikävistä asioista. Ei nyt pahalla, mutta ei tulisi mieleenkään viedä vieraalle ihmiselle päiväksi hoitoon lasta joka ei puhu/kävele. (ei tarvi herneitä vetää, tämä on mun kantani)

Nyt siis positiivia kokemuksia kaiken tän sonnan keskelle. Voisin toki laittaa uuden hakemuksen, mutta joutuu odottamaan taas sen 4kk. Mun kouluni alkaa ensiviikolla. Onneksi miehellä on kuitenkin 1-2 vaparia arkisin, silloin kuopus jää kotiin isin kanssa :heart:
Tänään selviää enemmän, tenttaan hoitajan kyllä totaalisesti ja kysyn kaikkein tyhmimmätkin kysymykset.

**purkaus ohi** :D
 
ei varmaan
ei varmaan kaikki ole hyviä hoitajia. valitettavasti niitä vähemmän työlleen omistautuneita näkee kyllä! tulee ihan itsellekkin paha mieli kun hoitaja on naamaväärinpäin aina ja kieltää ihan kokoajan joka-asiasta.. meillä on ihana hoitaja joka tekee paljon lasten kanssa ja lapset tykkää siitä tosi kovasti! kiitosta olen hänelle moneen otteeseen antanut! toivottavasti saat hoitajasta myönteisen ja kivan kuvan!
 
Mansikka
Mun kaverin äiti on pph ja hän on kyllä aivan loistava työssään. Se kertoo ehkä hänen ammatilleen panostamisestaan, että lapset ovat viihtyneet siellä lähes poikkeuksetta eskari-ikään asti. Joka päivä on kotitekoista ruokaa, koti on tehty turvalliseksi ja ulkoilevat kaksi kertaa päivässä, rytmi ihan sama kuin meidän päiväkodissa.

Itsekään en pph:lle haluaisi, mutta kannustuksena kerron, että on niitä hyviäkin sellaisia :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
meilläkin joutuu alle 2v perhepäivähoitajalle, päiväkotiin olisin minäkin halunnut mutta ei kai tilaa ollut.
Mä olen niin paskaperse, että mulla on aikaa tämä viikkoa vaikka kykkiä tuo harjotteluaika vakoilutamineissa hoitajan kulmilla ja seurata, mitä oikeasti tapahtuu, ainakin ulkoilutilanteissa :ashamed: Ja onneksi tuo osaa sitten kertoa miten on päivä mennyt, mitä kivaa jäi mieleen ja mikä harmistutti.
 
vieras
Meillä on lapsi ollut koko ajan pph:lla. Olisin myös halunnut päiväkotiin, mutta paikkoja ei ollut. Olin aluksi hyvin epäileväinen, että mitä siitä tulee. Mutta nyt lapsi ollut 1,5vuotta pph:lla, varahoito on järjestetty päiväkodissa. Meidän hieman hiljaiselle ja ujolle lapselle tuo pph on ollut kuitenkin paras ratkaisu. Pk:ssakin toki on hyvin mennnyt, vaikka iltaisin on ollutkin väsyneempi jne. Nyt en vaihtaisi lapsen paikkaa, pph on kyllä ollut todella hyvä, ja mielestäni tärkeintä on se että lapsi viihtyy ja tykkää jäädä aamulla hoitoon.
EI kaikki pph:n ole "huonoja", eli rohkeesti vaan tutustumaan ja ajattelet positiivisesti! :)
 
mii
No aika moni noista tapauksista sopi moneen päiväkodinkin työntekijään. Ikävä kyllä. Ja saarioisten ruokaa siä päikyssäkin nykyään tarjoillaan. Toivottavasti saatte homman luistaan tän kyseisen ihmisen kanssa kuitenkin.
 
Minulla kaksi lasta ollut pph:lla kaksi talvea. Ja ei ole yhtään negatiivista sanottavaa meidän hoitajasta. Hän pitää musiikki- ja taidetuokioita, jumppaavat, tekevät retkiä mm. kaupungin eri puistoihin, metsään yms. Hän pyrkii aina ottamaan kaikkien yksilölliset tarpeet huomioon ja järjestää esim. meidän 5 v:lle "eska"-tunteja. Hän soittaa ja kysyy kuulumisia, jos meidän lapset on kipeinä (ei kysele milloin tulevat, vaan miten voivat) ja on muutenkin niin ihana ihminen, että oikein itkettää onnenpotkumme. Lapset rakastavat hoitajaansa ja kavereitaan, tykkäävät tosi paljon olla hoidossa siellä. Nytkin 2 kuukauden loman jälkeen jo suunnittelevat, mitä kaikkea siellä taas tekevät ja miten on jo ikävä hoitajaa :heart:

Eli positiivisiakin kokemuksia on! Ja kyllä meidänkin hoitaja sanoo ihan suoraan, jos hänellä on ollut raskas päivä esim. lasten kiukuttelujen yms. takia. Ja minä puolestani kerron, jos meillä on ollut vaikea ilta tai jotain vastaavaa. Tavallista aikuisten keskustelua siis :)

 
päiväkodin täti
Kannattaisko nyt kuitenkin yrittää ajatella että lähdetään liikenteeseen puhtaalta pöydältä, teidän lasten pph:lla ei ole mitään tekemistä sen kanssa millaisia perhepäivähoitajia sinä olet tavannut. Mulla olisi samanlainen litania 10v pk:ssa töissäolleena kertoa ikäviä kokemuksia siellä olevista hoitajista. Ja sen haluan vielä korjata, että kun teillä on hoitopaikka jo olemassa, niin tuo 4kk odotusaika ei päde, vaan yleisimmin vaihto onnistuu noin vuoden kuluttua, eli aikaisintaan ensi syksynä saisitte eri hoitopaikan. Tsemppiä, toivottavasti saitte ihanan perhepäivähoitajan kaikesta huolimatta!
 
Kiia
Noh. Mun mielestä sulla on kyllä etukäteen turhan negatiivinen kuva, ihan kuin olisit jo päättänyt, että kuopuksellasi on siellä ihan kauheaa. Muista, että lapsi vaistoaa oman suhtautumisesi. Yritä nähdä ne muut lapset positiivisena asiana ja leikkikavereina, äläkä niin, että ne vievät hoitajan huomion omalta lapseltasi.

Kyllä se hoitaja ihan varmasti pärjää niiden lasten kanssa, ja lapset alkaa leikkiä keskenään. Onhan sitä hyvänen aika sentään monella noin monta omaakin lasta, ja niidenkin kanssa pärjätään.

Ja ei päiväkodissakaan ole kaikille lapsille aikaa ja huomiota, alimiehityksellä pyörittävät lähes joka päivä ainakin Helsingissä.
 
v
Juu omaa lastani en olisi pph:lle antanut, lähinnä omien traumojen takia.. Laastari laitettiin suuhun kun söin lunta, yhdelle isolle laitettiin vaippa kun hän ei kerran kerennyt vessaan jne kamalaa. Mutta tästä tosin on yli 20-vuotta aikaa, mutta on jättänyt minuun sellaiset jäljet etten ikinä voisi jättää tuntemattomalle hoitajalle :( Toivotaan että teidän lapsi saa tarvitsemaansa hoitoa ja huomiota. Tämä viikko ollut hänelle varmasti raskas kun lapset kesäloman jälkeen ovat aloittaneet, kestää toki aikansa että "arki" lähtee rullaamaan. Tsemppiä.
 
HUH
Alkuperäinen kirjoittaja Timangi-:
Alkuperäinen kirjoittaja HUH:
Mitä sä Timangi valitat? Hoitopaikka järjesty, joten kunta hoiti lakisääteisen velvoitteensa.
No kerrohan minkä takia siinä lappusessa on rastitettava loota, jotta pph, päiväkoti jne....Kun se ei paina paskaakaan?
Se on vaan toive, mutta sitä ei ole pakko täyttää
 
tykkäsin
Meillä oli aikoinaan 3v pojalla aivan ihana pph. Kirjoitteli aina viikon tapahtumat ja tekemiset "reissuvihkoon" jota oli kiva lukea viikon lopuksi. Siellä oli aina niin kodikas ja tervetullut tunnelma, mutta näitä helmiä on varmaan harvassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
No aika moni noista tapauksista sopi moneen päiväkodinkin työntekijään. Ikävä kyllä. Ja saarioisten ruokaa siä päikyssäkin nykyään tarjoillaan. Toivottavasti saatte homman luistaan tän kyseisen ihmisen kanssa kuitenkin.
näimpä. ei ne päikyn työntkekijätkään kaikki ihan helmiä ole, ja hamppareita ja pitsaa päikyssäkin syödään silloin tällöin. Ja suklaavanukkaita ja millon mitäki, voi kamalaa.

Susta huokuu asenne "koska olen nähnyt vain huonoja perhepäivähoitajia, kaikki ovat sellaisia". Ei millään pahalla, mutta edes alussa voisi ottaa itselleen hieman positiivisemman asenteen, jota voi muuttaa kyllä tarpeen tullen.

Mulla on kokemusta monenlaisista hoitajista niin päiväkodissa kuin pph:lla, itse kun olin 7 vuotta erilaisissa hoitopaikoissa, nyt opintojen puolesta tutustunut päiväkotimaailmaan työntekijän näkökulmasta ja oma lapsi on pph:lla. joka on muuten ihana, vaikkei joka päivä jaksakaan järjestää mitään ihmeellistä aktiviteettia. Mutta hei, ei lapset mitään suurta aina tarvitsekaan. lapset on siitä ihania, että pienetkin asiat on heille elämyksiä.
 
Viimekeväänä mun 2v pääsi pph:lle ja sinne se haluis vieläkin mennä. Täti todella osaa työnsä ja on pidetty täällä. Ei kaikki hoitajat tääläkään vaikuta sellasille että lapseni haluisin heille hoitoon, mutta sitten on myös noita ihania ja osaavia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Pitäiskö sun hoitaa lapsesi ihan itse? Ei taida tästä maailmasta löytä tarpeeksi pätevää hoitajaa sun herrantertullesi.
Ei varmasti löydykään B) :attn:
Oletko sinä kenties katkera 1veen äiti, joka jättää itkevän lapsensa vieraalle päiväksi? Poissa silmistä, poissa mielestä? :whistle: ::kyllähän se pärjää, maailma on julma paikka, oppikoot nuorena::
 

Yhteistyössä